Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

wlan antenne

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik woon op een boot en voor internet ben ik afhankelijk van een externe wlan antenne. helaas valt dit vaak tegen en hoop dat jullie mij kunnen helpen met goede hardware of het configureren van mijn huidige antenne.
momenteel heb ik een usb alfa network updo-nt (voorzien van nieuwste drivers). het is een 12dbi richtantenne met een ralink rt2080/3070 chipset.
dit werkt wel maar niet stabiel genoeg. als ik hem richt op de router heb ik een schommelende verbinding tussen 80% en 100% link quality en signal strength tussen -72 en -47dbi. mijn down/up snelheden schommelen helaas te veel. daarnaast moet ik erg vaak de usb kabel eruit en opnieuw erin doen als de verbinding plotseling wegvalt.

mijn vraag aan jullie is of mijn antenne wel voldoet waarvoor ik hem gebruik. en wat voor hardware zou beter werken.

Verwijderd

Topicstarter
na wat klooien en zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een betere antenne wil. nu zit ik met wat vragen bij het zoeken. ik heb al wat mailtjes gestuurd naar een aantal bedrijven maar het lijkt er een beetje op alsof ze mij het duurste proberen te verkopen (uiteraard begrijpelijk)
antenne met utp kabel of usb? usb verlegkabels werken naar mijn ervaring slecht, hoe zit het met het verlies met een utp kabel of een antenne verlengkabel. 5 meter moet het minimaal zijn van pc naar een redelijk hoge plek buiten.

omni, richt, flatpannel en sector antenne. ik heb nog niet duidelijk de voor en nadelen ervan kunnen vinden. de boot waar ik op woon beweegt altijd een beetje. denk niet aan grote golven maar wel aan een hanglamp die wat schommelt en de boot beweegt ongeveer 50cm in de trossen. hoe erg is dat voor bijv. een richtantenne?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is een richtantenne en jij zit op een boot...

Hoe stabiel is je boot? Hebben we het over een betonnen woonark op vrijwel stilstaand grachtenwater, of een echte boot dat in volle vaart is?

In dat laatste geval is duidelijk wat je probleem is: het lukt niet om nauwkeurig genoeg gericht te blijven.

Maar dat zou niets uit moeten maken voor het opnieuw inpluggen van de USB kabel. Sowieso, maak eens onderscheid tussen antenne en adapter. Het zou zomaar kunnen dat een van de twee brak is maar dat de andere ermee doorkan. Ik kan weiing vinden over de Ralink RT2080, maar de RT3070 is een stokoud 802.11g apparaat. Dat is niet alleen traag, maar heeft ook minder bereik dan nieuwer 802.11n spul. Binnenhuis zeurt iedereen over 'bereik' terwijl ze eigenlijk penetratie door muren en vloeren bedoelen. In jouw geval is het buitenhuis en is bereik wel degelijk relevant.

Advies zou zijn om iig deze oude dongle door iets nieuwers te vervangen. Ik raad normaliter minimaal dualband 802.11n aan, maar als je antenne een 2.4GHz antenne is, heb je weinig aan een 5GHz NIC.

Kom iig met duidelijkere beschrijving van je situatie. Ook waar je die USB adapter in prikt, om maar eens wat te noemen :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie dion_b

situatie is alsvolgt: ik woon op een 23m tjalk in een haven aan het ij. niet zo stabiel als een woonark dus. af en toe vaart er wat langs en dan zal de boot wat schommelen maar over het algemeen ligt ze stabiel en stil. bij de huidige antenne zie ik de verbinding niet zoveel veranderen als de boot beweegd.
de antenne die ik nu gebruik is een kastje op een paaltje waar de chip en de antenne inzit. er komt dus een usb kabel uit die ik met een verlengkabel (met signaal versterker) in mijn laptop prik. http://www.cdrwinkel.com/...i-flat-panel-antenna.html

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Wat mij nog even niet bekend is, hoe zit het met de zendende kant, je uplink dus.
Is deze ook voorzien van een richt antenne of...?

Verwijderd

Topicstarter
wat er precies staat weet ik niet. het is een hotspot service voor binnenvaartschepen. www.binnenvaartnet.nl

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Ik denk dat je meer moet gaan denken aan een wlan bridge die een utp uitgang heeft,

Hoever weg hangt het ap waar je verbinding mee maakt? Kun je dat zien?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
lastig in te schatten maar 100meter is het zeker

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
dion_b schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 17:50:
Ik kan weiing vinden over de Ralink RT2080, maar de RT3070 is een stokoud 802.11g apparaat.
Check again. rt3070 doet wel degelijk 1x1 802.11n.

Nu geloof ik dat 2x2 naast hogere datarates ook een betere signaalkwaliteit zou moeten opleveren, maar dat is puur theorie, praktijktechnisch durf ik daar geen uitspraken over te doen (misschien iemand anders wel).

