Mijn CPU wordt 90 graden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 20:45
Hallo Tweakers,

Ik heb een A10-6800K die het leuk vind om blijkbaar erg warm te worden. Ik heb van alles geprobeerd om deze temps naar beneden te krijgen maar niets blijkt te helpen.

Ik heb er een Enermax ETS-N30 op zitten om hem "koel" te houden maar blijkbaar kan ik er net zo goed niets op zetten. Deze temps krijg ik tijdens het renderen van een filmpje na +- 3 minuten. Bij een potje CoD AW word hij rond de 85 graden. Ik heb deze temperaturen gemeten met HWmonitor maar geloof niet echt dat ze zo hoog zijn, ik kan mijn hand gewoon op het koelblok leggen, zelfs op het koper dat rechtstreeks op de processor zit voelt niet heet/warm aan..

Ik heb verder alles standaard staan en heb maar wat extra koelers in mijn kast gezet. Ik heb zoals velen een Fractal Design R4 Window. Hierin heb ik 4x 120MM fans + 2x 140MM fans.

Zou dit een fout zijn in HWmonitor of van mijn moederboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welk moederbord? Je hebt er toch koel pasta tussen gedaan???

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 00:26
Koelpasta gebruikt, plastic stickertje van de cooler afgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

en zit de cooler er goed op wiebelt hij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:18
Teveel koelpasta? Hoe gek het ook klinkt, maar je kunt beter te weinig dan teveel koelpasta ertussen doen.

Als je koelblok koud aanvoelt, dan gaat er geen warmte je koelblok in, dus denk ik dat je koeling tussen de CPU en het blok niet goed is. Kijk dus nog even naar je hoeveelheid koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dit is een bekend probleem met de AMD CPU's. De temperatuursensor doet erg raar, en geeft zeer onrealistische waardes weer.

Zo kan ik ook mijn tweede PC's A10 6600K gewoon aanraken (dus echt de CPU zelf omdat deze niet geheel gecovered is) als deze Prime 95 draait. Er zit dan wel een CM Hyper 412S op wat toch wel wat overkill is voor dat ding.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 10:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Onlangs nog een geval tegengekomen waarbij het gehele zakje/tubetje koelpasta was gebruikt welke bij een Scythe Mugen 4 zat. Er hoeft maar een rijstkorrel pasta op de CPU, het is enkel om oneffenheden te vullen.
Uitstekende koeler verder, maar die koelde dus helemaal niks, want de temperatuur bereikte de koeler simpelweg niet. Ook was deze onvoldoende aangedraaid.

Controleer dus de installatie van je koeler grondig. Want hij maakt duidelijk onvoldoende contact.
En blijf hier zo niet mee door draaien.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat de sensor vreemde waardes door kan geven, ben ik wel gewend bij AMD [een FX-4100 die idled op -5, ja, het kan :+ ] maar normaal is dat dus veel lager dan normaal, niet heter dan hoort.

Anderzijds, AMD cpu's kunnen eigenlijk absoluut niet zo warm worden, de limiet zit op 70 graden ongeveer, dus hij hoort terug te klokken bij zulke temperaturen, en dan zakt de temperatuur vanzelf wel

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
TS, je praat over 85 graden bij een 100% CPU belasting, wat zijn je idle temperaturen? Hiermee krijgen we wellicht een beter idee of de sensor kapot is, of dat er te weinig koeling plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:23
ik heb een amd x6 1090 met een coolermaster v 8 en die is 36 c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
hetzelfde wat nu al 2x vermeld is, deze chips staan er om bekent hele slechte temp waardes uit telezen en er zit dan ook regelmatig verschil tussen de ene of de andere tempmonitor programmatjes.
in het laatste jaar al tenminste 4 van dit soort topics over de temperaturen van die A10 cpu's gaat elke keer om de sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
Ik heb er een rijstkorrel coolermaster compound tussen zitten en ja, het plastic is er vanaf. Ik heb de pasta gister vervangen om te kijken of het probleem hiermee was opgelost. Dit is helaas niet het geval.

Ik heb mijn pc een aantal uur aan staan nu en hij staat op 65c cpu gebruik schommelt tussen de 9% en 21% heb een aantal programma's nog draaien.

