[i7 4790K] Bizarre temperatuurmetingen

Pagina: 1
Acties:

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:59

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Een tijdje terug heb ik het volgende systeem aangeschaft:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 305,95€ 305,95
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 143,95€ 143,95
2MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 347,95€ 695,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,03€ 92,03
1Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart€ 739,-€ 739,-
1Corsair Hydro H110€ 107,95€ 107,95
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 72,50€ 72,50
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 78,-€ 78,-
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.235,28

Ontzettend blij mee! In eerste instantie Had ik er een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO op zitten maar op een of andere manier werd de CPU enorm heet bij Prime95, als in 90 graden+!

Ik dacht, nou ja ik zal wel iets verkeerd hebben gedaan bij met monteren. Dus ik heb de koeler opnieuw gemonteerd, nieuwe koelpasta erop enzovoort. Dit doe ik al jaren volgens de tried and tested 5 puntsmethode en die heeft me nooit problemen gegeven. Alleen dit fixte het probleem niet!

Op een een of andere manier wordt de CPU heel heet bij P95, maar zodra ik de test stop schiet de temp binnen 1 seconde terug naar 30 graden oid.

Ik dacht nog dat het misschien aan de koeler zou liggen dus heb ik de Hydro H110 aangeschaft maar het probleem blijft aanwezig. Bij een milde overclock naar 4,6GHz Turbo wordt een van de cores zelf 100 graden na een paar minuutjes!!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NrmtbsHm2cmaflFGqyVcHjfg/full.jpg

Deze screenshot is een paar seconden na het stoppen van de test gemaakt.

Ik kan me niet voorstellen dat de CPU zo snel zo heet wordt met deze koeler. Hij is ook gewoon stabiel met deze overclock. Zonder overclock blijft hij een paar graden koeler maar het scheelt niet veel.

Het feit dat de temperatuur na de test zo snel weer inzakt doet mij vermoeden dat de sensor heel dicht bij de core zit ofzo en daardoor overactief reageert op de load de een cpu verduurt.

Moet ik mij zorgen maken?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
100 graden met waterkoeling lijkt me onmogelijk, er moet wel wat raars aan de hand zijn.

Heb je nog andere programma's geprobeerd die de temperaturen kunnen uitlezen?

Wellicht dat een bios update problemen met de sensoren zou kunnen verhelpen.

Anders lijkt er een fout in de sensoren te zitten, weet alleen niet of je daar een RMA voor kan/wil aanvragen :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Zeer hoge temperaturen met de 4790K zijn normaal bij Prime95. Ik heb er zelf ook 1 met een Corsair H75 en daarmee knalt ie in 1x naar 80 graden en stijgt dan na een paar minuten naar zo'n 88 graden.

De 100 graden die jij haalt is wel aan de hoge kant, maar dat is het gevolg van de overclock.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Lijkt me ook niet vreemd deze situatie. De sensors in de core zitten idd natuurlijk heel dicht bij de warmtebron en reageren heel snel.

Voozover ik kan zien is de heatspreader verbinding en bevestiging hetzelfde als bij de pentium 3258:

Wat je ziet is soms dat door het laagje zwarte kit waarmee de heatspreader op het substraat vast zit de HS eigenlijk geen optimaal contact maakt met de cpu die en die ruimte zit dan vol met inferieure koelpasta.

Veel beter koelen helpt dan ook niet echt want het probleem zit tussen de cpu die en de HS.

Als je echt verbetering wilt zul je met bijv een bankschroef (best makkelijik) de HS er af moeten drukken en het waterkoelblok direct op de cpu die zetten. Wel spannend met een cpu van 300 euro alleen.. :)

Bij de 3258 helpt dit onwijs voor de temperaturen.

Maar intel weet wel wat ze doen, op zich zijn hoge temps geen probleem als het stabiel blijft. Die 4790k is al flink gecklocked op stock snelheden.

specs

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:44
Ik denk dat de software de temperaturen niet goed uitleest, 70 graden verschil in 1 seconde is wel erg snel. Wat meten andere programma´s en heb je dit alleen met P95?

