m.2 / sata-express / pci-e / sata III / ...?

Pagina: 1
Acties:

• Javiik
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-02-2024
Hallo,

Ik ben een beginner met harde schijven, en ben aan het kijken naar wat er nu qua aanbod voor consumenten is. Ik ben met name geinteresseerd in de oplossingen voor SSD's die nu worden aangeboden. Ik heb al wat gelezen over aansluitmogelijkheden, maar ik kan er nu niet helemaal wijs uit worden wat nu een 'goede' oplossing is. Volgens mij is M.2 nu de standaard voor laptops, en vindt die zijn pad in desktops. De ssd die hierop kan moet passen qua lengte, maar is dus bijzonder klein (vergeleken met 'normale' hdd's of zelfs ssd's ), en vallen bij sommige moederborden onder het moederbord volledig weg. Dit lijkt mij dus vrijwel de perfecte oplossing voor een mITX systeem die een zo klein mogelijk systeem wil (daarnaast wel een oude hdd met een paar tb voor opslag). Kan iemand mij de voor / nadelen van een M.2 ssd uitleggen, en of het voor een mITX systeem wel een 'goede' oplossing is, of dat ik beter af ben met een standaard ssd via sata III?

Vriendelijke groet,

Stephan Kuiper

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:40
M.2 is een 'opkomende' standaart en wordt steeds meer, het meerendeel van de compacte ssd's is nogsteeds msata. Deze msata ssd's zijn vaak ook wat goedkoper dan hun M.2 tegenhangers (wel langzaamer). Heb je al op wikipedia gekeken oid?
Als je de ruimte hebt zou ik voor een normale sataIII ssd gaan, is het goedkoopst en snel zat voor 95% van de gebruikers.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
M.2 is de omschrijving van de connector, en heeft verschillende mogelijkheden. SataIII via M.2 biedt qua performance geen voordelen t.o.v. mSata, maar het slot heeft ook pci-e lanes, waarmee wel snelheidswinst te halen is. Daar zijn dan ook nog 2 smaken in, namelijk met sata/ahci protocol (wat eigenlijk voor traditionele harddisk is bedacht en niet heel efficient voor SSD's) en het nieuwe NVMe protocol.

Qua keuze zou ik voornamelijk afgaan op het moederbord wat je wilt gebruiken en dan zien wat voor aansluitingen die heeft. mSata is best klein, en goed betaalbaar. M.2 is even opletten met protocollen en ondersteuning, maar is mogelijk meer toekomstbestendig.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.