Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij aanleg nieuw netwerk-deel met range extender

Pagina: 1
Acties:

• LeipeDruyl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-07-2023
Hierbij mijn relaas omtrent het aanleggen van een (gedeeltelijk) nieuw netwerk met behulp van een range extender.

Hieronder eerst een uitleg en schets van de situatie:

Ik kom op korte termijn in een nieuwe woning te zitten in het buitengebied. Dit zal zijn in een nieuwe woning aansluitend aan een oude boerderij op hetzelfde erf. Deze boerderij krijgt hier een ADSL2-verbinding binnen, die als enige mogelijkheid geldt. Ik kan in de nieuwe woning dus GEEN extra ADSL aanvragen en moet dus op de bestaande aansluiting "meeliften".

In de boerderij wordt de ADSL-verbinding verdeeld door een wifi-router, echter is het signaal op mijn deel van het erf zo laag dat ik hier geen stabiele wifi-verbinding overhoudt. Het trekken van een extra kabel is helaas ook niet mogelijk omdat er vertekken tussen zitten die ik niet in kan! Ik ben dus aangewezen op het gebruiken van het huidige "zwakke" signaal.

Nu wil ik proberen met een range extender de boel te versterken, zodat het wifi signaal in mijn woning acceptabel is. Echter wil ik NA deze extender eigenlijk zelf mijn wifi-router weer aansluiten omdat ik meerdere apparaten heb die ik graag bekabeld houd (of waarbij simpelweg geen wifi mogelijk is; lees oude x-box als media-center).

Ik ben dus opzoek naar een range extender die via UTP een volgende router zijn eigen werk kan laten doen. Hierdoor heb ik in mijn eigen woning mijn eigen netwerk en wil ik de range extender dus kunnen aansluiten op de wlan-poort van mijn router......

Mijn vraag en twijfel (na enige tijd zoeken) is het volgende:
Ik kan niet één range extender vinden waarbij duidelijk is of dit zal lukken. De meeste adverteren met de mogelijkheid via UTP een interactive TV weldegelijk op je wifi-netwerk te gooien, echter is dit niet wat ik zoek.....

Zijn er tweakers die hierin ervaring hebben, of mij eventueel advies kunnen geven omtrent een degelijke / stabiele oplossing die ook nog betaalbaar is??

(hieronder nog even een schema/tekening van de situatie)
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/9n6c5gk9z/netwerk.jpg

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Toch maar eens met je huurbaas om tafel om alsnog een kabel jou kant op te krijgen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41
Zou je niet eerst powerline of MoCA (ethernet over coax) kunnen proberen? Een repeater is meestal vragen om problemen.

That being said, wat jij wilt kan wel. Ik heb zelf in mijn woonkamer een oude router ingesteld als wireless ethernet bridge. Hij verbindt dus met een bestaand netwerk, en de LAN-poorten fungeren vervolgens als switch op de oorspronkelijke draadloze router. Ik doe dit puur omdat het mij weer twee (lelijke) kabels scheelt en ik de router toch ongebruikt had liggen :P . Werkt perfect.

Zo'n oplossing hoeft weinig te kosten, koop bijv. deze router en zet er OpenWrt op (erg eenvoudig, twee tellen werk, en veel beter dan DD-WRT). Ik zou er namelijk niet vanuit gaan dat de standaard firmware het ondersteunt om een router als wireless bridge in te stellen. Vervolgens instellen als wireless bridge, en klaar ben je.

Om uit te vinden wat de ideale oplossing is zul je echter moeten experimenteren. Maar als powerline of MoCA werkt zul je een veel stabielere verbinding hebben dan als je met een repeater gaat klooien. Elk van deze drie oplossingen is uiterst betaalbaar (MoCA is het duurst, volgens mij €70 per adapter, powerline kan voor <€50 en een standaard router als bridge configureren is het goedkoopst).

[ Voor 8% gewijzigd door MarcoC op 23-11-2014 18:49 ]

• LeipeDruyl
@Shure-fan: trekken van een kabel is GEEN optie

@MarcoC: Powerline is geprobeerd en werkt helemaal NIET. Het oude deel van de boerderij en het nieuwe woningdeel zijn NIET verbonden via de stoppenkast..... Powerline komt dus gewoon niet aan!!

