Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is er aan de hand met mijn MacBook?

Pagina: 1
Acties:

• Nielster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-11 23:38
Gisteren keek ik een film op mijn MacBook Pro (early 2011), totdat deze vast liep. Zowel het scherm als het geluid bleef hangen op het laatste fragment van de film. Ik heb de MacBook toen geforceerd uitgezet. Bij het opstarten kom ik tot het inlogscherm. Zodra ik mijn wachtwoord invoer wordt het scherm grijs en gaan de ventilatoren maximaal draaien.

Na een aantal keer proberen lukte het me om in Safe mode op te starten. Ik heb snel een back-up kunnen maken van mijn bestanden. De laptop startte hierna wel normaal op, echter na een paar minuten browsen werd het beeld even zwart, en was daarna helemaal naar links verplaatst. Ik heb een fractie van een seconde gekleurde strepen gezien. De laptop was totaal niet warm.

De keer daarna startte de laptop weer niet verder op dan een grijs scherm na het invoeren van mijn wachtwoord, en viel daarna uit.

Vanmorgen bleek de laptop het wel weer te doen, maar niet langer dan een minuut of tien. Dit keer werd het scherm zwart tijdens het browsen, en reageerde de laptop niet meer. Ook niet op de toetsen om de toetsenbord verlichting te veranderen. Ik was dus genoodzaakt de laptop weer geforceerd uit te zetten. Ik kom niet meer verder dan het grijze scherm.

Inmiddels krijg ik de laptop ook niet meer opgestart in safemode, omdat het opstart geluid niet klinkt, en ik direct bij het inlog scherm kom. 8)7

Wat heb ik zelf al geprobeerd:

PRAM / SMC reset
Booten in safe mode, dit lukte pas na een aantal keer. Ik heb gelukkig een back-up kunnen maken.
De originele HDD terug geplaatst (Ik heb sinds maart een SSD)

Zijn dit, ondanks dat ik maar een keer heel kort strepen heb gezien, de problemen die meerdere MacBooks uit 2011 ondervinden? Ik hoor graag jullie mening hierover

Behoorlijk vervelend dit, aangezien ik midden in mijn afstudeerperiode zit. :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Nielster op 23-11-2014 16:13 ]

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:09
SSD M4 van Crucial? Upgrade de firmware.

• Nielster
Nee, ik heb er een Samsung 840 Evo 250GB inzitten. Ook met de originele HDD in plaats van de SSD start de laptop niet op.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 21:50
Wat voor SSD had je in de MacBook zitten? Werkt deze SSD nog wel als je hem aan een ander systeem aankoppelt, kan je de data zien?

Wat gebeurt er als je de option toets ingedrukt houd bij het opstarten?

[ Voor 23% gewijzigd door crypt0rr op 23-11-2014 16:47 ]

AdGuard Home

• Nielster
Wanneer ik de laptop opstart met de alt toets ingedrukt, zie ik de SSD wel gewoon staan. Het vreemde is dus dat ik wel gewoon tot het inlogscherm kom, maar zodra ik mijn wachtwoord invul het laadbalkje tot ongeveer 25% komt, en het scherm daarna grijs wordt.

[ Voor 49% gewijzigd door Nielster op 23-11-2014 16:50 ]

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 12:14
Zo te zien is je moederbord doorbakken...

Ik denk dat het een nieuwe wordt.

Het is mogelijk dat je de videochip je heeft laten zitten... (gezien de tekst die ik lees)

Aan je SSD ligt het i.i.g. niet, wel handig dat je nog n backup kon maken :)

DPC Chef-kok :)

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-11 09:06
Heb je het geheugen al eens getest?
Afhankelijk van hoeveel geheugen je hebt icm de minimale OS-eisen:
Als je 2 blokjes hebt: haal er eens 1 uit en probeer op te starten.
Wissel de blokjes eens om, etc.
Als je je HDD zelf vervangen hebt voor de SSD is het geheugen goed zelf te testen.