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
De 4790K is inderdaad een CPU die behoorlijk warm kan worden. Maar wil je deze CPU goed koel houden met OC moet je echt een goed setje hebben die hem onder de duim kan houden. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het met een closedloop waterkoeling niet makkelijk is.

Over de temperaturen STOCK hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken, en als je game of iets dergelijks zal je ook niet de belasting krijgen die je met Prime95.

Ik raad overigens HWiNFO aan om eventuele temperaturen uit te lezen.

succes

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Intel heeft een eigen tool om temperaturen uit te lezen, http://www.intel.com/cont...treme-tuning-utility.html . Probeer die eens.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Het probleem zit zoals al eerder aangegeven tussen de DIE en de Heatspreader. Deze temperature zijn normaal en die zul je ook niet snel lager krijgen, ook niet met waterkoeling.
De temperatuur springt echt in minder dan 1 sec. van 40 naar 80 graden en dat kan zeker. Is namelijk hetzelfde als een gloeilamp van 80watt aanzetten, die kan ook binnen 1 sec. gloeiend heet zijn.
Met de Intel Extreme Tuning utility kun je ook mooi zien wat er dus gebeurd als de processor die hoge temperatuur haalt, die tool geeft namelijk ook de throtteling aan en dat gaat de processor dus echt wel doen ergens net na 90 graden.
Enige oplossing hiervoor is de heatspreader verwijderen en dat gaat inderdaad het beste tussen een bankschroef. Andere oplossing is de processor voor RMA sturen, maar het probleem is dat de ene processor misschien 80 graden wordt en de andere 90 graden met dezelfde settings. Fijt is en blijft dat het probleem tussen de DIE en de heatspreader zit (slecht contact en slechte thermalpaste). Als je overigens de heatspreader verwijderd en andere thermalpaste op de processor DIE doet, verwacht dan geen hele grote wonderen qwa temperatuur verlaging. (Dit geldt voor alle thermalpaste merken en soorten behalve 1 enkele. Dat is Coollaboratory Liquid Ultra. Daarmee gaan je temperaturen wel een 20 graden naar beneden.)

Hier nog een link naar een filmpje waar het voorgedaan wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=I_rji1Nx5qM

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 12:44
Ik heb me vorige week ook een i7-4790K gekocht, met een Asus Z97-Pro moederbord, en heb exact hetzelfde probleem. (BIOS 2012 en inmiddels de oudere 1304, zelfde probleem)

Ik gebruik de stock cooler omdat ik niet direct van plan ben om te overclocken.

Eerst Prime 28.5 geprobeerd. Small fft 8 threads. Ik merkte al na een paar minuten dat hij begon te throttlen: temps van 100°C in HWMonitor (Asus tool lijkt te limiteren op 88°C), core voltage die wat begon te zakken en de multiplier die onder de 40x zakte (37x was het laagste, voor ik de test heb stopgezet)

http://i.imgur.com/tGWlLj7.jpg

De blend test throttled veel minder snel, maar temps blijven uiteindelijk even hoog.
Wat info opgezocht en dan maar de oudere Prime 26.6 gedraaid. Zelfde temps, maar geen throttling na 10 minuten, still, dit is er toch allemaal wat over?

http://i.imgur.com/2hDCrb4.jpg

De temp schiet ook zeer snel omhoog/omlaag zoals bij TS.

Trouwens, de stock cooler draait blijkbaar maar max aan 2000rpm onder load (terwijl ik hem tijdens het booten wel even naar 3200rpm hoor versnellen, maar daarna hoor stabiliseren tussen 1000-2000rpm afhankelijk van de load.) Het verontrust mij ook te lezen dat de TS met die 212 EVO nauwelijks verbetering merkt. Mijn eerstvolgende werk zou anders geweest zijn: een andere HSF kopen... Nu weet ik niet goed wat te doen...

