Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:53

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Goedendag,

Ik ben voor een kerstcadeau aan het rondkijken voor een ND-filter, ofwel een grijsfilter. Ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop dat jullie mij kunnen voorzien van advies.

Ik ga komende zomervakantie naar Zweden. Ik wil daar de beekjes, meertjes, riviertjes en watervallen met een langere sluitertijd vastleggen. Ik heb een Nikon D5000 en de lens die ik met het filter wil gebruiken betreft een Nikkor 18-105 mm VR 67 mm objectief. Het budget ligt op max 50/60 euro.

Ik kwam bijvoorbeeld de Hoyo NDX4 en Hoyo NDX8 tegen. Maar ik ken iemand die bijvoorbeeld dit grijsfilter heeft via DealXtreme, maar ik weet niet wat ik daarvan moet denken eigenlijk, hoewel die persoon er wel heel tevreden mee is.

Mijn vraag is: hoeveel stops heb ik zo ongeveer nodig? En is een grijsverloopfilter een goed idee, zo ja welke? Alvast hartelijk dank voor jullie suggesties en antwoorden.

Vriendelijke groet,
Stefan

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik heb zelf een jaartje geleden aan het shoppen geweest voor een ND filter, en bleek dat toen net de Hoya PRO ND filters uit waren. Deze hebben een stuk minder problemen van verkleuring dan de Hoya NDX serie, volgens de website van Hoya. Ze vallen ongeveer binnen jouw budget en bestaan in alle maten en sterktes die je maar kan wensen. Helaas zijn ze in Nederland nog steeds moeilijk verkrijgbaar, maar op Ebay kan je ze gemakkelijk vinden.

Ik zou niet te snel naar DealXtreme en dergelijke gaan kijken, aangezien het kleurverschil vaak enorm is, ik heb zelf voor 40 euro aan filters recht de prullenmand in gegooid omdat de foto's gewoon roze waren. Over grijsverloopfilters kan ik je zelf niet veel zeggen, maar heb dat idee laten varen na veel negatieve comments op dit forum te lezen.

Zie mijn reactie v0LrAtH in "Het grote filter topic" voor een voorbeeldje (ongecorrigeerd) van het kleurverschil van de Hoya PRO ND filters. Ik schat dat hier maximaal 2% afwijking op zit per kanaal, wat me niet slecht leek voor een 10-stop filter.

Eén tip: ik zou minimaal voor 6 en liefst voor 10 stops gaan voor jouw doel (ND64 of ND1000). Ik heb zelf een 4 en 10 stops, maar gebruik bijna alleen 10 stops. Hiermee kom ik in daglicht, en normale diafragma-waarden meestal rond 10 tot 40 seconden belichting uit.

Deze is mijn mooiste tot nu toe (met de Hoya PRO ND1000): http://nmichielsen.be/wp-...oads/2014/08/Maui-019.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
v0LrAtH schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:24:
Ik heb zelf een jaartje geleden aan het shoppen geweest voor een ND filter, en bleek dat toen net de Hoya PRO ND filters uit waren. Deze hebben een stuk minder problemen van verkleuring dan de Hoya NDX serie, volgens de website van Hoya. Ze vallen ongeveer binnen jouw budget en bestaan in alle maten en sterktes die je maar kan wensen. Helaas zijn ze in Nederland nog steeds moeilijk verkrijgbaar, maar op Ebay kan je ze gemakkelijk vinden.

Ik zou niet te snel naar DealXtreme en dergelijke gaan kijken, aangezien het kleurverschil vaak enorm is, ik heb zelf voor 40 euro aan filters recht de prullenmand in gegooid omdat de foto's gewoon roze waren. Over grijsverloopfilters kan ik je zelf niet veel zeggen, maar heb dat idee laten varen na veel negatieve comments op dit forum te lezen.

Zie mijn reactie v0LrAtH in "Het grote filter topic" voor een voorbeeldje (ongecorrigeerd) van het kleurverschil van de Hoya PRO ND filters. Ik schat dat hier maximaal 2% afwijking op zit per kanaal, wat me niet slecht leek voor een 10-stop filter.

Eén tip: ik zou minimaal voor 6 en liefst voor 10 stops gaan voor jouw doel (ND64 of ND1000). Ik heb zelf een 4 en 10 stops, maar gebruik bijna alleen 10 stops. Hiermee kom ik in daglicht, en normale diafragma-waarden meestal rond 10 tot 40 seconden belichting uit.

Deze is mijn mooiste tot nu toe (met de Hoya PRO ND1000): http://nmichielsen.be/wp-...oads/2014/08/Maui-019.jpg
Dank voor je reactie. Jammer dat de levertijd enzo zo vervelend is en qua retourneren. Kerstman bestelt het liefst gewoon bij Nederlandse (hooguit Duitse) webwinkel is mijn ervaring:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad bij bestellingen via Ebay in Europa (te betalen met Paypal voor de zekerheid). Tot nog toe vrijwel altijd binnen de week geleverd. Retourneren zal inderdaad wel wat minder evident zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:37

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik wil je zicht op het bos niet nog moeilijker maken, maar heb je er aan gedacht om voor een systeem als Cokin, hitech of Lee te gaan?

Dit zijn rechthoekige filters die je op de camera zet met behulp van een filterhouder. Voordeel hiervan is dat je makkelijker meerdere filters kan stapelen EN ook grijsverloopfilters kan toevoegen. Handig als je de lucht donkerder wilt maken maar de voorgrond niet.

Kwaliteit van Cokin is helaas wel wat minder, gigantische paarse (ongelijke) kleurzweem. Het is echter ook redelijk goedkoop. Hitech is iets duurder, maar ook gelijk een stuk beter in kwaliteit. Gebruik het zelf al een paar jaar naar volle tevredenheid. Lee is de topper van de 3, maar ook gelijk extreem duurder dan de andere 2.

Mocht je verder en meer uit je landschapsfotografie willen halen dan zou ik zeker voor zo'n systeem gaan ipv een opschroeffilter.

Mocht je btw toch kiezen voor een enkel schroeffilter, dan zou ik 3 stops nemen. Is vaak bij zonsondergang of bij beekjes in het bos wel voldoende om het water zachter te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Polariteit op 25-11-2014 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mijn filter systeempje is hi-tech (houder, adapterring) en een bigstopper van Haida (alles via amazon.de). Nog een voordeel van filterhouders is dat je ze heel snel even van de lens kan halen voor compositie, lichtmeting en focus terwijl zo'n schroeffilters gewoonweg een hel zijn (in mijn 2 linkerhanden). Ik zou je echter verwijzen naar het grote filter topic :^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:38
Ik geef dit topic even een tikje naar Foto Video Hardware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dealextreme zou ik overslaan. Goedkoop is duurkoop: scherpte laat vaak veel te wensen over, kleurzweem is erg opvallend en moeilijk te corrigeren. Ga liever voor een goed merk (Hoya, B+W).

Daarnaast eens met v0lrath: 10-stops geeft je in zonnig daglicht zo'n 30 seconden sluitertijd bij ISO 100 en f/16.

Schroef vs. fliterhouders: schroef is minder meenemen en wat minder kwetsbaar, filterhouders werken sneller en bieden het voordeel van een gegradueerd grijsfilter als extra mogelijkheid in de toekomst. Ik ben zelf voor een schroeffilter gegaan, maar zou het me kunnen voorstellen dat ik in de toekomst ook voor een filtersysteem kies.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 17:23

Beaves

Usque ad Finem

Als je voor een filtersysteem gaat (ik zou het wel doen, je bent zoveel meer flexibeler!), kijk dan eens naar filters van 84.5mm. Deze zijn ruwweg net zo duur als Cokin filters maar dan vele malen beter.