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
Een rotte SATAkabel lijkt in de rede te liggen. Je kunt dat testen door je interne schijf op een USB of Firewirecontroller extern aan te sluiten en hem vanaf die externe aansluiting te laten opstarten.

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 18:25
Is het een 15 of 17 inch ?

Zo ja, dan is de kans erg groot dat het je GPU is.

[ Voor 20% gewijzigd door joon op 23-11-2014 20:06 ]

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-11 16:56
GPU is toast. Tot het inlogscherm gebruikt de macbook vaak de intel GPU. Zodra die overschakelt naar de dedicated GPU gaat het mis. Als het je lukt om gfxcardstatus te installeren. (https://gfx.io/) Kun je de macbook dwingen gebruik te maken van de interne intel GPU. Zolang je hem niet uitzet kun je hem nog een tijdje gebruiken. Je kunt proberen via een consumer claim aanspraak te maken op garantie. Verder kun je de GPU laten reballen. Dan doet die het ook wel weer en tijdje.

Edit: Lees ook deze post even: Joran in "MacBook Pro start niet meer op"

[ Voor 9% gewijzigd door mobby1971 op 23-11-2014 21:57 ]

• Bazztardo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-11 21:25
'Gefeliciteerd'... Ook jij hebt een early 2011 met het GPU-probleem dat Apple niet onderkend. Voor meer info, kijk bijvoorbeeld op:

https://discussions.apple.com/thread/4766577?start=405&tstart=0
of
http://www.mbp2011.com

Ook ik heb deze problemen gehad. 2 keer een nieuw logicboard gekregen (keurig door de mediamarkt betaald). Helaas was de derde keer buiten de 3-jarige economische levensduur. Ik zie het niet zitten om zelf voor een reparatie te betalen die vroeg of laat weer nodig gaat zijn, dus heb vorige week door de zure appel heengebeten en een nieuwe 15" gekocht.

Voor mij was er niet echt een andere mogelijkheid, aangezien ik 't ding voor m'n werk nodig heb. Mocht je er niet heel erg afhankelijk van zijn, dan kan je het volgende doen. Sowiezo kan je op deze manier je gegevens nog veilig stellen:
  • Macbook opstarten
  • Wacht tot het grijze scherm
  • Laptop dicht doen, als het goed is blijft de computer 'werken'
  • Wikkel de Macbook in een deken. Het doel is om 'm goed warm te laten worden. (Voor zover ik weet kan je de laptop op deze manier niet beschadigen, zal 'ie altijd zichzelf uitschakelen als 'ie te heet word.)
  • Laat de Macbook een tijdje heet worden. Bij mij ongeveer 5 minuten.
  • Open de Macbook en sluit 'm geforceerd af (paar seconden op de powerknop drukken
  • Start nou de Macbook opnieuw op
Wat er gebeurt is dat de Macbook op deze manier weer met de standaard GPU opstart. Je kan nu weer inloggen. Back-up maken kan nu dus ook.

Ook is het nu mogelijk om gfxCardStatus (http://gfx.io/) te installeren. Hiermee dwing je de laptop om de standaard GPU te gebruiken. Als je niet reboot, gaat dit best lang goed.

Geloof me, ik kan ook urenlang doorgaan over hoe achterlijk ik 't vind dat Apple hier niks aan doet, dat je van een dure computer meer mag verwachten, dat 't eigenlijk raar is dat ik toch weer een Macbook gekocht heb, etc. :-)

• Nielster
Bedankt voor alle reacties. Sata kabel wisselen bleek ook geen oplossing.

Ben inderdaad bang dat het dan de GPU is. Ontzettend balen natuurlijk, en belachelijk dat Apple dit probleem niet erkent.

• s4wk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-12-2021
Hoi Nielster,

Ook ik heb onlangs een 2e hands Macbook Pro 15 inch uit 2011 aangeschaft en die van mij heeft hetzelfde probleem.

