Toon posts:

Atmel ICE hardware debugger gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat wij een tijdje geleden voor ogen hadden zelf een atmel microcontroller te programmeren, hebben wij een Atmel ICE gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/A300/IT_ATMEL_ICE_04.png

Omdat het project toen wat begon te stagneren hebben we hier eigenlijk nooit wat mee gedaan.

Nu heb ik dit ding dus liggen hier, en ben van plan wat aan te klooien op deze zondag.

Ik heb hier een aantal atmel microcontrollers liggen, maar deze zijn te klein om te solderen. Dus dacht ik eens te bekijken wat ik nog meer hiermee kan doen. Er schijnt een JTAG op te zitten en nog meer van dat soort spul.

Helaas is het echt de eerste keer dat ik hiermee in de weer ga, en ben van plan een oude linksys router te gebruiken als slachtoffer.

Heeft iemand een idee of ik met deze debugger, andere JTAG devices kan debuggen?

Iemand een idee hoe ik een beetje feeling kan krijgen voor dit ding zonder dat ik meteen alle apparatuur in mijn huis opblaas?

Misschien dat iemand een klein beetje richting kan geven hoe ik hiermee kan beginnen?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

JTAG is volgens mij een standaard, je moet alleen zien dat je spanning correct is (3V3 of 5V) en je moet de juiste debug programma hebben dat de chip kan lezen.
* Atmel studio voor Atmels
* ...

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zondag 23 november 2014 @ 10:25:
JTAG is volgens mij een standaard, je moet alleen zien dat je spanning correct is (3V3 of 5V) en je moet de juiste debug programma hebben dat de chip kan lezen.
* Atmel studio voor Atmels
* ...
Atmel studio heb ik erop.

Maar ik heb hier bijvoorbeeld een Bluegiga development board met jtag uitgang. Het stekkertje van de programmer/debugger past er op maar kan ik dat zomaar doen zonder dat ding door te fikken bijvoorbeeld?

En kan ik dan via dat ding JTAG debuggen of schermen fabrikanten hun hardware normaal gesproken af zodat het alleen met Atmel chips werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

BT111? Zal je moeten zien in de datasheet enzo welke spanning er opkomt te staan.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zondag 23 november 2014 @ 11:51:
BT111? Zal je moeten zien in de datasheet enzo welke spanning er opkomt te staan.
Nee deze:

Afbeeldingslocatie: https://bluegiga.studio.crasman.fi/file/dl/c=product_big/cRnpqQ/dR6SCAfdunexi04FSBnxdw/front_rgb.jpg

https://www.bluegiga.com/...-smart-module/evaluation/

Maar dat heeft natuurlijk niets met Atmel van doen. Heb ik in dit geval iets aan die Atmel ICE of moet ik aan iets heel anders denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:32
JTAG op zich is wel een standaard. Het probleem waarom de JTAG debugger van fabrikant X meestal niet op de chips van fabrikant Y werkt is omdat het debug/programmeer programma van Y de tool van X moet herkennen als een JTAG debugger en als zodanig ook moet aanspreken. Hier is waar de schoen wringt. De ICE debugger/programmer van Atmel spreekt wss het STK500V2 of vergelijkbaar protocol. De debugger zet dit dan weer om naar JTAG. Het STK500V2 protocol is een eigen protocol van Atmel, die zal bijv. een Broadcom niet gaan gebruiken in de IDE/debug programma voor Broadcom CPU's

Ik weet dat er wel programma's bestaan/bestonden die bijv een ICE(2) kunnen gebruiken om ARM CPU's te debuggen. Maar dat zit mss in het feit dat Atmel ook ARM CPU's maakt. Hier ben ik nooit in gedoken om dat uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Cassettebandje

SA-C90 TDK

De Atmel ice is alleen voor atmel processors. Andere ARM processors zpu je wellicht icm openocd aan de gang moeten krijgen, maar die bluegiga heeft als ik het zo gauw zag een 8051 aan boord, dus dat zal dan niet lukken.

Heb je misschien een arduinotje liggen? Dan kun je die aansluiten om even te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cassettebandje schreef op zondag 23 november 2014 @ 12:54:
De Atmel ice is alleen voor atmel processors. Andere ARM processors zpu je wellicht icm openocd aan de gang moeten krijgen, maar die bluegiga heeft als ik het zo gauw zag een 8051 aan boord, dus dat zal dan niet lukken.

Heb je misschien een arduinotje liggen? Dan kun je die aansluiten om even te spelen.
Nog niet, maar ik denk dat ik die maar even ga bestellen want ik loop steeds vaker tegen hem op. Ik heb wel een raspberry pi, zou het daar ook mee kunnen?

Voorgangers ook bedankt voor de reacties!

edit:

Ok ik zit dus even op deze website te kijken:

https://www.sparkfun.com/arduino_guide

Maar ik kom er niet uit. Wat is nou een versie waar je gewoon veel mee kan? Ik kwam de Arduino Uno en Leonardo al tegen als zijnde populair? Maar waarom zou ik voor een versie kiezen. Ik kan het niet beagumenteren :F

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een raspberry pi heeft geen atmel chip en is heel iets anders dan een microcontroller.

Qua arduino: Uno of Leonardo maakt niet zo veel uit. De compatibiliteit van een Uno is iets beter dan een Leonardo omdat de Uno het langer bestaande concept van een losse usb-serial chip handhaaft en de Leonardo een microcontroller met ingebouwde USB functionaliteit gebruikt. Als je de arduino omgeving gebruikt zul je nauwelijks verschil merken aangezien de Arduino libraries al het verschil wegwerken. Als je met je ICE aan de slag wilt dan zou ik een lichte voorkeur voor een Uno hebben omdat je voor een interface met de PC niet meteen alle USB spullen hoeft te gebruiken en dan heb je het iets makkelijker.
Pagina: 1