Ik heb zelf altijd ND-Grads van Cokin gebruikt maar je hebt, zeker als je de wat sterkere gaat gebruiken die 3 stops tegenhouden, al heel snel een kleurzweem die lastig te verwijderen is in bijvoorbeeld Lightroom of Photoshop. Dit nadeel heeft 84.5mm veel minder.

Voor grijsfilters geldt dit helemaal, ik heb een Cokin die 3 stopt tegenhoudt maar die is feitelijk onbruikbaar vanwege de kleurzweem. Ik heb nu de 84.5mm 10-stopper voor het P-systeem en deze geeft geen enkele kleurzweem, en dat voor net iets meer als 80 Euro.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:53

mrc4nl

Procrastinatie expert

Even een paar dingetjes,
1. Die van dealextreme lijkt mij duur, 23 dollar. ik heb er zelf ookeen uit china (62mm) en meende dat ie 10 euro was. Kwaliteit was prima. geen vreemde dingen gemerkt. je moet m alleen niet voorbij de max dichtknijpen, en oppassen een x vormig patroon bij groothoeklenzen

Vreemde is dat ik geen bestelnummer kan vinden, of hij moet van ebay komen....
edit het was deze: http://www.ebay.com/itm/F...ageName=ADME:L:OC:NL:3160

12 dollar :P

2. X4 is bijna geen nd filter te noemen (1 stop, een cpl houd nog meer licht tegen!)
koop een ndx16(4 stops) voor iets langere sluitertijden of een ND3 (10 stops) als je met daglicht dramatische landschappen wil schieten (bewegende wolken ed)
of beidde, dan heb ze zeker genoeg :)

3. grijsverloopfilters zijn handig om meer dynamic range vast te leggen , maar dat kan alleen bij een strakke horizon, zodra je een boom of paal op de voorgrond hebt, gaat die boom ook van licht naar donker wat natuurlijk geen porum is, en je beter af bent met een standaard nd filter

[ Voor 22% gewijzigd door mrc4nl op 25-11-2014 18:11 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 21:33

the mod man

iets van beeldmaker

Ik heb net een Haida slim pro2 77mm nd3 (10 stops) ND filter binnen van ebay. Zijn erg veel positieve berichten over en is goed te betalen. Ik ga hem morgen uittesten, echt net een half uurtje geleden bezorgd.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

mrc4nl schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 18:05:
3. grijsverloopfilters zijn handig om meer dynamic range vast te leggen , maar dat kan alleen bij een strakke horizon, zodra je een boom of paal op de voorgrond hebt, gaat die boom ook van licht naar donker wat natuurlijk geen porum is, en je beter af bent met een standaard nd filter
Een object wat boven de horizon uitsteekt (of een bos o.i.d.) is absoluut geen probleem. Dit kan je makkelijk in bijvoorbeeld Lightroom rechttrekken door bijvoorbeeld met de schaduw slider te spelen of door lokaal (met een brush) de helderheid te verhogen. Een ND filter helpt dan juist niet, want dan blijf je het probleem houden met de dynamische range. Je kan wel ervoor kiezen om i.p.v. een filter een HDR te maken door foto's te gaan stacken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Ik wil toch echt kijken naar Nederlandse webshops. Heb met dit soort dingen liever de mogelijkheid om eventuele dingen met een Nederlandse webwinkel direct te communiceren. Welke mogelijkheden raden jullie dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Beaves schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 21:27:
[...]

Een object wat boven de horizon uitsteekt (of een bos o.i.d.) is absoluut geen probleem. Dit kan je makkelijk in bijvoorbeeld Lightroom rechttrekken door bijvoorbeeld met de schaduw slider te spelen of door lokaal (met een brush) de helderheid te verhogen
Veel succes dan, maar een graduerend effect met niet graduerende brushes bestrijden is voor mij geen doen. Dat een normaal nd filter ook niet helpt heb je gelijk in
Steeffoon schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:04:
Ik wil toch echt kijken naar Nederlandse webshops. Heb met dit soort dingen liever de mogelijkheid om eventuele dingen met een Nederlandse webwinkel direct te communiceren. Welke mogelijkheden raden jullie dan aan?
Er zijn diverse Nederlandse webshops die nd filters verkopen. En tja wat is een goed merk?
B+W is weinig mis, maar ik vind ze naar verhouding duur. Hoya, of rodenstock, is ook prima.

En hoeveel stops?
ik zou gaan voor 4 of meer. 10 lijkt mij een goed begin voor landschappen, en dat is soms nog aan de lage kant als ik veel beweging in wolken wil hebben

http://www.fotobooms.nl/c...9/0/grijs-nd-filters.html
http://www.cameranu.nl/nl/c11212/filters/grijs-filter-nd-
http://www.kamera-express.nl/

[ Voor 41% gewijzigd door mrc4nl op 26-11-2014 14:56 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Steeffoon schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:04:
Ik heb mijn filters destijds bij www.camerafilterstore.nl besteld, is een Nederlandse webshop waar o.a. 84.5mm filters te bestellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Qua winkel moet het wel goed komen. Twijfel alleen nog erg over hoeveel stops ik nou zou nemen, en dan of ik inderdaad een verloopfilter zou nemen of een standaard:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Weet je het niet zeker of 10 te veel is, ga dan voor een 6- en een 4-stops. Samen 10, maar nog wel apart in te zetten indien nodig. Gegradueerd zou ik nu even overslaan en pas halen als je het echt nodig begint te hebben. Meerdere filters zou ik altijd plaatsen in een filtersysteem, schroeffilters werken dan niet zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Ik zou juist met ND-grads gaan werken, die kan je (bijna) altijd inzetten met landschapsfotografie bijvoorbeeld, het komt zelden voor dat de scene boven de horizon dezelfde belichting nodig heeft als onder de horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Omdat het zo enorm veel invloed heeft op welk moment je fotografeert (logisch), maakt het de keus wel moeilijk. Misschien moet ik toch maar wat anders op het verlanglijstje zetten, gezien ook de ervaringen/adviezen soms wat verschillen:) ook omdat de NDX8 van Hoya met 3 stops dus waarschijnlijk toch bij langer gebruik niet alles zal bieden wat ik zou willen, en dat zou ik dan erg jammer vinden. Of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Het is een smaakkwestie, ND2 geeft maar 1 stop winst en vind je daardoor in weinig fototassen terug. De meeste mensen willen echt een goed zichtbaar effect.
ND4 is al eerder wat, bij water (beekjes, watervallen) een heel aardig effect en ND8 is met 3 stops echt behoorlijk effectief.
Het hangt er ook wel vanaf hoeveel beweging er is. Als er weinig wind is en je wilt de wolken toch laten bewegen moet je haast wel naar een 10-stops filter toe zoals hierboven al aangegeven. Daarnaast kun je daarmee ook snelwegen en winkelstraten leeg "poetsen" (heel cool effect)
Wat je gewoon moet doen is een filtertype inkloppen op Flickr.com, bijna alle foto's met een bepaald filter zijn daarmee getagd. Dan zie je gauw genoeg wat je kunt bereiken met welke sterkte. Ik vind dat altijd super leerzaam.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Mijn advies, ga voor een grijsverloop filter van 84.5mm (zo heet dit merk. heeft niets te maken met de filtermaat).

