Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:13
Ik ben sinds kort de eigenaar van een Intel NUC DN2820FYKH. Deze heb ik samen gekocht met een ( Geheugen ) Crucial CT51264BF160BJ en een ( SSD ) Kingston 2,5" SSDNow 120GB V300 Series.

Na ontvangst heb ik het geheugen en de SSD in de NUC geinstalleerd. Vervolgens heb ik de Bios op de NUC bijgebracht naar de nieuwste versie ( 0041 ) en heb ik de instellingen zoals op de Intel website staat opgevolgd: http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-033935.htm. Danwel te lezen als:

- reset alle bios instellingen.
- Pas de chipset SATA mode aan naar AHCI ( daar stond deze al op )
- Schakel de Legacy boot uit.
- Pas het OS aan naar Windows 8.x ( daar stond deze al op )

De windows 8.1 installatie bestanden zijn op een Fat32 geformateerde USB stick gezet om vanaf daar te kunnen installeren. Dezelfde USB stick heb ik ook gebruikt om mijn desktop te installeren, wat zonder problemen ging.

Bij het opstarten druk op ik "F10" om de opstartbron te selecteren. Hier zie ik enkel de USB stick tussen staan en het netwerk. Wanneer ik de USB stick selecteer, schiet het scherm weer terug naar het keuze menu. ( er vind zich dus eigenlijk een korte flikker plaats )

Afbeeldingslocatie: http://wodan-heerst.nl/1t.jpg

Wanneer ik in de bios de legacy boot weer inschakel, kom ik verder. Ik krijg dan meer opties in het menu te kiezen, waarbij wel alleen de bovenste werkt. Wanneer ik de onderste kies ( met UEFI ) dan krijg ik weer een korte flikker te zien.

Afbeeldingslocatie: http://wodan-heerst.nl/2t.jpg

Vervolgens wordt dan ook gelukkig de windows installatie gestart. Ik mag de taal kiezen en vervolgens kiezen voor "installeren". Maar daarna krijg ik de melding dat er stuurprogramma's missen. Welke stuurprogramma's, zijn mij dan niet bekend.

Afbeeldingslocatie: http://wodan-heerst.nl/3t.jpg

Helaas heb ik na deze melding niet veel opties meer en loop ik vast. Ik heb de USB stick al meermalen geformateerd en opnieuw de bestanden erop geplaatst. Ik heb alle drivers voor de NUC op de USB stick geplaatst en daar naartoe verwezen en ik heb de SSD aan mijn desktop gekoppeld om te kijken of deze in orde was.

Gezien de NUC op tweakers breed in gebruik is, hoop ik dat iemand dit probleem herkent. Ik zou heel blij zijn met een oplossing. ( of een duw in de juiste richting ).

Opgelost!

Na het downloaden van een nieuwe ISO en deze op de USB stick te plaatsen, ging de installatie in één keer door. Iedereen hieronder bedankt voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door dukejan op 24-11-2014 08:05 . Reden: Oplossing toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:42
Je hebt een tool van microsoft om een bootable usb stick te maken voor windows installaties. Probeer die eens.

http://www.microsoft.com/...ows-usb-dvd-download-tool

Probeer ook eens een andere windows 8.1 installatie (iso)

[ Voor 14% gewijzigd door Rainesh op 23-11-2014 11:34 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
Rainesh schreef op zondag 23 november 2014 @ 11:33:
Je hebt een tool van microsoft om een bootable usb stick te maken voor windows installaties. Probeer die eens.

Wanneer ik deze tool gebruik en ik selecteer het ISO bestand, krijg ik een foutmelding. "The selected ISO file is not a valid ISO file. Please select a valid ISO file and try again".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 22:16
Tijd geleden heb ik hetzelfde gehad. Bij mij bleek het aan de USB stick te liggen. Bij een ander deed hij het wel.

