Probleem met BBG (November 2014) budgetgamesysteem!

Pagina: 1
Acties:

• gsownage
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Beste tweaker-leden,

Ik ben ten einde raad.

Onlangs heb ik besloten om mijn eigen PC in elkaar te zetten. Als hulpmateriaal bij het kiezen van de componenten heb ik de BBG van november 2014 gebruikt ( reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2014 ). Na enkele dagen heb ik mijn onderdelen binnen gekregen en met een vriend de kast in elkaar gezet. Vervolgens windows erop, drivers, etc.

Ik was zeer nieuwschierig naar de kracht van de videokaart. Hiervoor heb ik crysis 3 gedownload en deze op maximale settings ("very high") gespeeld. Het resultaat was goed genoeg en stelde me ruim tevreden.

Echter...

Na enkele minuten liep het GEHELE systeem vast, waaronder monitor, toetsen, muis, speakers (luid gezoem door de speakers). Het enige wat ik hier kan doen is de kast hard-resetten. Na wat keren spelen met de grafische instellingen kwam ik al gauw tot de conclusie dat het niet aan deze instellingen lag. Nog sterker; het lag helemaal niet aan het desbetreffende spel... Battlefield 3, Crysis 3, League of legends - het maakt niet uit. Bij al deze spellen loopt het systeem compleet vast.

Toegewijd als ik ben om het werkende te krijgen heb ik een week lang mijn research gedaan op het web.
De voornaamste oplossingen, oververhitting of driver faal, waren niet van toepassing.

Ik heb met software (prime95) de temperatuur getest voor, tijdens, en na het gamen - Prima.
Ik heb een memory test uitgevoerd (memtest86 heette het?) - Prima.
Ik heb de harde schijf getest - Prima.
Ik heb de cores maximaal gestresst (ook prima95) - Prima.

NOTES:
- Het crashen veroorzaakt geen zwart scherm en geen BSOD. Het is enkel een plotse stilstand.
- Het gebeurt ENKEL en ALLEEN tijdens het gamen, ongeacht game soort, of grafische instellingen.
- Er zit geen enkele logica in wanneer het vast loopt, dit kan na 1 minuut, maar ook na 10 minuten.
- De grafische kaart zelf lijkt NIET defect - ik kon gister een halfuur lang (vloeiend) crysis 3 spelen op
hoge settings en een 1900x1600 resolutie ongeveer.
- Ik heb nieuwe, en oudere gpu drives geprobeerd, het maakte geen verschil.
- Softwarematige fout is vrijwel uit te sluiten, heb directx 11, .net4,5 alles nieuw.
- Ik heb de grafische kaart vervangen door een iets oudere GeForce 9500 GT. De games, dit keer wel met lagere kwaliteit natuurlijk, liepen wel goed en crashten geen ENKELE keer. (Eist minder stroom? Of goed geluk?) Het probleem lijkt hiermee te zijn opgelost.

Ik heb dagen zitten spelen met de bios settings (AMD turbo core uit, cool n quiet uit, legacy usb uit, etc.). Ik heb zelfs iets gewijzigd in het Registry - er was één of ander irritant gepiep dat kwam door "idle cores". Deze mogelijkheid tot "idle processor states" is ook disabled (het hielp!). Dit waren oplossingen vanuit "ervaren gebruikers" op sites als tomshardware etc. HELAAS, ook allemaal zonder resultaat. Heb zelfs een logboek gemaakt van aantekeningen aan alles wat ik geprobeerd heb inmiddels...

Ik voel me een soort van genaaid door deze best buy guide, maar probeer tegelijkertijd te waarderen met hoeveel aandacht en zorgvuldigheid deze guides zijn samengesteld, en dat dit soort vervelende situaties nou eenmaal voorkomen. Ik ben letterlijk ten EINDE raad.