Ik heb momenteel een setje thuisliggen van de fabrikant (voor een review voor op mijn foto website')

Mijn eerste bevindingen zijn zeer positief. Kan tevens geen kleurzwemen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Captain Pervert schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:44:
Het is een smaakkwestie, ND2 geeft maar 1 stop winst en vind je daardoor in weinig fototassen terug. De meeste mensen willen echt een goed zichtbaar effect.
ND4 is al eerder wat, bij water (beekjes, watervallen) een heel aardig effect en ND8 is met 3 stops echt behoorlijk effectief.
Het hangt er ook wel vanaf hoeveel beweging er is. Als er weinig wind is en je wilt de wolken toch laten bewegen moet je haast wel naar een 10-stops filter toe zoals hierboven al aangegeven. Daarnaast kun je daarmee ook snelwegen en winkelstraten leeg "poetsen" (heel cool effect)
Wat je gewoon moet doen is een filtertype inkloppen op Flickr.com, bijna alle foto's met een bepaald filter zijn daarmee getagd. Dan zie je gauw genoeg wat je kunt bereiken met welke sterkte. Ik vind dat altijd super leerzaam.
Over zoeken op Flickr, inderdaad erg leerzaam en interessant. Alleen kom je zoveel verschillende tegen, en daarbij ook vaak teveel achteraf extreem bewerkte. Het is inderdaad net wat je zegt, het hangt ook van de snelheid af. Ik zou een grijsfilter het liefste denk ik gebruiken voor meren, beekjes, rivieren etc. Ik ga van de zomervakantie naar Zweden en ben wel weer opnieuw aan het kijken naar een grijsfilter. Aangezien ik toch wel graag door de zoeker heen kijk, ben ik wel bang dat ik dat ga missen, want begreep dat dat niet echt zal gaan lukken. Lastig, lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 11:26
Met 1 filter is het lastig te bepalen wat de juiste keuze is. Als je in een bos schiet heb je aan een ND4 of ND8 genoeg. Wil je met volle zon water vlak krijgen, dan heb je al snel een 10 stops nodig en overdag is dit vaak al te weinig. Laatst heb ik weer eens mijn filters gebruikt. Ik gebruik dan een combinatie van een 10 stops + een grad filter, omdat de lucht veel invloed heeft op de sluitertijd.

Aantal voorbeeldjes:
10 stops ND + 3 stops grad filter:
Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7753/17642987192_a3ce536607_c.jpgZeeland by Tom Roeleveld, on Flickr

10 + 3 stops:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5113/7084861403_a2b73d08a2_c.jpgErasmusbrug - 3 minute exposure by Tom Roeleveld, on Flickr

Bovenstaande voorbeelden zijn met een 10 stops gemaakt. Dit is overdag gemaakt, terwijl ik tijdens zonsondergang een ND8 gebruik, omdat een 10 stops dan niet meer lekker werkt.

Ik heb wel voor m'n andere camera een ND8 besteld + een aantal grad filters, maar kan nu nog geen voorbeelden laten zien.

Met andere woorden: het is heel lastig een allround ND filter te vinden. Ik denk dat een ND8 filter de gulden middenweg is.

[ Voor 6% gewijzigd door tommyz op 04-06-2015 13:03 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
tommyz schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:57:
Met 1 filter is het lastig te bepalen wat de juiste keuze is. Als je in een bos schiet heb je aan een ND4 of ND8 genoeg. Wil je met volle zon water vlak krijgen, dan heb je al snel een 10 stops nodig en overdag is dit vaak al te weinig. Laatst heb ik weer eens mijn filters gebruikt. Ik gebruik dan een combinatie van een 10 stops + een grad filter, omdat de lucht veel invloed heeft op de sluitertijd.

Aantal voorbeeldjes:
10 stops ND + 3 stops grad filter:
[afbeelding]Zeeland by Tom Roeleveld, on Flickr

10 + 3 stops:
[afbeelding]Erasmusbrug - 3 minute exposure by Tom Roeleveld, on Flickr

Bovenstaande voorbeelden zijn met een 10 stops gemaakt. Dit is overdag gemaakt, terwijl ik tijdens zonsondergang een ND8 gebruik, omdat een 10 stops dan niet meer lekker werkt.

Ik heb wel voor m'n andere camera een ND8 besteld + een aantal grad filters, maar kan nu nog geen voorbeelden laten zien.

Met andere woorden: het is heel lastig een allround ND filter te vinden. Ik denk dat een ND8 filter de gulden middenweg is.
Nice, en welk merk raad jij aan? (Ik heb een Nikkor 18-105 mm)
En met 8 kan je ook in de 10stop-situaties gewoon goede plaatjes schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Steeffoon schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 22:53:
10 stops = 1024x minder licht = ND3.0 = "big stopper"

ND8 = 8x minder licht = ND0.9

Dus nee.

Ik heb een Haida ND3.0, zeer tevreden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:00

g0tanks

Moderator CSA
Zie ook dit handige tabelletje op Wikipedia met ND filter ratings: Wikipedia: Neutral density filter

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Steeffoon schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 22:53:
[...]

Nice, en welk merk raad jij aan? (Ik heb een Nikkor 18-105 mm)
Dat kan inderdaad niet, zoal moozzuzuzz aangeeft. Dus dan moet je echt een keuze maken. Op m'n Canon schiet ik met B+W en Hitech filters. Wat misschien beter binnen je budget past, zijn de filters van 84dot5mm. Ik heb deze zelf voor m'n andere camera en ben er erg tevreden over. Heel weinig kleurzweem en goed te betalen. Een ND8 is 30 euro en de grad filters zijn maar 20 euro :) Je bent dan ook heel flexibel, omdat je makkelijk meerdere filters kan stacken. Je hebt alleen wel een adapter nodig, maar die zijn ook niet duur.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
In mijn camera zit een ingebouwd 3 stops (ND8) ND filter. Nu ga ik er binnenkort nog een 6 stops filter bij halen, waardoor ik de combinaties 0, 3, 6 en 9 stops kan maken 8).

Zoiets zou jij ook kunnen doen. De meeste ND filters hebben aan beide kanten schroefdraad, zodat je ze gewoon kan stapelen. Neem een 3 stops ND filter en een 6 stops ND filter, en dan kan je dezelfde combinaties maken. Kost wel wat meer, maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Nog beter: met filterhouders :) Zeker als je naar de 3+6 stops gaat zal de AF (noch MF) beginnen haperen. Met een filterhouder kan je dan makkelijk de filter even van de lens halen, focussen, filter er op en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:02
Inderdaad @moozzuzz....Van die schroeffilters wordt je na een tijdje echt helemaal gek.....voor elke recompositie de hele boel eraf draaien, scherpstellen, naar manual, erop draaien, iets te hard geduwd, dus weer herframen....brrrrrrr....

Mezelf ook een setje Lee-filters kado gedaan, beste investering ooit!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:00:
Inderdaad @moozzuzz....Van die schroeffilters wordt je na een tijdje echt helemaal gek.....voor elke recompositie de hele boel eraf draaien, scherpstellen, naar manual, erop draaien, iets te hard geduwd, dus weer herframen....brrrrrrr....

Mezelf ook een setje Lee-filters kado gedaan, beste investering ooit!
Goede tips van jullie. Zat vanavond even rond te kijken welke combinatie (totaalplaatje) ik het beste als eerste aan kan schaffen. Vakantie Zweden is al duur genoeg namelijk, dus moet beetje m'n portemonnee ook te vriend houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Ben ik weer, hopelijk nu voor de laatste keer :)
Ik heb besloten toch voor een schroeffilter te gaan, omdat mijn tas al enorm vol zit neemt dat het minste ruimte in. In Zweden zal ik voornamelijk te vinden zijn in de natuur (uitzichten vanaf een berg, de bergtoppen zelf, meertjes, beekjes, riviertjes, landschappen, watervallen etc.)

Ik kwam oa deze tegen de B+W 103 ND8 voor 77 euro.
En de Hoya Prond8 voor 80 euro.

