Samenstelling 5.1 Speakers

Pagina: 1
Acties:

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
Hallo iedereen,

ik heb over de jaren heen wat spullen vezameld. maar nu stel ik mij vragen of dat dit een goede combinatie is. met name de centerspeakers is volgens mij aan vervanging toe.

Setup
Marantz SR6007
Fronts 2x Philips FB840
Center: Philips FB602
Rears: Philips FB720
Sub B&W ASW650

van de fronts ben ik zeer tevreden, ik denk dat je diep in je buidel moet tasten om nieuwe speakers te vinden die even goed presteren, dus blijven deze voorlopig de basis van mijn setup.
van de rears weet ik dat de drivers vergelijkbaar zijn met de fronts. de tweater is exact hetzelfde, en de midrange is vergelijkbaar.
de mid lag nog op zolder, van een vroegere setup (toen ik nog heel jong was) volgens mij waren ze gecombineerd met luidsprekers zoals de FB840, dus ik veronderstel dat ze wel bij elkaar horen.

1) maar ik twijfel of dat centerspeaker niet de zwakke schakel is en aan vervanging toe is..

2) zoja, wat zet ik ervoor in de plaats?
nieuw? ja welke past hier mooi bij qua uiterlijk en sound?
2dehands zie ik vaak speakers als de FB695 voorbijkomen, maar ik vraag mij af of deze speakers goede centerspeakers zijn. of is dat echt iets apart?

[ Voor 12% gewijzigd door MikeVM op 21-11-2014 23:23 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FB695 ziet er misschien uit als een center, maar is het niet. De twee woofers/middentoners zijn identieke drivers, maar worden vziw aangestuurd alsof het resp een woofer en een middentoner zijn.
Bovendien is dat een behoorlijk lompe speaker om als center in te zetten. Zoek zijn formaat maar eens op ;)

Verder kan ik je meedelen dat ik 99% zeker ben dat de FB840 primair als front is geleverd en nooit van een set deel uit heeft gemaakt. Dus ook niet icm een FB602.

Dat gezegd hebbend: wat meen je aan geluid te missen uit je center dat je een nieuwe overweegt? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
ik weet niet wat ik mis, ik heb nog nooit een andere center speaker gehad, maar ik probeer wel altijd mijn set te verbeteren, maar enkel upgrades die ik zelf ook hoor.

ik vraag mij af hoe goed de centerspeaker is die ik nu heb. met wat kan ik het vergelijken in prijsklasse :)

• The Eagle

The Eagle

Ik denk dat die center ooit max 150 - 200 euro gekost heeft, en ik denk ook dat toen het design van centers al zo ver was als nu. In die tijd had je net Dolby Digital 5.1 en dat was het dan. In een 5.1 setje zaten gewoon wat identieke speakers, dus alles wat afwijkend was, was meegenomen.
Kortom: als je de speaker als een front in zou zetten zou ie ook niet misstaan.

Als je hem zou moeten vergelijken met een huidige prijsklasse zou ik een center van max 150 euro pakken, en ik denk dat ik dan al aan de hoge kant zit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Ik denk vergelijkbaar met Jamo of Magnat

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
wat zou dan meer in lijn zijn met mijn frontspeakers? een center van welke prijsklasse?

• The Eagle

The Eagle

Huidige prijsklasse rond de 100 a150 euro, max.

Maar je wilt bij voorkeur het geluid allemaal uit de zelfde lijn hebben; behalve de sub, daar maakt het niet zo heel veel uit. Dus als je geld wilt uitgeven, zou ik voor een compleet nieuwe set gaan. Die Philips speakers slijt je nog wel, zowel fronts als rears zijn best gewild, zeker in goede staat :)

Pagina: 1