Mini-ITX Game PC (~€900)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:37
Beste Tweakers,

Na ongeveer 5 jaar gedaan te hebben met mijn vorige game pc, is het nu toch echt tijd voor een flinke upgrade. Deze keer liever geen bakbeest van een HAF 922 onder het bureau, maar een mooi klein ITX systeempje onder de tv (1080p).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Bijna dagelijks gamen en de standaard non-intensieve dingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 900 euro zou mooi zijn, maar ietsje meer mag ook en minder kan altijd natuurlijk :).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur heb ik al. Het enige component dat ik misschien kan meenemen is de voeding, een Corsair HX450W. Maar hier wil ik graag jullie mening over!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het hele pakket, met misschien uitzondering van de voeding dus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een mini-itx systeem, krachtig en het liefst redelijk stil.

Ga je overklokken?
Nope

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 165,50€ 165,50
1ASRock H81M-ITX€ 58,50€ 58,50
1Gigabyte GV-N970IXOC-4GD€ 331,-€ 331,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,95€ 62,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial BLT8G3D1608ET3LX0CEU€ 74,90€ 74,90
1Crucial MX100 256GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 857,29

Moederbord
Is dit een mooi aan te raden bordje?

Kast
De Node 304 vind ik een mooi design hebben en het formaat prima. Mocht iemand nog een leuke soortgelijke kast weten, dan hoor ik dat graag!

Graphics
De voornaamste reden waarom ik voor de GV-N970IXOC-4GD zou gaan is dat het gunstig kan zijn voor de air flow? De weinige reviews die er zijn over de kaart zien er goed uit en tot op heden is er ook niks bekend over coil whine etc. Nou weet ik dat de Node 304 ook prima normale grootte videokaarten aankan. Zou dat voor de koeling en geluid misschien een betere keuze zijn dan?

Voeding
Over de voeding vraag ik mij af of dit systeem het aan zou kunnen en of het misschien beter/verstandiger is om een nieuwe voeding te nemen. Nou weet ik dat 450w in principe goed genoeg zou moeten zijn voor deze build, maar geld dat ook voor als de voeding alleen Plus is en geen Brons/Gold? Ik vind het niet erg om wat extra geld in te leggen voor een nieuwe voeding als het aangeraden word.

Overige tips zijn natuurlijk ook van harte welkom.
In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken met deze build!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
In de Node 304 kan je wellicht beter kiezen voor de full length kaart, dit past namelijk makkelijk en zit de flow niet in de pad. verder ziet het er imo goed uit :)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
Ok bedankt. Is de Asus 970 dan een goede keuze voor in de node 304? Zit het met de voeding snor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Over die voeding: hoe oud is 'ie? Ik zou 't trouwens niet proberen. Dit is een goede vervanger: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
De voeding is iets meer dan 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

Koop een nieuwe. Op die leeftijd heeft een voeding vaak een behoorlijk deel van z'n vermogen verloren. Hij zou waarschijnlijk heel zwaar belast worden als je deze setup er nu op gaat draaien.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
Duidelijk. Kan ik alleen beter geen modulaire voeding nemen voor deze kast of zou het niet veel uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

Dit is een klein kastje, en je hebt niet al te veel ruimte. Ik zou een modulaire nemen, anders zouden de ongebruikte kabels de airflow nogal kunnen verstoren.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Ik zou vanwege de kleine case een gold-voeding in overweging nemen. En als het niet hoeft geen compacte videokaart, dat is beter voor t geluid.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

.ScorpionSquad schreef op zondag 23 november 2014 @ 19:47:
Ik zou vanwege de kleine case een gold-voeding in overweging nemen. En als het niet hoeft geen compacte videokaart, dat is beter voor t geluid.
Waarom gold? Dat van die videokaart ben ik met je eens. Kleine kaartjes met kleine koelertjes die dezelfde hoeveelheid warmte moeten afvoeren gaan herrie maken.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
Ja precies. Ik vroeg het omdat de S12II niet modulair is. ;) De M12II lijkt mij ondanks dat het geen Gold is in dit geval een mooie voeding, aangezien die compleet modulair is. Ik kan ook niet echt een volledige modulaire voeding vinden mét Gold certificaat en maar een iets hogere prijs.

