Volgens mij wordt mijn pc veel te heet? Help

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 13:58
Hallo allen,

Sinds ik Dragon Age: Inquisition zit te spelen is mij opgevallen dat de PC waar ik op speel aardig heet wordt.

Dit is de PC (ps. alles draait op de snelheden zoals geleverd door alternate die hem in elkaar heeft gezet):

Intel i7 4790K
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
R9 290 (Gigabyte GV-R929OC-4GD)
Fractal Design Define R4 Pearl Black
8gb ddr3 geheugen (Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8)
Scythe Mugen 4 PCGH
Samsung EVO 256gb SSD
WD Caviar Black 640GB HDD

Zie screenshots van HW Monitor en CPU-Z:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2aafzb9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/hrlh13.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2q1zad3.jpg

Is dit te heet?
Zo ja, hoe komt dit en hoe fix ik dit?

Oh ik zie dat ik de temps van de videokaart niet op de screenshots heb zitten.

Max value: 93 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door DataBass op 21-11-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18
100C!? Dat is veel en veel te heet. Zit je cpu fan wel aangesloten ? Zit de cooler goed gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:40
93c is idd veeels te warm voor een i7 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 19:17

vleesjus

echte vleesjus!

Voltage is veel te hoog! 1.45v is veel te veel voor deze cpu. zelf draai ik 1.25v op 4.4ghz

ps. mijn cpu wordt ook wel 100°C bij linx, maar in normaal gebruik eigenlijk niet meer dan een graadje of 60.

[ Voor 38% gewijzigd door vleesjus op 21-11-2014 21:00 ]

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Ik heb de kast maar even opengemaakt en erin gekeken.

De CPU fans draaien duidelijk dus die zijn wel aangesloten.

Voltage te hoog volgens vleesjus? Hoe kan dit dan? Ik heb dat nooit aangepast :?

[ Voor 0% gewijzigd door DataBass op 21-11-2014 21:05 . Reden: Ik kreeg een gapende smiley ipv een verbaasde smiley... hmmm xD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 00:44
Wordt het koelblok warm wanneer je met de hand voelt?

Voltages kun je controleren in de bios, deze zouden op AUTO moeten staan

Je zou evt bios reset kunnen doen

[ Voor 12% gewijzigd door TheGrillmeister op 21-11-2014 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Idle niet, ik zal het spel weer eventjes opstarten en dan met de hand op het koelblok voelen. Moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
zowieso klopt dat voltage niet, het is veel veel te hoog voor een i7 zoals hiervoor gezegd zal rond de 1.25 moeten zitten

wat zijn je idle temps ?

[ Voor 10% gewijzigd door TheGrillmeister op 21-11-2014 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-10 21:46

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

De temperatuur als je niets doet.

dus als je pc wel aan staat maar nergens mee bezig is

[ Voor 53% gewijzigd door Djesse8999 op 21-11-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Idle is de pc zo'n 30 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Okay heel frapant, misschien gelijk een onderdeel van het probleem gevonden.
Ik had de kast nog open staan terwijl ik de pc opnieuw heet probeerde te maken en toen wilde hij niet boven de 68 graden uit... ik doe de kast dicht en boem, 96 graden in 2 minuten.

Maar ik heb mijn antwoord! Ja, het koelblok wordt warm.

edit: Kan ook aan de content waar ik op dat moment doorheen liep liggen ... Nou gaat hij namelijk met open kast weer niet ONDER de 70 graden...

Maar voltage is dus veel te hoog? 1.25 is wat het eigenlijk moest zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door DataBass op 21-11-2014 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Waar heb je ventilatoren in je kast en welke richting blazen ze op.

Om met een frisse start te beginnen raad ik een bios reset aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Tichelmanm schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:53:
Waar heb je ventilatoren in je kast en welke richting blazen ze op.

Om met een frisse start te beginnen raad ik een bios reset aan
Ik ben even in de BIOS geweest en heb er foto's van gemaakt.
Alles stond al op <auto> blijkbaar?

https://www.dropbox.com/s...4%2022%2002%2018.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...4%2022%2002%2044.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...4%2022%2002%2051.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...4%2022%2003%2009.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...4%2022%2003%2018.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...4%2022%2003%2024.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...4%2022%2004%2004.jpg?dl=0

Zien jullie iets vreemds?