Wat mij betreft blijven er twee opties over;
- De voeding, zoals aanbevolen in de hierboven genoemde bbg (2014, november), is NIET voldoende en schiet tekort bij enige inspanning van de GPU.
(http://www.coolermaster.outervision.com/ - Test toont aan dat 350W minimaal benodigd is. De voeding die zogenaamd 350W levert valt ongetwijfeld lager uit ivm rendabiliteit)
- De grafische kaart zelf is toch defect. Er is sprake van enige fabricage fout(?).
- Het moederbord is gewoon slecht. Gezien een eerder genoemd probleem met het moederbord (hier beschreven: http://www.tomshardware.c...pitched-noise-coming-area ) zou me dit niet vebazen.

SPECIFICATIES:
AMD Athlon Quad-Core processor (3,7 Ghz) ( Let op; niet overclocked oid )
Club3D Radeon R9 270 (955 Mhz) (Let op, ook deze is NIET overclocked)
Intern geheugen 8 Gb
Windows 7 - 64 bit.
Harde schijf SSHD - 1 TB
350W Voeding

Processor: AMD Athlon II X4 860K Black Edition Boxed (= A10-7850K zonder graf. kern)
Grafische: Club3D AMD Radeon R9 270 (nieuwste driver)
Moederbord : MSI A78M-E45
Geheugen: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU (2x 4gb)
Harde schijf: Seagate ST1000DX001, 1TB SSHD (Deels SSD)
Voeding: Antec VP350P

Al met al denk ik dus dat het aan de voeding ligt, maar ik kan met niet voorstellen dat er in de BBG iets wordt aanbevolen dat niet verstandig zou zijn.

Enig hulp wordt ontzettend op prijs gesteld. Ik kan op deze manier geen spel spelen.

Ps; Ik heb de onderdelen overigens bij Megekko gehaald, dus hoop dat ze niet moeilijk doen over enige retour / garantie beroep.

Hartelijk dank alvast.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kun je de videokaart bij iemand anders/ander systeem proberen?
Heb je al gekeken naar een bios update?
Kun je de voeding eventueel in een ander systeem proberen?
Welke driver heb je geinstalleerd voor de videokaart? 14.11.1 beta doet het bij mij erg goed op 3 systemen. (.2 nog een proberen).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• gsownage
prutser001 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 23:59:
Kun je de videokaart bij iemand anders/ander systeem proberen?
Heb je al gekeken naar een bios update?
Kun je de voeding eventueel in een ander systeem proberen?
Welke driver heb je geinstalleerd voor de videokaart? 14.11.1 beta doet het bij mij erg goed op 3 systemen. (.2 nog een proberen).
Dat is inderdaad een optie, wellicht probeer ik mijn videokaart bij een vriend van de week. Hetzelfde
geldt ook voor de voeding ja. Als driver heb ik die AMD beta driver inderdaad, die ervoor heb ik ook
geprobeerd samen met catalyst control centre. Als je iets verder zoekt op de site vind je ook nog
oudere drives. Die heb ik ook geprobeerd (13.19?)

Ik heb toevallig net naar bios updates zitten kijken, vond het erg lastig en onoverzichtelijk. Het
risico neem ik daarom liever niet. Kan niet bepaalde de juiste versie vinden (Mijne zou zijn V25.3
van "American Megatrends Inc"., en de "SMBIOS" zou 2.8 zijn.

• gsownage
Is er verder niemand die me hiermee kan helpen?

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-01 20:42
Je zegt dat je de warmte hebt getest met prime95. Die pusht volgens mij enkel de CPU niet de gpu. Heb je de temperaturen bijgehouden tijdens het gamen? Het klinkt namelijk wel als oververhitting.
Andere optie kan inderdaad zijn dat het een voedingsprobleem is, die zou het echter prima aan moeten kunnen als ik het zo lees.

Dus probeer prime95 en een benchmark programma voor je gpu en hou met bijvoorbeeld realtemp de temperaturen eens bij. post de min max hier eens ?

mixing a drink and music

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik schop hem even naar een meer geschikt subforum.

Allereerst is het natuurlijk frustrerend dat je pc niet naar behoren werkt. Qua onderdelen zou je gewoon een prima werkend systeem moeten hebben, mits alles natuurlijk correct functioneert. Je kan uiteraard een onderdeel hebben ontvangen wat niet goed werkt, dat is nou eenmaal zo. Aan de samenstelling van de BBG ligt het dus waarschijnlijk niet.