Ik vond ook deze thread: https://communities.intel...ad/54032?start=0&tstart=0
maar die moet ik nog grondiger lezen. De meeste spreken over de L4 batch. Ik heb echter een X4 batch ....

Update:
Eens Intel Extreme Tuning Utility gelopen, en blijkbaar is er toch sprake van throttling met Prime 26.6, ondanks de multiplier van >40 ...
http://i.imgur.com/Rb6H2N0.jpg

Update 2:
Met Prime 28.5 small fft nog eens: http://i.imgur.com/GDeZsMo.jpg

De blended test bij Prime 26.6 geeft (relatief) redelijke resultaten na een paar minuten: +-95°C volgens HWMonitor, +-83°C volgens AISuite, geen throttling (niet in multiplier, niet volgens Intel ETU). Multiplier durft zelfs nog naar 42x gaan...
http://i.imgur.com/pHZNagn.jpg

Maar dit alles is dus volledig stock en met open case......

[ Voor 12% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 30-11-2014 21:25 ]

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• maratropa
  • Niet online
"stock" bij een 4790k is eigenlijk ook een beetje rare benoeming. Eigenlijk is het al een cpu die met een overclock draait. Plus, de vraag is of prime nog wel een realistisch gebruiksscenario is.

Als je achtermekaar cinebench 15 draait, throttled hij dan ook?

De kans is groot dat de zwarte kit die de HS op z'n plek houdt zorgt voor een beetje afstand tussen de
DIE en de HS wat intel opvult met koelpasta. Als daar het probleem zit dan helpen betere koelers ook maar weinig, helaas. Dan moet de HS er af. Bij mijn 3258 werkte dat zeer goed, daar merkte je dat het inferieure contact tussen DIE en HS zorgde voor hoge temps zelfs met een watercooler.

Maar ik begrijp dat je niet snel trek hebt in het delidden van een 4790k van 300 euro. :)

specs

• Buzz_Fuzz
Nee, dat heb ik idd niet :) En ik vind dat dat dan maar Intel's taak moet zijn om hun boeltje op orde te hebben ...

Daarnet OCCT gelopen en hij blijft op multiplier 40-42x (dus normaal), bij temps dicht tegen 100°C (nooit 1 graad meer), en stabiel. Dus ergens wel ok, waarschijnlijk kan hij er ook tegen (behalve dan bij Prime 28.5), maar die 100°C doet je toch wel wat schrik aan...

Met case dicht zit de idle temp op 40-45°C. M'n case fans op 100% zetten, haalt niet veel uit.

Cinebench probeer ik morgen eens.

• Buzz_Fuzz
Daarnet Cinebench 15 een paar keer na elkaar gestart (is er geen optie om dat automatisch te doen?)
single core: 173, temps 55-75°C,
multi core: 850, temps 90-97°C, multiplier bleef x42

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:27
prime niet gebruiken!!! met de 4790k,sowieso niet met haswell ,kan je cpu beschadigen als je niet uitkijkt!, Heeft met een bepaalde test te maken, waardoor de vcore voltage omhoog schiet, met als gevolg hitte.

• freaky35
  • Laatst online: 21:27
maar bij die temperaturen, zal de heatspreader toch verbranden?

Maximaal mag die 74 c worden volgens de site van Intel

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 01-12-2014 12:17 ]

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Uhm, prime95 mag je gewoon gebruiken hoor, ook bij een Haswell processor.
Het is namelijk zo dat Intel een bepaalde voltage verhoging van 0.1 of 0.2volt bij de vcore doet als er AVX instructies aangesproken worden. Dat is volkomen normaal en zo geprogrammeerd in de processor, dus niets om je zorgen over te maken.
Zoals ik al eerder aangaf, het probleem zit hem gewoon tussen de heatspreader en de die (teveel ruimte door de kit die gebruikt is waardoor de heatspreader te hoog zit ten opzichte van de die). Je zult dit dus niet opgelost krijgen met andere koelers en waarschijnlijk ook niet door het wisselen van de processor voor een andere (zelfde model) maar alleen door het 'delidden' van de processor en er dan de beste thermal paste tussen te doen (Coollaboratory Liquid Ultra) of met een waterkoeling zonder de heatspreader te gebruiken.