Hoogstwaarschijnlijk inderdaad een defecte GPU.

Echter, ik ben zojuist op een interessant artikel terecht gekomen, dacht dat ik dit even met je deel;

http://www.asyncro.com/20...s-card-issue-fix-updated/

Dit zorgt ervoor dat je je Macbook altijd met Integrated Graphics zal uitvoeren.

Ik ga dit zelf proberen in de aankomende week, als het lukt laat ik het je weten.

• s4wk
Zojuist dit uitgevoerd; Macbook start nu wel altijd. Echter is die gigaaaaaantisch traag. Geen aanrader.. Mogelijk teveel bestanden verwijderd.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-11 12:46

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

s4wk schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:14:
Zojuist dit uitgevoerd; Macbook start nu wel altijd. Echter is die gigaaaaaantisch traag. Geen aanrader.. Mogelijk teveel bestanden verwijderd.
Draai je Yosemite?
Want Yosemite werkt namelijk niet goed zonder grafische acceleratie

Bij Mavericks werkte dat misschien nog wat beter

• Nielster
s4wk schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:14:
Bedankt voor het meedenken. Ik krijg mijn MacBook niet eens in safe-modus opgestart. Ik heb me er al bij neergelegd dat er niets anders opzit dan een nieuwe te kopen.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Nielster schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 20:15:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Ik krijg mijn MacBook niet eens in safe-modus opgestart. Ik heb me er al bij neergelegd dat er niets anders opzit dan een nieuwe te kopen.
Leg je er niet zomaar bij neer! De 2011 Macbook wordt namelijk nog gewoon kosteloos gerepareerd onder de consumer rights. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat hij gewoon (na aandringen) werd gerepareerd. Een goede vriend van me heeft vorige maand nog dit meegemaakt, zijn macbook werd gewoon gemaakt door de Amac ondanks dat hij hem zelfs daar niet had gekocht. Voordat je een smak geld neer legt eerst langs de plaatselijk Mac-reseller. :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
sjun schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:20:
Een rotte SATAkabel lijkt in de rede te liggen. Je kunt dat testen door je interne schijf op een USB of Firewirecontroller extern aan te sluiten en hem vanaf die externe aansluiting te laten opstarten.
Een rotte SATA kabel laat je beeld niet verspringen, kleuren krijgen of andere zaken. Een rotte SATA kabel laat de boel vastlopen waarbij je beeld netjes blijft zoals het is. (recentelijk een dergelijke MacBook Pro in handen gehad met dit probleem).

De video-chip heeft kennelijk last van losse contacten. Deze moet worden gereflowd of gereballed. Het is aan te raden dit niet zelf te doen, tenzij je daar de apparatuur voor hebt.

Op dit moment loopt er in de VS een Class Action Lawsuit tegen Apple, omdat zoveel mensen dit probleem hebben.

• s4wk
Ik draai hem nu zonder enkele problemen!

Schone installatie van Yosemite 10.10.1 geinstalleerd, hoeft niet lijkt me.

Starten in terminal mode (Cmd + S)

/sbin/mount -uw /

mkdir DisabledExtensions

cd /System/Library/Extensions

sudo mv ATIRadeonX2000.kext ~/DisabledExtensions

sudo touch /System/Library/Extensions

en Restart.

Als je de Radeon 6490 hebt dan is het ATIRadeonX3000.kext trouwens (ik heb de 6750)

Vervolgens de gfxCardStatus 2.2.1 installeren (niet nieuwer! deze versie is ook gewoon te downloaden) en altijd draaien op de Intel Graphics only ' (geen lag of iets dergelijks)

Als je hem helemaal niet kan starten, klap hem dan dicht op boot scherm en laat hem dan warm worden door een handdoek om je Macbook te doen (wanneer je hem dan restart start die wel door).

Ben benieuwd of het bij jou ook werkt!
Pagina: 1