Aankoopadvies monitor circa 24" prijscategorie €150-€200

Pagina: 1
Acties:

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-01 21:46
(Het is tijdje sinds ik hier nog een gepost heb, hopen dat ik het juist doe)

Omdat ik wegens mijn werk steeds vaker thuis op de PC werk, wordt het eens tijd voor een nieuwe monitor. Ik werk nu nog met een goedkope Medion 20" TN-monitor (1600*900), het is toch eens tijd voor iets beters/groter ;)

Wat zoek ik :
- Rustig beeld om lang naar te kunnen kijken (dit is misschien nog het moeilijkste criterium, hier vind je niets over bij reviews over specifieke monitors. Welke paneeltype hiervoor het beste is weet ik niet.)
- Mooie kleuren, ben dat washed-out beeld van TN's wat beu.
- Goede zwart-waarde en wit moet echt wit zijn.
- Reactietijd mag niet al te slecht zijn, er wordt af en toe nog gegamed.
- Grootte circa 24"

Wat mijn zoektocht al opleverde:
Er kan gekozen worden tussen TN-, IPS- en VA-panelen:
- TN-panelen hebben de beste reactietijd, maar hebben geen goede kleuren. Zwart is ook niet echt zwart.
- IPS panelen hebben de beste kleuren, maar hebben last van IPS-glow en/of backlight-bleeding. De zwartwaarde van deze panelen is dan ook niet goed.
- VA-panelen hebben beste de zwart-waarde, kleuren zijn ook goed (misschien iets minder dan IPS?), maar hun reactietijd is dan weer het minst goed.

Geen enkel paneeltype voldoet dus aan alle wensen. Hierbij moet wel gezegd worden dat er binnen elk paneeltype ook hele grote verschillen zijn voor kleuren, zwartwaarde en reactietijd.

Ik zoek wat binnen de prijscategorie €150-€200. Dit is eerder richtinggevend, mocht het perfecte scherm €220 zijn dan is dat ook geen probleem. Mocht er een scherm zijn van €140 dat toch beter is dan schermen in duurdere prijscategorieën, dan is dat natuurlijk ook geen probleem!

De twee waar ik vooral tussen twijfelde:
- De Dell Ultrasharp U2414H, een IPS-paneel -> zou echter volgens sommigen last hebben van sterke IPS-glow
- De Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart, een VA-paneel -> Is deinputlag niet teveel voor games?

Kern van de zaak: wie van jullie heeft reeds ervaring met deze schermen? Wat zou je aanraden op basis van mijn criteria? Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom :)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik vind de door jou genoemde Iiyama persoonlijk de beste keuze: pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart
De prijs is zeer goed voor de specificaties. Overigens is de 75 Hz wat misleidend, ik gok niet dat hij 75 Hz kan weergeven op een full HD resolutie, alleen bij lagere resoluties.

Ik heb drie soorten monitoren gehad: TN, IPS en AMVA. Mijn ervaring is dat op all-round gebied AMVA panelen verreweg de beste keuze zijn.

AMVA
+ Superieure zwartwaarden
+ Zeer hoog/scherp contrast.
+ Goede reactietijden voor gamen
+ Geen glow
- Iets minder goede kijkhoeken, maar als monitor is dit te verwaarlozen.
- Contrast shift, daardoor niet ideaal voor kleurgetrouw werk (video/foto/beeldbewerking)

IPS / PLS
+ Zeer goede kleurweergave (Geweldig voor foto/videobewerking, leuk voor games)
+ Zeer goede kijkhoeken
+ Tegenwoordig prima reactietijd
+ Geen color shift in de hoeken dankzij de brede kijkhoeken
- Zwartwaarden wat minder
- Contrast kan beter
- IPS glow bij sommige modellen

TN
+ Goedkoop
+ Scherpe reactietijden
+ Ver ontwikkelde techniek (zeer uitgemolken, geen kinderziekten meer)
- Waardeloos beeld..
- Belabberde kleuren
- Slechte zwart en wit waarden
- Matig contrast
- Vrij matige kijkhoeken

Ik heb momenteel een WQHD 27" Qnix IPS monitor met m'n oude 24" TN LG ernaast. IPS geeft geweldig mooi beeld, maar als ik een nieuwe monitor zou kopen dan zou dit zeker weten een AMVA paneel worden. Ik hoef waarschijnlijk niet aan te geven dat je TN sowieso ver links moet laten liggen...

Voor games is een reactietijd van < 8ms meer dan voldoende. Als je die-hard professional FPS gamer bent dan zou je een TN paneel met 1 ms en 144 Hz nog kunnen hardmaken, maar anders echt niet. Reactietijd wordt zeer vaak overschat, en bovendien sjoemelen veel fabrikanten met cijfers.. een reactietijd van 5ms zou zomaar eens 12ms in de praktijk kunnen zijn.

Wat zou ik doen? Een mooie 24" AMVA monitor nemen, bijvoorbeeld de Iiyama prolite die je zelf al had gevonden. Je gaat geen spijt krijgen van een AMVA keuze, helemaal aangezien je van een 20" TN monitor afkomt :) Overigens is IPS ook totaal geen verkeerde keuze, de kleurweergave is echt geweldig. Of je nou een AMVA of IPS paneel kiest, van beide keuzes zal je blij worden!

Edit
Alternatieven die ik interessant vind:

AMVA: pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart Zelfde monitor als je eigen keuze, maar dan ook in hoogte verstelbaar etc.
AMVA: pricewatch: BenQ BL2410PT (met PWM) Zwart

IPS (PLS): pricewatch: Samsung S24C650BW Zwart
Deze samsung monitor heeft een resolutie van 1920x1200 (WUXGA), de extra hoogte is best prettig!

[ Voor 15% gewijzigd door stin00 op 23-11-2014 16:40 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren