Toon posts:

SSD en HD beide op AHCI?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Huidige situatie:
Moederbord Asus P6X58D PREMIUM met 2x SATA 6Gb. (Marvell controller) en 6x SATA 3Gb.(ICH10R).
Op SATA 3 Gb. Port 1: een HD Velociraptor SATA 3 Gb.(uit 2008) als C-schijf met W7.
Op SATA 3 Gb. Port 5 en 6: 2 CD/DVD recorders.
Op SATA 6Gb. Port 1: HD SATA 6 Gb. voor data beeld & geluid. Wordt heel vaak aangesproken.
Op SATA 6Gb. Port 2: HD SATA 6 Gb. voor back-ups. Wordt af en toe aangesproken.
Alle SATA Ports op IDE.

Geplande situatie:
Op SATA 6Gb. Port 1: SSD (Crucial) SATA 6Gb. als C-schijf met W7. Op AHCI.
Op SATA 6Gb. Port 2: HD voor beeld en geluid. Op AHCI.
Op SATA 3 Gb. Port 1: HD voor back-ups - op IDE.
Op SATA 3 Gb. Port 2: HD Velociraptor voor diversen - op IDE .
Op SATA 3 Gb. Port 5 en 6: 2 CD/DVD recorders - op IDE.

Vraag 1: zal de HD op SATA 6 Gb. Port 2 (beeld en geluid) goed werken op AHCI?
Vraag 2: of kan ik hem beter - als dat in BIOS mogelijk is - op IDE zetten?
Vraag 3: of kan ik hem beter op een SATA 3Gb. Port zetten?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Voor optimale prestaties zou ik vooral de SSD aansluiten op de ICH10R in plaats van op de Marvell. Voor de rest maakt het niet heel veel uit, als de poort van de SSD op AHCI kan is dat ook nog wel een pluspunt.

Verwijderd

Topicstarter
De 2 SATA 6 Gb. poorten hebben de Marvell controller. Dat zou dus wel kunnen - op AHCI.
Misschien moet ik overigens alleen de SSD op de SATA 6 Gb. poort 1 zetten en poort 2 leeg laten?

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Nee, voor optimale prestaties de SSD aansluiten op de ICH10R ;) Deze heeft een betere verbinding met de rest van het systeem dan de controller van Marvell. De rest van de apparaten gaat het overigens ook prima doen op een poort die ingesteld is op AHCI, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-01 11:40
En raak je dan niet de helft van je doorvoersnelheid van de SSD kwijt? 3GB t.o.v. 6GB?
Ik neem aan dat die Marvell controller ook gewoon voldoende bandbreedte heeft naar de rest van het systeem (anders is het kansloos om de controller te plaatsen lijkt mij).

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Doorvoersnelheid is niet hetgene wat een SSD snel maakt. Een SSD is snel vanwege de lage seek-times en als het mogelijk is meerdere lees of schrijfacties naast elkaar uitvoeren. De Intel-controller biedt hiervoor betere prestaties.
De Marvell-controller is leuk als je nog wat meer apparaten hebt om aan te sluiten, en natuurlijk om groot 'SATA 6Gb/s' op de doos te hebben.

Verwijderd

Duumke schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 01:36:
En raak je dan niet de helft van je doorvoersnelheid van de SSD kwijt? 3GB t.o.v. 6GB?
Ik neem aan dat die Marvell controller ook gewoon voldoende bandbreedte heeft naar de rest van het systeem (anders is het kansloos om de controller te plaatsen lijkt mij).
Wat je zegt is waar - die extra controllers zijn doorgaans kansloos. Als je in het SSD-topic kijkt komen zeer veel problemen van mensen die per ongeluk de verkeerde SATA-poort hebben gebruikt. In dit soort gevallen is SATA 600 vooral het gebruikte protocol en heeft het weinig relatie met de daadwerkelijk gehaalde snelheden.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar mensen staren zich nu eenmaal dood op cijfertjes. Ze zien sata600 en happen toe.
Daarom wordt sata3, hetgeen hetzelfde is al bijna niet meer gebruikt. Zien zelfs mensen die nog liever de notatie 6 Gb gebruiken, dat ziet er nog sneller uit. En als je vraagt het uit te spreken dan zeggen ze dat het een 6 gigabyte schijf is, terwijl die dus max 200 megabyte doet, en gemiddeld maar tegen de 150 megabyte zit.

En laten we wel wezen, de meeste goed verkopende schijven, ook HDD, adverteren nu ook met SATA600.
Het verkoopt goed, dus we zullen het ermee moeten doen.

De marvell poorten zullen wel zo'n 350 MB/s kunnen halen, maar het is beter deze niet voor het besturingssysteem te gebruiken. Teveel issues. Maar ze zijn wel goed voor voor bijv je backup en data drive.

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt allemaal voor de vele goede raad!
Dan ga ik de data- en de back-up schijven gewoon laten zitten op hun oude plek (SATA III - poort 1 en 2). op IDE.
En de SSD doe ik dan op SATA II - poort 1 - op AHCI.
De Velociraptor "voor diversen" doe ik dan op SATA II - poort 2 en, ik denk, op IDE.
De 2 recorders blijven ook op hun "oude"plaats.

