Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb al een tijdje het volgende idee in mijn hoofd, en wil het eens in de groep gooien om over te brainstormen. Niet gezegd dat ik het anytime soon in ga bouwen - maar: ik vind er nu gewoon te weinig van op internet. Misschien ben ik een pionier, misschien is het idee zinloos?

Ik zet dit in DED omdat ik verwacht dat hier de mensen zitten die interesse hebben in verbetering van hun huis. Dat is mijn doel. Omdat het over lampen en lichtkleur gaat had ik het ook in Fotografie kunnen plaatsen, daar zitten díe kenners... maar het gaat me hier om de hele woonbeleving, niet alleen een studio-setup.

Afbeeldingslocatie: http://www.architectuur.nl/wp-content/uploads/2007/11/8833_fullimage_03doc-amersfoort-5.jpgAfbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-wX6pOSiq-VQ/UEB95-hMesI/AAAAAAAAACg/5-S1a610X0Q/s1600/06.jpg
Voorbeeldjes van een huizen

Want wat wil ik? Nep daglicht als een extra raam in mijn huis. Liefst inclusief meebewegende lichtvlek op de vloer.

• 'Daglicht' is een aardige naam voor een kleurtemperatuur, maar geeft het ook het effect van een extra raam? Ik hoopte van wel maar ik neig naar 'nee'. Het blijft toch een lamp! Een praktijkvoorbeeld heb ik nog nooit gezien.

• ook niet echt naar gezocht, want ik denk dat lampenwinkels mijn vraag futuristisch vinden, en me dan maar een zwak alternatief gaan proberen aan te smeren in plaats van dat ze echt met me meedenken en adviseren. De sfeerfoto's op internet zijn natuurlijk stuk voor stuk gephotoshopt.

• ik woon in een appartement met een donkere hal. Een lichtkoker zou wenselijk zijn maar ivm. bovenburen onmogelijk :+ . Als een lamp werkt zou ik die op wel meer plaatsen willen!

• ik denk aan een matte ronde lamp formaat lichtkoker of een rechthoekige, ca. 80x80 om maar wat te noemen. Wat doet dat met je huis?
Zou het dit kunnen doen?

• ik kan het in 3D allemaal maken, maar uh, net iets te veel werk op dit moment. Juist belichting is even goed puzzelen, en juist op die basis wil ik oordelen of een daglichtlamp een ruimte echt mooier zal verlichten. Nog niet aan begonnen :P

• Wie heeft er ergens daglichtlampen in zijn huis hier? Lijkt dat natuurlijk, of te koud? Is het echt maar een naampje, wat natuurlijk niet meekleurt met de jaargetijden en de uren van de dag?

• En zou je nog iets extra's moeten doen, zoals een programma aflopen waarin de lamp op gezette tijden feller of minder fel brandt?

Natuurlijk kan het op hele neppe oplossingen uitkomen, maar dat wil ik juist onderzoeken. Misschien opent het deuren voor een heel nieuwe manier van huizen verlichten. We leven nu immers overdag met daglicht, maar 's avonds gaan er overal warmgele lichtbronnetjes aan. Moeten we niet proberen het daglicht door onze ramen te simuleren? Dus leds in onze raamsponningen die met zonsondergang opgloeien? En zo meer...

• ik heb, offtopic, ook nog aan een andere optie gedacht. Stel je hebt een doorzonkamer. Je verlaagt het plafond van voor tot achter ca. 15 centimeter, maar niet tot aan de ramen: net 30 centimeter ervoor. Voor- en achter de verlaging plak je een hele trits spiegels tegen het plafond. Liefst naadloos. Werkt dat? Geeft dat een optisch effect van meer licht, of een hoger plafond (hoger dan die 15 cm die je eraf hebt gesnoept :+ ) ?

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 22-11-2014 11:04 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:04
wauw! erg interessant!

Nu weet ik wel dat er ledstrips zijn met nature white. maar dan heb je nog steeds niet de meebewegende vlek.