[ Voor 3% gewijzigd door DataBass op 21-11-2014 22:12 . Reden: dropbox links werkten niet als [img] tag blijkbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Zal eens kijken naar bios updates

"Just update your bios to the newest version. I had the same problem, 1,392 Vcore for my i7 4790K. thats way too much. After update bios sets 1,18 Volt."

http://www.tomshardware.c...re-49v-gigabyte-uefi.html

Pas wel op met flashen in Windows, laatst heb ik mijn bios gebrickt ....

Ik zal even kijken naar de changelogs en edit mijn post zometeen

EDIT:
Staat niet echt wat bij over voltages
http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=4953#bios

EDIT:
"- defaults to way too much CPU voltage with the i7-4790k, every with the latest F5 BIOS. At stock clocks it defaulted to 1.39v. That's ridiculous. I dialed it back to 1.28 volts at 4.7 Ghz and it's stable and runs significantly cooler, though the i7-4790k tends to run hot anyway"

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813128702

bij reviews

EDIT:

Wijzig Vcore eens in 1.25v en kijk eens of je kunt booten.

[ Voor 39% gewijzigd door TheGrillmeister op 21-11-2014 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
dus ik moet die voltage handmatig terugschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Probeer het zal ik zeggen, kapot gaat hij niet van minder voltage.
Hij kan instabiel worden of niet booten

Waar heb je je cpu fan op aangesloten, wordt volgens mij niet weergegeven in bios
CPU FANSPEED = 0

[ Voor 32% gewijzigd door TheGrillmeister op 21-11-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Ik heb geen idee waar die op is aangesloten. Ik heb de PC niet zelf in elkaar gezet (Deed alternate voor mij). Hoe kan ik dit zien?

Ik voel wel wind als ik mijn hand bij de fans houd en ik zie ze ook bewegend dus 0 lijkt me sterk.
Ik zie wel dat de fan van de kast stilstaat momenteel maar de pc is ook idle dus dan moet ik hem misschien weer eerst stressen.

Ik heb overigens de voltage op 1.25v gezet en zit dit bericht nu op die pc te typen dus we kunnen stellen dat die gewoon kon booten op 1.25v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Ja onder stress staan die kast fans nog steeds uit...
Hoe fix ik dit nou weer (Alternate, wat heb je gedaan joh)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
https://www.dropbox.com/s...4%2022%2002%2051.jpg?dl=0

Op dit plaatje zie je dat 1 fan draait 424RPM, welke dat is is mij een raadsel natuurlijk.
Je kunt de kabels volgen waar deze heen gaan op je moederbord. Op het moederbord staat tekst waar die aansluiting voor is.

Je hebt waarschijnlijk de aansluitingen CPU0, CPU1, CASE1, CASE2 etc

is ook niet zo gek dat je cpu warm wordt, ten eerste teveel voltage waar alternate niks aan kan doen. Ten tweede stuurt je moederbord de cpu fan niet op temperatuur op dit moment.

Mooi dat hij boot op 1.25V, even online verder uitzoeken wat default is. Of je moet het testen middels stress test en daarmee het ideale voltage voor jouw cpu bepalen.

[ Voor 32% gewijzigd door TheGrillmeister op 21-11-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:42

HugoBoss1985

Xenotech

Standaard zouden er 2 fans in je kast moeten zitten, die Alternate dan aangesloten zou moeten hebben op je moederbord en/of direct op de voeding.

Met zo'n pc mag je wel wat betere koeling hebben voor je onderdelen.
Dat wil zeggen: een goed geventileerde kast met een aantal ventilatoren
Met jouw onderdelen in die kast zou ik er wat ventilatoren bij zetten, als ik jou was.
Het feit dat je cpu temperatuur behoorlijk lager is als jij het zijpaneel eraf haalt bevestigt dat de koeling beter kan.

Je kan nog zo goede heatsinks/koelers op je onderdelen hebben, maar als de airflow in de behuizing niet voldoende is dan heb je er niets aan.

Hoe warm wordt je videokaart? (Met- en zonder het zijpaneel testen.)
Met die Gigabyte R9 290 kaart zou ik een kast gekozen hebben waar 2 intake fans in het zijpaneel kunnen.
Standaard zit er in deze kast géén fan in de mounting van het zijpaneel, daar zou ik er toch minstens wél eentje inbouwen.
In de bodem kun je ook nog een fan inbouwen.

Kijk even wat je huidige situatie is qua koeling (heb je inderdaad maar de standaard 2 140mm fans?) en post dat hier eens.

[ Voor 82% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2014 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ben ik de enige die het opvalt dat ia +0,200mv en llc +300mv heeft?
ik kan het verkeerd hebben hoor maar staan deze dan niet ook op debiel hoge voltages?
de ts kan beter maar zoveel mogelijk voltages van de bios googlen en dan handmatig op stock zetten voor het geval dat het moederbord dus inderdaad ook veel meer prik op meer componenten heb gezet voordat het hele spulletje degradeerd of stukgaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Die LLC setting moet het dan wel zijn, want dat is load line calibration. Dan doe je even 0.3V bovenop je vcore... Zet die is eens op auto/0 en probeer het dan eens.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
maks11223344 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 23:49:
ben ik de enige die het opvalt dat ia +0,200mv en llc +300mv heeft?
ik kan het verkeerd hebben hoor maar staan deze dan niet ook op debiel hoge voltages?
de ts kan beter maar zoveel mogelijk voltages van de bios googlen en dan handmatig op stock zetten voor het geval dat het moederbord dus inderdaad ook veel meer prik op meer componenten heb gezet voordat het hele spulletje degradeerd of stukgaat? :)
Heel apart inderdaad dat voltages niet kloppen in dit geval. Waar het aan ligt, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 23:01:
Standaard zouden er 2 fans in je kast moeten zitten, die Alternate dan aangesloten zou moeten hebben op je moederbord en/of direct op de voeding.

Met zo'n pc mag je wel wat betere koeling hebben voor je onderdelen.
Dat wil zeggen: een goed geventileerde kast met een aantal ventilatoren
Met jouw onderdelen in die kast zou ik er wat ventilatoren bij zetten, als ik jou was.
Het feit dat je cpu temperatuur behoorlijk lager is als jij het zijpaneel eraf haalt bevestigt dat de koeling beter kan.

Je kan nog zo goede heatsinks/koelers op je onderdelen hebben, maar als de airflow in de behuizing niet voldoende is dan heb je er niets aan.

Hoe warm wordt je videokaart? (Met- en zonder het zijpaneel testen.)
Met die Gigabyte R9 290 kaart zou ik een kast gekozen hebben waar 2 intake fans in het zijpaneel kunnen.
Standaard zit er in deze kast géén fan in de mounting van het zijpaneel, daar zou ik er toch minstens wél eentje inbouwen.
In de bodem kun je ook nog een fan inbouwen.

Kijk even wat je huidige situatie is qua koeling (heb je inderdaad maar de standaard 2 140mm fans?) en post dat hier eens.
Aan deze post klopt vrij weinig.

Ongeveer iedere kast, op de 50% mesh gamekasten, zal koeler zijn zonder zijpaneel. De Define R4 heeft een prima airflow, zeker voor een geisoleerde kast. De 140mm fans verplaatsen meer dan genoeg lucht. Meer plaatsen is echt alleen nodig bij stevig overgeclockte systemen of 2x R9 290. Een Define R4 kan dit systeem echt makkelijk koel houden.

Bron: Heb die kast zelf ook, en heb een AMD 1100T gekoeld door een TR Macho + R9 290 gekoeld door een Gelid Icy. Mijn CPU is dus een groter heethoofd dan die van TS, maar blijft in game [Far Cry 4 ultra] steken op een nette 45-48 graden met casefans op 7v.

Voltages lijken mij zeker verkeerd,

Overigens, ik lees dat iig 1 van de case fans niet draait. Dat betekend dat ie of stuk is, of Alternate hem niet goed heeft aangesloten. Een Define R4 heeft een fancontroller vooraan, aangesloten op molex als het goed is, dus als je pc aan is, horen je casefans ook te draaien, regelbaar met dat schuifje achter de deur. Als 1 van de 2, of allebei, niet draaien, snap ik wel dat je kast, en systeem, veels te heet wordt.

CPU-fans zijn aangesloten op je mobo, en horen ook altijd te draaien.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Had nog niet gelezen dat TS define R4 had, heb hem zelf ook. Prima kast ook kwa koelvermogen idd.

Conclusie:
- Zet voltages goed in bios
- Controleer of alle case fans goed aangesloten zijn, naar mijn idee liefst op moederbord maar kan ook op fan controller in kast.
- CPU fan hoort aangesloten te zijn op moederbord
- Check eventueel koelpasta tussen cpu & koeler, hiervoor zal je wel opnieuw koelpasta aan moeten brengen.
- Check of je fans goede richting op draaien (ga ik wel vanuit). Aangezien R4 2 140mm fans heeft zal onderin in de kast moeten blazen en bovenin uit de kast.

Succes en laat weten wat de resultaten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe hoort Alternate dit op te lossen omdat het een geassembleerde PC is die nog onder garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Ja alleen moest ik wel de zegelstickers verbreken om de kast open te maken <_< Dus die zullen wel niks doen.

LLC stond al op auto, andere opties zijn normal, low, medium, high, extreme. Ik zie geen 0 xD Dus die staat nu nog op auto. maar ik had de voltage van de cpu zelf al op 1.25 gezet, is het daar nu nog niet mee gedaan dan?

Casefan voorin de kast doet het wel volgens de bios alleen kan ik die helemaal niet zien zitten (flink weggewerkt). Denk dat ik die pas visueel kan zien zitten als ik een hard disk rack weghaal.

Fan achterop de kast doet helemaal niks, die hoort alles naar buiten te blazen neem ik aan.

GPU werd ook zo'n 90 graden in de oude situatie onder heavy load.
Die wordt in idle al 45 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door DataBass op 22-11-2014 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

DataBass schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 09:51:
Ja alleen moest ik wel de zegelstickers verbreken om de kast open te maken <_< Dus die zullen wel niks doen.
Je kan altijd proberen, als dit probleem zich al voordeed voor je de kast openmaakte (je hebt die screenshot en dit topic als bewijs)

niet geschoten is altijd mis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

VasZaitsev schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 00:23:
[...]

Aan deze post klopt vrij weinig.

Ongeveer iedere kast, op de 50% mesh gamekasten, zal koeler zijn zonder zijpaneel. De Define R4 heeft een prima airflow, zeker voor een geisoleerde kast. De 140mm fans verplaatsen meer dan genoeg lucht. Meer plaatsen is echt alleen nodig bij stevig overgeclockte systemen of 2x R9 290. Een Define R4 kan dit systeem echt makkelijk koel houden.

Bron: Heb die kast zelf ook, en heb een AMD 1100T gekoeld door een TR Macho + R9 290 gekoeld door een Gelid Icy. Mijn CPU is dus een groter heethoofd dan die van TS, maar blijft in game [Far Cry 4 ultra] steken op een nette 45-48 graden met casefans op 7v.

Voltages lijken mij zeker verkeerd,

Overigens, ik lees dat iig 1 van de case fans niet draait. Dat betekend dat ie of stuk is, of Alternate hem niet goed heeft aangesloten. Een Define R4 heeft een fancontroller vooraan, aangesloten op molex als het goed is, dus als je pc aan is, horen je casefans ook te draaien, regelbaar met dat schuifje achter de deur. Als 1 van de 2, of allebei, niet draaien, snap ik wel dat je kast, en systeem, veels te heet wordt.

CPU-fans zijn aangesloten op je mobo, en horen ook altijd te draaien.
Volgens jou is het een feit dat er vrij weinig klopt aan mijn post.
Ik probeerde een nuttige verhaal te posten en mijn mening te geven...

Jouw verhaal vind ik (Dat vind ik, het is dus niet een feit 8)7 ) ook niet helemaal correct en mijn persoonlijke ervaring is anders.
Maar ik heb dan ook een andere kast en meer ventilatoren.
Je geeft aan dat "iedere kast koeler zal zijn zonder zijpaneel", dat begrijp ik niet helemaal.
Bedoel je de temperatuur van de kast zelf of van de onderdelen in de kast?
Volgens mij ligt het er maar aan welke koeling en welke kast je hebt.
Ik denk dat het meest ideale is wanneer je het verschil bijna niet merkt, dan denk ik dat je voldoende airflow hebt d.m.v. ventilatoren.
Zonder zijpaneel -en dus zonder airflow- zal bijvoorbeeld een chipset zonder ventilator heter worden i.c.m. een tower model cpu koeler.
Maargoed de TS gaf in een post aan dat de temperatuur van zijn cpu lager lag zonder zijpaneel.
Als dat dus klopt dan denk ik dat extra casefans dus kunnen helpen.