Met 6 stops kwam ik de B+W 106 ND tegen voor ongeveer dezelfde prijs. Daarbij zit ik natuurlijk ook nog de 110 te overwegen met 10 stops.

Waaaaarom zo moeilijk |:( :/

Als ik het topic zo lees heb ik aan de 3 stops niet heel veel? Maar is de 10 stops weer misschien te extreem?
Heb uiteraard flink rondgezocht op Flickr en dergelijke maar toch vind je niet zoveel goede vergelijkingen omdat je vaak niet krijgt te zien hoe hetzelfde moment er met de verschillende stops en zonder ND-filter het eruit komt te zien.

Alvast erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ga je overdag fotograferen in de volle zon, dan heb je meer aan een 10-stops (30 seconden red je dan net met f/18 o.i.d.). Wordt het wat later op de dag of is het bewolkt, dan ga je al snel richting de minuten sluitertijd. Afhankelijk van je wensen is dat juist mooi meegenomen (écht lange sluitertijden zijn dan mogelijk) of een beperking (reisgezelschap dat minuten moet wachten).

Drie stops zou ik overslaan, 6 stops is een mooie compromis maar voor écht lange sluitertijden overdag is een 10-stops wel aan te raden. Die kan je natuurlijk ook (ongeveer) creëren door een combi van 6 en 3 te pakken. Kost meer, maar dan ben je wel flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Als je voor een 'zware' gaat, zou ik gelijk de 10 stops aanraden. Je kan dan eventueel nog later een goedkoper 3 of 4 stops filter aanschaffen van bijvoorbeeld Hoya. Met een 6 stops kan je overdag nog steeds niet heel veel.

Heb je Nisi filters overwogen? Komen heel goed uit de test en zijn een stuk goedkoper dan de B+W filters.

[ Voor 6% gewijzigd door tommyz op 08-06-2015 12:56 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Steeffoon schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:38:
Ben ik weer, hopelijk nu voor de laatste keer :)
Ik heb besloten toch voor een schroeffilter te gaan, omdat mijn tas al enorm vol zit neemt dat het minste ruimte in. In Zweden zal ik voornamelijk te vinden zijn in de natuur (uitzichten vanaf een berg, de bergtoppen zelf, meertjes, beekjes, riviertjes, landschappen, watervallen etc.)

Ik kwam oa deze tegen de B+W 103 ND8 voor 77 euro.
En de Hoya Prond8 voor 80 euro.

Met 6 stops kwam ik de B+W 106 ND tegen voor ongeveer dezelfde prijs. Daarbij zit ik natuurlijk ook nog de 110 te overwegen met 10 stops.

Waaaaarom zo moeilijk |:( :/

Als ik het topic zo lees heb ik aan de 3 stops niet heel veel? Maar is de 10 stops weer misschien te extreem?
Heb uiteraard flink rondgezocht op Flickr en dergelijke maar toch vind je niet zoveel goede vergelijkingen omdat je vaak niet krijgt te zien hoe hetzelfde moment er met de verschillende stops en zonder ND-filter het eruit komt te zien.

Alvast erg bedankt!
Het hangt ook een beetje van je camera af, mijn camera kan niet lager als iso 200, als je camera iso 50 kan dan scheelt het al 2 stops. 3 stops ND stelt gewoon weinig voor, beetje zond.Vergeet niet dat de meeste polarisers ook 2 stop nd filters zijn, dan heb je er eigenlijk 2 filters die je kan gebruiken o licht tegen te houden

wil je long exposure maken bij avond, nacht,shaduw, heb je aan 4-6 stops wel genoeg.
hier een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5585/14842568180_c512ec3d08_c.jpgCharles bridge by Frank Van Dijk, on Flickr

maar wil je in vol dachtlicht long exposure maken, dan heb je al snel een 10+ stop filter nodig, maar daar haal je vaak ook maar 1-5 seconden mee, terwijl een beetje long exposure al snel 30-60 seconden is.

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/4/3941/15332189187_dc8dd5f793_c.jpgErasmusbrug by Frank Van Dijk, on Flickr
dit zal een combinatie zijn geweest van een ndx16 cpl en variabel nd filter @ 6 stops, doet nog steeds weinig,

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 08-06-2015 13:05 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Als ik zou mogen inhaken: Ik moet ook eens een paar fatsoenlijke ND filters hebben voor long exposures, time-lapses & video opnamen. Ik wil een 5 stops en een 10 stops ND filter met een filtermaat van 62mm (ik wil graag circulaire opschroef filters vanwege het compact houden van mijn gear). Ik heb in mijn camera een ingebouwd ND filter van 3 stops, dus zo kan ik 0, 3, 5, 8, 10, 13, 15 en 18 stop minder licht creëren.

De meest geschikte optie uit de Pricewatch zou dan een Hoya ND32 Pro1 Digital 5stops 62mm + B+W ND 1000x (110) MRC F-Pro 62mm zijn, maar dat is ruim €130. Ik vroeg me af of anderen nog aanraders hebben voor alternatieven :).

Edit:
tobiasvs schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:58:
Wil je voor video niet liever een variabele ND? Ik zou er helemaal gek van worden constant te moeten wisselen van filter als je van buiten naar binnen gaat bijvoorbeeld.
Check, dat is ook wel een goede. Ik wel een ingebouwd ND 3 stops filter wat meestal genoeg is om daarvoor te compenseren, maar variabel werkt volgens mij wel heel lekker. Alleen ik heb uit reviews begrepen dat door het dubbele polarisatiefilter van een variabel ND filter je niet die mooie witte gloed krijgt in bewegend/stromend water... Dus dan zouden dat 3 filters worden!

Ik denk dat ik voor nu het wel even hou bij een 5 stops en 10 stops ND filter, en binnen/buiten overgangen opvang met het ingebouwde ND filter en dan vervolgens finetune met ISO.

[ Voor 33% gewijzigd door Balance op 08-06-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wil je voor video niet liever een variabele ND? Ik zou er helemaal gek van worden constant te moeten wisselen van filter als je van buiten naar binnen gaat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:24

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb pas een Haida ND1000x opschroef filter gekocht (paar pagina's terug, dacht dat ik in het show nieuw apparatuur topic zat, dus linkje), volgens de reviews nauwelijks kleurzweem en voor maar €30. Het filter heeft echter geen coating maar dat is ook in de prijs te zien. Anders ben je alsnog het beste af met een B+W filter denk ik, qua kwaliteit.

[ Voor 19% gewijzigd door Mr Pingu op 08-06-2015 14:40 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
Ik ga over 4 weken op vakantie naar Turkije. Ik ben nu ook een beetje aan het rond kijken voor een ND filter. Ik denk dat ik voor de Haida ga. Hier kan je een review lezen. Voor de prijs zijn ze wel prima denk ik, een setje of enkel de 10 stops. Ik heb tot nu toe geen ND filters gebruikt dus ik weet ook niet of ik ze veel ga gebruiken, als ik merk dat ik ze toch best vaak ga gebruiken dan kan ik altijd nog wat beters kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Dus toch een 10 stops raden jullie voor mij aan, voor de eerder genoemde omstandigheden?
In Zweden zal ik voornamelijk te vinden zijn in de natuur (uitzichten vanaf een berg, de bergtoppen zelf, meertjes, beekjes, riviertjes, landschappen, watervallen etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Wie helpt me uit de twijfel? 6 of 10 stops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Ik heb een Haida 10 stops en ik zou deze niet in willen ruilen voor 6 stops. Misschien een 6 stops er bij, maar dat was je vraag niet :-)

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Yahrr schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 23:02:
Ik heb een Haida 10 stops en ik zou deze niet in willen ruilen voor 6 stops. Misschien een 6 stops er bij, maar dat was je vraag niet :-)
En wat is de reden daarvoor? Ik heb gelezen dat de sluitertijd van een 10 stops nog best kan oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik ook een 10 stops, kan je overdag ook mee uit de voeten.
Dan maar wat langer wachten bij dat watervalletje en zonsondergangen was mijn insteek. Na de opmerking van Tommyz twijfel ik wel een beetje of ik niet beter af was met een 3 of 6-stops voor zonsondergangen maar dat moet ik nog gaan beleven, heb zoiets dan wacht ik wel iets langer en als het niks wordt bestel ik alsnof een 3 of 6 stops. Ik zou lekker voor de 10 gaan en dan soms maar wat geduld hebben ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 15:48
Als een 10-stops toch te weinig licht doorlaat kun je altijd nog de ISO een beetje omhoog krikken, diafragma wat groter maken t.o.v. de ideale waarde (ISO50 ofzo). Andersom gaat je niet lukken.

