Harde schijf defect?

Pagina: 1
Acties:

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:49
Ik heb een vrij oude harde schijf in mijn systeem zitten en ik twijfel nu of deze defect aan het raken is.

Ik heb met verschillende programma's gekeken naar de status van de schijf maar deze geven allemaal 'goed' of OK (S.M.A.R.T.) aan. Gisteren kwam ik niet eens meer in Windows, systeem liep vast nadat ik mijn wachtwoord ingevoerd had. Ook vandaag liep Windows weer compleet vast. Kabels van de HDD naar het moederbord zitten allemaal prima.

Hoe kan ik er achter komen of de schijf écht aan z'n eind is gekomen of niet? Crystal Disk Info geeft 35.170 uren aan en 1385 inschakelingen.

Het is een WD3200xxx schijf met 320GB opslagcapaciteit, 7200rpm.

Specs van systeem;

Intel Core i7 2600K @3.4Ghz
Geforce GTX660 2GB
4GB DDR3 1333Mhz
320GB HDD

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Smart hier neerzetten.

Waar blijft de pc precies hangen is belangrijk.
Altijd op dezelfde plaats?

Virussen scannen? Hier bijv van kaspersky, daar is een bootable cd van, die je eerst kunt updaten en dan je pc scannen, dus zonder windows.
Spyware scannen?

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als het windows is kun je in je eventlog kijken of er disk errors staan.

★ What does that mean? ★

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Kijk naar errors, sectors (zowel reallocated als pending) enz. en kijk ook even of je schijf rare geluiden maakt.

• flashingst
jan99999 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 17:42:
Smart hier neerzetten.

Waar blijft de pc precies hangen is belangrijk.
Altijd op dezelfde plaats?

Virussen scannen? Hier bijv van kaspersky, daar is een bootable cd van, die je eerst kunt updaten en dan je pc scannen, dus zonder windows.
Spyware scannen?
Virus lijkt me bijna onmogelijk, het systeem is een paar weken geleden opnieuw geistalleerd en ik weet na al die jaren inmiddels wel waar en niet op te klikken...

Bij bijvoorbeeld het downloaden van grote bestanden (bijvoorbeeld een game van 30GB) wordt het systeem echt langzaam en loopt dan vast. Enige mogelijkheid is dan handmatig uitschakelen.

Met welk programma kan ik het beste de waardes uitlezen en die hier posten? De schijf maakt wel wat geluid maar niet ontzettend storend.

[ Voor 3% gewijzigd door flashingst op 22-11-2014 17:53 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je hem een paar weken geleden opnieuw geinstalleerd hebt, kan het natuurlijk ook zijn dat je netwerkdriver niet helemaal lekker is. Om hardware uit te sluiten: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter volgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Het kan zoveel zijn. Die hdd fouten kun je niet uitsluiten met die informatie die je geeft, maar ik denk niet dat het je probleem is.

Draai ook eens een Error scan van hd tune en een benchmark van hdtune. Misschien is het ook handig om je filesystem eens te controlleren met chkdisk?

• flashingst
The Eagle schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 17:55:
Als je hem een paar weken geleden opnieuw geinstalleerd hebt, kan het natuurlijk ook zijn dat je netwerkdriver niet helemaal lekker is. Om hardware uit te sluiten: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter volgen.
Lijkt me sterk aangezien hij de weken na de reinstall gewoon perfect heeft gewerkt. Chkdisk heb ik uitgevoerd en kreeg vrijwel gelijk 2 keer OK te zien.

Ook via eigenschappen van C station op fouten gecontrolleerd maar daar was ook niks aan de hand.

Kan ik dmv HDTune uitsluiten dat er iets mis is met de schijf?

Wat mij wel op is gevallen, is dat sinds ik een groter deel van de HDD heb aangesproken, het probleem zich voordoet. Voorheen was er altijd zeker 180 van de 290GB vrij. Nu ik er games op download is er nog ongeveer 90-100GB vrij en doet het probleem zich voor.

[ Voor 29% gewijzigd door flashingst op 22-11-2014 18:31 ]

• flashingst
Inmiddels even een groot (relevant) deel van de bovenstaande troubleshooter doorgenomen maar dan kom ik toch echt bij de harde schijf uit. Veel openstaande programmas is geen probleem voor het geheugen, gamen gaat perfect (als de schijf werkt) etc.

Vanavond als ik thuis ben ga ik even hdtune draaien en Prime95 om de CPU even te astressen en te kijken of dat problemen opleverd.

[ Voor 21% gewijzigd door flashingst op 22-11-2014 18:49 ]

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Zie je OK met chkdisk?

• flashingst
Nee sorry, was even in de war met

Wmic

diskdrive get status

Via CMD. Daarbij krijg ik 2x OK. Zal straks chkdisk ook nog even proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door flashingst op 22-11-2014 19:36 ]

Verwijderd

Oh, oh...
Hoe vaak moet dit nog voorbijkomen?...