Nu komt echter het lastige, waar zit het probleem? Zo te lezen heb je allerlei dingen geprobeerd, wat natuurlijk prima is en heel veel zaken al kan uitsluiten.

De suggestie van Boefmans lijkt me een goede. Ook ben ik benieuwd, hoe lang heb je memtest gedraaid? Om een betrouwbare uitslag te krijgen, is het verstandig dit zo lang mogelijk te laten lopen, minstens 2 passes, maar eigenlijk wel een stuk vaker (zet hem eens 's nachst aan!).

/edit: misschien biedt de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog soelaas. Hier staan een hele hoop tips in hoe je je probleem zou kunnen achterhalen.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 23-11-2014 12:40 ]

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 08:39
Ik heb dit vroeger ook wel eens gehad met een nieuw systeem , ook het willekeurig vastlopen tijden stressen van de pc en bij mij lag dit aan de voeding ,probeer eens een zwaardere voeding van een vriend om test het dan .

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
Hoelang heb je het geheugen getest? hoeveel passes?

Met 8GB zou ik aanraden hem 16 passes te laten draaien.

succes

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:58
De eerste stappen die je moet nemen bij een dergelijk probleem is door vast te stellen of je processor en het geheugen stabiel draait. Draai dus meerdere uren memtest en prime95 (inderdaad ook temperatuur in de gaten houden). Mocht dat allemaal succesvol zijn kom je eigenlijk alleen verder door componenten te verwisselen. De videokaart is dan inderdaad een erg voor de hand liggende oorzaak, wissel de kaarten dus eens uit met iemand anders, die bij voorkeur ook een AMD videokaart heeft, dat sluit nieuwe driverproblemen weer uit.

De voeding moet het systeem overigens makkelijk aan kunnen, te licht zal die zeker niet zijn. Een probleem met een te lichte voeding resulteert vaak in een reboot (overbelastingsbeveiliging schopt dan in).

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• gsownage
De memtest had ik al overnacht laten lopen trouwens. Ik weet zo niet zeker meer hoeveel passes hij had
maar hij had op zijn standaard opties gewerkt.

Ik had gedacht dat het geen oververhitting had kunnen zijn omdat ik inderdaad de temperaturen heb bijgehouden tijdens het gamen. Er is een keer geweest dat ik, na het wisselen van mijn VGA monitor naar mijn televisie (hdmi), ongeveer 40 a 50 minuten lang Crysis 3 heb kunnen spelen op maximale graphics met een resolutie van 1920x1080p . Dit ging goed en het scherm liep, relatief, lekker smooth. De videokaart KAN het dus aan als hij het "wilt" . Ook heeft mijn GPU-Fan nooit de behoefte gehad om harder te werken dan 30%. Dit heb ik op automatisch reguleren gelaten. De hoogste temperatuur die ik heb behaald tijdens het spelen toendertijd was 62 graden.
Om zeker te zijn van mijn hypothese heb ik het spel op LOW settings gedraaid. Ook dit maakte absoluut geen verschil. Het is allemaal erg willekeurig; iets waar wij in de wetenschap een absolute hekel aan hebben ;).

Dat gezegd hebbende, het vastlopen gebeurt nu voornamelijk bij een potje League of Legends. Voor de onbekenden; dit is een relatief nieuw populair MOBA spel gebaseerd op een warcraft mod van vroeger. Als er iets is wat grafisch weinig eist van de PC is het wel dit spel. Tijdens dit spel liep het systeem meerdere malen vast.

Wat ik nu voor nieuws heb geprobeerd is de R9 270 vervangen door een GT9500 = werkte vlekkeloos!

Dus; oftewel de videokaart is simpelweg ergens stuk (nee want ik speelde crysis een uur lang en hy presteerde prima) , of de GT9500 gebruikt veel minder stroom (ook heeft deze kaart, in tegenstellign tot de 9500GT geen extra voedings-plug voor extra stroomvoorziening).