EDIT: De m12ii past kennelijk echt heel krap in de 304, vandaar dat mijn voorkeur nu uitgaat naar de semi-modulaire voeding pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition die door de lage aansluitingen kennelijk prima past.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 165,50€ 165,50
1ASRock H81M-ITX€ 58,50€ 58,50
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 341,-€ 341,-
1Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 952,19

[ Voor 4% gewijzigd door Hangriver op 24-11-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
De pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition is een uitstekende keuze, die zoals je zelf zegt goed past met langere videokaarten.

Volgens mij was je HX450 nog wel goed trouwens, ook al is die 5 jaar oud. Dat is een kwalitatieve voeding en die moet zeker 10 jaar mee kunnen. Kan er niet meteen een goede review van vinden, maar ik weet dat Corsair in die periode uitstekende voedingen maakte. Er is 7 jaar garantie op, dus ik vind het maar gek die al binnen garantie af te schrijven. Het probleem is wel dat die in een Node 304 moeilijk met lange videokaarten samen gaat, en zo'n mITX videokaart koelt toch een stuk minder goed (en luider) dan eentje van volledige lengte.

In verband met het moederbord, dat heeft geen PCIe 3.0, alleen een PCIe 2.0 x 16 slot. Voor een GTX 970 is dat nog niet echt een bottleneck. Als je over een paar jaar een snellere videokaart wilt gebruiken gaat dat misschien wel zo zijn, maar ik denk dat je de eerste 5 jaar er nog wel goed mee zit of hoogstens 5-10% inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
MasterPrutser schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:23:
[...]

Waarom gold? Dat van die videokaart ben ik met je eens. Kleine kaartjes met kleine koelertjes die dezelfde hoeveelheid warmte moeten afvoeren gaan herrie maken.
Omdat een efficiëntere voeding minder warmte (verlies) produceert voor het geleverde vermogen, en dus ook de kast koeler blijft.

Qua moederbord zou ik ook eens kijken naar de h97 chipset. Deze zijn wel een stukje duurder, maar hebben doorgaans ook betere features (meer USB 3.0 poorten), en op deze chipset gaan in de toekomst ook Broadwell processoren passen.
Bijvoorbeeld deze: ASRock H97M-ITX/ac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
lazershark schreef op maandag 24 november 2014 @ 10:20:
[...]

Omdat een efficiëntere voeding minder warmte (verlies) produceert voor het geleverde vermogen, en dus ook de kast koeler blijft.

Qua moederbord zou ik ook eens kijken naar de h97 chipset. Deze zijn wel een stukje duurder, maar hebben doorgaans ook betere features (meer USB 3.0 poorten), en op deze chipset gaan in de toekomst ook Broadwell processoren passen.
Bijvoorbeeld deze: ASRock H97M-ITX/ac
De voeding zit in een Node 304 redelijk gescheiden van de rest van het systeem. Voor lucht aanzuigen heeft die zijn eigen rooster en naar buiten toe ook. Echt geïsoleerd is het natuurlijk niet, maar de meeste warmte van de voeding gaat toch via het rooster aan de zijkant weg uit de pc. De aanzuigfans van de Node 304 trekken wel lucht over de voeding naar de cpu koeler, dus die krijgt wel wat warmere lucht aan, maar het verschil tussen een 80 Plus Bronze en Gold voeding is nu niet zo groot dat dat meerdere graden verschil gaat maken.

Maar zoveel keuze is er niet in modulaire voedingen die te combineren zijn met lange videokaarten, dus kan goed zijn dat er gewoon een Gold voeding gehaald moet worden om het te doen passen (de Seasonic G 550W). Ik zou aanraden eens door deze thread te bladeren en te kijken welke voedingen daar gebruikt worden http://www.overclock.net/...sign-node-304-owners-club. Het zijn heel veel pagina's, dat wel. Wat ik er zo van zie zijn de Seasonic G 450/550/650, de Silverstone Strider Gold 550/650 (en de Strider Bronze ook wel volgens mij) en de CoolerMaster V semimodular 450/550/650/750 zeker compatibel.

EDIT: Naar het schijnt gaat de HX450 wel passen met een langere videokaart, zie http://www.overclock.net/...x650-which-one-is-quieter. Ik zou dus eerst eens proberen met je huidige voeding.