Wil zelf op de termijn ook weer een grijsfilter (heb ze in het verleden gehad, maar verkocht). Waarschijnlijk toch schroeffilter, ook al heb ik nog een Cokin setje liggen (en IR-filter...). Dat werkte nooit lekker met lichtlekken. Evenals Hitech.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 22:02

Paladin

Play Ball!

Zonder het topic te willen kapen, ik ben ook opzoek naar een ND filter, en zit te kijken naar de 84.5mm filters maar bij een lens maar van 77mm (Canon ef-s 17-55 F2.8) is 85mm filter dan genoeg of kan je dan beter voor 100mm filters gaan?

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Steeffoon schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:08:
Wie helpt me uit de twijfel? 6 of 10 stops?
Ga je meer overdag fotograferen of in de avond? In de avond is 10 stops niet meer werkbaar: je ziet niets door je zoeker / op je scherm. Overdag: 10 stops. In de avond: 3 - 6 stops. Als je zeker van je zaak wilt zijn, zou ik toch kijken of je niet een 10 stops en een goedkope 4 stops kan aanschaffen. Dan zit je altijd goed. Een 4 stops Hoya hoeft niet heel duur te zijn.
Paladin schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:32:
Zonder het topic te willen kapen, ik ben ook opzoek naar een ND filter, en zit te kijken naar de 84.5mm filters maar bij een lens maar van 77mm (Canon ef-s 17-55 F2.8) is 85mm filter dan genoeg of kan je dan beter voor 100mm filters gaan?
Dit lijkt wel te gaan werken: https://www.flickr.com/photos/dhilung/4239911484.
Ik denk alleen dat je niet teveel filters kan stacken.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 08:22
Paladin schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:32:
Op mijn 17-55 gaan de 85mm filters zonder problemen; op mijn 10-20 groothoek (ook 77mm) kan ik met deze filters niet beneden 14 a 15 mm zonder de filter in beeld te krijgen.

Als je dus van plan bent ze ooit op een groothoek lens te gaan gebruiken is het beter gelijk de 100mm aan te schaffen. Wel een stuk duurder, maar dan spaar je je de aanschaf van de 85mm filters uit.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
tommyz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:57:
[...]

.... In de avond is 10 stops niet meer werkbaar: je ziet niets door je zoeker / op je scherm. Overdag: 10 stops. ......
Met een 10 stops zie je nooit meer wat door je zoeker. Je autofocus werkt niet meer en je lichtmeting ook niet, of is onbetrouwbaar. Het is altijd eerst je camera instellen en als laatste het filter er op schroeven.

Dit is mijn spiekbriefje:

Draadontspanner
Anti Shake Off
Manual Focus
Av stand
Diafragma kiezen
Tijd bepalen
B stand
Filter monteren
Oculair afdekken
Opname maken

Dit worden de sluitertijden:

1000 > 1 sec
500 > 2 sec
250 > 4 sec
125 > 8 sec
60 > 15 sec
30 > 30 sec
15 > 1 min
8 > 2 min
4 > 4 min
2 > 8 min
1” > 16 min
2” > 32 min

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Yahrr schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:51:
[...]
Met een 10 stops zie je nooit meer wat door je zoeker. Je autofocus werkt niet meer en je lichtmeting ook niet, of is onbetrouwbaar. Het is altijd eerst je camera instellen en als laatste het filter er op schroeven.
Dat is dan bij jou misschien, bij mij werkt Live view gewoon goed. 10 stops is echter wel de max. Bij 14 lukt het niet meer. Zo lang ik onder de 30 seconden blijf, hoef ik niets handmatig in te stellen, behalve AF (zelfs dit lukt nog met Liveview, maar schiet landschappen altijd met MF). Wil ik meer dan 30 seconden schieten, dan bepaal ik het diafragma waarop je 30 seconden haalt, en voor elke verdubbeling reken in een stop extra. Dus: ISO 100 en op F4 is het 30 seconden en ik wil een exposure van 2 minuten, dan weet ik dus dat ik op F7.1 (F4 > F5.6 > F7.1) moet schieten (dus bij m'n Canon 6 keer aan het diafragmawieltje draaien).

Op deze manier reken ik en dat is een stuk sneller dan lijstjes en apps gebruiken :) Ik zit er qua belichting eigenlijk nooit naast, dus dat gaat prima. Ik kan dan ook nog prima over- en onderbelichten, zonder dat ik de sluitertijd hiervoor uit hoef te rekenen. Ik bepaal dus de compositie met filter erop, wat het mogelijk maakt een stuk preciezer te werken. Ook de uiteindelijke resultaten zijn beter, omdat ik meer controle heb over de belichting.

[ Voor 17% gewijzigd door tommyz op 10-06-2015 11:11 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
tommyz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:57:
[...]

Ga je meer overdag fotograferen of in de avond? In de avond is 10 stops niet meer werkbaar: je ziet niets door je zoeker / op je scherm. Overdag: 10 stops. In de avond: 3 - 6 stops. Als je zeker van je zaak wilt zijn, zou ik toch kijken of je niet een 10 stops en een goedkope 4 stops kan aanschaffen. Dan zit je altijd goed. Een 4 stops Hoya hoeft niet heel duur te zijn.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik zal voornamelijk overdag gaan fotograferen. Ik kreeg ook deze nog geadviseerd: http://www.cameranu.nl/nl/p262154/hoya-variable-density-67mm is dat nog iets? Of raden jullie dat af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Daar zou ik niet aan beginnen. Ik had ook een keer zo'n filter, maar hoe meer stops ik wilde instellen, hoe meer een X zichtbaar werd (bekend probleem). Ook de scherpte was niet best. Maar wellicht is dit verbeterd (ik had een Lightcraft destijds).

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
tommyz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:06:
Dat is dan bij jou misschien, bij mij werkt Live view gewoon goed. 10 stops is echter wel de max. Bij 14 lukt het niet meer. Zo lang ik onder de 30 seconden blijf, hoef ik niets handmatig in te stellen, behalve AF (zelfs dit lukt nog met Liveview, maar schiet landschappen altijd met MF).
Hij heeft een D5000 met 18-105. Veel plezier met manual focussen of liveview AF.

Mijn stelregel is ook om met een 6- of 10-stops filter gewoon AF te doen zonder filter, filter erop te zetten en AF uit te zetten. Metering is voor mij ook niet betrouwbaar met een 6- of 10-stops filter, ik zet de camera altijd op manual met dat soort filters.

Verder is 10 stops overdag en 6 stops 's avonds ook wat kort door de bocht, op een bewolkte dag of in een bos is een 10 stops soms ook weer te veel. Zeker als je niet meteen een halve minuut sluitertijd wilt hebben, maar liever in de buurt van een 0.5 tot 2s. En ik weet niet wat voor diafragma jij normaalgesproken instelt, maar ik schiet meestal landschappen op f5.6 of f8 en de ruimte om verder open te gaan is dan beperkt (of niet aanwezig, afhankelijk van de lens).