Wat ik nu probeer op het moment is een voeding van 400W. De PSU calculators gaven aan dat het systeem 349W nodig zou hebben. Het kan zijn dat de voeding het net aan kan, tenzij er grafisch zware
programmas lopen die net dat beetje extra vereisen.

Let op! Op de verpakking van de CLUB3D uitvoering van de R9 270 staat een MINIMALE eis van 500W, en een aanbevolen wens van 700W PSU. Nou lees ik op internet dat dit vaak overdreven hoge waardes zijn, maar het kan een aanleiding zijn tot het probleem.

Geachte Tweakers leden, overweeg toch even om een sterkere voeding op te nemen in de BBG. Als deze voeding het probleem definitief oplost kunnen we denk ik tot de conclusie komen dat de 350W uitvoering van Antec toch op het randje zit en wellicht zo nu en dan tekort schiet.

Ik houd jullie op de hoogte en hoor daarnaast graag nog enig ander inbreng, idee of suggestie van een ander. Ik wens dit niemand anders toe met het systeem, ben er inmiddels al meer dan een week mee bezig haha.

@StefanvanGelder
Als de voeding te licht is kan het systeem rebooten, maar kennelijk ook vastlopen. Dan is het dus niet de overbelastingsbeveiliging van de voeding, maar het tekortschieten van energie aan de GPU die dan een "afslaan" veroorzaakt in het systeem. Zodra de lockup plaatst vindt valt me ook op dat de processor ophoudt met werken en ik enkel de fans hoor waaien samen met het ruige gezoem door de speakers.

Nogmaals dank allemaal voor jullie tijd een aandacht. Laten we dit oplossen. De situatie begint nu principieel te worden en schaadt mijn imago als probleem-oplosser ingenieur haha.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:23
Als het aan de voeding ligt, dan is het niet omdat deze te licht is, maar dat deze simpelweg defect is. Jouw setup blijft met gemak onder de 300Watt onder volle belasting.

iRacing Profiel

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Razkin schreef op maandag 24 november 2014 @ 23:15:
Als het aan de voeding ligt, dan is het niet omdat deze te licht is, maar dat deze simpelweg defect is. Jouw setup blijft met gemak onder de 300Watt onder volle belasting.
Helaas moet ik je tegen spreken dat de PSU ruim voldoende is en onder de 300W blijft. Ik heb zo juist het systeem even doorgerekend met deze link en bij volle belasting komt dit systeem op zo'n 400W.

Ik zou adviseren om eens een PSU van minimaal 450W of hoger te lenen en nog eens Battlefield 3, Crysis 3 of League of legends te spelen. Ik ben er zeker van dat al je problemen verledentijd zijn.

Succes!

• gsownage
Met spijt moet ik mededelen dat ook de PSU niet het probleem is. Dacht even het probleem gevonden te hebben, maar helaas ook dit is onjuist. League is net 3 keer vastgelopen, en crysis zojuist ook al. Wederom, weer bij begin af.

@jovadca
Wellicht kan ik het nog eens proberen met een 450W PSU... Deze voeding van 400W waar ik het zojuist mee getest heb was van Enlight waar sommigen nog zo hun bedenkingen bij hebben blijkbaar. Efficiency ook niet al te hoog..

EDIT 2:
Ik zie net dat de voeding 340W output MAX levert op de sticker die erop zit. Op het factuur die de jongen kreeg stond 400W. Geweldig dit.. stelletje clowns daar haha.
Ik zal eens rondvragen naar een 450-500 W voeding om een PSU-probleem voor een en altijd uit te sluiten...

Wederom probeer ik jullie up to date te houden. Met een beetje geluk vind ik er morgen één van deze hogere wattages.

De overige opties zijn; videokaart kapot - dit is absoluut niet het geval.
Optie twee is dat de memory alsnog corrupt is - ik had de graf kaarten vervangen eerder en toen was er niets aan de hand, dus ook dit is het probleem niet. Het is met het avondje wel geweest, ik ga slapen morgenvroeg weer collegee ;w

[ Voor 75% gewijzigd door gsownage op 25-11-2014 00:23 ]

• Razkin
jovadca schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 00:12:
[...]