H97 gaat alleen compatibel zijn met Broadwell, dus zou alleen die meerprijs (50% duurder, €30) betalen als je ook effectief de cpu gaat upgraden. Er is wel nog het bijkomende voordeel dat die PCIe 3.0 heeft en nog wat features zoals WiFi, USB poorten en SATA poorten maar ze hebben wel dezelfde netwerkchip en audiochip. Persoonlijk zou ik meer naar de pricewatch: ASRock B85M-ITX neigen want die kost maar een goede €10 meer en heeft wel PCIe 3.0 en meer USB en SATA poorten. De H81M is goed als je niet van plan bent iets te veranderen aan die pc tot je het moederbord upgradet, en je kunt er de front panel USB 3.0 poort van de Node 304 trouwens niet op aansluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door MacPoedel op 24-11-2014 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
MacPoedel schreef op maandag 24 november 2014 @ 11:21:
[...]

H97 gaat alleen compatibel zijn met Broadwell, dus zou alleen die meerprijs (50% duurder, €30) betalen als je ook effectief de cpu gaat upgraden. Er is wel nog het bijkomende voordeel dat die PCIe 3.0 heeft en nog wat features zoals WiFi, USB poorten en SATA poorten maar ze hebben wel dezelfde netwerkchip en audiochip. Persoonlijk zou ik meer naar de pricewatch: ASRock B85M-ITX neigen want die kost maar een goede €10 meer en heeft wel PCIe 3.0 en meer USB en SATA poorten. De H81M is goed als je niet van plan bent iets te veranderen aan die pc tot je het moederbord upgradet, en je kunt er de front panel USB 3.0 poort van de Node 304 trouwens niet op aansluiten.
Mja ik ben zelf ook naar een Mini-ITX systeem aan het kijken, en ik bekijk het zo:

Als je beide ASrock moederborden vergelijkt (B85 vs H97) dan heeft de H97 volgende extra's:
- 2 extra USB 3.0 poorten achteraan ipv 2.0
- Wifi
- Bluetooth
- Support voor Broadwell processoren in de toekomst
- Nog wat extra sata poorten e.d. (niet echt relevant voor een mini-itx systeem)

Voor die €20 extra vind ik het persoonlijk wel waard om een wat beter uitgerust board te hebben met meer mogelijkheden naar de toekomst toe. Maar als je gewoon het goedkoopste mini-itx moederbord wil en de rest boeit je niet, dan is die H81 of B85 ook wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
Bedankt allebei voor de reacties!
lazershark schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:05:
[...]
Als je beide ASrock moederborden vergelijkt (B85 vs H97) dan heeft de H97 volgende extra's:
- 2 extra USB 3.0 poorten achteraan ipv 2.0
- Wifi
- Bluetooth
- Support voor Broadwell processoren in de toekomst
- Nog wat extra sata poorten e.d. (niet echt relevant voor een mini-itx systeem)
Die sata poorten denk ik ook niet nodig te hebben voor dit systeem. In de wifi en bluetooth ben ik ook niet echt geïnteresseerd, aangezien ik daarvoor al een mooie high-end dongle voor heb! Over de Broadwell mogelijkheden hangt het er voor mij heel erg van af of de CPU binnen 5 jaar tijd een bottleneck kan vormen voor het gamen. Wat voorspellen jullie?
MacPoedel schreef op maandag 24 november 2014 @ 11:21:
[...]
Persoonlijk zou ik meer naar de pricewatch: ASRock B85M-ITX neigen want die kost maar een goede €10 meer en heeft wel PCIe 3.0 en meer USB en SATA poorten.
Dit lijkt mij een mooi middenweg bord. Kan met deze kaart de front panel usb poorten wel 3.0 aangesloten worden?

Over de voeding ben ik nog niet geheel uit, maar zo te zien zijn er in ieder geval genoeg voeding mogelijkheden beschikbaar voor deze build. Via die link van jou MacPoedel was ik dan ook op de Seasonic G550 gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
Hangriver schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:46:

Die sata poorten denk ik ook niet nodig te hebben voor dit systeem. In de wifi en bluetooth ben ik ook niet echt geïnteresseerd, aangezien ik daarvoor al een mooie high-end dongle voor heb! Over de Broadwell mogelijkheden hangt het er voor mij heel erg van af of de CPU binnen 5 jaar tijd een bottleneck kan vormen voor het gamen. Wat voorspellen jullie?