Het hangt er ook vanaf wat je wilt. Wil je een meer of langzaam stromende rivier helemaal vlak krijgen, dan heb je inderdaad wel vaak iets van 30s of meer nodig en is een 10 stops wel nodig. Wil je alleen maar een waterval of stroomversnelling wat vloeiender maken, is vaak een 0.5 tot 2s ook wel genoeg. Op een zonnige dag in een open veld zou je misschien nog wel een 10 stops kunnen gebruiken, is het wat schaduwrijker of bewolkt dan zul je waarschijnlijk te lange sluitertijden krijgen en heb je met een 6 stops een beter bereik te pakken.

Als je normaalgesproken op f5.6 of f8 foto's schiet, kun je met een 6-stops filter ook nog wel in de richting van de 9 stops komen door de lens verder af te stoppen. f5.6 naar f16 is 3 stops, alhoewel je dan natuurlijk wel in de diffractielimiet loopt (of je dat gaat zien op je foto's is een tweede).

Ik denk dat een 6 stops filter wat flexibeler is, maar als je echt sluitertijden > 10s of iets dergelijks wilt hebben op een zonnige dag, zul je wel naar 10 stops moeten kijken (of misschien zelfs een combinatie van 10+6 stops).

Overigens krijg ik met mijn 100mm filters + polarisatie filter wel wat harde vignetting op 10-11mm in de uiterste hoeken (met 1.6x crop - Nikon heeft 1.5x crop en je zult het dan dus wat eerder gaan zien, waarschijnlijk). Zonder polarisatie filter / ring heb ik nog geen vignetting gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
De D5000 heeft Live View. Of het bruikbaar is, is een andere vraag. Sowieso zijn de beelden op een Nikon donkerder dan op een Canon. Ik deelde ook gewoon mijn ervaringen. Ik schiet al jaren long exposures met een B+W ND110 en bovenstaande methodiek is wat voor mij het snelste is en het meest nauwkeurig :) Dit hoeft voor anderen niet te gelden. De foto's die ik eerder in dit topic heb gezet, zijn op deze manier gemaakt en heb nooit dat ik een foto opnieuw moet schieten omdat deze niet goed belicht is of dat de compositie niet meer klopt, omdat mijn camera gedraaid is door het opschroeven van mijn filter. Erg fijn bij foto's met een sluitertijd van meerdere minuten.

10 stops overdag en 4 tot 6 stops in de avond is ook kort door de bocht, maar het is wel de combinatie die je het meeste kan gebruiken. Er zijn gigantisch veel variabelen om long exposures te schieten. De hoeveelheid licht, de grootte van de golven (als je water vlak wilt maken), etc. Dit kan je van tevoren toch niet plannen. Vandaar ook mijn advies om niet voor 1 filter te gaan. Wil je echt heel lang gaan overdag (4 minuten of langer, voor een mooi dynamisch effect in bijvoorbeeld wolkenpartijen), dan kan je de filters ook nog eens stacken, zodat je 14-16 stops hebt (zelfs 10 stops is te weinig om dit te kunnen bereiken).

Ik heb zelf een set van Hitech filters en een B+W ND110. Welke ik erop zet, kan je vantevoren niet zeggen. Soms heb ik genoeg aan m'n B+W ND110, soms zet ik een 4 stops erbij en soms gebruik ik een ND110 + grad filter, omdat de wolken al snel overbelicht raken.

Tenzij TS dus heel specifiek weet wat hij wilt, kan hij een keuze maken voor een specifiek filter. Weet TS dit niet, dan zal ik altijd voor een 'zware' en een 'lichte' gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door tommyz op 10-06-2015 13:47 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Om de meeste situaties af te dekken, zou ik ook voor twee filters gaan (en pola en grads, maar dat terzijde), maar als de wens is om watervallen en stroomversnellingen vast te leggen, zou ik eerder voor een 6 stops dan voor een 10 stops gaan. Maar inderdaad met een wens om ook meertjes glad te strijken is wellicht een 10 stops een betere keuze. Een waterval op 2s of 30s maakt op zich ook niet zoveel verschil (alhoewel dat heel erg gladde water ook niet altijd het mooiste is).

Ik zou zelf ook kiezen voor een filterhouder idee. Het geeft wel meer kans op lichtlek (niet dat dat bij mij tot nog toe ooit een probleem is geweest), maar werkt een stuk makkelijker. Tenminste op mijn camera. Ik heb met een 10 stops filter geen betrouwbare metering meer en AF nog minder (en MF is al helemaal niet fijn), en door de zoeker zie ik bar weinig, ook op een zonnige dag, dus ik moet toch het filter eraf hebben voor de focus en compositie. En iedere keer een filter erop en eraf schroeven is een stuk meer moeite dan even erop en eraf klikken van de houder. Is voor grads ook de enige (werkbare) optie, denk ik.

Verder zou je misschien ook moeten gaan denken aan een ander statief(kop) als je camera draait bij het opdraaien van een filter. Het lijkt me dat dat niet zou moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
henkie196 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:14:
Verder zou je misschien ook moeten gaan denken aan een ander statief(kop) als je camera draait bij het opdraaien van een filter. Het lijkt me dat dat niet zou moeten gebeuren.
Dat is het probleem niet, stevig genoeg. Ik sta vaak bij het water en wil heel precies een compositie kunnen maken. Bij de eerste foto uit deze post stond mijn statief op een aantal keien. Ook moet de compositie erg nauwkeurig zijn, omdat de steiger exact in 't midden moet zijn. Dan ga ik niet moeilijk zitten doen met het opschroeven van een filter, als dit veel makkelijker en nauwkeuriger kan.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Blue Knight

I love Photography!

Je kan toch ook de foto wat ruimer maken, zodat je achteraf kan croppen?

Canon 6d II | Canon 16-35 2.8L; 24-104 4L; 70-200 4L; 100 2.8L; 24 2.8 IS USM; 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Wat zit iedereen er toch op door te gaan zeg. Het is voor mij sneller en nauwkeuriger, waarom zou ik dan moeilijk doen met het op- en afschroeven van filters?

Ik wil dat mijn foto qua compositie al goed is wanneer ik deze maak, zonder dat ik dit hoef recht te trekken. Dit geldt niet alleen voor m'n foto's met filter, maar voor alle foto's die ik maak.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:31
tommyz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:42:
Wat zit iedereen er toch op door te gaan zeg. Het is voor mij sneller en nauwkeuriger, waarom zou ik dan moeilijk doen met het op- en afschroeven van filters?

Ik wil dat mijn foto qua compositie al goed is wanneer ik deze maak, zonder dat ik dit hoef recht te trekken. Dit geldt niet alleen voor m'n foto's met filter, maar voor alle foto's die ik maak.
Gebruik dan Lee filters, hoef je niks meer te schroeven ;) :+ Okee beetje gemeen van me, maar je moet gewoon doen wat je zelf prima vindt. Je schiet leuke foto's dus ga vooral zo door :)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Thanks :) Hitech heeft ook een bigstopper, maar is toch best veel geld om het alleen nog iets makkelijker te maken.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Wederom super bedankt weer allemaal voor de nuttige reacties!:)
Ik kreeg van een bekende camera-winkel te horen dat de kans op zwarte 'X' bij variabele filters juist kleiner is. Maar zoals hier al wordt gezegd, ik kwam juist tegen dat dit de kans juist vergroot... lastig :O

Tè glad gestreken watervallen en dergelijke, vind ik persoonlijk over het algemeen niet mooi. Gladgestreken water uit meertjes of beekjes bijvoorbeeld weer wel. Maar ik begrijp dat dit met 6 stops wel goed moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Die zwarte X komt zelfs alléén voor bij variabele filters. Dat zijn namelijk twee polarisatiefilters over elkaar (grof gezegd). Hoe groter je beeldhoek, hoe minder stops licht je kan tegenhouden zonder dat kruis te zien. Op 17mm heb je dus vaak maar 1-2 stops ND zonder kruis, op 28mm 3 stops en op 200mm 10-stops (precieze getallen heb ik uit mijn duim gezogen, maar hier komt het ongeveer op neer).