Ik heb nog een linksys WRT160N liggen, misschien dat ik daarmee wat kan?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je moet een repeater niet hangen waar het signaal slecht is (daar heb je er geen drol aan), maar halverwege, dus in dit geval middenin vertrek 2.

Oslik blyat! Oslik!

• LeipeDruyl
@dion_b: Bedankt voor de tip!! Echter zoek ik dus meer naar een oplossing achter de repeater....

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Is een clientbridge niet veel handiger ? Deze vervolgens aan je wan kant van je eigen router hangen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DukeBox schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:56:
Is een clientbridge niet veel handiger ? Deze vervolgens aan je wan kant van je eigen router hangen.
Ditte .. met eventueel een richtantenne er op (let goed op dat je de richtantenne de zelfde )polarisatie)richting geeft (horiontaal/vertikaal)als de antenne op de originele router, dat scheel enorm in de ontvangst.

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 23-11-2014 21:01 ]

Iperf

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
DukeBox schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:56:
Ja, dat is wat TS zoekt, en waar MarcoC de 'goedkope' variant van beschrijft (met OpenWRT).

Iets als Ubiquiti's Nanostation Loco zou ook kunnen, maar geen idee hoeveel winst je haalt met een directionele antenne tov. omni.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

veel ..

in plaats van dat je het vermogen verdeelt over de omgeving om je router heen stuur je het gericht een kant op. en kwa ontvangt luister je ook meer naar de zendende kant en hen je minder last van omgevings ruis.

(die dingen bestaan niet voor niets he)

Iperf

• LeipeDruyl
Ik heb even nagekeken..... Mijn linksys is een WRT310N ipv de 160N die ik eerder noemde.

Enig idee of hier een bridge van te maken is??

(zoals hieruit blijkt, heb ik enig verstand van netwerken, niet HEEL veel..... )

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
De WRT310N wordt niet ondersteund door OpenWRT, maar wel door DD-WRT. Lees de instructies op de wiki om te flashen. Of je een betrouwbare verbinding zal kunnen opzetten hangt af van de signaalsterkte en de signal-to-noise ratio in het derde vertrek.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• LeipeDruyl
Heeft het zin om in vertrek2 een bridge te maken met bijv; pricewatch: TP-Link TL-WA850RE ???

Niet om als een "zeikerd" te willen klinken, maar dit is betaalbaar..... De verhuizing heeft totnutoe al de nodige knaken gekost.... (nieuw laminaat, nieuwe banken, etc.... Als ik mijn vriendin moet uitleggen dat een netwerk-oplossing 100+ euri gaat kosten, kan ik meteen weer verhuizen!!)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Succes met verhuizen. *fish is geen fan van extenders

Kabeltje buitenom ?

Iperf

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
LeipeDruyl schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:30:
Heeft het zin om in vertrek2 een bridge te maken met bijv; pricewatch: TP-Link TL-WA850RE ???

Niet om als een "zeikerd" te willen klinken, maar dit is betaalbaar..... De verhuizing heeft totnutoe al de nodige knaken gekost.... (nieuw laminaat, nieuwe banken, etc.... Als ik mijn vriendin moet uitleggen dat een netwerk-oplossing 100+ euri gaat kosten, kan ik meteen weer verhuizen!!)
Je kan beter één keer een paar tientjes extra uitgeven en een fatsoenlijke oplossing neerzetten die lekker stabiel is, anders ga je over een half jaar opnieuw geld uitgeven als je op zoek gaat naar iets beters.

• LeipeDruyl
@fish: Het probleem met de kabels door schuren (vertrek2) of buiten om is, is dat er genoeg muizen, katten, honden en ander dierlijk spul rond dwaalt. De kabels zullen dus binnen afzienbare tijd kapot gaan of aangevroten worden!

@Andy88: Als ik meer geld had kunnen verantwoorden bij m'n vriendin, had dit probleem zich niet voor gedaan.....

[ Voor 21% gewijzigd door LeipeDruyl op 23-11-2014 21:46 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dan leg je het in een pijp ? .. duh ..

