Programmeren en Rekenen/Wiskunde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492420

Topicstarter
Hallo Tweakers :),

Ik ben proffesioneel cinematograaf en ik ben laatst een beetje verliefd geworden op programmeren/hoe apps in elkaar zitten/ hoe programma's geprogrammeerd worden.

Mijn vraag is, ik ben totaal geen reken/wiskunde wonder, ik vind het op zijn netst gezegd moeilijk, vervallen mij kansen om een goede programmeur te worden hierdoor?

Bedankt!

Gr,

Redaber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:25

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Anoniem: 492420 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 14:18:
Mijn vraag is, ik ben totaal geen reken/wiskunde wonder, ik vind het op zijn netst gezegd moeilijk, vervallen mij kansen om een goede programmeur te worden hierdoor?
Nee. Maar dat hangt ook af van wat je onder "goede programmeur" vindt vallen.

Uiteraard hangt 't af van wat je gaat/wil bouwen en zul je bij een 3D engine voor een game meer met "wiskunde" in aanraking komen dan voor een 13-in-een-dozijn "notitie app", maar met basisschool / middelbare school rekenwerk kom je in veel gevallen al een heel eind. Met basisbewerkingen zoals optellen/aftrekken/vermenigvuldigen/delen etc. kom je al een heel eind; en dan hoef je 't rekenwerk zélf niet een te doen (daar heb je je computer voor :+ ) maar je moet wel even snappen wanneer je wat dan hoe toepast. Een "flappy bird" heeft heus wel de nodige sommetjes aan boord (collision detection, scrollen van achtergrond, mooie "boogjes" bij elke "flap") maar is verder weinig spannend. Zoals altijd is het niet zwart/wit maar zijn er vele grijstinten tussenin.

[ Voor 35% gewijzigd door RobIII op 22-11-2014 15:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492420

Topicstarter
RobIII schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 15:03:
[...]

Nee. Maar dat hangt ook af van wat je onder "goede programmeur" vindt vallen.

Uiteraard hangt 't af van wat je gaat/wil bouwen en zul je bij een 3D engine voor een game meer met "wiskunde" in aanraking komen dan voor een 13-in-een-dozijn "notitie app", maar met basisschool / middelbare school rekenwerk kom je in veel gevallen al een heel eind. Met basisbewerkingen zoals optellen/aftrekken/vermenigvuldigen/delen etc. kom je al een heel eind; en dan hoef je 't rekenwerk zélf niet een te doen (daar heb je je computer voor :+ ) maar je moet wel even snappen wanneer je wat dan hoe toepast. Een "flappy bird" heeft heus wel de nodige sommetjes aan boord (collision detection, scrollen van achtergrond, mooie "boogjes" bij elke "flap") maar is verder weinig spannend. Zoals altijd is het niet zwart/wit maar zijn er vele grijstinten tussenin.
Hmm, dankjewel voor je reactie! Ik ben bereid om wiskunde/rekenen nog bij te leren hoor... heb nu wel stiekem spijt dat ik het in de middelbare school in het 2e jaar heb laten vallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik ben van mening dat wiskunde een vorm van logica is wat iemand nou wel of niet goed 'kan'. Opleiding en achtergrond informatie daar los van, is het naar mijn mening wel belangrijk om het goed te kunnen wil je iets gaan doen met programmeren. Ik heb zelf nooit zo veel gedaan met wiskunde, immers ben ik via het havo -> overstap -> MBO uiteindelijk in het programmeren geraakt, echter kan ik het wel goed.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat wiskunde een soort van 'skillset' is wat al kan aangeven of je iets met programmeren hebt of niet. Het is meer de denkwijze of 'tik' dat van invloed is, niet het niveau van je wiskunde op dit moment. Heb je altijd moeite gehad met wiskunde dan -kan- dat al aangeven dat programmeren misschien niet echt iets is voor jou.

Dus IMO zit er een verschil in bijvoorbeeld het geen wat RobIII aangeeft; daadwerkelijk toepassen van wiskunde, en gewoon 'hoe je bent' als persoon. Sure, ik pas wiskunde maar in beperkte mate toe in mijn applicaties, misschien het niveau van VWO5 oid maar de onderliggende logica van de applicatie is misschien een stuk hoger. Hier heb ik dan geen directe scholing voor nodig, maar juist dat stukje logica in je hoofd.

Uiteindelijk kan vrijwel iedereen een programmeur worden, immers is het belangrijkste dat je het leuk vindt. Je niveau is natuurlijk wat anders, je hebt allerlei richtingen e.d. en de vraag is dan wat je wilt gaan doen, en hoe je dat dan wilt bereiken.

Nja in kort dus; geen affiniteit met wiskunde is niet direct een dooddoener maar vraag je dan wel af of je de 'tik' hebt om programmeur te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik merk dat als ik met een probleem zit wat wiskundig van aard is dat de formules voor mij gewoon Chinees zijn. Altijd maar hopen dat iemand ergens een voorbeeldje heeft van een implementatie. Een heel erg Pythonesque oplossing omzetten naar C vind ik makkelijker dan de correcte wiskundige implementatie omzetten naar C, die formules zeggen me gewoon niks.