Ik werd op een dwaalspoor gebracht omdat de USB wel herkend lijkt te worden in het BIOS en hij begint met booten lijkt het, uit de foutmelding te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:42
Dan is je iso bestand dus niet goed.....probeer eentje via msdn te downloaden. Dan weet je zeker dat je een goede iso bestand hebt.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
Rainesh schreef op zondag 23 november 2014 @ 11:46:
Dan is je iso bestand dus niet goed.....probeer eentje via msdn te downloaden. Dan weet je zeker dat je een goede iso bestand hebt.
Deze vraag komt wellicht tegen de vraag aan die niet mag, corrigeer mij maar als ik dit weg moet halen. Ik heb zelf wel een officiële licentie, maar schijnbaar dus ( niet meer ) goede ISO. Waar kan ik legaal een Windows 8.1 ISO downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:05
Rainesh schreef op zondag 23 november 2014 @ 11:33:

Aangezien zijn usb stick in zijn desktop wel bootable is gaat die tool nou niet echt het probleem oplossen (die tool doet gewoon wat je ook met de hand kan doen met diskpart, ik gebruik die tool zelf nooit want met diskpart ben ik 10x zo snel klaar).
Overigens maakte deze tool in het verleden een ntfs ipv fat32 wat niet werkt voor uefi boot (ik weet niet of dit in de huidige versie al aangepast is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
Killah_Priest schreef op zondag 23 november 2014 @ 11:55:
[...]

Aangezien zijn usb stick in zijn desktop wel bootable is gaat die tool nou niet echt het probleem oplossen (die tool doet gewoon wat je ook met de hand kan doen met diskpart, ik gebruik die tool zelf nooit want met diskpart ben ik 10x zo snel klaar).
Overigens maakte deze tool in het verleden een ntfs ipv fat32 wat niet werkt voor uefi boot (ik weet niet of dit in de huidige versie al aangepast is).
Inmiddels ergens een andere ISO vandaan getrokken en een andere USB stick ( wel langzamere helaas ). Nu is de tool bezig met het kopiëren van de bestanden naar de USB stick. Ik zal het resultaat hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je kan een officiële Windows 8/8.1 ISO downloaden van Microsoft: http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:23
Als je wilt installeren met een UEFI bios, dan wordt er volgens mij een USB stick verwacht met een GPT partitie tabel. Standaard zal een USB stick nog traditioneel ingericht zijn. Wellicht dat dit je verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-07 21:35
Nee dat klopt niet v.w.b. de GPT partitie tabel op de USB stick. Puur een FAT32 partitie is wat nodig is:

http://blogs.technet.com/...-from-usb-using-uefi.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:52
Ik heb het volgende gedaan; ISO gepakt die ik heb liggen, op USB stick geladen d.m.v. UniversalUSBInstaller. Booten van de USB en gaan.

Mocht je de ISO die ik gebruikt heb (orginele van Microsoft) willen hebben stuur maar een DM, dan stuur ik een linkje en kan je hem van mijn nas downloaden.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je moet je USB stick even in een USB2 poort drukken, die drivers waar om gevraagd wordt zijn voor de USB3 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
bardi-1 schreef op zondag 23 november 2014 @ 13:32:
Ik heb het volgende gedaan; ISO gepakt die ik heb liggen, op USB stick geladen d.m.v. UniversalUSBInstaller. Booten van de USB en gaan.

Mocht je de ISO die ik gebruikt heb (orginele van Microsoft) willen hebben stuur maar een DM, dan stuur ik een linkje en kan je hem van mijn nas downloaden.
Ik ga de link downloaden van de bron van Petervanakelyen. Bedankt! Jouw manier ga ik nu uit proberen.
wagenveld schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:01:
Je moet je USB stick even in een USB2 poort drukken, die drivers waar om gevraagd wordt zijn voor de USB3 controller.
Dat werkte helaas niet. De usb stick achterin gestopt ipv voorin en mijn toetsenbord ook achterin. Wel had ik de muis voorin. De melding blijft helaas nog bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
dukejan schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:09:
[...]

Ik ga de link downloaden van de bron van Petervanakelyen. Bedankt! Jouw manier ga ik nu uit proberen.

[...]

Dat werkte helaas niet. De usb stick achterin gestopt ipv voorin en mijn toetsenbord ook achterin. Wel had ik de muis voorin. De melding blijft helaas nog bestaan.
Succes, mocht het niet lukken met die ISO geef dan even een gil dan stuur ik je een link.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
wagenveld schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:01:
In mijn geval was dat ook de oplossing al was het dan geen Intel Nuc maar een MSI moederbord. Ik heb het zelf niet geprobeerd maar een USB 2.0 hubje aansluiten op een USB 3.0 poort schijnt ook te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
synoniem schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:17:
[...]