Slagvast pvc
of tyleen http://www.pvcvoordeel.nl/tyleenslang-zpe-buis/

[ Voor 50% gewijzigd door Fish op 23-11-2014 21:53 ]

Iperf

• MarcoC

Dat kan inderdaad, maar het kan ook goedkoper (mijn oplossing).
LeipeDruyl schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:07:
Ik heb even nagekeken..... Mijn linksys is een WRT310N ipv de 160N die ik eerder noemde.

Enig idee of hier een bridge van te maken is??

(zoals hieruit blijkt, heb ik enig verstand van netwerken, niet HEEL veel..... )
Ja, hier kun je een bridge van maken.

[ Voor 22% gewijzigd door MarcoC op 23-11-2014 21:52 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-11 21:01

m-vw

Dus?

fish schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:49:
Dan leg je het in een pijp ? .. duh ..

Slagvast pvc
of tyleen http://www.pvcvoordeel.nl/tyleenslang-zpe-buis/
Dit. Gewone kabels moet je niet onbeschermd ingraven.

Hebben range extenders ook geen nadelige invloed op de snelheid?

[ Voor 10% gewijzigd door m-vw op 23-11-2014 22:12 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
fish schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:34:
Succes met verhuizen. *fish is geen fan van extenders

Kabeltje buitenom ?
Like, Vind ik leuk

Daarbij:

Aangezien vertrek een schuur is en je wil echt niet anders (draadloos is alleen leuk voor devices zonder ethernet)..

Hang dan een ethernet bridge zo dicht mogelijk bij het modem op, trek een kabel richting jou huis, bescherm deze kabel door deze op te hangen en in een tuinslang te verpakken.
En last die kabel in jou huis komen

[ Voor 45% gewijzigd door shure-fan op 23-11-2014 23:02 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
SRX tegen de muur hangen als WiFi client en hopen dat de ontvangst goed genoeg is? :)

• LeipeDruyl
Ik zal voor de duidelijkheid nog even vermelden WELKE snelheid ik überhaupt kan halen.....

Down = 13Mbit
Up = 1Mbit

Stabiliteit is dus al ijdele hoop in dit buitengebied.

De overbrugging met kabels door/langs schuren op betreft een afstand van ruim 30 tot 40 meter. Uiteindelijk ben ik voor een kabel dus ook een paar tientjes kwijt. Hierbij komt dat het aanleggen van deze kabel meer tijd en moeite zal kosten.

Mijn voorkeur blijft dus uitgaan naar een simpelere oplossing.....

Verwijderd

Je wil een stabiel werkende oplossing. Of is je vriendin tevreden met internet "af en toe"? Mijn vrouw werkt op dezelfde manier: eerst mag het allemaal niks kosten. Daarna komt ze erachter, dat de low-budget manier toch niet echt lekker werkt. Uiteindelijk wil je toch vooral een goed werkende oplossing en geen goedkope oplossing die "soms" "een beetje" werkt.

Ik weiger tegenwoordig mee te werken aan oplossingen waar ik niet achter sta. Ik ben al dat dubbele werk (heb ik het nog niet eens over de euro's) inmiddels wel zat. Als ze de low-budget manier wil proberen, prima: "Laat het me maar weten als het klaar is.". Haakt ze snel genoeg af.

Als je de mogelijkheid hebt om tegen iets hogere kosten een kabel te trekken, dan zou ik dat zeker doen. Je hebt dan nog jaren plezier van een goed werkende oplossing en dat is die paar tientjes + die paar uren echt wel waard.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 11:29 ]

• MarcoC
LeipeDruyl schreef op maandag 24 november 2014 @ 11:19:
Ik zal voor de duidelijkheid nog even vermelden WELKE snelheid ik überhaupt kan halen.....

Down = 13Mbit
Up = 1Mbit

Stabiliteit is dus al ijdele hoop in dit buitengebied.

De overbrugging met kabels door/langs schuren op betreft een afstand van ruim 30 tot 40 meter. Uiteindelijk ben ik voor een kabel dus ook een paar tientjes kwijt. Hierbij komt dat het aanleggen van deze kabel meer tijd en moeite zal kosten.