De standaard koeling van de Define R4 zal best prima zijn, maar het kan dus wél beter.
Ik zou er meer fans inbouwen. (Mijn persoonlijke mening.)
Hoe dan ook, als de standaard koeling van die Define R4 voor jou voldoende is: lekker voor je!
Overigens heb ik een HD 7850 en ik heb 2x 140mm fans in het zijpaneel van mijn kast.
Feit of niet, op die manier blijft een videokaart koeler en tevens wordt ook de achterkant van een briesje voorzien.
Als een HD 7850 koeler blijft door extra casefans (In de zijkant of in de bodem van de kast, als intake) dan zal een R9 290 ook koeler blijven, denk ik.

[ Voor 58% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-11-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 10:03:
[...]

Volgens jou is het een feit dat er vrij weinig klopt aan mijn post.
Ik probeerde een nuttige verhaal te posten en mijn mening te geven...

Jouw verhaal vind ik (Dat vind ik, het is dus niet een feit 8)7 ) ook niet helemaal correct en mijn persoonlijke ervaring is anders.
Maar ik heb dan ook een andere kast en meer ventilatoren.
Je geeft aan dat "iedere kast koeler zal zijn zonder zijpaneel", dat begrijp ik niet helemaal.
Bedoel je de temperatuur van de kast zelf of van de onderdelen in de kast?
Volgens mij ligt het er maar aan welke koeling en welke kast je hebt.
Ik denk dat het meest ideale is wanneer je het verschil bijna niet merkt.
Zonder zijpaneel -en dus zonder airflow- zal bijvoorbeeld een chipset zonder ventilator heter worden i.c.m. een tower model cpu koeler.
Maargoed de TS gaf in een post aan dat de temperatuur van zijn cpu lager lag zonder zijpaneel.
Als dat dus klopt dan denk ik dat extra casefans dus kunnen helpen.

De standaard koeling van de Define R4 zal best prima zijn, maar het kan dus wél beter.
Ik zou er meer fans inbouwen. (Mijn persoonlijke mening.)
Hoe dan ook, als de standaard koeling van die Define R4 voor jou voldoende is: lekker voor je!
Overigens heb ik een HD 7850 en ik heb 2x 140mm fans in het zijpaneel van mijn kast.
Feit of niet, op die manier blijft je kaart koeler en tevens wordt ook de achterkant van een briesje voorzien.
Als een HD 7850 koeler blijft door extra casefans (In de zijkant of in de bodem van de kast, als intake) dan zal een R9 290 ook koeler blijven, denk ik.
Probleem is dat de standaard casefan achter in de kast dus helemaal niks doet. Ik moet nou nog even kijken of hij wel aangesloten is of dat hij stuk is. Maar gezien die het niet doet kan ik ook niet zeggen of de kast normaal WEL goed genoeg zou koelen.

Ik had hier in ieder geval al minstens 2 problemen op elkaar gestapeld zitten.
Voltage van CPU was veel te hoog en de outtake-fan van de kast doet niks.
Ik heb de voltage van de CPU nu verlaagd en geen 100 graden meer aangetikt.
Volgende stap is de casefan denk ik? :)

Zit nu als voorzorgsmaatregel in ieder geval met de kast open en 2 usb ventilators erop gemikt zolang de casefan niks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

DataBass schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 10:14:
[...]

Probleem is dat de standaard casefan achter in de kast dus helemaal niks doet. Ik moet nou nog even kijken of hij wel aangesloten is of dat hij stuk is.
Deed deze het ook al niet toen je de kast kreeg?

als dit het geval is is het een fout van Alternate en zouden zij het moeten oplossen (lijkt mij dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DataBass schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 10:14:
[...]

Probleem is dat de standaard casefan achter in de kast dus helemaal niks doet. Ik moet nou nog even kijken of hij wel aangesloten is of dat hij stuk is. Maar gezien die het niet doet kan ik ook niet zeggen of de kast normaal WEL goed genoeg zou koelen.

Ik had hier in ieder geval al minstens 2 problemen op elkaar gestapeld zitten.
Voltage van CPU was veel te hoog en de outtake-fan van de kast doet niks.
Ik heb de voltage van de CPU nu verlaagd en geen 100 graden meer aangetikt.
Volgende stap is de casefan denk ik? :)

Zit nu als voorzorgsmaatregel in ieder geval met de kast open en 2 usb ventilators erop gemikt zolang de casefan niks doet.
Heb je de problemen met het bios voltage en de ventilator wel aangekaart bij Alternate?
In verband met je garantie zou ik dat zeker wel doen.
Stel je voor dat er iets door defect was geraakt...
Op zich is het wel fijn dat je er zelf achter gekomen bent.
Heb je geen vastlopers of BSOD's gehad?

