4790K of 5820K: grafisch werk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 14:59
Met de planning voor een computer twijfel ik heel erg over de keuze tussen een systeem gebaseerd op een 4790K/ddr3 of een 5820K/ddr4. Daar is al het nodige over geschreven (en gelezen). Meestal echter gezien vanuit een gebruik waarbij gamen het belangrijkste functie van de pc is. Ik gebruik de pc vooral voor fotobewerking (Lightroom/photoshop), tekenwerk (photoshop/illustrator) en het maken van 3D modellen (Sketchup/Kerkythea/zoekend naar een beter alternatief hiervoor). Als ik het moet zeggen maak ik denk ik middelzwaar gebruik van deze programma's. Het is wat meer dan het simpelste gebruik, maar ik haal er ook niet uit wat er in zit zeg maar.

Ik weet dat photoshop, lightroom en verschillende 3D rederingsoftware (sketchup uitgezonderd) het gebruik van meerdere cores ondersteunen. Verder kom ik in discussies over de vergelijkingen tussen deze twee processoren vaak tegen dat je (zwart-wit gezegd) voor gaming (v.n. single threaded) beter de 4790K pakt en voor grafisch/3d/video (v.n. multithreaded) beter de 5820K pakt. Ik lees echter ook dat het gebruik van meerdere cores door deze photoshop/lightroom/etc (nog) niet optimaal is.

Vanuit dit standpunt lijkt de keuze makkelijk. Weinig games, vooral grafisch werk, dus 5820K. Maar wanneer worden die twee extra cores eigenlijk echt interessant? Bij erg zwaar grafisch werk zal meer cores ongetwijfeld een voordeel zijn. Ik kan me ook voorstellen dat bij simpel grafisch werk een 4790K met 4 cores prima voldoet en de extra kosten van een 200-300 euro eigenlijk niet echt te verantwoorden zijn. Waarschijnlijk lastig te zeggen, maar waar ligt de grens tussen die twee. Of heb je ook bij relatief eenvoudig werk al snel baat bij een hexacore boven een quadcore? Wanneer is dat verschil echt merkbaar?

Voorgaand is een keuze gebaseerd op de korte termijn, maar ik wil er graag een jaar of 5 mee kunnen doen, waar nodig met een upgrade. Software blijft zich ontwikkelen en gaat natuurlijk steeds meer van een pc vragen. Het lijkt mij aannemelijk dat de ondersteuning voor multicoregebruik steeds beter zal worden. In dat geval zou de keuze voor nu meer cores interessanter kunnen zijn. Langs de andere kant, zal die ontwikkeling dusdanig snel gaan dat je binnen een paar jaar al profijt hebt van die 2 extra cores of moet er toch al een nieuw systeem komen voor het zover is?

In dezelfde lijn zit natuurlijk ook de mogelijkheid voor de uitbreiding van het hele systeem. Met een 4790K kies je voor een systeem met socket 1150 en DDR3. Met een 5820K kies je voor een systeem met socket 2011v3 en DDR4. Als ik het goed heb heb je bij deze laatste toch wat betere mogelijkheden tot uitbreiding dan bij de eerste. De keuze voor een 5820K zou dus wat meer futureproof kunnen zijn. Langs de andere kant ook hier weer, ga je daar binnen enkele jaren al profijt van hebben. Of duurt dat dusdanig lang dat er toch al een nieuw systeem moet komen voor je er profijt van gaat hebben?

Misschien denk ik er veel te ingewikkeld over, maar ik vind het een lastige keuze. Als het op korte en lange termijn meer voordelen heeft om voor een 5820K te kiezen wil ik daar wel wat extra geld voor vrij maken. Als het echter relatief weinig voordelen heeft hou ik dat geld natuurlijk liever in mijn zak. Dat scheelt weer 200-300 euro die ik dan bv beter bij een nieuw scherm kan leggen.