Mijn voorkeur blijft dus uitgaan naar een simpelere oplossing.....
Ligt er coax? Anders MoCA. Is redelijk duur, maar wel de stabielste en simpelste oplossing.

Ik snap niet dat je zo moeilijk blijft doen over een paar tientjes. Je gebruikt internet meerdere uren per dag, vaker dan TV, vaker dan je gasfornuis, vaker dan je strijkijzer, vaker dan je stofzuiger. En voor al die apparaten betaal je ook moeiteloos een bedrag tot €100. Ik vind alles tot +/- €200 echt peanuts om eenmalig ervoor te zorgen dat je fatsoenlijk kunt internetten tot in lengte van dagen.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik vind alles tot +/- €200 echt peanuts om eenmalig ervoor te zorgen dat je fatsoenlijk kunt internetten tot in lengte van dagen.
Mee eens. Instabiel internet is zwaar frustrerend en het mag best wat kosten om dat te voorkomen.

• LeipeDruyl
Ik snap heel duidelijk jullie beweeg redenen om te zeggen dat er meer geld tegen aan gegooid moet/mag worden....

Echter moet dit in overleg met mn vriendin, waarbij moet worden opgemerkt dat de afgelopen 2 weken al genoeg geld is uitgegeven aan inrichting/meubels (hiervoor hadden al 5 dikke pc's kunnen klaarstaan...).

Het budget is waarschijnlijk met wat moeite op te rekken naar 100,- euri..... 200,- euri zal niet lukken.

Kabels blijft moeilijk aangezien dit via schuren/zolders en kruipruimtes moet, echter behoort dit ook tot de oplossingen alhoewel ik hoopte op een simpelere.....

Verwijderd

LeipeDruyl schreef op maandag 24 november 2014 @ 11:48:
[...]

Echter moet dit in overleg met mn vriendin, waarbij moet worden opgemerkt dat de afgelopen 2 weken al genoeg geld is uitgegeven aan inrichting/meubels (hiervoor hadden al 5 dikke pc's kunnen klaarstaan...).

[...]
Zo werkt dat met verhuizen. Dat kost geld. Veel geld. Voor onze laatste verhuizing hebben we alleen al 4000 euro uitgegeven aan een bankstel, 3 kleine salontafeltjes, 1 smalle vitrinekast en 1 TV-dressoir. En dan hebben we nog simpele en betaalbare meubelen gekocht.

Je kunt je borst vast natmaken als je geen potje "onvoorzien" hebt om wat tegenvallers op te vangen. Dit is nou zo'n tegenvaller. Bekijk het van de andere kant: door die duizenden euro's die je uit gaat geven aan je verhuizing, merk je een extra kostenpost van een paar tientjes niet eens. Je wist dat je geld uit moet geven om internet in je huis te krijgen. Het valt nu gewoon een paar tientjes duurder uit.

Weet je wat pas lullig zou zijn? Nu gaan voor de goedkoopste oplossing en over een paar maanden alsnog moeten investeren in de goede oplossing.

• LeipeDruyl
Helemaal gelijk!!

Ik ga nog eens even naar het nieuwe huis om nogmaals te kijken naar de mogelijkheden voor kabels.....

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tip er bestaat ook zoiets als voor bedrade leiding (handig bij 40 meter)

e.g.
https://www.arento.nl/ins...-kabel-rol-100-meter.html
Afbeeldingslocatie: https://www.arento.nl/media/catalog/product/cache/1/image/298x298/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/l/flexbuis-16mm-met-utp-kabel/preflex-bedrade-flexibele-buis-16mm-utp-cat5e-kabel-rol-100-meter-preflex-.jpg

of met coax,

handig voor tv eventueel

Afbeeldingslocatie: http://www.elmaver.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/l/flecu6.jpg

Geen idee van de rattenbestendigheid van dit spul naar als het pindaolie verhaal waar is zullen ze hier weinig meer ruiken iig.

Het spul word ook in holle muren gebruikt dus ik denk dat je daar wel goed zit

[ Voor 39% gewijzigd door Fish op 24-11-2014 15:14 ]

Iperf

Pagina: 1