Over de voeding ben ik nog niet geheel uit, maar zo te zien zijn er in ieder geval genoeg voeding mogelijkheden beschikbaar voor deze build. Via die link van jou MacPoedel was ik dan ook op de Seasonic G550 gekomen :)
Mja, sneller dan 5 jaar zal de CPU geen bottleneck vormen denk ik. Afgaande op het feit dat veel games nu en de komende jaren ook voor PS4 en XBONE ontwikkeld worden, en de PC versies meestal veelal gelijklopend zijn buiten wat hogere resoluties en scherpere textures etc. (hetgeen vooral de GPU belast, niet de CPU).
Misschien dat hij binnen 5 jaar wel aan een upgrade toe is als je alles op 1080P en hoge settings wil blijven spelen (en je grafische kaart ook natuurlijk).

Broadwell zal vrij snel opgevolgd worden door Skylake (reeds eind 2015), waarvoor een ander moederbord nodig zal zijn, dus binnen 5 jaar zal je zeker toch een nieuw moederbord nodig hebben.
Dus in jouw geval, als wifi en bluetooth je niets kan schelen, ga maar voor de H81 of B85 chipset.

Qua voeding kan je ook voor de Corsair CS550M gaan, ook met 80Plus Gold rating, en even stil als de Seasonic, en eveneens semi-modulaire kabels.
Afhankelijk van de prijs... welke je goedkoper kan vinden zou ik nemen, zijn beide goede merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Hangriver schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:46:
Dit lijkt mij een mooi middenweg bord. Kan met deze kaart de front panel usb poorten wel 3.0 aangesloten worden?
Ja, er is een header op het moederbord voor 2 frontpanel USB 3.0 aansluitingen, en achterop zijn er nog 2 USB 3.0 poorten.
lazershark schreef op maandag 24 november 2014 @ 15:18:
[...]
Qua voeding kan je ook voor de Corsair CS550M gaan, ook met 80Plus Gold rating, en even stil als de Seasonic, en eveneens semi-modulaire kabels.
Afhankelijk van de prijs... welke je goedkoper kan vinden zou ik nemen, zijn beide goede merken.
De CS550M heeft CapXon capaciteiten, die zijn te vermijden en er is ook maar 3 jaar garantie op de voeding. De Seasonic G550 kost maar €10 extra maar heeft allemaal kwalitatieve componenten en 5 jaar garantie. Voor die gemoedsrust zou ik zo €10 over hebben. Het is niet dat ik denk dat een CS550M je pc gaat doen ontploffen, maar met die componenten en garantie had de prijs nog wat lager moeten liggen, 80Plus Gold doet er voor mij pas toe als de betrouwbaarheid goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
Na het bekijken van de specs en de reviews van de CX450 kwamen mijn gevoelens voor de CX450 weer helemaal terug. Ik herinner mij nu weer wat een goede voeding het toentertijd wel niet was voor die prijs. Dus de voeding gaat gewoon voorlopig lekker mee de nieuwe build in! In combinatie met de B85M-ITX zitten de totale kosten dan ook mooi onder het budget van 900 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1ASRock B85M-ITX€ 70,95€ 70,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 341,-€ 341,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 878,24

Morgenochtend ga ik de componenten bestellen.
Last minute suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

In ieder geval bedankt voor het advies!!!
Jullie zijn allemaal bazen _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Hangriver op 24-11-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
Mooi systeem, veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik neem aan dat je een CX430 bedoeld? Zolang je de gewone hebt en niet de modulaire -M versie is er niks mis mee :)

Persoonlijk zou ik voor 2 euro meer dit moederbord nemen, voor 2 eurotjes meer net wat luxer (maar aansluitigen, betere audiochip). Al is de AsRock natuurlijk ook prima :)

Verder prima systeem, niks op aan te merken!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
MK1998NL schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 07:15:
Ik neem aan dat je een CX430 bedoeld? Zolang je de gewone hebt en niet de modulaire -M versie is er niks mis mee :)