Helaas moet ik je tegen spreken dat de PSU ruim voldoende is en onder de 300W blijft. Ik heb zo juist het systeem even doorgerekend met deze link en bij volle belasting komt dit systeem op zo'n 400W.

Ik zou adviseren om eens een PSU van minimaal 450W of hoger te lenen en nog eens Battlefield 3, Crysis 3 of League of legends te spelen. Ik ben er zeker van dat al je problemen verledentijd zijn.

Succes!
Die sites overdrijven nogal. Zie bevoorbeeld de meting in deze review, veel heftigere setup 254Watt:
http://www.guru3d.com/art...deon-r9-270-review,8.html

edit: Ik zie dat daar de CPU niet belast wordt, dus bovenstaande is niet correct. :o

[ Voor 5% gewijzigd door Razkin op 25-11-2014 00:18 ]

iRacing Profiel

• jovadca
@gsownage:
Ik ben er nog steeds niet zeker van, omdat je een PSU van 400W hebt gebruikt. Dit is op het randje van wat je systeem nodig heeft. Kan dus met gemak ook het zelfde probleem hebben als de PSU van 350W. Ik schreef ook niet voor niets 450W of hoger.

@Razkin:
Ik heb deze problemen ook vroeger al gehad. Sinds dat ik een PSU met overcapaciteit neem, ben ik van die problemen gelukkig af. :)

[ Voor 23% gewijzigd door jovadca op 25-11-2014 00:22 ]

• Razkin
http://www.bit-tech.net/h...md-radeon-r9-270-review/9

Hier wel een "volledige" belasting met een OC R9 270 -> 270Watt voor het hele systeem. De voeding an sich is voldoende, die kan nl ruim 300Watt leveren op de 12V lijn. Ter informatie ik draai een r9 280X op een 400Watt voeding, waar de 12V lijnen net aan 350Watt kunnen leveren.

iRacing Profiel

• jovadca
Heb je dan ook rekening gehouden met de 80% efficiëntie van de PSU?

• Razkin
Dat maakt weinig uit voor het vermogen dat de voeding aan de componenten levert, enkel over hoeveel het vermogen dat daadwerkelijk uit het stopcontact wordt getrokken.

Dit is goed te zien in de review waarnaar de BBG linkt:
http://www.techpowerup.com/reviews/Antec/VP350P/5.html

iRacing Profiel

• jovadca
Kan misschien net wel het verschil maken?

• Razkin
Ik weet niet precies waar je op doelt? De Antec trekt +/- 375Watt uit het stopcontact om de PC te voorzien van 300Watt. Was de efficientie lager dan zou de 375Watt toenemen, maar de PC blijft nog steeds beschikken over 300Watt.

iRacing Profiel

• jovadca
Ik blijf zijn PSU erg krap bemeten vinden. Als ik kijk naar de tabel Voltage Regulation & Efficiency Testing Data, ga ik steeds meer twijfelen over de PSU. De 12V lijn kan max 265W leveren.

• gsownage
Geachte heren (en dames?) van Tweakers,

Ik heb vandaag via marktplaats gauw een 500W voeding gevonden en gekocht.
Heb het aangesloten vanavond en geprobeerd. Ja hoor, het systeem crashte (in-game)
direct na een minuut al. Het ligt, helaas, niet aan de voeding. Was dat wel het geval geweest
dan was ik nu ontzettend blij want dan had ik eindelijk een oplossing.

Ik heb daarna mijn CDs gepakt die ik kreeg bij het moedebord en de GPU en alle drivers die
daarop stonden geinstalleerd. Softwarematig alles top in orde, directx 11, open gl, open cl .net 4.5
etc. Maakte ook allemaal geen verschil.

Vervolgens heb ik zojuist één van de 2 ram sticks eruit gehaald. Tot zover scheen dit te werken!
Ik test nu met 1 ramstick van 4gb, die in de eerste slot zit. Als dit blijft werken, ga ik het nogmaals
met enkel de 2e stick proberen. Als dat ineens faalt lijkt het probleem me duidelijk; of de ram-slot op
het moederbord is defect, of de 2e reep ram zelf is stuk.