Waar zit de fan aangesloten?
Als hij op je moederbord zit aangesloten hij draait, dan zou je de snelheid uit kunnen lezen.
Het kan ook nog zijn dat je een fanspeed setting -van de bewuste fan- te laag hebt staan in je bios.
Probeer de fan eens ergens anders aan te sluiten (andere fan connector op je moederbord of fancontroller.)
Als hij dan nog niet gaat draaien kan hij defect zijn.

Ik denk dat nu het onderstaande gebeurd:
Als alleen je intake fan werkt dan komt er koele lucht in je kast, die wordt dan warm door al je onderdelen.
Als die lucht er dan niet geforceerd weer uitgehaald wordt, dan blijft er dus teveel warme lucht in je kast hangen.
Die warme lucht kan dus niet snel genoeg afgevoerd worden.

Als je het zijpaneel eraf wilt laten doe je er inderdaad verstandig aan om wat lucht over je moederbord heen te laten blazen.

Wat zijn de temperaturen van je videokaart in idle en load zonder zijpaneel?

[ Voor 56% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-11-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Djesse8999 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 10:17:
[...]

Deed deze het ook al niet toen je de kast kreeg?

als dit het geval is is het een fout van Alternate en zouden zij het moeten oplossen (lijkt mij dan)
Ik denk dat die het altijd al niet deden dan. Ik zou het niet weten. Ik kan die fans niet zien zonder de kast open te maken. Het is namelijk de Fractal R4 kast zonder het raampje in de zijkant. Dus ik weet het in ieder geval nu pas.
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 10:19:
[...]

Heb je de problemen met het bios voltage en de ventilator wel aangekaart bij Alternate?
In verband met je garantie zou ik dat zeker wel doen.
Stel je voor dat er iets door defect was geraakt...
Op zich is het wel fijn dat je er zelf achter gekomen bent.
Heb je geen vastlopers of BSOD's gehad?

Waar zit de fan aangesloten?
Als hij op je moederbord zit aangesloten hij draait, dan zou je de snelheid uit kunnen lezen.
Het kan ook nog zijn dat je een fanspeed setting -van de bewuste fan- te laag hebt staan in je bios.
Probeer de fan eens ergens anders aan te sluiten (andere fan connector op je moederbord of fancontroller.)
Als hij dan nog niet gaat draaien kan hij defect zijn.

Ik denk dat nu het onderstaande gebeurd:
Als alleen je intake fan werkt dan komt er koele lucht in je kast, die wordt dan warm door al je onderdelen.
Als die lucht er dan niet geforceerd weer uitgehaald wordt, dan blijft er dus teveel warme lucht in je kast hangen.
Die warme lucht kan dus niet snel genoeg afgevoerd worden.

Als je het zijpaneel eraf wilt laten doe je er inderdaad verstandig aan om wat lucht over je moederbord heen te laten blazen.

Wat zijn de temperaturen van je videokaart in idle en load zonder zijpaneel?
Ik heb door met een zaklamp wat beter te zoeken nu de front intake fan gevonden. Slecht nieuws: Die doet ook niks. Dus er werd ook geen koude lucht ingezogen.

Nadere inspectie op het moederbord vertelt mij dit:

Er zit iets op sys_fan_1 , ik denk dat die van de outtake fan is.
Er zit iets op sys_fan_3 , is dat misschien de intake fan?
Scythe mugen zit op de cpu_fan.
De kast heeft ook een eigen fancontroller, zit die misschien in fan1/fan3?

Ik kan het niet echt volgen omdat de kabels naar achter het moederbord lopen.

Maar die 2 casefans doen dus iig helemaal niks.

Nee, ik heb nog geen contact gehad met Alternate hierover, ik kom er namelijk nu sinds dit topic pas achter. Ik ben zelf eigenlijk ook wel heel erg geschrokken hiervan. Zij hadden die voltages toch moeten zien? En de fans moeten hebben gecontroleerd? Ik vind dit eigenlijk best wel slecht.
Ik heb dan wel geen BSOD's gehad of vastlopers (daarom wist ik het ook al die tijd niet, ik heb die trouwens nog steeds nooit gehad. Ook niet bij 100 graden) maar hoe weet ik nu of er schade is gelopen door dit gepruts? Iemand had het over cpu degradatie? Wat is dit?