(Overigens wordt er op sommige forums gesproken dat door het 'delidden' van de processor de garantie helemaal van Intel niet verloren gaat. Er zijn er dus die gewoon garantie geclaimed en gekregen hebben door te vermelden dat de processor 'delid' was. Ze moesten alleen de originele heatspreader weer erop lijmen zodat de processor weer compleet was.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• Vayra
  • Laatst online: 26-11-2025
Als je met Prime nu op temps komt boven de 90 graden zou ik er direct mee stoppen. De Tjunction van de cpu is dan wel 105C maar dat betekent nog niet dat je 'm op dat punt moet laten komen. Er is namelijk ook een aanbevolen Tcase temperatuur en die ligt aanzienlijk lager. Dat is ook de reden dat veel overklokkers aanraden om 80 graden op de core als richttemperatuur aan te houden, dat valt dan namelijk ook binnen de Tcase temps en alleen dán heb je goede temps te pakken voor 24/7. Daar doet AVX en een beetje meer Vcore niets aan af. Gebruik je nooit AVX dan heb je er inderdaad niet mee te maken, maar wees hier dus waakzaam voor, persoonlijk houd ik meer van een beetje temp headroom en zorgeloos gebruik dan moeten opletten of er niet toch een AVX instructie draait die voor een te hoge temp gaat zorgen.

Zoals zelf ook al opgemerkt, het is toch een cpu van 300 euro. :) Delidden is natuurlijk ook geen oplossing, je bent dan nl ook je garantie kwijt (- alle verhalen zijn te vinden op een forum, dat maakt het nog niet tot een waarheid of zekerheid dat je toch garantie kunt claimen)

Gebruik bijvoorbeeld OCCT of IBT, die kan je ook AVX laten draaien (want voor stressen is dat wel een goede graadmeter) maar daar loop je minder snel tegen torenhoge temps aan. Doe je alleen gamen dan zou je ook kunnen volstaan met een AIDA64 stresstest maar die is wel aan de lichte kant, kans bestaat dat je dan later nog eens tegen een bluescreen aan loopt.

Van Intel zelf:
http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-033342.htm

What is Tcase vs. Tjunction?
These terms are related to processor temperature for desktop and mobile systems based on Intel® Processors. To allow optimal system operation and long-term reliability, the processor must not exceed the maximum case temperature specifications as defined by the applicable thermal profile.

Tcase is the temperature measurement using a thermocouple embedded in the center of the heat spreader. This initial measurement is done at the factory. Post-manufacturing, Tcase is calibrated by the BIOS, through a reading delivered by a diode between and below the cores.

Tjunction is synonymous with core temperatures, and calculated based on the output from the Digital Thermal Sensor (DTS) using the formula Tjunction = (Tjunction Max – DTS output).

PS. Leuk systeempje trouwens hoor :)

[ Voor 56% gewijzigd door Vayra op 04-12-2014 13:11 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:54
Rick2001 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 23:08:
Hier nog een link naar een filmpje waar het voorgedaan wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=I_rji1Nx5qM
Wauw en ik vond mezelf vroeger hardcore.... :o

Ik kom uit de tijd van de Celeron 300A waar ik de stockcooler eraf sloopte, twee zware coolers uitboorde, en de processor ertussen sandwichte en daarna 464 mhz eruit trok.. Een processor te lijf gaan met een slaghamertje (je ziet de bankschroef stuiteren!), daar heb ik toch het lef niet voor.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

roffeltjes schreef op zondag 07 december 2014 @ 09:39:
[...]
Wauw en ik vond mezelf voreger hardcore.... :o

Ik kom uit de tijd van de Celeron 300A waar ik de stockcooler eraf sloopte, twee zware coolers uitboorde, en de processor ertussen sandwichte en daarna 464 mhz eruit trok.. Een processor te lijf gaan met een slaghamertje (je ziet de bankschroef stuiteren!), daar heb ik toch het lef niet voor.
Of een Slot1 P3 650 (100fsb) met 1 of andere mega koeler welke je moest bewerken om nog geheugen te kunnen plaatsen en de FSB van 100 naar 133 te zetten voor 800mhz ^_^.