Persoonlijk zou ik voor 2 euro meer dit moederbord nemen, voor 2 eurotjes meer net wat luxer (maar aansluitigen, betere audiochip). Al is de AsRock natuurlijk ook prima :)

Verder prima systeem, niks op aan te merken!
Het is de pricewatch: Corsair HX450W, wel semi-modulair (maar HX ipv CX). Welk moederbord bedoel je? Zie geen link :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Geen idee welk moederbord MK1998NL bedoelt, misschien de pricewatch: MSI B85I, maar die neem je beter niet want dan moet je je cpu koeler dwars monteren om nog te passen met een GPU (en heeft dezelfde audio chip, dus ik begrijp het even niet).

Als de pricewatch: Gigabyte GA-B85N of pricewatch: Gigabyte GA-B85N Phoenix bedoeld werden, ga ik akkoord dat die wat beter zijn, maar zo kun je altijd net iets duurders vinden, tot je uitkomt op dit ding pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 Maximus VII Impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
Nog over de koeler: deze koelers koelen beide beter en zijn stiller dan de Gelid Solutions Tranquillo Rev2.

Cooler Master Hyper 412S
Scythe Mugen 4 PCGH Edition

De Tranquillo is wel de goedkoopste, maar gezien je totale budget zou ik toch minstens voor de Cooler Master gaan. Mugen 4 is nog iets beter maar nog iets duurder.

Grote test van CPU koelers: http://be.hardware.info/r...eview-maak-de-beste-keuze!
Deze bovenstaande komen beide als zeer goede stille opties eruit voor een goede prijs.
Voor het geld is de Tranquillo wel goed hoor, maar als stilte echt belangrijk voor je is...

[ Voor 9% gewijzigd door lazershark op 25-11-2014 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
Ik wacht het aanschaffen van de componenten nog even af. Ook omdat ik nu nog op werk zit. Thanks Lazershark voor de suggestie. Kijk ik zo even naar. Ben wel nieuwsgierig welk moederbord MK19988NL nou bedoelt... :?

EDIT: Heb MK19988NL net even gesproken en hij bedoelde ook de Gigabyte GA-B85N Phoenix. Vooral de betere audiochip klink aantrekkelijk. En de meerprijs is inderdaad maar 4 euro. Ik zit nu nog internet af te speuren naar CPU koelers, aangezien sommige net niet comfortabel passen in de node 304.

[ Voor 57% gewijzigd door Hangriver op 26-11-2014 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
De lijst is nu compleet!

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 72,95€ 72,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 362,-€ 362,-
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 910,79

Ik ben uiteindelijk voor de "normale" versie van de Scythe Mugen 4 gegaan, omdat deze minder breed is en daardoor zeker goed zal passen in de kast.Ik kon op twee onderdelen na alles bij dezelfde webshop bestellen, dus de leveringskosten die erbij kwamen waren ook niet erg hoog. Deze week wordt alles afgeleverd.

Kan niet wachten tot alles binnen is! oOo

[ Voor 99% gewijzigd door Hangriver op 26-11-2014 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Leuke PC, ga je lang plezier van hebben!

Heb ik je al verteld dat we gek zijn op foto's? Nou, we zijn gek op foto's :9 Er is zelfs een speciaal topic voor, Het Show je Build! Topic :P

Veel plezier ermee en succes met bouwen!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Goede build, en de gewone Mugen 4 is een goede keuze :). Ik zie het voordeel van de PCGH editie ook niet, die heeft 2 traag draaiende fans, maar onder normale omstandigheden (dus niet een Burn In Test ofzo) en zonder overklokken draait de gewone Mugen 4 ook traag, dus is eigenlijk even stil. Koelers met dubbele ventilators hebben sowieso maar een marginaal voordeel. Gigabyte mITX moederbordjes zijn goed, dus dat was een goede suggestie van MK1998NL. Ik begrijp het verschil niet zo goed tussen de B85N en de B85N Phoenix, lijkt mij gewoon een andere kleur te zijn, en de Phoenix is een stuk nieuwer (van augustus dit jaar, vreemd want volgens mij zijn er dit jaar niet veel nieuwe B85 moederborden verschenen).

