Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-08 19:05
Hallo,

Ik heb een ESD mat met aan de onderkant van dat zwarte (geleidende) synthetische rubber.
Deze mat ligt op een geschaafd Grenen bureaublad.

Nu is het geval dat ik deze mat aan de randen wil vastplakken aan het bureau om een zo goed mogelijk
vlak oppervlak te verkrijgen. Hiervoor heb ik al meerdere soorten dubbelzijdige tape getest (hoofdzakelijk zg. power tapes van 3M en Tesa, ook wel tapijttape genaamd) maar het rubberen gedeelte laat vaak na een dag of wat alweer los; op het hout blijft de hechting wel optimaal.

Welk soort tape moet ik hiervoor gebruiken? Eentje die als het ware zich vulcaniseert met het rubber van de mat?

Vastlijmen wil ik niet daar dit het hout beschadigt en de mat ook ooit weer los gemaakt moet kunnen worden. Vasttacken heb ik aan gedacht maar staat lelijk en behalve dat ik voor een mat van 120*60 wel een tijdje zoet ben met tacken, krijg ik ze (handmatig) nooit mooi recht naast elkaar.

Hopelijk kan iemand mij tips / suggesties geven hierin. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Waarom wil je hem eigenlijk vastplakken? In mijn eigen ervaring blijft zo'n mat ook zonder plakken door z'n gewicht wel liggen, zeker eentje met die forse afmetingen. Bovendien plakt hij net als een gewone bureaumat (dat is eveneens mijn eigen ervaring) na een poosje uit zich zelf al een klein beetje. Zij het zodanig dat hij ook gemakkelijk zonder je bureau te beschadigen kan worden los getrokken. Desnoods een paar zware dingen op de hoeken, dingen die je toch al op je bureau hebt staan, zoals je soldeerstation etc.
Kortom, volgens mij voegt dat plakken helemaal niets toe. Ik heb nog nooit meegemaakt dat zo'n mat werd vastgeplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij heeft Dave van het EEVBLOG ze ook niet vast zitten... en die heeft nogal wat meters op zn DIY werkbanken :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:30
Deze moet ik even volgen :D. Toevallig afgelopen week een rol van 3m * 1.2m binnen gehad die nog geplaatst moet gaan worden. Op mijn werk gebruiken we eigenlijk altijd plate brede dubbelzijdige tape, en dat werkt vrij goed geloof ik, is ook geen speciale tape of wat dan ook

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Inderdaad zou zo'n mat al plat moeten liggen maar de mijne is verkeerd opgerold binnen gekomen en krult met name aan beide zijkanten tot wel 1.5cm op; noord- en zuidkant niet zo erg maar toch nog bijna een halve cm. Dit is zodanig storend dat ik hem wil vastplakken aan het bureau.

Zolang de soldeerbout etc erop zetten gaat niet, simpelweg omdat ik m'n apparatuur op een schap net boven het bureau heb staan; het blad zelf is dus nagenoeg leeg op wat schroevenbakjes en schroevendraaierbakjes na.

Wat ik reeds heb geprobeerd:

Andere kant oprollen en een paar nachtjes zo laten liggen -> werkte even, daarna begon hij weer omhoog te buigen. Kreeg ook direct een licht golfpatroon cadeau. :(

Nachtje een stel zware en vlakke staven op de mat leggen -> helpt niets.

Warm stoken met een fohn --> helpt niets

met een hete strijkijzer platdrukken (met natte handdoek ertussen) --> helpt niets.

Nu dus met 5cm brede dubbelzijdige tapijttape langs de randen --> helpt 70%, wil op de meeste plekken weer loslaten. Misschien moet ik het rubber echt opruwen ipv alleen ontvetten en nogmaals proberen.

Had hiervoor een vinyl mat en die lag al direct uitgerold heel mooi vlak maar die is met 5mm dikte ook een stuk zwaarder tot op de hoeken dan zo'n 2mm dikke rubberen mat. Als ik deze mat omdraait, blijft hij wel mooi vlak liggen maar daar heb ik dus niets aan! ;)

Hier een foto van de situatie. Doordat hij zodanig omhoog wilt kroezen trekt hij zichzelf langzaam maar zeker steeds los van de tape.

Afbeeldingslocatie: http://www.164td.nl/pics/elek/bureau14.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Tsja, ik zou gewoon zeggen, het ding deugt niet, koop een nieuwe :/
Als je tape kan vinden die echt goed plakt dan krijg je de lijm waarschijnlijk ook niet meer van je buro af en spijkers wil je ook niet aan beginnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou een strijkbout pakken met een stuk (bak)papier ertussen
Door de natte handoek wordt hij nooit heter dan 100 graden

Randen afsnijden en een nieuwe drukknoop er op een optie ?

[ Voor 69% gewijzigd door Fish op 24-11-2014 00:08 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
fish schreef op maandag 24 november 2014 @ 00:05:
Randen afsnijden en een nieuwe drukknoop er op een optie ?
Goed idee.
Ik denk dat de mat gemaakt is van goedkoop synthetisch materiaal met weekmakers. Op den duur vervliegen die weekmakers en dan wordt het materiaal steeds stugger. Aan de rand gaat dit misschien sneller en als je die afsnijdt dan is de rest mogelijk nog wel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Contactlijm/alleslijm? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:35
Ploink schreef op maandag 24 november 2014 @ 00:35:
[...]

Goed idee.
Ik denk dat de mat gemaakt is van goedkoop synthetisch materiaal met weekmakers. Op den duur vervliegen die weekmakers en dan wordt het materiaal steeds stugger. Aan de rand gaat dit misschien sneller en als je die afsnijdt dan is de rest mogelijk nog wel bruikbaar.
Wat dacht je van een setje drukknoppen kopen en deel A op het bureau vastlijmen (of klein gaatje boren en erin lijmen) en de andere aan de ESD-mat vastmaken? Het zit dan vast, je kan het makkelijk eraf halen (en het zit niet in de weg als je het verzonken in het bureaublad hebt gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Hoi!

Ik heb inmiddels zo'n 10cm van de linkerkant van de mat (zie foto) afgesneden en het opkroezen is daar al een heel stuk minder; aan de andere kant zijn ook twee drukknopen gemonteerd waarvan ik er nu eentje gebruik. De rechterkant heb ik tot onder het bureaublad gevouwen en met een stel nietjes vastgezet dus daar geen probleem meer. De mat was toch zo'n 20cm te breed dus dit kwam allemaal wel goed uit.

Voor de rest van de mat zal ik eens beide opties van strijkijzer icm bakpapier en de (verzonken) drukknoop uitproberen. Vastlijmen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

probeer eerst maar op het afgesneden stukje nu je die toch over hebt

Iperf

Pagina: 1