Kan ik drives omruilen?

Pagina: 1
Acties:

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Kan ik ongestraft de drives van deze 2 laptops (notebooks) zomaar omwisselen en weer verder werken met ieder?
Het gaat om een ACER Aspire E5-571-32A6 en een ACER Aspire ES1-512-C162, de ene is met een Pentium, de ander is een Celeron processor, beide hebben een 500 gb harddisk aan boord.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14
Als ze dezelfde aansluitingen hebben zou dat moeten kunnen ja. Maar wat wil je er precies mee bereiken? :)

The devil is in the details.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nee dat kan je niet. Windows vind een andere chipset niet leuk. Of de boel boot helemaal niet of het loopt voor geen meter.

• Hahn
PilatuS schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:42:
Nee dat kan je niet. Windows vind een andere chipset niet leuk. Of de boel boot helemaal niet of het loopt voor geen meter.
In de praktijk valt dat best mee, is mijn ervaring tenminste. Meermaals na een upgrade (ook met verschillen tussen chipsets, van AMD naar Intel bijvoorbeeld) gewoon m'n bestaande Windows-installatie gebruikt en dat werkte gewoon. Een schone installatie zal vast sneller hebben gewerkt, maar het was prima werkbaar voor mij.

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-01 09:53

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Kan beide kanten op gaan.. Ligt een beetje aan welke Windows je draait. Ik persoonlijk heb gemerkt dan Windows 8(.1) vrij vergefelijk is met zulke dingen. Deze zal in eerste instantie alles drivers opnieuw moeten gaan installeren etc. Wat lang duurt.. Maar daarna zou het gewoon moeten werken.

Oudere Windows versies hebben hier meer moeite mee.

Hoe lang de boel stabiel blijft, geen idee.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een herinstallatie is soms ook gewoon een goed iedee.

Iperf

• PilatuS
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:45:
[...]

In de praktijk valt dat best mee, is mijn ervaring tenminste. Meermaals na een upgrade (ook met verschillen tussen chipsets, van AMD naar Intel bijvoorbeeld) gewoon m'n bestaande Windows-installatie gebruikt en dat werkte gewoon. Een schone installatie zal vast sneller hebben gewerkt, maar het was prima werkbaar voor mij.
Als je een OS zou hebben als Windows XP krijg je 100% zeker een BSOD en haal je Windows niet eens. Met Windows Vista en 7 gaat het vaker wel goed maar dan nog zit je met een brakke installatie. Bij 8.1 gaat het meestal inderdaad wel goed maar ook dan zit je met een brakke installatie. Verder gaat 8.1 het qua licenties niet leuk vinden als er een OEM licentie in de BIOS zit. En als het niet goed gaat verpest je daarmee de installatie en dat is niet opgelost wanneer de schijf terug zet. Dan zit je met 2 laptops die niet goed werken.

Je hebt gelijk dat het meestal wel kan, maar aan te raden is het niet. Wel handig om de TS dit te vertellen.

• Hahn
Kans is niet heel groot dat 'ie nu nog Windows XP gebruikt, dus keihard 'nee, gaat niet werken' zeggen is ook niet helemaal correct ;)

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de achterliggende gedachte, aangezien het om dezelfde groottes gaat die uitgewisseld zouden worden.

• Gem1e
Dat was ik vergeten te vertellen idd, beide draaien windows 8.1, waarvan 1 splinternieuw en de Celeron als user is geinstalleerd, dus al vele programma`s op draaien.
Die Chipset is inderdaad dat wat ik me afvraag, en heb in het verleden ook al eens drives in andere pc geruild met Windows 7, wat na het vinden van de drivers die anders waren, wel goed werkte.
Nu vroeg ik me af of het bij deze ook zo zou lukken.

• PilatuS
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:50:
Kans is niet heel groot dat 'ie nu nog Windows XP gebruikt, dus keihard 'nee, gaat niet werken' zeggen is ook niet helemaal correct ;)

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de achterliggende gedachte, aangezien het om dezelfde groottes gaat die uitgewisseld zouden worden.
Het gaat niet goed werken, met welke Windows versie dan ook. Vandaar dat ik nee zeg. Dat de boel boot betekend niet dat het goed werkt. Zoiets als dit doen is dan ook af te raden. Alleen al omdat je de installatie er mee verpest. Zet je de schijf dan terug in de oude laptop, zit je ook daar met een foute installatie.

[ Voor 37% gewijzigd door PilatuS op 21-11-2014 23:00 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Herinstaller gewoon alles joh, dan heb je weer een fris systeem.

Ik heb eergisteren ook een ssdtje gekocht. maar gewoon alles opnieuw er op.
Ik kan wel gaan klonen .. maar meh ...

[ Voor 48% gewijzigd door Fish op 21-11-2014 23:02 ]

Iperf

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36

nhanssen

QVL is non-tweakers

Zelf eens in het verleden gedaan (XP/2000), moet normaliter lukken. mits je geen andere drivers dan die van microsoft gebruikt ;)

Dus als je laptop komt met voorgeïnstalleerde drivers kan je het schudden.

[ Voor 22% gewijzigd door nhanssen op 21-11-2014 23:17 ]

Spec's PC

• Gem1e
Hahn schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:50:

Achterliggende gedachte is, niet alle programma`s en user settings opnieuw te hoeven installeren.
Maar bedenk me ook dat misschien Windows file-transfer nog wel eens kan werken voor dit.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:28
Gaat zeer waarschijnlijk gewoon werken. Enige waar Windows echt over kan struikelen is de storage driver, aangezien de juiste driver tijdens het booten actief moet zijn. Echter is tegenwoordig AHCI gewoon standaard dus dat is lekker universeel. Overige drivers zal Windows gewoon na kunnen installeren.
Pagina: 1