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Zet alle schijven gewoon op AHCI, wel Windows opnieuw installeren ( of eerst de AHCI divers installeren voor je cloned) anders krijg je opstartproblemen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Waarom nog IDE modes willen gebruiken? schijven werken prima op AHCI mode.. of je moet echt oude IDE schijven met een losse SATA/IDE bridge er achter hebben... maar dat lijkt me sterk ;)

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Nu nog iets:

Uit het BIOS van het ASUS P6X58D PREMIUM moederbord (aanschaf 2012):
Marvell 9123 controller:
[disabled] disables the controller
[IDE mode] set to [IDE mode] when you want to use the SATA HDD’s as PATA physical storage drives
[AHCI mode] set to [AHCI mode] when you want the SATA HDD’s to use the AHCI. The AHCI allows the onboard storage driver to enable advanced SATA features that increase storage performance on random workloads by allowing the drive to internally optimize the order of commands.

Betekent dit nu dat de AHCI driver(s) al op het moederbord zit(ten)??

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Drivers niet.. ondersteuning voor AHCI zit zover ik weet.. in elke SATA II / 300 en SATA III / 600 controllers.. voor de SATA I / 150 controllers is het volgens mij meer de regel van NIET dan wel :?

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende komt uit de FAQ van ASUS:

Om een opstartprobleem te voorkomen dient u de AHCI-driver in het register in te schakelen vóór u de SATA-modus aanpast. Om dit te doen, volgt u onderstaande stappen:

1. Sluit alle programma's die op Windows gebaseerd zijn.
2. Klik op start, type in de Start-Zoekbalk: regedit ; vervolgens drukt u op Enter.
3. Wanneer u het dialoogvenster "User Account Control" ziet, klikt u op Continue.
4. Lokaliseer en klik op één van de volgende register-subsleutels:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV
5. In het deelvenster aan de rechterzijde, klikt u met de rechter muisknop op Start in de kolom Name en vervolgens op Modify.
6. In de balk Value data, tikt u 0 en vervolgens klikt u op OK.
7. In het menu File klikt u op Exit om uit de Register-editor te gaan. Sluit nu de pc af.
8 Daarna opstarten en in BIOS de aanpassing naar AHCI maken.

Dit is volgens mij de bekende register-aanpassing. Dit zou ik bij wijze van spreken nu al kunnen doen, nu de SSD er nog niet in zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 22:40 ]

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hoe ga je dan een OS installeren? Ga je een bestaande installatie klonen, of een nieuwe installatie doen? In het geval van klonen is de registeraanpassing vereist, anders is de aanpassing overbodig.

Verwijderd

Topicstarter
Het zou, dacht ik, als volgt kunnen:
1. pc is aan; register-aanpassing maken
2. volledige systeempartitie-backup maken met Acronis, op een andere schijf
3. pc uit zetten
4. oude C-partitieschijf er uit halen en SSD er in doen
5. pc opstarten naar BIOS en de SSD op AHCI zetten
6. na de BIOS-wijziging weer opstarten m.b.v. de Acronis opstartmedia DVD (heb ik al gemaakt)
7. met de Acronis DVD de onder -2- gemaakte backup op de SSD zetten
8. pc afsluiten - opstarten - BIOS opstartvolgorde in orde maken - doorstarten

:

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat ziet er uit als een mooi (en goed) stappenplan :)

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2025
Waarom niet gewoon alle poorten op AHCI zetten, tenzij je bepaalde hardware/software hebt dat IDE vereist zou ik gewoon alles op AHCI zetten. SATA HDD/SSD zijn bedoelt om via AHCI aan te spreken, de enige reden waarom je in een BIOS IDE kan selecteren is omdat er vroeger bij SATA1 schijven waren die niet werkten op AHCI en oude OS'en er niet mee om konden gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ja. OK. Alle disks op AHCI zal dus wel kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ben even afwezig geweest, maar heb inmiddels met succes de nieuwe SSD geinstalleerd. Alles werkt als een trein.
Hieronder nog even de definitieve werkvolgorde.
Moet wel opmerken dat dit allemaal met behulp van Acronis True Image Home 2014 gedaan is.

1. met Acronis 2014 een opstartmedium maken op DVD
2. pc is aan; register-aanpassing maken i.v.m. overzetting van IDE naar AHCI
3. volledige systeempartitie-backup maken met Acronis, op de backup schijf
4. pc uit zetten
5. oude C-partitieschijf er uit halen (of loskoppelen) en (nieuwe, lege) SSD er in doen.
6. alle andere schijven ook loskoppelen, zodat alleen de SSD en de back-upschijf aangesloten zijn
7. pc opstarten naar BIOS en de SSD en back-upschijf op AHCI zetten
8. in BIOS de opstartvolgorde wijzigen naar de DVD
9. na de BIOS-wijziging weer opstarten m.b.v. de Acronis opstartmedia DVD
10. met de Acronis DVD opstarten en de onder -3- gemaakte backup op de SSD zetten
11. pc afsluiten
12. alle aansluitingen weer in orde maken
13. opstarten naar BIOS; opstartvolgorde in orde maken; overige schijven ook op AHCI zetten
14. doorstarten naar Windows

Iedereen nogmaals hartelijk bedankt voor de hulp en goede raad.
Pagina: 1