Bij vaste ND's (die bestaan uit 1 laag donker glas) heb je daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Ah, dat is toch wel apart dan. Mooi, dat maakt de keuze weer iets makkelijker.
Kreeg ook de tip van iemand de Haida ND1000 als tien-stopper. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Steeffoon schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:02:
Tè glad gestreken watervallen en dergelijke, vind ik persoonlijk over het algemeen niet mooi. Gladgestreken water uit meertjes of beekjes bijvoorbeeld weer wel. Maar ik begrijp dat dit met 6 stops wel goed moet komen?
Er vanuitgaande dat je overdag schiet, is dit met watervallen makkelijker te doen. Wanneer je meertjes schiet, heb je vaak grotere golven. Om dit helemaal glad te krijgen heb je een langere sluitertijd en dus meer stops nodig. Ik sta regelmatig in Rotterdam, bij bijvoorbeeld de Erasmusbrug en daar heb ik minimaal twee minuten nodig om het helemaal glad te krijgen. Dan is bij zonlicht zelfs een 10 stops nog te weinig :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
tommyz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:21:
Dat is het probleem niet, stevig genoeg. Ik sta vaak bij het water en wil heel precies een compositie kunnen maken. Bij de eerste foto uit deze post stond mijn statief op een aantal keien. Ook moet de compositie erg nauwkeurig zijn, omdat de steiger exact in 't midden moet zijn. Dan ga ik niet moeilijk zitten doen met het opschroeven van een filter, als dit veel makkelijker en nauwkeuriger kan.
Dat geeft wat meer context :) Zelf kan ik ook vrij kriegel worden van het proberen opschroeven van een filter als het niet direct lukt en dat lijkt me inderdaad in zo'n situatie wel lastig. Voordelen van een filterhouder, zullen we maar zeggen ;) Maar als jouw camera nog prima werkt met een 10 stops filter er op, is het inderdaad makkelijker om het filter er gewoon op te houden.
Steeffoon schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:02:
Zoals tommyz zegt, 6 stops is over het algemeen geschikt voor watervallen en stroomversnellingen, voor meertjes en beekjes zul je inderdaad richting 10 stops moeten gaan denken. Als je maar budget hebt voor één filter, zou ik persoonlijk kiezen voor de 6 stops, want ik vind watervallen mooier om te fotograferen dan meertjes ;) Overigens zijn grote watervallen vaak imposanter om met een korte sluitertijd op de foto te zetten (imo).

Een polarisatie filter kan overigens ook wel toegevoegde waarde zijn voor een foto, zeker als het water helder is en/of om de spiegelingen te reduceren op natte rotsen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Steeffoon schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:19:
Ah, dat is toch wel apart dan. Mooi, dat maakt de keuze weer iets makkelijker.
Kreeg ook de tip van iemand de Haida ND1000 als tien-stopper. Iemand daar ervaring mee?
Ik heb de Haida PROII MC ND3.0 1000x. Deze is betaalbaar en geeft een heel neutraal beeld.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-T6CJl5zgHBc/VXhOll1HFzI/AAAAAAAAC9s/zFxokGiRVxE/w500-h332-no/PTX11237.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Yahrr op 10-06-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
henkie196 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:36:
[...]

Dat geeft wat meer context :) Zelf kan ik ook vrij kriegel worden van het proberen opschroeven van een filter als het niet direct lukt en dat lijkt me inderdaad in zo'n situatie wel lastig. Voordelen van een filterhouder, zullen we maar zeggen ;) Maar als jouw camera nog prima werkt met een 10 stops filter er op, is het inderdaad makkelijker om het filter er gewoon op te houden.

[...]

Zoals tommyz zegt, 6 stops is over het algemeen geschikt voor watervallen en stroomversnellingen, voor meertjes en beekjes zul je inderdaad richting 10 stops moeten gaan denken. Als je maar budget hebt voor één filter, zou ik persoonlijk kiezen voor de 6 stops, want ik vind watervallen mooier om te fotograferen dan meertjes ;) Overigens zijn grote watervallen vaak imposanter om met een korte sluitertijd op de foto te zetten (imo).

Een polarisatie filter kan overigens ook wel toegevoegde waarde zijn voor een foto, zeker als het water helder is en/of om de spiegelingen te reduceren op natte rotsen of iets dergelijks.
Duidelijk!:)
Het is ook zo dat ik de bergtoppen wil fotograferen natuurlijk, waardoor zes weer wellicht te weinig is, of valt dat dan ook weer mee?
Echt ik word moe van mezelf :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bergtoppen bewegen niet zoveel, dus een langere sluitertijd voegt niets toe dan. Tenzij je wolken 'beweging' wilt geven, maar dan moeten de wolken en de wind wel een beetje mee doen. En dan moet je vaak toch wel denken aan sluitertijden van 2-4 minuten (of langer, afhankelijk van hoe snel de wolken bewegen, uiteraard).

@Yahrr, mooie plaat. Hoe lang was de sluitertijd hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
henkie196 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:02:
Bergtoppen bewegen niet zoveel, dus een langere sluitertijd voegt niets toe dan. Tenzij je wolken 'beweging' wilt geven, maar dan moeten de wolken en de wind wel een beetje mee doen. En dan moet je vaak toch wel denken aan sluitertijden van 2-4 minuten (of langer, afhankelijk van hoe snel de wolken bewegen, uiteraard).

Haha, sterk opgemerkt 8)7
Ik bedoel dan inderdaad de wolken, of gaat dat ook prima met 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
henkie196 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:02:
...

Dank je, sluitertijd was 11 seconden bij F11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Steeffoon schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:17:
Haha, sterk opgemerkt 8)7
Ik bedoel dan inderdaad de wolken, of gaat dat ook prima met 6?
Overdag moet je voor een sluitertijd van een paar minuten wel gaan denken aan een 10 stops + nog een 3, 4, of 6 stops. Meerdere filters, dus.
Yahrr schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 18:10:
Dank je, sluitertijd was 11 seconden bij F11
Dat was dan een vrij stevige branding, neem ik aan. Wordt ook wel gesuggereerd door de hoogte van de 'mist', trouwens ;) Ik vind 'em fijn kijken, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat de Haida ND1000 nu wel grote kans maakt...
Iemand toevallig een zelfde moment gefotografeerd waarin duidelijk het verschil is te zien tussen 6 en 10 stops?