Ik zou graag eens horen hoe jullie hier over denken. Misschien maakt dat voor mij de keuze wat eenvoudiger. :)

/edit: OC heb ik nog niet eerder gedaan, maar sta er voor open. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op standaard snelheden weet de 5820k niet echt indruk te maken imho, vooral als je veel soorten dingen door elkaar doet. De coresnelheid van de 4790k is dusdanig hoger dat zelf in pure multithreaded werk zoals renderen, exporteren in Lr en bepaalde acties in Ps het verschil niet zo leip groot zal zijn. Terwijl je bij veel acties meer hebt aan de hoge corensnelheid van de 4790k.

Aleen als je meteen gaat overclocken is die 5820k te overwegen want dan clock je z'n zwakte weg, en met overclocken is meer te winnen dan bij de 4790k die al erg hoog loopt.

Als jij relatief weinig renderd en daar niet de hoogste prioriteit aan geeft (en tijd kost het toch altijd) dan zou ik de 4790k overwegen en dat extra geld in je scherm stoppen ;) Vooral als je niet meteen wilt OC'en.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
Bedankt voor je reactie.
maratropa schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 22:27:[/b]
Als jij relatief weinig renderd en daar niet de hoogste prioriteit aan geeft
Is het dan dus alleen met renderen dat 2 extra scores een voordeel zijn? Niet met het opbouwen van een 3d model? En tijdens het werken in lightroom dus ook niet? Want met flinke bewerkingen zie ik regelmatig (in taakbeheer/broncontrole) alle codes behoorlijk gebruikt worden. (voor zover dat echt wat zegt natuurlijk, daarvoor weet ik er te weinig van). Gezien de ouderdom van de pc kan dat natuurlijk ook ergens anders aan liggen.
maratropa schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 22:27:
Vooral als je niet meteen wilt OC'en.
OC'en vind ik op zich geen probleem, ik heb het alleen nog nooit gedaan. Als ik dat zou doen, is de 5820 (ook met het oog op de komende 5 jaar) duidelijk in het voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in de PhotoScan benchmark doet de 5820K het toch een behoorlijk stukje beter dan de 4790K: http://www.anandtech.com/...7-5930k-i7-5820k-tested/5

Ik denk dat dat mede komt door het snellere geheugen (DDR4 quad channel).
Ook in de multithreaded Cinebench-benchmark doet ie het best wel een stuk beter.

Lijkt mij voor rendering en image processing echt wel de betere CPU, vooral van DDR4 heb je direct profijt. Software hoeft niet aangepast te worden om daar gebruik van te maken.
Maarja, de 4790K doet het ook niet slecht, en is natuurlijk wel een stuk goedkoper. Je moet zelf maar bepalen hoeveel het verschil in prestaties je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 10:36
Of de extra cores helpen bij het opbouwen van de modellen hangt natuurlijk van de software zelf af ;)

Bij Solidworks heb ik gemerkt dat standaard de CPU werd gebruikt voor zowel de "interactieve" 3D modellen, als het renderen.
Toen ik realview aanzette (met een "hack" om het op mijn laptop gpu te kunnen draaien) werden de "interactieve" modellen op de gpu verwerkt en ging dat dus een heel stuk soepeler :)

Met rendering op de CPU zullen die extra cores waarschijnlijk best wat performance toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
@DCG909 Maar, als ik je goed begrijp, is het verstandiger om er gewoon een goede videokaart in te zetten ipv een 6core processor? Niet alleen voor het renderen, maar ook voor het opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Bubblewrap80 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:18:
@DCG909 Maar, als ik je goed begrijp, is het verstandiger om er gewoon een goede videokaart in te zetten ipv een 6core processor? Niet alleen voor het renderen, maar ook voor het opbouwen?
Niet alleen maar, die 6 cores versnellen het toch wel heel wat meer dan 1 goede gpu, maar zie wel dat je componenten in je systeem een beetje evenwichtig zijn dus geen 5820k met een 750ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Het punt met veel benchmarks is dat ze het beeld vertekenen, omdat het zelden gebeurd dat een workload volledig en continu multithreaded is. Of altijd maar op 1 core loopt. Terwijl juist eigenlijk alles wat hier genoemd wordt qua applicaties een mix is:

- Photoshop / Lightroom bijv; er zitten bijv. in Ps functies zoals RAW import die extreem goed gethread zijn en heel veel cores kunnen gebruiken, maar ook die maar een paar cores gebruiken en dus veel mhz willen. Exporteren in lightroom gebruikt veel cores maar voor de algehele interactie zijn snelle cores ook fijn.