Harde schijf problemen?
Dan beslist geen zgn. repair,- of diagnostic tools draaien.
Je vernietigt hiermee (veelal) de essentiele info.
Eerste stap is de SMART uitlezen d.m.v. bijv. Aida64 of CrystalDiskInfo.
En dan gaat het om de RAW- waarden en niet die flauwekul van OK / Failed.
Dus post een screen-print.

• flashingst
Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:03:
Oh, oh...

Harde schijf problemen?
Excuses, nog nooit eerder problemen gehad met een harde schijf of andere opslag. Dit geeft Crystal Disk Info:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2vrwz9k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2qjx5p5.jpg

• flashingst
Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:03:
Oh, oh...

Harde schijf problemen?
Excuses, nog nooit eerder problemen gehad met een harde schijf of andere opslag. Dit geeft Crystal Disk Info:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2vrwz9k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2qjx5p5.jpg

Op een of andere manier is mijn reactie dubbel gepost 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door flashingst op 22-11-2014 20:14 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je hebt 1494 kabelfouten, dus ik zou eens beginnen met de SATA kabel te vervangen van deze schijf. Ik denk dat je dan je probleem al hebt opgelost.

De rest ziet er goed uit, veel draaiuren maar geen kapotte sectoren.

[ Voor 19% gewijzigd door rikadoo op 22-11-2014 20:20 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• flashingst
rikadoo schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:19:
Je hebt 1494 kabelfouten, dus ik zou eens beginnen met de SATA kabel te vervangen van deze schijf. Ik denk dat je dan je probleem al hebt opgelost.

De rest ziet er goed uit, veel draaiuren maar geen kapotte sectoren.
Dat zou wel eens kunnen. De sata kabel klikt ook niet vast dmv zo'n zilver maar zit er gewoon 'los' op. Ik vond het apart maar aangezien het altijd goed gewerkt heeft zag ik daar niet gelijk een probleem in.

• rikadoo
  • Niet online
flashingst schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:24:
[...]

Dat zou wel eens kunnen. De sata kabel klikt ook niet vast dmv zo'n zilver maar zit er gewoon 'los' op. Ik vond het apart maar aangezien het altijd goed gewerkt heeft zag ik daar niet gelijk een probleem in.
Als het aangesloten zit dan moet het goed zijn, maar kan zomaar zijn dat het geknikt is ergens of perongeluk is gebeurd. Dit kun je dan niet zien. (klik is uiteraard wel makkelijker omdat die dan goed op de connector zit maar zou niets uit mogen maken) Ik zou de kabel vervangen en ik denk dat je problemen dan over zullen zijn.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• flashingst
rikadoo schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:27:
[...]

Als het aangesloten zit dan moet het goed zijn, maar kan zomaar zijn dat het geknikt is ergens of perongeluk is gebeurd. Dit kun je dan niet zien. (klik is uiteraard wel makkelijker omdat die dan goed op de connector zit maar zou niets uit mogen maken) Ik zou de kabel vervangen en ik denk dat je problemen dan over zullen zijn.
Ik heb even de SATA kabels van m'n HDD en DVD drive omgewisseld en PC lijkt normaal te functioneren. Leek ook Windows een stuk sneller te laden... Ik merk ook dat Windows verkenner een stuk sneller reageert, mappen openen sneller en bestanden staan er allemaal gelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door flashingst op 22-11-2014 20:51 ]

• rikadoo
  • Niet online
Oftewel kabel vervangen :)

• flashingst
Ik hoop dat het probleem nu is opgelost! In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47
rikadoo hoe ben je tot dat aantal kabelfouten gekomen? Of kijk ik nu echt ergens overheen?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
KnoxNL schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 21:15:
rikadoo hoe ben je tot dat aantal kabelfouten gekomen? Of kijk ik nu echt ergens overheen?
ik kijk er ook overheen denk ik :?

404 Signature not found

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Ultradma crc error count,
Dit is de comunicatie tussen hd en controller, de aantal fouten dus.

• KnoxNL
Maar hoe kom je dan aan 1494? Ik snap niet dat ik het niet zie :| :| ;w

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 19:36
0x5D6 = 1494 :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• KnoxNL
Ik vreesde het al, al had ik verwacht dat je anno 2014 die waarde niet meer hoeft om te rekenen.

Thanks voor de bevestiging. Ik lees hex niet vloeiend.

Verwijderd

Ok, probleem gevonden en opgelost. ;)
Thanks Rikadoo voor de interpretatie en uitleg.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2014 22:44 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
KnoxNL schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 22:30:
Ik vreesde het al, al had ik verwacht dat je anno 2014 die waarde niet meer hoeft om te rekenen.

Thanks voor de bevestiging. Ik lees hex niet vloeiend.
Ik ook niet. Gelukkig kan je het aanpassen :)
In menu Functie-> geavanceerde functies-> raw waarden. En dan hier 10 [dec] kiezen.
Pagina: 1