[ Voor 22% gewijzigd door MacPoedel op 26-11-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
MacPoedel schreef op woensdag 26 november 2014 @ 09:25:
Goede build, en de gewone Mugen 4 is een goede keuze :). Ik zie het voordeel van de PCGH editie ook niet, die heeft 2 traag draaiende fans, maar onder normale omstandigheden (dus niet een Burn In Test ofzo) en zonder overklokken draait de gewone Mugen 4 ook traag, dus is eigenlijk even stil. Koelers met dubbele ventilators hebben sowieso maar een marginaal voordeel.
Niet waar, volgens deze benchmark: http://be.hardware.info/r...rafieken-geluidsproductie
De Mugen 4 PCGH produceert 25 dB op low speed. De gewone mugen 4 produceert 31 dB op low speed.
Of dit verschil in de praktijk merkbaar is is een ander verhaal, maar er is wel degelijk een verschil.

De gewone Mugen 4 koelt wel beter, dus voor een game systeem zeker geen slechte keuze.

Veel plezier ermee!
Ik ga een bijna identiek systeem bouwen, zonder de videokaart dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JwJw01
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 15:48
En? Wat zijn de vorderingen?

Dit was mijn build een maand of 14/15 geleden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 194,95€ 194,95
1Asus H87I-PLUS€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 91,-€ 91,-
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 38,-€ 38,-
1Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
2Nexus Real Silent Fan, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9€ 144,30€ 144,30
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,-€ 39,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 110,95€ 110,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 630,20

Ik kom nu je topic pas tegen omdat ik toevallig informatie zocht over de node 304 icm een Mugen 4 PCGH. Ik kwam de node 304 ooit ergens op internet tegen en sindsdien ben ik vast beraden om deze te halen. In mijn huidige CM elite 120 zit de voeding bovenin de kast. Dit zorgt er voor dat ik niet heel fijn een CPU koeler kan installeren. Alleen hele platte. Verder heb ik er bij aanschaf van mijn huidige moederbord niet goed opgelet of er wel voldoende fan controllers aanwezig zijn. Ik heb er maar eentje. M'n kast staat op 40cm afstand en ik vind het geluid gewoon te hard. Ik heb de kast open gehad en de voornaamste boosdoeners zijn de CPU stock koeler, mijn 7200 RPM HDD en 2 nexus Silent fans die niet regelbaar zijn.

Het was mijn eerste build en ben vrij tevreden over het resultaat. Maar ik denk dat de FD Node 3 een groot deel van mijn irritaties oplost. Zo is er een fancontroller ingebouwd voor 3 fans. Komt de Node 3 in reviews als 1 van de stilste naar voren en zijn er rubbere dopjes die trillingen tegen gaan voor mijn HDD.

De interesse in de Mugen 4 PCGH is grotendeels gekomen door het idee van een zo stil mogelijke kast.
Nu was ik laatst wat builds en reviews aan het kijken op Youtube. In de volgende video (minuut 19:58) snapte ik niets van zijn reden om de koeler 90% te draaien ten opzichte van de airflow. Later in de comments legt hij uit dat het domweg niet paste en dat anders de 140mm fan verwijderd moest worden.

Anyway heel lang verhaal om uit te leggen waarom ik zo benieuwd ben naar jouw build. Uiteindelijk ben ik vooral benieuwd naar je mening over de beschikbare ruimte voor een Mugen 4 en eventueel ook of je denkt dat de PCGH versie misschien toch had gepast. Alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
JwJw01 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:37:
En? Wat zijn de vorderingen?

Anyway heel lang verhaal om uit te leggen waarom ik zo benieuwd ben naar jouw build. Uiteindelijk ben ik vooral benieuwd naar je mening over de beschikbare ruimte voor een Mugen 4 en eventueel ook of je denkt dat de PCGH versie misschien toch had gepast. Alvast bedankt voor je reactie!
Sorry voor de late reactie, zie je bericht nu pas. Laat ik kortaf zijn: De PCGH versie past in mijn systeem, maar echt net net. Ik kan dit bevestigen omdat ik bij mijn build uiteindelijk toch voor de PCGH versie ben gegaan omdat de standaard versie was uitverkocht bij de desbetreffende webshop. De standaard 140mm fan kon gewoon blijven zitten.

