JBOD vs Raid 0/1 ahh ik kom er maar niet uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:56
Ik kom er maar niet mijn gedachten uit over de manier waarop ik mijn NAS HDDs zal configureren. Het zijn 2 3TB HGST schijven, kortom ik mag hier flink wat van verwachten qua betrouwbaarheid.

Nu ik de NAS in Raid 1 heb staan twijfel ik enorm, helemaal omdat ik gewoon 50% schijf ruimte verlies. Tevens de meeste bestanden zijn nou niet echt belangrijk. Natuurlijk zou vervelend zijn maar niet meer dan dat. Tevens zal ik er 2 1TB externe HDD's aanhangen waarop de belangrijke bestanden wel op gekopieerd zullen worden.

Dan maar Raid 0?? Tja de snelheids winst voor een NAS is zeer beperkt, immers het zijn 2 7200 RPM schijven. En als er dan 1tje faalt mag ik alles opnieuw plaatsen. Maar wel lekker het snelst :9~ .

Of toch maar JBOD? Tja lekker veilig en meer dan genoeg ruimte? Maar ja maak ik er dan 1 schijf van, waardoor ik het zelfde resultaat kan hebben bij falen als bij Raid 0 of maak ik 2 parties? Maar wat doe ik dan met welke partie?

Dit is echt een serieus vraagstuk waar ik dus na 5 dagen nog steeds geen keuze heb kunnen maken. Normaal zou ik het gewoon proberen maar we praten over 2,5 TB aan data wat overgezet moet worden, kortom bijna 24 uur aan datatransfer. Nas heeft geen andere RAID mogelijkheden dan 0 en 1.

Ik hoor dan ook graag wat andere hebben besloten, en waarom en voornamelijk wat hun ervaring daarmee is.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:46
JBOD is geheel niet veilig. Enige relatief veilige keuze is Raid 1, met uiteraard de verminderde opslagcapaciteit als resultaat.

Onlangs een 8TB NAS binnen gekregen, ook dus maar 4GB over. Op zich spijt van (had grotere capaciteit moeten nemen) maar aangezien harddisks sowieso kapot gaan zou ik toch voor Raid 1 kiezen. En dan de echt belangrijke data alsnog op de andere harddisk(s) backuppen.

Snelheidswinst ga met je Raid 0 op een NAS sowieso niet hebben.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 13:23
Zelf gebruik ik voor mijn Nas Stablebit Drivepool, dit werkt voor mij perfect, 80% van mijn bestanden zijn series/films/games etc. deze zijn makkelijk te vervangen indien een HDD zou crashen. Voor de belangrijke bestanden, foto's / documenten / administratie etc, kun je heel makkelijk instellen dat ze op minimaal 2 verschillende HDD's staan. Ook backup ik deze mappen naar een andere PC in het netwerk. Ook heeft stablebit een plugin voor WHS die elke xx tijd alle HDDs scanned en wanneer er een smart error komt hij automatisch alle data van deze schijf kopieert naar andere schijven in de pool.

Indien je geen WHS draait zijn er genoeg alternatieven voor andere besturingssystemen.

[ Voor 16% gewijzigd door realmadridsi op 23-11-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:12:
JBOD is geheel niet veilig. Enige relatief veilige keuze is Raid 1, met uiteraard de verminderde opslagcapaciteit als resultaat.
Ik ben het niet eens met je "relatief veilig". Het is prima te verantwoorden om RAID 0 te gebruiken als je de boel goed backupt en in geval van nood kunt leven met wat downtime.

RAID 1 heb je om downtime te voorkomen en om de kans te verminderen dat je je backup nodig gaat hebben. Dat je een backup van de belangrijke data moet maken staat buiten kijf, maar dat heeft de topicstarter al opgelost met 2 externe schijven.

Wel moet de TS dan even nadenken over hoe die backups dan worden gemaakt. Het moeten bijvoorbeeld niet gemounte volumes zijn die met een recursief script makkelijk zouden kunnen beschadigen. Het is ook niet offsite dus niet effectief bij brand, diefstal, vernieling, etc. Dat is echter een ander verhaal.
Snelheidswinst ga met je Raid 0 op een NAS sowieso niet hebben.
Dat is waarschijnlijk waar. Maar je hebt wel een enkel volume waarop je 1 groot filesystem kunt maken.
Overigens kan dat ook met JBOD + LVM of iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Een backup op een externe disk is hoe dan ook altijd beter wanneer je zekerheid wilt. RAID (1) is alleen gewenst als je hogere beschikbaarheid wilt of meer performance, het is géén backup.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.