In mijn geval was dat ook de oplossing al was het dan geen Intel Nuc maar een MSI moederbord. Ik heb het zelf niet geprobeerd maar een USB 2.0 hubje aansluiten op een USB 3.0 poort schijnt ook te helpen.
Goede tip. Ik heb de front usb ( usb 3.0 ) uitgeschakeld en op de achterkant een usb2.0 hub aangesloten. Helaas geen verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hoe maak je je USB-stick? Je moet zorgen dat de partitie die je aanmaakt actief is, dat kan bvb. met diskpart:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cmd> diskpart
diskpart> list disk
diskpart> select disk 2
diskpart> clean
diskpart> create partition primary
diskpart> active
diskpart> format fs=fat32 quick
diskpart> assign
diskpart> exit

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
Petervanakelyen schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:33:
Hoe maak je je USB-stick? Je moet zorgen dat de partitie die je aanmaakt actief is, dat kan bvb. met diskpart:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cmd> diskpart
diskpart> list disk
diskpart> select disk 2
diskpart> clean
diskpart> create partition primary
diskpart> active
diskpart> format fs=fat32 quick
diskpart> assign
diskpart> exit
Ik volg de instructies van deze link: http://blogs.technet.com/...-from-usb-using-uefi.aspx

Ik denk overigens dat het niet misgaat in het bootable maken van mijn USB device, gezien er wel vanaf de usb geboot kan worden.

Inmiddels weer een nieuwe windows 8.1 installatie aan het downloaden en deze straks proberen. Helaas heb ik een wat langzame usb device, dus duurt het even voordat ik resultaat heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
In de meeste BIOSsen heb je ook nog de instelling "USB legacy support" dat zou ook nog verschil kunnen maken.

Volgens de specificatie van Intel zou overigens de USB-poorten op de achterkant inderdaad 2.0 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
bardi-1 schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:10:
[...]

Succes, mocht het niet lukken met die ISO geef dan even een gil dan stuur ik je een link.
Yes! Nu een nieuwe windows image uitgeprobeerd en deze lijkt nu goed te gaan installeren. Helaas duurt het wel langer omdat ik het niet over USB 3.0 doe, maar dat neem ik verder voor lief.

Ik zal terug koppelen wanneer het volledig gelukt is. Bedankt allemaal voor de ondersteuning. Veel geleerd en uiteindelijk ( zoals het eruit ziet ) de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
dukejan schreef op zondag 23 november 2014 @ 15:51:
[...]

Yes! Nu een nieuwe windows image uitgeprobeerd en deze lijkt nu goed te gaan installeren. Helaas duurt het wel langer omdat ik het niet over USB 3.0 doe, maar dat neem ik verder voor lief.

Ik zal terug koppelen wanneer het volledig gelukt is. Bedankt allemaal voor de ondersteuning. Veel geleerd en uiteindelijk ( zoals het eruit ziet ) de oplossing.
Top! Heb je de ISO kunnen downloaden via mijn link? Gebruik je nu deze?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
bardi-1 schreef op zondag 23 november 2014 @ 16:44:
[...]

Top! Heb je de ISO kunnen downloaden via mijn link? Gebruik je nu deze?
Ja, ik gebruik inderdaad jouw ISO. De code die ik voor mijn windows had werkte ook goed op deze installatie. ( Ik weet dat het nog vaak gepriegel is met verschillende windows-codes en windows versies, en daarbij het uitzoeken van de juiste versie )

Verder heb ik gisteren vol genot kunnen genieten van mijn NUC i.c.m. Steam in-home streaming en XBMC ( en in de toekomst nog Popcorn Time ). Allemaal bedankt voor de moeite! Ik zal boven in mijn orginele post de oplossing plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
dukejan schreef op maandag 24 november 2014 @ 08:03:
[...]

Ja, ik gebruik inderdaad jouw ISO. De code die ik voor mijn windows had werkte ook goed op deze installatie. ( Ik weet dat het nog vaak gepriegel is met verschillende windows-codes en windows versies, en daarbij het uitzoeken van de juiste versie )

Verder heb ik gisteren vol genot kunnen genieten van mijn NUC i.c.m. Steam in-home streaming en XBMC ( en in de toekomst nog Popcorn Time ). Allemaal bedankt voor de moeite! Ik zal boven in mijn orginele post de oplossing plaatsen.
Mooi dat het gelukt is! Veel plezier ervan.

Voor Tweakers die ook problemen hebben en de orginele Microsoft ISO willen hebben zoals ik die aan dukejan gegeven heb, DM maar.

AdGuard Home

Pagina: 1