Uiteraard zal het te maken zijn, maar tegen welke kosten wil je dat dan doen. Het blijft een hal, wat geen verblijfsruimte is. Zou iets met nature white, arduino en een axis motortje niet heel wat kunnen bereiken?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Er zijn systemen te koop die echt daglicht binnen brengen, dat gaat dan via een buis (20-30cm doorsnee) of via glasvezels. In dit artikel worden wat links genoemd: http://www2.buildinggreen.com/blogs/fiber-optics-daylighting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:04
Die buizen zijn idd met echt daglicht. Het is jammer dat zoiets niet echt goed te doen is met meer woonlagen.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-04 20:24
Het kan ook met RGBW led's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mijn el cheapo Philips Wake-up light (twee tientjes op marktplaats) geeft lekker veel licht, wat verdomd veel op daglicht lijkt, misschien dat je daar iets mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-04 19:20

Nic

Vrij

Dit lijkt precies te zijn wat je zoekt....
https://www.youtube.com/watch?v=aJ4TJ4-kkDw
http://www.coelux.com/

Maar het zal niet echt een budget-systeem zijn ;-)
Alleen beweegt de lichtvlek volgens mij nog niet mee met de tijd.

In mijn werkkamer heb ik twee grote daglicht-tl's hangen (philips, met hoge kleurweergave-index). Het mengt heel goed met het daglicht dat via het raam komt. Ik vergeet ze soms uit te zetten als ik wegga, het is veel lichter in de kamer maar je hebt niet door dat het van de tl's komt. Maar let op dat het 's avonds enorm koud en ongezellig licht is. Voor je gevoel klopt de lichtkleur niet met het tijdstip van de dag. :-)

[ Voor 47% gewijzigd door Nic op 22-11-2014 16:34 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik gebruik op verschillende plaatsen daglichtlampen in huis. Dit zijn spaarlampen die ik in Azië koop. Deze geven een wit licht, wat als erg koud ervaren kan worden, vandaar dat ik ze in leefvertrekken alleen indirect toepas. Het verschil is vooral dat kleuren er onder een daglichtlamp echt VEEL natuurlijker uitzien. Bijvoorbeeld je huid lijkt grauw onder een normale TL, maar heeft gewoon een normale kleur onder een daglichtlamp.
Ik vergeet ze soms uit te zetten als ik wegga
Herkenbaar :+

[ Voor 7% gewijzigd door evilution op 22-11-2014 16:37 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
maomanna schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:14:
wauw! erg interessant!

Nu weet ik wel dat er ledstrips zijn met nature white. maar dan heb je nog steeds niet de meebewegende vlek.
Klopt. Daglicht zonder lichtvlek op je muren, je vloer et cetera; dat is volgens mij een aspect dat het onnatuurlijk doet lijken.

Hoe kom ik hierop? 3D-renders.
Bijvoorbeeld deze: http://www.goldman3drende...or-Rendering-1024x602.jpg
Waarbij je links lichtvlakken ziet (en een skyline), dus: daglicht. Rechts zie je lampen met softe lichtvlekken. Duidelijk een buiten/binnen-contrast.
En zou dit werken? http://laverndewildeblog....-room-with-brick-wall.jpg

Je komt wel altijd op matte ramen uit, want hoe ver je ook wil gaan met een parallax-effect, een echt raam zul je nooit kunnen simuleren :+
Uiteraard zal het te maken zijn, maar tegen welke kosten wil je dat dan doen. Het blijft een hal, wat geen verblijfsruimte is. Zou iets met nature white, arduino en een axis motortje niet heel wat kunnen bereiken?
Ja, kijk dat is het begin. Mijn hal is de beste plek om er mee te experimenteren omdat ik daar 24 uur de veranderingen kan aanzien. Stel dat dit een geweldig idee is? Dan ga ik het op andere plaatsen toepassen.Wat dacht je van een raam in de douche?
masaman schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:28:
Er zijn systemen te koop die echt daglicht binnen brengen, dat gaat dan via een buis (20-30cm doorsnee) of via glasvezels. In dit artikel worden wat links genoemd: http://www2.buildinggreen.com/blogs/fiber-optics-daylighting
Ja, een buis gaat bij mij niet werken want ik heb gewoon over de hele breedte boven mijn huis een bovenbuurman. Die houdt vast niet van buizen door zijn woonruimte.
Maar glasvezels klinken dan wel weer heel interessant! Die kun je in bochten buigen. Zo zou ik in mijn douche (direct achter mijn douche ligt een balkonkast waarin prima ruimte is) licht kunnen creëren door iets met glasvezels naar buiten te doen. Gaaf!
dsltv schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 16:28:
In mijn werkkamer heb ik twee grote daglicht-tl's hangen (philips, met hoge kleurweergave-index). Het mengt heel goed met het daglicht dat via het raam komt. Ik vergeet ze soms uit te zetten als ik wegga, het is veel lichter in de kamer maar je hebt niet door dat het van de tl's komt. Maar let op dat het 's avonds enorm koud en ongezellig licht is. Voor je gevoel klopt de lichtkleur niet met het tijdstip van de dag. :-)
Hey, dat had ik niet verwacht. Zou het je in de war brengen, dat je dus registreert dat het buiten donker is (dus avond) en dat je binnen nog vol van de dag zit te genieten? Hoe zou dat overkomen als je al de hele dag in een kamer zonder ramen zou zitten?