Poging 1: 1x 4gb [A] in de eerste RAM-slot...
- EDIT 1: Dit verlengde enkel het moment tot freezen. Helaas bevroor de pc alsnog na 20 min.

Poging 2: 1x 4GB [A] in de tweede slot...
- EDIT 2: Dit leek te hebben gewerkt (1 uur lang).

Poging 3: 1x 4GB [B] In de vierde slot... (Dus 2x 4GB aanwezig nu; in slots 2 & 4)
- EDIT 3: Het systeem crashte na 1 minuut in-game.

Poging 4: 1x 4GB [B] in de vierde slot... (RAM A uit het systeem gehaald (uit slot 2))
- EDIT 4: Enkel ramreep B in de vierde slot leverde ook een succesvol resultaat.

NOTE: Vervolgens kom ik er dus achter dat die RAM modules die ik heb waarschijnlijk niet eens
dual-channel ondersteunen. Althans, dat kon ik nergens vinden. Op hun eigen site ook niet. Dus ik
probeerde poorten 3&4 eens te gebruiken ipv 1&3, of 2&4.
Dit leek een tijd lang goed te gaan (schat 35-40 minuten) maar daarna alsnog liep het systeem vast.

[ Voor 31% gewijzigd door gsownage op 26-11-2014 23:54 ]

• jovadca
Ik ben erg benieuwt hoe het afloopt!

• gsownage
Voor de experts hier heb ik wat plaatjes van mijn BIOS instellingen en overzichten. Ook heb ik de, volgens mij, relevante windows event logs opgeslagen en hieronder toegevoegd. Als jullie hier even
een blik op zouden willen werpen maken jullie me ontzettend blij :).

Ram Slot 3: http://postimg.org/image/h8byyotm7/
Ram Slot 4: http://postimg.org/image/91jz743jj/

Overclock settings: http://postimg.org/image/prvcwg1yn/
[ Let op! Ik heb hier niets aan veranderd! ]

CPU specifications: http://postimg.org/image/qqbpyqfan/
Hardware monitor : http://postimg.org/image/oe3q152pb/
[met voltage overzicht onderaan]

- Administratieve events, - Systeemgerelateerde events, - Event reeks,
In één RAR-file: https://mega.co.nz/#!KUhk...3mrXLoSKPBMNPPzHwvX3vrJVk

Hierna blijven er nog weinig mogelijkheden over heren. Ik sta op het punt om het op te geven. Kan nu nog enkel met de voltages voor de geheugenmodules spelen, ze één voor één testen met memtest ipv gezamenlijk, de GPU aan een vriend uitlenen die hem kan testen, of de moederbord op goed geluk proberen te laten vervangen/vergoeden.

Het idee dat de voltages niet helemaal juist zouden zijn kwam in me op door korte, maar sterke "pop" achtige knetters die door mijn speakers komen. Ik geloof dat die geluiden onstaan door spanningsverschillen die ineens de invoer van de speakers raken en beinvloeden. Zou dan toch mijn moederbord vervangen moeten worden?

Met vriendelijke groet.

[ Voor 23% gewijzigd door gsownage op 27-11-2014 00:40 ]

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Gezien je mobo moet je volgens mij je dual channel geheugen in de blauwe (slot 1 en 3) of in de zwarte (slot 2 en 4) doen. Volgens mij heb ik in een ver verleden ook wel eens freezes gehad door door bv slot 1 en 2 of 3 en 4 te gebruiken.

stomp niet af, blijf slijpen

• gsownage
Ik had als eerste dus die dual-channel methode geprobeerd. Zo heeft het al een tijdje gewerkt. De mogelijke oplossing lag dan volgens mij in het gebruiken van slots 1 en 2, of 3 en 4 dus. Helaas was ook dit het geval niet.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:40
Ik zag het boven al staan maar ik zou toch proberen om het bios even up te daten (25.5).
Ik weet niet of MSI dit ook kan maar bij de meeste moederborden kun je het bios bestand op een USB-stick zetten en in het bios zelf updaten.
http://www.msi.com/support/mb/A78M-E45.html#down-bios
MSI A78M-E45
Ik zie een boel fixes staan die oa met geheugen te maken hebben.
- Updated AMD AGESA code.
- Improved VGA card compatibility when using Kaveri APU.
- Improved memory compatibility.
- Improved VGA compatibility.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:58
Zo'n lijst met fixes in een BIOS update kan inderdaad een hele boel oplossen!

