• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-01 21:53
Hi mede-Tweakers,

De PC van mijn 'zwager' vertoond gedrag alsof er een component niet goed meer functioneerde. Echter ben ik niet in staat om het probleem te vinden.

Het systeem ziet er als volgt uit:Operating System
Windows 8.1 Pro 64-bit
CPU
AMD A10-6800K 77 °C
Richland 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 669MHz (9-9-10-24)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. A85XM-A (FM2 ) 122 °C
Graphics
DELL E176FP (1280x1024@60Hz)
MTC26T42 (1920x1080@60Hz)
1023MB NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (ASUStek Computer Inc) 54 °C
Storage
931GB Seagate ST1000DM003-1CH162 (SATA) 24 °C
Optical Drives
ATAPI iHAS124 W
Audio
NVIDIA High Definition Audio

Symptomen zijn: traag opstarten, freezen van systeem bij games (vaak in combinatie met YouTube filmpjes), games starten extreem traag op. Beeld wordt grijs.

Het komt vaak voor alt tabben uit games naar YouTube video's .

Ik heb er al een andere videokaart in geplaatst, dat loste het probleem niet op. De temperatuur van het moederbord ziet er zorgwekkend uit echter toont het uefi een normale temperatuur. De temperatuur is vlak na opstarten gekopieerd, daarbij vindt ik de CPU temperatuur erg hoog...
De koeling is wel stoffig maar niet ongewoon stoffig.

Diverse benchmarks gedraaid maar ik ben niet in staat om op die manier de situatie te creëren.

Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
Los eerst het CPU koeling probleem op (als de meting klopt, zie UEFI).

Vervang in dit geval de koelpasta. Vraag Google hoe dit moet.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

IDD :P bij zulke temps gaat elke CPU/MOBO moeilijk doen

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Thomqa
Bij nadere controle in UEFI bleek speccy idd een verkeerde temperatuur te weergeven. Tweemaal opnieuw op opstarten, uefi zegt 40 C speccy zegt 80 C

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
Windows al opnieuw geïnstalleerd? Deze uiteraard uit legale bron, zonder verdere cracks en andere meuk.

• Thomqa
Dat heb ik inderdaad al gesuggereerd. Echter proberen hij liever eerst andere opties... Maar als dat inderdaad de volgende stap is in het vinden van het probleem dan zal hij er aan moeten geloven...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, dan kan je nou eenmaal onverwachte problemen tegenkomen. Daar kan zoveel mee gerommeld zijn dat er amper fatsoenlijke troubleshooting gedaan kan worden. Wie weet wat er allemaal mee geïnstalleerd is :X.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Wat voor voeding hangt erin (merk + wattage + leeftijd)?

• Thomqa
Ik ben het met je eens Br00ky, echter is het in deze (persoonlijke) situatie wat lastiger. Maar niet onmogelijk.

Het gaat om een cooler master rs-500-psap-j3 vorig jaar zomervakantie aangeschaft.

Verwijderd

Harde schijf al getest?

• Thomqa
Alleen met de Windows fout controle. Die had niks gevonden.

Verwijderd

Met HD Tune snelheid en health checken.

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Simpelste is even de videokaart eruit proberen, je hebt immers toch een prima videokaart ingebakken. Kijken of dat wat doet?

• Thomqa
@Rob59 HD tune levert geen negatieve resultaten.

@paulklooster We hebben twee verschillende videokaarten geprobeerd, waarvan diegene gegeven in mijn post sowieso naar behoren werkt.

Verder heb ik hem weten te overtuigen toch naar een herinstallatie van windows te kijken. Hij wilde eerste zijn 8gb naar 16gb upgraden. Dat leek mij redelijk nutteloos (het levert voor games al weinig op) sinds hij performance verhoging verwacht in FTB (een minecraft met ongelooflijk veel mods), terwijl zijn processor al op 99% draait. Maar gezien het feit dat minecraft met java niet meer dan twee cores gebruikt zou een upgrade van een cpu ook niet kosteneffectief zijn. Mocht ik hele rare dingen zeggen dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-02 14:23
Hoe gedraagt de PC zich bij bijvoorbeeld een Linux Live CD? Als de PC daaronder wel goed opstart en functioneerd, dan kan het de moeite waard zijn om Windows opnieuw te installeren.

[ Voor 50% gewijzigd door ruftman op 28-11-2014 11:18 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 09:09
Thomqa schreef op donderdag 27 november 2014 @ 22:35:
@Rob59 HD tune levert geen negatieve resultaten.
Post toch eens de SMART data?
Pagina: 1