Maar man o man wat is het een stil en cool systeem zeg! De kast ventilatoren staan op low en de ventilatoren van de videokaart zijn maar 1 of 2 keer aangegaan. Max gemeten temperatuur onder het gamen was 68 graden, cpu rond de 50 dacht ik. Dit terwijl ik Rome 2 op extreme aan het spelen was met 4 volle legers tegelijk.

Ik ben echt zeer onder de indruk van het systeem en raadt hem dan ook van harte aan. Alleen het bouwen was af en toe best pittig, maar het was dan ook mijn 1ste build ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Hangriver op 13-12-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
Alleen denkt echt iedereen die de pc voor het eerst ziet dat het een magnetron is.... maar dat vind ik eigenlijk wel geinig en daarom een plus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liber8
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 17:46
Hangriver schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 23:35:
De lijst is nu compleet!

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 72,95€ 72,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 362,-€ 362,-
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 910,79

Ik ben uiteindelijk voor de "normale" versie van de Scythe Mugen 4 gegaan, omdat deze minder breed is en daardoor zeker goed zal passen in de kast.Ik kon op twee onderdelen na alles bij dezelfde webshop bestellen, dus de leveringskosten die erbij kwamen waren ook niet erg hoog. Deze week wordt alles afgeleverd.

Kan niet wachten tot alles binnen is! oOo
Ik wilde eerst ook voor de node 304 gaan, totdat ik zag dat videokaart er los in zit aan de achterzijde. Ook de plaatjes die je normaal op de plek klikt die leeg/vrij zijn valt er achter in de pc.

Staat op YouTube wel filmpje over.

Lees nu dat je hem al hebt haha.. Dan kun je het vast ff checken voor me.. :)

Scheduler: Fiops CPU | Governor: Ondemand | CPU FreQ.: 384Mhz/1,56Ghz | TCP: Westwood | GPU Governor: Simple | GPU FreQ.: 450Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
Hi Liber8.

Ik weet niet zo heel goed wat je bedoelt denk ik, maar de videokaart zit bij mij goed vast in ieder geval.
De kaart klemt zich natuurlijk aan het moederbord vast maar ook aan de achterkant/buitenkant schroef je hem ook op z'n plek d.m.v. dat horizontale plaatje er boven. Het klopt dat het moederboordaansluiting plaatje iets lastiger was om te installeren, maar als je hem goed positioneert klikt hij zich vanzelf vast.

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2013/12/node304_ext_back-645x519.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Hangriver op 12-12-2014 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liber8
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 17:46
Aah ik denk dat ik het al weet. Volgens mij had de ander een enkele graka. Die zat er los in vanwege dat horizontale plaatje..

Scheduler: Fiops CPU | Governor: Ondemand | CPU FreQ.: 384Mhz/1,56Ghz | TCP: Westwood | GPU Governor: Simple | GPU FreQ.: 450Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 08:51
Hangriver schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 17:45:
Alleen denkt echt iedereen die de pc voor het eerst ziet dat het een magnetron is.... maar dat vind ik eigenlijk wel geinig en daarom een plus ;)
Even een quote zodat je een notificatie krijgt, kan je voor de zekerheid nog 1x de laatste versie van je build posten. Misschien dat ik je wel stiekem ga kopiëren 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangriver
Jwlb schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 02:40:
[...]
Even een quote zodat je een notificatie krijgt, kan je voor de zekerheid nog 1x de laatste versie van je build posten. Misschien dat ik je wel stiekem ga kopiëren 😊
Sure.
Dit is dus mijn uiteindelijke build geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 79,-€ 79,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,90€ 349,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Corsair HX450W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 93,60€ 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 909,25

Let wel: De voeding had ik dus al.
Anders was ik waarschijnlijk voor deze gegaan.

1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 78,-€ 78,-

Ik hoefde alles wat ik nodig had maar mooi bij twee webshops te bestellen, wat natuurlijk weer kan schelen in de bezorgkosten en after-service etc.

Enjoy als je ook voor deze build gaat Jwib!

[ Voor 3% gewijzigd door Hangriver op 13-12-2014 14:53 ]

Pagina: 1