Hoi
Ik en nog een persoon gaan het netwerk van een basisschool vernieuwen. Het internet wordt afgenomen bij proximus/Belgacom. Dit is het netwerk nu:
De server draait op Centos 5, en deelt de IP-adressen uit via dhcpcd. Deze is al regelmatig uitgevallen.
De bedoeling is om de server volledig te verwijderen en te vervangen door een "kant en klaar" product. M.a.w. software en hardware van 1 fabrikant. Dus een router of een managed switch. Ook gaat de 2de ADSL modem er tussen uit.
Vereisten van de router
Vragen:
Ik en nog een persoon gaan het netwerk van een basisschool vernieuwen. Het internet wordt afgenomen bij proximus/Belgacom. Dit is het netwerk nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Belgacom | | ADSL Modem (Van Belgacom) | | Router/Modem (met ADSL ingang)(ook van Belgacom) | | Server* | | Switches | | | | | | PC PC PC |
De server draait op Centos 5, en deelt de IP-adressen uit via dhcpcd. Deze is al regelmatig uitgevallen.
De bedoeling is om de server volledig te verwijderen en te vervangen door een "kant en klaar" product. M.a.w. software en hardware van 1 fabrikant. Dus een router of een managed switch. Ook gaat de 2de ADSL modem er tussen uit.
Vereisten van de router
- IPV6
- Firewall (zoveel mogelijk poorten blokkeren)
- 2 LAN poorten (zodanig dat er 2 netwerken gecreerd kunnen worden)
- Gewenst: 2 wan poorten of failover via 3/4G USB stick
- Draytek vigor 2960
- Ubiquite EdgeRouter
- TP-Link SafeStrem TL-ER6020 (Datasheet8 ) (Installation Guide 9) (Manual 10) (€200)
Vragen:
- Zijn de 3 toestellen voldoende? Welke is de beste?
- Op de Centos 5 server draait momenteel ook een proxy server (squid). Aangezien de server verwijdert zal worden, zal ook de proxy server wegvallen. Maakt een proxy server een groot verschil in snelheid? Er zijn ongeveer 50 clients aangesloten. Regelmatig worden dezelfde sites en videos bekeken.
- Is er een verschil tussen een router en een managed switch? Ik neem aan dat een router geavanceerder is dan een managed switch?
- Is een failover via 3g haalbaar met alle 3 de toestellen?