Wanneer ik in de bios kijk als hij "koud" opstart loopt het op naar een graad of 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Mijn allereerste post hier op GoT ging ook over koelingsproblemen met de CPU.
Lees hier terug, wellicht helpt het TS ook: Jolke in "Defect moederbord maar toch stabiel"

Idle-tot-licht-gebruik van 65 graden lijkt me namelijk aan de hoge kant, ook voor een AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
Jolke schreef op zondag 23 november 2014 @ 15:14:
Mijn allereerste post hier op GoT ging ook over koelingsproblemen met de CPU.
Lees hier terug, wellicht helpt het TS ook: Jolke in "Defect moederbord maar toch stabiel"

Idle-tot-licht-gebruik van 65 graden lijkt me namelijk aan de hoge kant, ook voor een AMD.
Erg goede post trouwens _/-\o_ maar mijn pc slaat dus niet uit. Maar wat ik mij nu wel af vraag, maakt hij wel goed contact? Omdat ik er vrijwel geen warmte af voel komen maar hij toch aangeeft zo heet te worden.

Het is dat ik er zo lastig bij kan anders had ik de stock koeler er weer op geplaatst om te kijken wat dit doet.
Ik zal straks even een paar foto's maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Dat bedacht ik me net eigenlijk ook: slaat je PC af en wat is dan eigenlijk het probleem dat je CPU 90 graden wordt?

Stock koeler terugplaatsen lijkt me een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
Hallo Tweakers,

Ik heb even een tijd niet gereageerd maar wil toch graag mijn probleem oplossen. Ik heb zojuist de koelpasta vervangen en hierbij foto's gemaakt. Zo kunnen jullie mij misschien helpen met wat er verkeerd gaat.

Zo kwam hij uit het moederboard:

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/661/DRhZJl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/537/nNZNpi.jpg

Even schoongemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/540/rsNy7i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/673/ooXn27.jpg

En nu weer installeren:

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/907/oSLpxH.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/905/Qrbl0j.jpg

Het resultaat:

40 graden idle - gamen +- 80 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 00:26
lijkt me dan toch dat de cooler niet de cooler voor jou cpu is, 80c is niet erg voor een cpu alleen is niet echt aan te raden. ik raad aan om een andere cooler te kopen ik zelf en een paar mensen die ik ken gebruiken een http://tweakers.net/price...ions-tranquillo-rev2.html en die koelt perfect (en ja die past in een R4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:25
als het 80 graden is met gamen is je heatsink dan ook warm? of koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Die koeler is zat voor de CPU. Direct contact heatpipes werken ook prima op AMD heatspreaders en de pasta ziet er goed uit. Probleem ligt dus ergens anders.

Welke temp in HWMonitor kijk je eigenlijk naar? Core temps? CPU temp? TMPIN0/1?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Jolke schreef op maandag 24 november 2014 @ 10:01:
Dat bedacht ik me net eigenlijk ook: slaat je PC af en wat is dan eigenlijk het probleem dat je CPU 90 graden wordt?

Stock koeler terugplaatsen lijkt me een goed plan.
Vervelend om mezelf te moeten quoten, maar slaat je PC af als de temperatuur zo hoog is? 80 graden lijkt me niet eens zo heel erg.

De koelpastaverdeling op je eerste plaatje is ronduit slecht te noemen. Ik neem aan dat je de koelpast nog wel uitsmeert over de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik ik kon op mijn 990fx bordje 15 grade van de bobo cpu temp afsnoepen en 5 van de cores door een 120mm fannetje op7v op me mobo te plakken welicht iets om te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
loki504 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 18:00:
als het 80 graden is met gamen is je heatsink dan ook warm? of koud?
Ik schat dat hij als 25-30 graden aanvoelt, niet warm of koud dus.
Jolke schreef op zondag 14 december 2014 @ 15:36:
[...]

Vervelend om mezelf te moeten quoten, maar slaat je PC af als de temperatuur zo hoog is? 80 graden lijkt me niet eens zo heel erg.

De koelpastaverdeling op je eerste plaatje is ronduit slecht te noemen. Ik neem aan dat je de koelpast nog wel uitsmeert over de CPU?
Zoals ik eerder had gezegt valt hij niet uit.
Erg goede post trouwens _/-\o_ maar mijn pc slaat dus niet uit.

Ik heb meerdere how-to's bekeken en dit zou de beste manier moeten zijn om de koelpast te plaatsen.
Imprezzion schreef op zondag 14 december 2014 @ 12:51:
Die koeler is zat voor de CPU. Direct contact heatpipes werken ook prima op AMD heatspreaders en de pasta ziet er goed uit. Probleem ligt dus ergens anders.

Welke temp in HWMonitor kijk je eigenlijk naar? Core temps? CPU temp? TMPIN0/1?
ze staan alle drie op dezelfde temperatuur.
maks11223344 schreef op zondag 14 december 2014 @ 19:00:
Ik ik kon op mijn 990fx bordje 15 grade van de bobo cpu temp afsnoepen en 5 van de cores door een 120mm fannetje op7v op me mobo te plakken welicht iets om te proberen
Waar heb je deze precies op je moederbord geplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 18:47
Ik vermoed dat je nog steeds niet iets goed doet.