Maar waarom zou de GPU niet gewoon defect kunnen zijn? Ik lees alleen dat die met een andere grafische kaart goed werkt en met deze grafische kaart werkt het niet. Dan is het probleem toch snel duidelijk lijkt mij aangezien de voeding ook al eens is vervangen?

Of ik moet ergens over heen gelezen hebben :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• gsownage
Ik zal eens proberen de BIOS up te daten. Anders geef ik stefan groot gelijk, zoals hij het stelt klinkt het inderdaad wel erg logisch. Nu dat ik vrijwel alle andere opties heb uitgesloten lijkt het hier inderdaad op. Ik zal eens proberen de kaart retour te sturen. Doe ik dan een beroep op mijn garantie via AMD, of vraag ik dan in dit geval Megekko om mij een andere kaart te sturen?

Verwijderd

Is dat ik nu pas het topic zie, maar ik kon je gelijk al vertellen dat het niet de voeding is en dat de voeding alles behalve krap is.

Alles lijkt op een defecte videokaart te wijzen vanaf de eerste post al en andere optie is idd nieuwste bios dat is altijd wel handig te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2014 17:58 ]

• jaco83
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-03-2024
Hoi,

Ik heb dus exact hetzelfde probleem!! Budgetgame systeem volgens BBG Nov 14.
Het is waarschijnlijk niet je voeding. Ik heb een 520W voeding geprobeerd met
dezelfde `freezes` als gevolg.

Catalyst chipset/display drivers up to date. Windows ook geherinstalleerd.
Verscheidene testen gedraaid: Memtest86,Furmark, Passmark Burn-in testen.
De CPU en GPU en RAM draaien hierin prima incl temperaturen.

Het enige verschil met jouw systeemspecificatie is dat ik er een andere harde
schijf in heb gezet. Het zal dus niet hieraan liggen iig.

Catalyst chipset drivers ook up to date. Windows reeds geherinstalleerd.

BIOS heb ik nog niet geflashed. Kan dit echt helpen? Ben verder benieuwd of het nou een hardwarefaal is:/

Groet Jaco

Verwijderd

Dat het systeem dezelfde problemen lijkt te hebben hoeft niet te betekenen dat het de zelfde oorzaak heeft. Heel veel onderdelen kunnen namelijk 'freezes' veroorzaken. Maar één onderdeel zal zoiets eigenlijk nooit veroorzaken en dat is de voeding, al helemaal niet als het één van fatsoenlijk kwaliteit is.

Bios update kan het idd ook oplossen. Veel moderne videokaarten veroorzaken bijvoorbeeld vastlopers of kunnen er zelfs voor zorgen dat de PC niet start bij een wat ouder type moederbord of een wat ouder bios.

• gsownage
Jaco probeer ook eens je Bios te updaten, en je ram modules uit dual channel te halen. Gebruik dus slots 1 en 2, of 3 en 4. De bios update kun je vinden via een eerdere post hierboven. Tot zover lijkt het voor mij te werken. Wat je daarnaast ook kan doen, is via bios je DRAM frequency vinden, deze handmatig te zetten op 1600 Mhz (in plaats van "Auto").

Laat me het resultaat maar horen!

• jaco83
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-03-2024
BIOS geupdate. Lijkt stabiel te lopen :)

Thnx Guys!!!!

• gsownage
Bij mij ook inmiddels, het lijkt behoorlijk stabiel allemaal! Kijken of dit zo goed gaat dan.
Pagina: 1