Btw. Is dit iets denken jullie?

http://www.ebay.nl/itm/Sl...-67mm-Bonus-/260788570130

[ Voor 24% gewijzigd door Steeffoon op 12-06-2015 17:35 . Reden: Nu met link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 22:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik moet heel eerlijk zeggen dat als ik opnieuw de keuze mocht maken, zou ik voor de 6 stops filter gaan. 10 stops is vaak toch net wat te zwaar, zeker voor watervallen. Maar aan de andere kant, voor mooie luchten is die wel weer goed dan en mooi weer overdag. Mijn ervaring is dat de wolken veelal mooier uitgesmeerd worden met een langere sluitertijd dan dat 6 stops je kan bieden. Halve minuut of 1 minuut ofzo. Maar meestal zul je dan moeten gaan stacken want in de meest heldere omstandigheden kan ik zelfs met de 10 stops die sluitertijden niet halen zonder over te belichten. Nou is een beetje overbelichten bij zo'n nd-filter iets minder "gevaarlijk" dan zonder, omdat de kans op echt uitgebeten stukken een stukje kleiner is.
Wanneer 20sec bijvoorbeeld de juiste instelling is, boeit het eigenlijk niet zo heel veel of je em dan 28 seconde openlaat, althans is mijn ervaring.
Ik zou em niet weg willen doen, maar ik zou zeker eerst de 6 stops pakken en later een 10 stops erbij. De "drempel" om nu die 6 stops te kopen voelt hoger aan dan andersom.

[ Voor 41% gewijzigd door Deathchant op 12-06-2015 16:52 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:49:
Ik zou em niet weg willen doen, maar ik zou zeker eerst de 6 stops pakken en later een 10 stops erbij. De "drempel" om nu die 6 stops te kopen voelt hoger aan dan andersom.
Gewoon doen, allebei zijn handig, vind ik. Zit zelf te peinzen om er nog een 3-stops bij te halen, kan soms net handig zijn als je niet je scherptediepte aan wilt passen.
Steeffoon schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:35:
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat de Haida ND1000 nu wel grote kans maakt...
Iemand toevallig een zelfde moment gefotografeerd waarin duidelijk het verschil is te zien tussen 6 en 10 stops?
Wat je zoekt zijn verschillen in sluitertijden, denk ik.

Geen hoogdravende foto's, maar wel dit zijn wat probeersels van mij op verschillende sluitertijden (zodat ik later achter de PC altijd nog de mooiste uit kon kiezen). (alles is klikbaar voor groter)
Zonder filter, sluitertijd 1/200s:
Godafoss, 1/200s

6-stops filter, sluitertijd 0.8s:
Godafoss, 0.8s

6-stops filter, sluitertijd 2.5s:
Godafoss, 2.5s

10-stops filter, sluitertijd 15s:
Godafoss, 15s

Zoals je ziet is voor zo'n grote waterval het verschil tussen 0.8s en 15s niet zo groot. Het verschil zit 'em meer in het water in de rivier zelf.

Merk op dat als dit een hogere waterval was geweest (maar met soortgelijke water hoeveelheden), dat de waterval waterval heel erg 'streperig' zou zijn gaan lijken, wat ik persoonlijk niet mooi vind (ik vind het hier nog wel meevallen). Voor kleine watervallen met niet bijzonder grote hoeveelheden water kan een verschil tussen 0.5 en 5s nog wel merkbaar zijn, alhoewel het langer dan dat nog steeds niet veel verschil zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 22:57

Deathchant

Don't intend. Do!

true, maar ja, ik vind dit soort watervallen moeten geweld uitstralen, dan zou ik niet kiezen voor een lange sluitertijd als je het mij vraagt....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Met een filter kan hij een keuze maken. Zonder filter is er geen keuze.

/edit
Ik denk trouwens niet dat er in Zweden veel grote watervallen zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door henkie196 op 12-06-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
henkie196 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 18:26:
[...]

Gewoon doen, allebei zijn handig, vind ik. Zit zelf te peinzen om er nog een 3-stops bij te halen, kan soms net handig zijn als je niet je scherptediepte aan wilt passen.

[...]

Wat je zoekt zijn verschillen in sluitertijden, denk ik.

Geen hoogdravende foto's, maar wel dit zijn wat probeersels van mij op verschillende sluitertijden (zodat ik later achter de PC altijd nog de mooiste uit kon kiezen). (alles is klikbaar voor groter)
Zonder filter, sluitertijd 1/200s:
[afbeelding]

6-stops filter, sluitertijd 0.8s:
[afbeelding]

6-stops filter, sluitertijd 2.5s:
[afbeelding]

10-stops filter, sluitertijd 15s:
[afbeelding]

Zoals je ziet is voor zo'n grote waterval het verschil tussen 0.8s en 15s niet zo groot. Het verschil zit 'em meer in het water in de rivier zelf.

Merk op dat als dit een hogere waterval was geweest (maar met soortgelijke water hoeveelheden), dat de waterval waterval heel erg 'streperig' zou zijn gaan lijken, wat ik persoonlijk niet mooi vind (ik vind het hier nog wel meevallen). Voor kleine watervallen met niet bijzonder grote hoeveelheden water kan een verschil tussen 0.5 en 5s nog wel merkbaar zijn, alhoewel het langer dan dat nog steeds niet veel verschil zal maken.
Top! Thanks, hier kan ik wat mee!
Nu nog even nadenken welke ik echt zal gaan halen.

Wat denken julllie van dit combi-pakket? http://www.ebay.nl/itm/Sl...-67mm-Bonus-/260788570130 is dat een aanrader, of kan je die ND1000 dan bijvoorbeeld beter los bestellen (37,90 kost hij los)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Steeffoon schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:30:
[...]

Top! Thanks, hier kan ik wat mee!
Nu nog even nadenken welke ik echt zal gaan halen.

Wat denken julllie van dit combi-pakket? http://www.ebay.nl/itm/Sl...-67mm-Bonus-/260788570130 is dat een aanrader, of kan je die ND1000 dan bijvoorbeeld beter los bestellen (37,90 kost hij los)
Zou gewoon dat pakket bestellen, wist niet dat ie zo goedkoop was als pakket, heb je 3 filters voor de prijs van twee. Kan je eventueel ook nog stacken dus een 13 stop maken of 16 stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
@steeffoon Die set is wel een aanrader. Dan hoef je niet meer te dubben. En met die voor en achterdop is dat makkelijk meenemen. Zal ik ook...... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Dank voor de reacties.
Ik hoorde wel dat zo'n set meestal minder is dan wanneer je hem los koopt, qua kwaliteit. Maar weet niet of dat inderdaad zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Steeffoon schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 16:39:
Dank voor de reacties.
Ik hoorde wel dat zo'n set meestal minder is dan wanneer je hem los koopt, qua kwaliteit. Maar weet niet of dat inderdaad zo is?
Kan het me niet voorstellen?
Enige wat ik zo zie is dat je geen opbergdoosje krijgt, maar en protect-cap. Die doosje zijn ook niet heel handig als je meerder filters hebt.
Kwaliteit van de filters maakt denk niet zoveel uit, het is waarschijnlijk toch van dezelfde band gerold en ik ben met mijn Haida ND1000 slim 77mm ook tevreden, zeker voor het geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Ok top.
Iemand die het verschil hiertussen ziet?
http://www.ebay.nl/itm/Sl...in_77&hash=item3a664c93e3

http://www.ebay.nl/itm/Sl...-67mm-Bonus-/260788570130

Die eerste (Duitstalige) heeft 30 dagen retourbeleid en is 65x verkocht en die tweede (Italiaanse) is minder verkocht en heeft 14 dagen retourbeleid. bestel hem dan liever met de Duitse titel. Maar verder zit er geen verschil in toch? Of kijk ik ergens overheen?
Is dezelfde verkoper maar ook andere levertijd?

[ Voor 4% gewijzigd door Steeffoon op 13-06-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:02

DarkSide

theres no place like ::1

Denk dat ik deze ook (maar dan in 72mm) ga halen.
Aantal tests gelezen en een B+W schijnt wel iets beter te zijn. Maar value for money schijnen deze haida's goed te zijn.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Voor degenen die ook op zoek zijn naar grijsfilters: ik raad deze absoluut aan. Ben net terug uit Zweden en echt gave foto's ermee gemaakt! Geen spijt van!

Pagina: 1