- Apps zoals illustrator en indesign zijn erg singlethreaded, je wilt daar zo veel mogelijk mhz.

- Voor 3D en CAD applicaties is het bijna altijd zo dat voor de interactie met de app, dus viewport manipulatie, modelleren, tekenen, etc je vooral een paar heel snelle cores wilt zodat de interactie zo snappy mogelijk is. (icm degelijk gpu) Maar als het op renderen of simuleren aankomt is het vaak weer zeer goed gethread.

Kortom Bubblewrap, ik denk dat jij vaak meer hebt aan snelle cores dan aan 2 cores extra. Dus zonder overclock doe je jezelfd in bepaalde situaties te kort met een 5820k zonder oc. (soms ook weer niet natuurlijk, renderen etc)

Maar als je hem boven de 4ghz kan krijgen wat denk ik niet heel moeilijk moet zijn dan heb je het beste van 2 werelden.

Maar de bottleneck ligt over het algemeen bij de cores en niet bij cache of het ram (behalve specifieke apps), waardoor dat niet de redenen moeten zijn om perse voor 2011-3 te gaan. Een 4790K pc gaat ook nu en in de toekomst een prima systeem zijn. Zelf zou ik voor een 5820k gaan mits met OC.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
Het punt met veel benchmarks is dat ze het beeld vertekenen, omdat het zelden gebeurd dat een workload volledig en continu multithreaded is. Of altijd maar op 1 core loopt. Terwijl juist eigenlijk alles wat hier genoemd wordt qua applicaties een mix is:
Dat is precies mijn probleem met de benchmarks, het is leuk vergelijken tussen de verschillende processors, maar hoe zit dit met het echte werk. Want wat je al zegt maratropa, dat is een mix.

Importeren, exporteren en renderen (wachtprocessen) zijn dingen waarvan het niet zo heel erg zijn als ze ietsjes langer duren. Mooi tijd om een kopje koffie te halen ofzo.

Het werk zelf (foto's bewerken, tekenen, 3d modelleren) moet zo soepel mogelijk zijn.

Met het werk zelf als prioriteit kan ik dus beter kiezen voor snellere cores dan voor meer cores. Maar het beste is meer en sneller, dus 6 overgeclockte cores. Zonder OC dus 4790k, met OC 5820k.

Dan moet ik maar eens gaan kijken hoe dat precies met overclocken van de 5820k zit en eens kijken hoe ik dat financieel aan ga pakken. Want dat betekent dat er meer onderdelen (MB, geheugen, koeler) duurder uit gaan vallen. Niet alleen de processor.

Misschien dat ik dan toch de pc "in stapjes" moet gaan aanpakken om de kosten iets te spreiden. Kast (Coolermaster Centurion 5), HD, voeding (Coolermaster silent pro 600Watt) enzo kan ik zolang wel gewoon blijven gebruiken lijkt me. Maar kan ik for the time being ook mijn oude Geforce 9800 GT nog gebruiken en deze dan over een tijdje vervangen door een betere videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
Knoop... hak... ik ga voor de 5820K :Y

Dus dan de rest nog. Om de kosten iets te spreiden wil ik nu een deel van de huidige pc vervangen en in januari de rest van het systeem aanschaffen. Mits dat kan natuurlijk. Voor nu betekent dat de processor, het moederbord en het geheugen (en mogelijk een SSD).

Met de kast (Coolermaster Centurion 5), voeding (Coolermaster silent pro 600W), HDD en optische drive verwacht ik geen problemen. Alleen weet ik niet zeker of de videokaart (EVGA 9800 GT) ook nog even mee kan met de nieuwe processor/moederbord combi? Iemand die dat weet?

