Gaming HTPC/Steambox

Pagina: 1
Acties:

• notzain
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:05
Beste Tweakers,

Aangezien het eind van dit jaar nadert, vind ik dat het tijd is om mezelf lekker te belonen voor een jaar hard werken. Ik wil al een tijdje een gaming HTPC maken en dit is een perfect moment om daar werkelijk mee te beginnen. Dacht in de eerste instantie aan Steam In-home streaming, maar kies toch voor een dedicated systeem. Heb regelmatig neefjes of nichtjes die langskomen die een spelletje willen spelen en wil niet dat mijn main-pc dan onbruikbaar is.

Normaliter heb ik geen problemen met het kiezen van onderdelen in een build, maar aangezien de extra factoren die te pas komen bij een formfactor zoals deze heb ik liever een 2e partij die mij in de goede richting kan sturen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Zal hem vooral gebruiken als mediaspeler en console-vervanger, dus 1080p gaming op de tv.

Wat mag het systeem gaan kosten?

+-700 euro, liever minder natuurlijk

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Op de TV na, zal alles nieuw gekocht moeten worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Zoals hierboven gezegd heb ik niks om mee te nemen uit een oude build, dus alles van mobo tot voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb persoonlijk geen favoriet, heb geen moeite met het wisselen van componenten (intel/amd/nvidia) zolang daar een degelijke redenering voor is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Aangezien dit een HTPC is, het liefst redelijk klein. Waar ik mij het meeste zorgen om maak is hitte wegens de kleine formfactor, dus momenteel kies ik voor een Intel CPU.
Tijdens films en in idle moet hij vrijwel stil zijn, onder load mag hij wel wat luider zijn.

De rest maakt mij niet erg uit, zolang het vooral functioneel en betaalbaar is, ik hoef geen extra bling als dit meer zal kosten.

Ga je overklokken?

In verband met hitte, waarschijnlijk niet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 166,-€ 166,-
1Asus H81I-PLUS€ 66,95€ 66,95
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 200,00€ 200,00
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1G.Skill Ripjaws F3-14900CL9D-8GBXL€ 76,50€ 76,50
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 41,50€ 41,50
1Crucial MX100 256GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ +- 790,00

Dit zit ongeveer 100 euro boven mijn max, als het kan wil ik liever onder zitten. Zal zonder problemen overstappen naar AMD als mede-tweakers mij kunnen gerust stellen dat er geen hitteproblemen komen.

Dan nog uitleg voor mijn keuzes :

Case
Fractal Design Node 304 vind ik persoonlijk een mooie kast, goede reviews en lijkt redelijke bouwmogelijkheden te hebben.

CPU
Intel Core i5-4460 Boxed is mijn persoonlijke go-to CPU voor een no bling gaming build.
Heb persoonlijk geen ervaring met AMD en als het goedkoper uitkomt ook geen probleem met overstappen. Misschien is een 8320/8350 een optie?

CPU-koeler
Scythe Mugen 4 PCGH Edition, een tweaker favoriet. Veel aangeraden, goede performance voor een scherpe prijs.

Mobo
Asus H81I-PLUS, goedkope moederbord. Persoonlijk niet echt veel verstand van moederborden op specs na. Heeft 4 sata poorten, lijkt me genoeg.
Heb geen alternatief voor een 8320/8350.

RAM
G.Skill Ripjaws F3-14900CL9D-8GBXL, eerste de beste ram uitgekozen. Zal niet erg uitmaken lijkt mij, misschien heatfin problemen met de koeler?

Opslag
Crucial MX100 256GB en WD Blue WD10EZEX, 1TB, kan ik niet fout mee gaan, denk ik.

Voeding
be quiet! Pure Power L7 430W, hier ook niet echt veel verstand van. Kan iets te weinig zijn voor een 290?

GPU
MSI Radeon R9 290 Gaming 4G, met de release van de 970 en 980 is AMD erg in prijs gezakt. Kan hem 2ehands nog goedkoper halen voor ongeveer 200 euro. Ook hier weer twijfel wegens hitte. De GPU kan ik altijd later in de HTPC steken, dus eventueel wachten voor de 960 van Nvidia?

Nog tips om de prijs lager te krijgen?

Verwijderd

De voeding is alleen niks omdat die al lang EOL is en niet meer te verkrijgen, voor de rest is het prima. Wat zijn de eisen aan de voeding?