Op papier is iets als een Ubiquiti Nanostation Loco M2 iets moderner (die doet wel 2x2 802.11n), maar ik kan niet inschatten in hoeverre andere factoren nog een rol kunnen spelen. Het feit dat je USB moet repluggen om de boel te 'fixen' klinkt in ieder geval vreemd. USB kabels verlengen (hoe lang? waarmee?) klinkt ook een beetje als 'danger zone', in die zin is UTP zeker robuuster..

(Ook is het eventueel handig om te weten wat er aan de 'andere kant' hangt)

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Ik wilde persoonlijk ook al een Ubiquiti oplossing aandragen zoals Thralas hierboven doet.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Ik heb een tijd een wifi brug over een hockeyveld gebruikt op basis van twee Ubiqity Nanostations M5.
En dat werkte prima.

Ontvanger steunde tegen een tentdoek maar de hoek waarmee die dingen werken maakte ze redelijk ongevoelig voor storingen.

Voordeel is wel dat je de Nano's via PoE / UTP voedt, dus gerust weer 100m verderop kunt plaatsen.

Ik zou het die kant op zoeken.

Abort, Retry, Quake ???

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik zou ook eens kijken naar Nanostation M2 of Loco M2. Gaat wellicht niet meteen je schommelende snelheden oplossen, maar wel je brakke USB-verbinding :) Grote kans dat de andere kant ook zo'n ding gebruikt overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door Petervanakelyen op 22-11-2014 22:52 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties. ik ben door aantal bedrijven op de uninquiti rocket m2 gewezen http://www.wifishop.nl/ub...s-point-2-4-ghz/pid=33114 . voordeel leek mij is dat je gevoeligere antennes op kan zetten en een wat hoger zend vermogen heeft. wat ik alleen niet begrijp is wat is mimo? en is dat voor mij van toepassing.
verder wil zou ik graag willen weten wat beter zou kunnen werken. omni (lijkt mij minst gevoelig wat beweging betreft) richtantenne of een sector antenne

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2014 14:12 ]

• Petervanakelyen
Omni = rondstralende antenne. Als je weet waar je antenne zich bevind, is een richtantenne een betere keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door Petervanakelyen op 23-11-2014 11:35 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Petervanakelyen schreef op zondag 23 november 2014 @ 11:35:
Omni = rondstralende antenne. Als je weet waar je antenne zich bevind, is een richtantenne een betere keuze.
Tenzij de deining ervoor zorgt dat je steeds fout richt... Denk eerlijk gezegd dat tussenvorm hier het handigst is: geen exacte richtantenne, wel een duidelijk grotere gevoeligheid in een bepaalde richting.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ik had in mn vorige bericht wat verkeerd geschreven. ik had gevraagd wat omni was maar bedoelde eigenlijk nimo. ik las dat het sneller is maar is dat dan ook beter als ik gelimmiteerd ben door een abbonnement van 1 mb/s, en wat is er sneller: de top snelheid data verkeer van gebruikers onderling, stabielere verbinding zodat hij sneller is?
wat ik me verder nog afvraag is, als ik die uninquiti rocket m2 koop en kombineer met een sector of richtantenne (liefst een omni die ik in de mast kan hangen die is 25m hoog) of mijn verbinding aanzienlijk vooruit gaat. het is namelijk een aardige investering. heeft er iemand ervaring met dat ding?

• Petervanakelyen
MIMO is een techniek om de snelheden in 802.11n netwerken te verbeteren door het gebruik te maken van meerdere streams. Niet van toepassing in deze situatie, je zit sowieso maar met één stream.
Verwijderd schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:44:
wat ik me verder nog afvraag is, als ik die uninquiti rocket m2 koop en kombineer met een sector of richtantenne (liefst een omni die ik in de mast kan hangen die is 25m hoog) of mijn verbinding aanzienlijk vooruit gaat. het is namelijk een aardige investering. heeft er iemand ervaring met dat ding?
Je spreekt jezelf tegen: een antenne kan niet een omni én een richtantenne zijn. Het verschil heb ik hierboven uitgelegd. Waarom wil je overigens per se een Rocket M2? Als je geen nood hebt aan een ingebouwde antenne (zoals in de NSM2), kijk je beter naar een Bullet M2. Die is ook meteen een stuk goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
wat ik bedoelde is dat je de rocket m2 makkelijk aan andere antennes kan koppelen. wat het beste is weet ik niet. het liefst zou ik een omni antenne willen zodat als ik in een andere haven aankom niet opnieuw hoef te richten. voldoende kwaliteit van de verbinding vind ik wel belangrijker.
de rocket m2 was me aanbevolen door iemand die blijkbaar graag wou verkopen.

Verwijderd

Neem dan een omni, met zo groot mogelijk gain (dBi's). Ga niet blind staren op de dBi's die je op ebay ziet van Chinese makelij k (=goedkoop), maar het zal vaak niet werken.

Neem een kwaliteitsmerk, zoals Kathrein, Andrew, Canoppi etc.... Als deze merken zeggen dat het 7 dBi is, dan IS dat ook zo.

kost wat meer, maar dan krijg je ook wat voor terug.
Pagina: 1