Voor het moederbord, geheugen en ssd denk ik aan het volgende. Of zou ik beter af zijn met een iets beter moederbord en/of geheugen. Ik moet de kosten enigszins binnen de perken houden, maar als iets duurder duidelijk beter is kan ik dat natuurlijk overwegen. Bijvoorbeeld als een ander moederbord met overclocken van de processor bijvoorbeeld aanzienlijk beter zou zijn. Waarbij het niet om het hoogst haalbare gaat, maar gewoon nog net wat soepelere prestaties tijdens het werk.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 359,-€ 359,-
1Gigabyte GA-X99-UD4€ 197,95€ 197,95
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 190,95€ 190,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,60€ 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 841,50

Voor het moederbord heb ik ook de Asus X99-A in overweging trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door Bubblewrap80 op 03-12-2014 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
je gpu kan wel mee, maar dat zou ik echt niet doen, er is iets dat noemt je pc in evenwicht te hebben, je koopt geen 5820K en steekt er dan een 750 in, dan zou ik een 780(ti) tweedehands kopen als het anders te duur is voor jou, of een 970 à 980.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
Het is de bedoeling dat er een fatsoenlijke GPU in komt, maar om financiële redenen moet ik nu een deel kopen van de pc kopen en de rest in januari. Dat betekent dat ik de keuze heb om nu een nieuwe processor, moederbord en geheugen te gebruiken met de huidige hardware tot ik de rest aan kan schaffen of het ongebruikt te laten liggen tot die tijd. Dan gebruik ik het liever gelijk dan dat ik moet wachten. Als dat kan tenminste. Vandaar de vraag of die oude gpu gaat in combi met de nieuwe hardware. Het is maar voor een maandje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
Het spul is besteld. Moederbord, processor en SSD zijn binnen. Koeler (is een thermalright macho rev.b geworden) en geheugen veracht ik voor het eind van de week. Kan ik van het weekend lekker knutselen.

Dan ga ik nog eens goed denken over de GPU. Geeft een quarto nog echt voordelen behalve dat ze een monitor op 10 bit aan kunnen sturen? Of zal een betere GeForce goed zat zijn. Voor dezelfde hardware is het namelijk nog een prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Gewoon een GTX pakken. Veel meer power voor je geld. Je werkt niet in een gecertificeerde CAD omgeving oid.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
Quaddro heeft betere drivers (openGL ondersteuning). Voor wat jij doet is echter de Quaddro niet beter dan een Geforce.

De verschuiving naar 3d zorgt ervoor dat de Geforce veel minder toe moet geven op Quaddro's. Zelfs in CAD omgevingen wordt het verschil steeds kleiner, juist omdat de Quaddro's conservatief zijn geklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
Komende week maar eens in de Geforce kaarten duiken dan. Genoeg verschil tussen de kaarten, zowel in prijs als prestatie. Eens kijken wat nodig is en wat te betalen is.

Ondertussen heb ik de laatste onderdelen opgehaald. Processor is dus een 5820K geworden.Het moederbord heb ik toch een Asus X99-A gekozen. Het geplande crucial geheugen en ssd en een Thermaltake Macho Rev. B.

Gisteren dacht ik alles in elkaar te zetten. In plaats van op te bouwen kon ik eerst een aardige tijd uittrekken om de kast en te hergebruiken onderdelen schoon te maken. Op dat punt had ik de laatste tijd toch redelijk verzaakt zo te zien. Iedereen zijn sterke kanten, maar schoonmaken is blijkbaar niet mijn sterkste. Opbouwen ging verder als verwacht en ondertussen draait het nieuwe systeempje. Het loopt heerlijk snel in vergelijking met het oude. CPU koeler is ook heerlijk stil. Alleen de casefans en vooral de oude 9800GT maken toch nog iets teveel herrie naar mijn zin, maar dat ga ik over een maandje oplossen met een nieuwe kast en videokaart. Deze week maar eens gaan kijken naar het overclocken van de processor.

Het oude systeem (i7 920@2,6; 6GB GHz; 9800GT 512MB) gaf met cinebench
OpenGL 35.11 fps
CPU 413 cb
CPU (singel core) 81 cb MP ratio 5.09x

Het nieuwe (5820K@3,3 GHZ; 16GB; 9800GT 512MB) zonder overclock geeft met cinebench
Open GL 34.94 fps
Ref. Match 99.6%
CPU 1021 cb
CPU Single core 140cb
MP Ratio 7.28x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JwJw01
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 15:48
Kijk eens op deze site: Pcfoo

Deze site beantwoordt al jouw vragen.