Wel leuk om te zien :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• roffeltjes
Hilarisch op 2.30 als de chip eraf vliegt. Met die massa van het chipje is het hameren natuurlijk veel erger dan het rondstuiteren, maar ik zou het zelf niet leuk vinden. Ik behandel mijn chipje bij het bouwen als van spinrag (wat dus onzin is).

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

roffeltjes schreef op zondag 07 december 2014 @ 09:51:
Hilarisch op 2.30 als de chip eraf vliegt. Met die massa van het chipje is het hameren natuurlijk veel erger dan het rondstuiteren, maar ik zou het zelf niet leuk vinden. Ik behandel mijn chipje bij het bouwen als van spinrag (wat dus onzin is).
Ooit eens willen doen bij een P4 maar met die fragiele pinnetjes... nee toch maar vanaf gezien. De nieuwe intel chips kunnen heel wat hebben zolang je er maar niet op gaat staan :P.

Er zijn ook andere manieren, kwam ergens eens een filmpje tegen waar iemand het gedaan heeft met een mesje. https://www.youtube.com/watch?v=Ppql7sTmQIc Lijkt me niet echt bevordelijk aangezien er aardig wat kracht bij komt kijken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• roffeltjes
Laatste post omdat we echt heel erg Off-topic gaan: Zo'n mesje is gevaarlijke omdat je heel makkelijk in het printplaatje kan snijden. Een hamerslag kan minder kwaad...

En dat zeg ik terwijl ik nooit of te nimmer met een hamer op mijn computer onderdelen zal meppen ;)

Maar goed, ik heb als student bij een computer winkel gewerkt (verkoop) en heb gezien dat pc's van alles kunnen overleven, van extreme waterschade, tot brand en valpartijen aan toe. Het kan blijkbaar wel wat hebben. Neemt niet weg dat ik doe alsof het TNT gemaakt van spinrag is^^

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:13

auto660

1991 240 GL Brick

Ik heb mijn I5 3570K gedelid met de bankschroef en hamer, dit ging prima! Wel wat zenuwachtig omdat hij toen nog dik €200 kostte maar je moet toch wat als tweaker... :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• maratropa
  • Niet online
Die hele hamer hoeft niet, het kan met veel meer beleid en rust als je hem scheef tussen de bankschroef zet op het substraat aan de ene kant en op de HS aan de andere kant. Dan kun je de HS heel rustig van het substraat afschuiven.

https://www.youtube.com/watch?v=XnSXeQn6www

Maar over die temps, er is toch geen vaste waarde tussen de coretemps en de tCASE? Dat hangt af van hoe goed warmte van de bovenkant van de DIE afgehaald wordt lijkt me.

specs

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:59

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Goed...

Na heel lang kloten een update hierop (sorry voor de necro).

Ik heb mijn I7 4790k ge-delid en mijn H110 gelapped. Beiden hebben 0 effect gehad. Bij intel burn test knalt de cpu nog steeds instant naar 100 graden en throttled hij. Zodra de test klaar is ploeft hij instantaan nog steeds naar 30 graden.

Ik heb hem maar op 1.000v en 4GHz vastgezet om te zorgen dat hij niet doorbrandt en als ik dan intel burn test doe schiet de temp heel regelmatig (als in om de exact 2 seconden) heen en weer tussen de 40 en 78 graden. 8)7

Ik ben volledig radeloos... Garantie ben ik nu natuurlijk helemaal kwijt met de de-lid...

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 18:49
Heb je ook hoge temps met games enzo.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:33
het kan natuurlijk ook een sensor probleem zijn.(iemand anders in de buurt die een 1150 CPU heeft? of koop een goedkoop bordje 2de hands en kijk wat de temps dan doen.
Pagina: 1