Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stroomverbruik voeding.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik had een vraag over het stroom verbruik van voedingen.

Wat bepaald het stroom verbruik van een voeding?

Stel; Ik heb een voeding van 1000watt, maar ik gebruik 650 watt. Wat gebeurd er met die overige 350watt stroom?

Op internet kon ik niet het 'perfecte' antwoord vinden, kunnen jullie mij hier mee helpen?

Grt,
Romano :)

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
De voeding kan maximaal 1000W leveren maar dit hoeft hij niet te doen!
Dus als je 650W gebruikt zal er uit het net 650W+ verliezen van de voeding zelf verbruikt worden.

Als je 1000W van de voeding vraagt zal er zelfs iets meer dan 1000W uit het net opgenomen worden.

Wel is het zo dat over het algemeen hoe meer een voeding kan leveren hoe meer het eigen verbruik is.

Een voeding die 1000W kan leveren voor een verbruiker van 1W gebruiken is dus geen goed idee (kan best eens een verbruik van 20W opleveren ,zeker geen 1000W ).

Verwijderd

Topicstarter
theuser schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 16:07:
De voeding kan maximaal 1000W leveren maar dit hoeft hij niet te doen!
Dus als je 650W gebruikt zal er uit het net 650W+ verliezen van de voeding zelf verbruikt worden.

Als je 1000W van de voeding vraagt zal er zelfs iets meer dan 1000W uit het net opgenomen worden.

Wel is het zo dat over het algemeen hoe meer een voeding kan leveren hoe meer het eigen verbruik is.

Een voeding die 1000W kan leveren voor een verbruiker van 1W gebruiken is dus geen goed idee (kan best eens een verbruik van 20W opleveren ,zeker geen 1000W ).
Dankje voor de reactie.

ik was even bang dat mijn pc nonstop 1000watt van het net trok. (Dat gaat wat kosten als je elke dag +/- 4 uur werkt op je computer).

@MOD: Sluit-topic maar

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Nee hoor, alles blijft hier gewoon open, tenzij een topic dermate ontspoort dat dat nodig is.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:58
In grote lijnen klopt het wat theuser zegt, maar een klein onderdeel ontbreekt: de efficiëntie. Als we er even vanuit gaan dat die 650W die de pc gebruikt datgene is wat de componenten bij elkaar opgeteld verbruiken, dan zal je "uit de muur" iets meer verbruiken. Een goede voeding van tegenwoordig heeft een efficiëntie van om en nabij de 90%. In dat geval zou je aan de muur (650 / 90) * 100 = 722 Watt verbruiken.

Een kleine geruststelling hierbij: ik weet niet wat de specificaties van jouw pc zijn, maar de kans dat de pc constant 650W verbruikt is zowat 0. Zelfs een SLI/Crossfire of triple SLI/Crossfire setup verbruikt in idle (beetje browsen, muziek luisteren, filmpje kijken) waarschijnlijk maar iets van 100 tot 200W.

Mocht je echt willen weten wat je daadwerkelijk verbruikt, dan kan je stopcontact energiemeter halen en die tussen de pc en het stopcontact zetten. Die dingen kosten iets van 10 euro en kan je bij heel veel winkels kopen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Maar is het slim om een voeding te nemen welke totaal overdreven is dan is het antwoord nee.

Voor een 1000W voeding heb je namelijk 3 of 4 high-end videokaarten nodig plus dikke overkloks anders heb je niks aan een 1000W voeding. Met 3 of 4 videokaarten heb je eigenlijk verplicht een duur socket 2011-3 moederbord en daarbij behorende CPU en DDR4 geheugen te nemen. Dit is voor bijna iedereen zo overkill en waarschijnlijk ook iets wat jij niet zult nemen dat het helemaal niet interessant is om uberhaubt naar te kijken.

Nadeel van een 1000W voeding is dat die vaak een stuk duurder is dan een voeding van heel wat minder vermogen. Neem bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair RM1000 Deze voeding is bedoelt voor 4 high-end videokaarten met zijn 8 PEG connectors voor de videokaarten. Deze voeding kost zo'n 160 euro, maar de kwaliteit van deze voeding is niet echt geweldig. Mede hierdoor en het erg warm worden en de vrij slechte koeling hoef je van deze voeding niet een hele lange levensduur te verwachten.

Voor minder haal je bijvoorbeeld ook de pricewatch: Corsair HX750i. Dit is een voeding van wel uitstekende kwaliteit en is ook extreem stil en volledig modulair net als de RM1000. Deze voeding kan ook gewoon twee of drie high-end videokaarten aan en is dus waarschijnlijk ook meer dan goed genoeg voor jouw. Met zo'n voeding heb je dus een veel betere voeding die goedkoper is en ook nog eens een stukje zuiniger met energie. Win, win, win dus. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Zoek eens of je testen/reviews vind over voedingen, daar wordt veel uitgelegt, bijv op youtube.
Pagina: 1