Zit er toch zwaar aan te denken om er wat aan te gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door BikkelZ op 23-11-2014 15:11 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Als je 1 onderdeeltje van wiskunde leuk moet vinden, dan zijn het de typische "vraagstukken" wel.
Het plezier om met enkele tools en gegevens een oplossing in elkaar te bouwen.

Verder, zie hierboven...

[ Voor 25% gewijzigd door H!GHGuY op 23-11-2014 15:52 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2022
Wiskunde is niet nodig. Logisch na kunnen denken wel.
En natuurlijk de eerder genoemde "tik om developer te willen worden". Zonder die "drive" geen enkele kans.

Iedereen kan beginnen met programmeren.
En ik zou zeggen. Zeker doen.

http://www.labee.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58

Onbekend

...

Inderdaad, logisch denken. Dat is het belangrijkste bij het programmeren.
Afhankelijk van de toepassing van jouw applicatie heb je meer kennis nodig van een specifiek onderdeel. Dit kan richting wiskunde en meetkunde zijn, maar ook richting kansberekening. Of helemaal anders, order-levering systemen waarbij je alleen eenvoudig hoeft op te tellen en te vermenigvuldigen.
Je kunt je natuurlijk ook geheel richten op userinterfaces en interfaces naar andere softwarepaketten, en dan heb je nauwelijks wiskunde bij nodig.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2024
ach gelukkig kun je voor spelletje als flappy bird gewoon gebruik maken van een game framework die al het zware wiskunde werk voor je weg abstraheert.

Tuurlijk is het handig als je in de basis snapt waarom het werkt, maar je hoeft het niet tot in detail te weten. En ja de programmeer-puristen vinden vaak dat je pas een goede programmeur bent als je erg goed bent in wiskunde enzo. Maar ik vraag mij bij die gasten ook altijd af of ze zelf een maaltijd koken of alleen eten wat een chef-kok bereid? Want met de logica en visie die ze over minder wiskundig bedeelde programmeurs hebben, zouden ze zelf nog geen pan mogen aanraken ;)

Kortom.. gewoon doen.. zeker als je er plezier aan beleeft :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De modulo is wel een hele handige als je die weet, om het te leren zou ik met C beginnen bijvoorbeeld de CS50 cursus van Harvard, deze is gratis en bevat uitleg over hoe een computer werkt, hoe C werkt en bevat opdrachten met een complete walkthrough en een programma om je zelf geschreven programma's te testen!

Hierna kan je je altijd nog op project euler storten mocht je meer logica en wiskunde vaardigheden willen ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Tja, ik zit net naar een scriptje te kijken wat de 10% oudste files verwijdert van een (data) disk als de disk 90% vol is. Zelfs voor zoiets simpels moet er wat gerekend worden. Om maar eens iets te noemen: hoe vaak moet dit script eigenlijk draaien?

De belangrijkste reden dat je wiskunde goed onder de knie moet hebben is dat in het echte leven de problemen niet zo netjes omschreven zijn. Meestal heb je alle informatie die je nodig hebt, maar het grootste probleem is dat je vooral een heleboel informatie hebt die niet strikt noodzakelijk is om je probleem mee op te lossen. In sommetjes laten ze dat weg om je niet op het verkeerde been te zetten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 17:15

PromWarMachine

Forsaken Archer

Wiskunde laten vallen? In mijn tijd kon dat niet eens ;)

Dat gezegd hebbende is het zeker geen vereiste om heel goed in wiskunde te zijn, maar het is wel afhankelijk bij welke tak je terecht komt.

In de kantoorautomatisering is economie doorgaans nuttiger dan wiskunde.
Dat het factuurbedrag voor een Nederlandse factuur, met daarop 10 muizen van 10 euro per stuk, 121 euro is, snapt jouw wiskundige kennis nog wel toch?

Ja wijsneuzen, we laten kredietbeperking, betalingskorting, heffingskosten, toeslagen en btw verlegd even buiten beschouwing :>

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenEgelmeers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-12-2021
Zelf doe ik een HBO informatica waar men nooit geen wiskunde kreeg. Echter aangezien veel de richting "Game development" kozen hebben ze het er nu wel een vak wiskunde (liniaire algebra) juist aangezien dit fijn is om te weten zodra je vectoren moet tekenen.

Als je bijvoorbeeld een race game wilt maken waarbij een auto over een map heen moet rijden moet je weten hoe dingen moeten draaien en daar zit wiskunde achter. Tevens wil je wellicht dat objecten "weg stuiteren" zodra ze geraakt worden door een auto en ook daar zit wiskunde achter.

Het ligt er dus echt aan wat je wilt gaan maken. Wil je websites maken heb je er sowieso geen last van, bij apps ligt het eraan welke richting je op wilt. Wil je informatieve apps of tools maken (denk aan 9292OV app, enzovoort) dan heb je geen wiskunde (of in ieder geval nauwelijks) nodig. Dat wat je nodig hebt is gewoon logica welke de meeste mensen wel onder de knie hebben. Wil je echter games schrijven dan speelt zojuist beschreven aspect mee en zal wiskunde wel een belangrijkere rol gaan spelen in je programmeerwerk.
Pagina: 1