Edit: Videokaart IDLE zonder zijpaneel: 45 graden.

Edit2: Sys_fan1 en sys_fan3 in BIOS op full speed zetten brengt ze niet tot leven :/

Edit3: Foto's en een video met klep open:

https://www.dropbox.com/s...4%2015%2016%2025.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...4%2015%2016%2047.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...4%2015%2017%2001.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...4%2015%2017%2016.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...4%2015%2018%2008.mov?dl=0

[ Voor 7% gewijzigd door DataBass op 22-11-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:10
Linea recta naar Alternate, is niet jouw probleem, maar hun probleem. Niet zelf blijven uitvogelen wat het zou kunnen zijn gewoon naar de winkel en laat het ze maar oplossen. Je hebt niet voor niets een geassembleerd product gekocht, krijg je ook service voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Ik zit met het probleem dat die pc dan weer zo lang weg is.
Kan ik er ook gewoon heen met de auto dat ze het meteen fixen?

Ik heb net in de edit van mijn vorige post overigens afbeeldingen geplaatst en een video met de kast open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 16:26

Gmount

Ecorunner lid

En de fancontroller achter het deurtje doet ook niets?

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
nee doet ook niks.

Ik heb net Alternate gebeld met het verhaal en ik kan hem langs komen brengen.
Dat ik het deurtje hierom open maakte en dus de zegels verbrak is geen probleem.

Dat vind ik dan wel weer strakke service.

Hoop alleen dat hij nou niet een eeuwigheid weg blijft :P
Kan niet zoveel zonder die pc xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Dit klinkt eerder als een configuratie issue dan een hardware defect. Ik zou proberen met Alternate een afspraak te maken, en dat ze dan direct je PC kunnen checken. Opich zijn dit allemaal vragen/dingen die ze kunnen checken. Maar geen idee of zoiets bij Alternate mogelijk is.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 18:53
Hey,

Ik las dit topic toevallig. Ik heb ook dezelfde cast en dat ding in elkaar gezet:

- Je kan beiden zijkanten openmaken. Beiden zitten vast met van die duimschroeven.
- Achter je moedebord zit nog ruimte voor kabelmanagement, daar kan je dus via de andere kant gewoon bij.
- Daar zit ook je fan controller. Als je die wilt gebruiken sluit je daar de fans op aan en vervolgens met zo'n IDE stroomkabel aan op je voeding.

Ik zou nog even controleren of ze behalve de fans, ook de fan controller zelf van stroom voorzien hebben .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyumia
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 23:51
Het probleem dat ik zelf had met een 2600k + Mugen is dat ik het plastic beschermstickertje van de processorkoeler erop had laten zitten :+ . Deze werd toen ook rond de 90/100ºC. Dus misschien je koeler er even af halen en kijken of die er toevallig nog op zit :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdinandNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-07 12:14
Alternate zelf is niet heel goed in klantenservice alleen in een grote voorraad, in het filmpje van je draait ook 1 cooler niet, waarom? het is zo te zien een push, pull dus dat is goed.

Bios reset al uitgevoerd? aardig wat reacties dus te veel om te lezen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:33
alternate is wel heel goed in hun service laast was een fan kapot en binnen 2 dagen kreeg ik gratis een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 09:37

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

En, is het probleem inmiddels opgelost?

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Mijn PC is inmiddels terug en het probleem is weg :D
De CPU heb ik niet meer boven de 58 zien komen, de GPU niet boven de 75 (ik heb begrepen dat de r9 290 een heethoofd is? deze is door GigaByte ook nog eens factory OC'ed, heb de ventilators op de GPU nog niet hard horen blazen, wat hij eerst wel deed omdat het te heet werd, dus het zal wel goed zijn denk ik?)

Dit bleek het probleem na analyse van Alternate (en komt leuk genoeg overeen met wat wij hier al dachten)
- Casefans deden het niet doordat verbinding met case-fancontroller naar fans was verbroken, nu gefixed.
- BIOS versie had CPU Volt bug waardoor voltage veel te hoog was, BIOS flashen naar nieuwe versie fixte dit.

Bedankt voor de hulp allemaal :)
En Alternate bedankt voor de service ;)
Pagina: 1