Welke koelpasta gebruik je?

Misschien n bad mount...

Draai je niet de schroeven te strak aan?

Welke temps heb je met een stock koeler?

Mijn AMD FX9590 @ 5,5 draait op 65 graden MAX 100% stress @ watercooling

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
erwinbeback schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:19:

[...]

Zoals ik eerder had gezegt valt hij niet uit.
Erg goede post trouwens _/-\o_ maar mijn pc slaat dus niet uit.

Ik heb meerdere how-to's bekeken en dit zou de beste manier moeten zijn om de koelpast te plaatsen.
[...]
Ah, ahum... excuses, die post had ik over het hoofd gelezen.
Wellicht teveel koelpasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
Xanquezer schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:47:
Ik vermoed dat je nog steeds niet iets goed doet.

Welke koelpasta gebruik je?

Misschien n bad mount...

Draai je niet de schroeven te strak aan?

Welke temps heb je met een stock koeler?

Mijn AMD FX9590 @ 5,5 draait op 65 graden MAX 100% stress @ watercooling
Ik gebruik Cooler Master High Performance Thermal Compound. Deze is wel al een half jaar geleden geopend maar wel goed afgesloten.

Bad mount zou kunnen..

Ik draai ze vast met de hand zo strak mogelijk.

Stock koeler heb ik geen idee van wat die doet. Maar ik zit er aan te denken om over te stappen naar waterkoeling.
Jolke schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:59:
[...]

Ah, ahum... excuses, die post had ik over het hoofd gelezen.
Wellicht teveel koelpasta?
Er zit ongeveer even veel pasta op ten grote van een gekookte erwt. Dat zou precies goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ja, dat zou genoeg moeten zijn. Minder al geprobeerd? Dat was mijn misverstand destijds. Je kan beter te weinig dan teveel koelpasta erop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
The Frys schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:47:
40 graden idle - gamen +- 80 graden
Hoe heb je de fan van het koelblok aangesloten? Wellicht dat deze niet harder gaat draaien bij load? Dit is iets wat het moederbord moet regelen en kan je vaak ook in de bios instellen. 40 idle is op zich goed, onder load zou ik een max van 60 graden aanhouden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
Jolke schreef op maandag 15 december 2014 @ 08:11:
Ja, dat zou genoeg moeten zijn. Minder al geprobeerd? Dat was mijn misverstand destijds. Je kan beter te weinig dan teveel koelpasta erop doen.
Thanks voor de tip. wat ik tot nu toe geprobeerd heb is: de 5 puntjes (op alle hoeken een drupje + 1 in het midden) Een rijstkorrel en nu zoveel als een erwt, wat het beste lijkt te werken.
Ramon schreef op maandag 15 december 2014 @ 08:24:
[...]

Hoe heb je de fan van het koelblok aangesloten? Wellicht dat deze niet harder gaat draaien bij load? Dit is iets wat het moederbord moet regelen en kan je vaak ook in de bios instellen. 40 idle is op zich goed, onder load zou ik een max van 60 graden aanhouden.
Ik heb de fan aangesloten en draait prima, heb een case met window en kan hem zo goed in de gaten houden :9

In de bios heb ik geselecteerd dat de snelheid van de fan op auto staat.Hierbij ga ik er van uit zodra de cpu warmer word dat de fan harder gaat draaien.

Ik zit zelf er te twijfelen of deze koeler wel goed genoeg is voor mijn cpu. Ik weet dat ze erg warm kunnen worden maar 80c is toch net wat te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 18:47
The Frys schreef op zondag 14 december 2014 @ 23:15:
[...]

Ik gebruik Cooler Master High Performance Thermal Compound. Deze is wel al een half jaar geleden geopend maar wel goed afgesloten.

Bad mount zou kunnen..

Ik draai ze vast met de hand zo strak mogelijk.

Stock koeler heb ik geen idee van wat die doet. Maar ik zit er aan te denken om over te stappen naar waterkoeling.
Hand vast is niet zo strak mogelijk.
Als je hem te strak aan draait, staat je mobo ook bol... :'(

Probeer toch eens een stock cooler voordat je naar water gaat!
Om uit te sluiten of het de proc is of de cooler.

p.s. ik heb nog een H100 in de aanbieding voor n prikkie!

DPC Chef-kok :)

Pagina: 1