Ik heb een tijdje in Finland gewoond en toen merkte ik dat ik helemaal in de war raakte van het daglicht 's nachts. Ik was destijds nog echt een nachtbraker en werkte vaak 's avonds door tot het donker werd. maar het werd niet donker... tot 3 uur in de nacht bleef het schemerig (slaap, hongergevoel, alles in de war) en dan had ik nog 4,5 uur slaap voordat de wekker om 7:30 weer ging. Oeps...

Dus even tegen mijn voorgaande ideeën ingaand: ja, misschien is het wel leuk, maar kun je het het beste beperken tot de zonne-uren die je op dat moment buiten ook ervaart. Middels daglichtlampen je dagen lengen terwijl het buiten overduidelijk donker wordt zal je waarschijnlijk helemaal in de war brengen.

Misschien dat ik eerdaags eens achter een daglicht-peertje aanga. Ik heb hier 1 typische werklamp (zo'n Pixar-schatje) op mijn bureau staan waarin ik wel eens een tijdje een daglichtpeertje wil draaien. Kijken hoe het licht aanvoelt.

Sorry dat ik niet op iedereen heb gereageerd. Er staan heel nuttige dingen tussen, en ik heb het gisteren op de bank ook even met mijn vriend (die heeft z'n eigen huis ;)) doorgesproken. Ik ben echter niet meer zo gewend aan het quoten en uitgebreid reageren hier...

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 23-11-2014 16:08 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29
Zijn LED-panelen wat? Deze winkel heeft er een aantal in het assortiment maar de kleuren zijn volgens mij geen 6500k / daglicht. Je zou met 6500k LEDs zelf zoiets in elkaar kunnen zetten. Als je LEDs gebruikt die dimbaar zijn kan je een programma maken met simulatie van zonsopkomst en ondergang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22
Op mijn school hebben ze in de gangen een verlaagd plafond. Daarboven zitten daglicht TL's en dat geeft echt een heel ander idee dan wanneer die dingen er niet zouden zijn, en het een verlichte gang was (ze zijn wel eens uit geweest door een stroomstoring).

Denk dat TL's ook je beste optie is, LED's zijn daar anno 2014 nog niet in staat denk ik. Of zo'n lichtkoepel systeem zodat je echt daglicht vangt.

En het licht gelijk met daglicht laten branden is niet zo moeilijk, kan prima met een 'astro schakelklok' of domotica systeem die je laat schakelen op zonsopgang en zonsondergang weer uit :)

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2014 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mij klinken hoge druk kwiklampen of assimilatie lampen als een goede start. Kijk ook eens op olino.org; daar worden veel lampen professioneel getest.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Jaren geleden mocht ik in een afzonderlijke ruimte van een magazijnloods verlichting monteren met Philips TLD lampen met kleur 865.
De huismeester kwam de volgende dag de loods in en liep richting de ruimte. Halverwege zag hij licht uit die ruimte komen, omdat de lampen 's nachts waren blijven branden. Het laatste stuk heeft hij rennend afgelegd, bang dat hij was dat de gevel eruit lag.
Conclusie, Philips TLD, kleur 865. Levensecht!
Correctie: waarschijnlijk ging het hier om kleur 965.

[ Voor 5% gewijzigd door Geurt-kun op 24-11-2014 23:54 . Reden: Kleur 965, ipv 865 ]

2k op west bij Pv Output

Pagina: 1