[Discussie] Developers en PC-gaming: Wordt de PC vergeten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Net als vele van jullie ben ik begonnen met het spelen van computerspellen op de PC. Ik kan het mij nog herinneren als de dag van gisteren: een PC met een Voodoo3-kaart erin en dan maar genieten van alle grafische pracht die op het scherm werd getoond in een resolutie van 1024x768. ;)

In augustus van dit jaar heb ik, voor het eerst sinds 7 jaar en na een periode gevuld met console gaming, weer een échte gaming-PC samengesteld; ik wilde mij weer gaan richten op PC-gaming.

Nu ben ik een aantal maanden verder en geniet ik met plezier van mijn nieuwe systeem. Echter, ik moet toegeven dat ik met mate geniet, want er is mij wel iets opgevallen de afgelopen maanden bij het spelen van diverse games. De meeste AAA-spellen hebben tegenwoordig namelijk, zo blijkt, allemaal één ding gemeen: de slechte optimalisatie voor PC.

Ik lees het regelmatig terug op diverse fora, zoals het officiële forum voor Dragon Age: Inquisition. Gamers die klagen over slechte performance terwijl hun systeem ruim voldoet aan de systeemeisen. Ook recente games als Call of Duty: Advanced Warfighter, Far Cry 4 en Assassin's Creed: Unity voor de PC worden geplaagd door dit soort slechte prestaties als gevolg van slechte optimalisaties. Veelal wordt dan gezegd dat het een 'slechte console port' is en uiteindelijk moet je dan als gamer maar wachten op ondersteuning vanuit AMD of nVidia.

Ook ik merk dat ik als gebruiker en gamer vaker tijd doorbreng in de menu's of in Windows om diverse drivers uit te proberen, in de hoop de games beter te (kunnen) laten lopen.

Nu realiseer ik mij natuurlijk dat niet elk systeem gelijk is. Je hebt te maken met verschillende componenten en die moeten maar goed met elkaar samen kunnen werken in een systeem. Maar ik kan mij herinneren dat ik vroeger toch minder moeite hoefde te doen om een spel goed te laten lopen op mijn systeem.

Ik vraag mij dan ook af waar de oorzaak ligt. Zijn het de technieken die voor developers complexer zijn geworden? Is het luiheid van de developers? Of heeft het te maken met de verschuiving en verhouding tussen PC- en console gaming binnen de markt?

Naar mijn mening heeft de PC, bij de grote developers, geen hoge prioriteit meer i.v.m. het feit dat de markt voor console gaming steeds groter wordt. Uiteindelijk draait het toch allemaal om geld en dat kan ervoor zorgen dat men de PC langzaam aan het vergeten is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Hoe kijken jullie tegen deze kwestie aan? Dat is dan ook de reden dat ik dit topic ben gestart: om meningen te delen en discussies omtrent dit onderwerp aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:05
Alles is te herleiden naar 1 uitspraak die heb gehoord, zowel als gebruiker en als developer, op de pc is tegenwoordig geen droog brood te verdienen. Als je groot geld wil verdienen, ontwikkel je voor 1 of meerdere consoles. Met de budgetten die daar mee gemoeid gaan, zou je op de pc nog niet quite spelen. Er zijn misschien een aantal titels per jaar die exclusief voor de pc komen en dat blijven en goed scoren binnen de doelgroep, de rest hangt er vaak bij als verplicht nummertje, en dat is soms te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
Schuey schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:36:
op de pc is tegenwoordig geen droog brood te verdienen.
Ik denk dat het meer aan de absurd hoge marketingbudgetten ligt. Publishers creëren daarmee hele hoge verwachtingen, een game moet dan ontiegelijk veel verkopen willen ze uberhaupt winst maken. Destiny zou dat waarschijnlijk nooit redden als het een PC exclusive was.

Square Enix in 2013 als voorbeeld: Tomb Raider (de reboot) verkocht 3,4 miljoen keer in de eerste maand, Sleeping Dogs verkocht 1,7 miljoen in het eerste half jaar, Hitman Absolution 3,6 miljoen keer in de eerste 4 maanden. Opzich goede cijfers zou je zeggen, Sleeping Dogs valt misschien wat tegen, maar toch niet slecht voor een nieuwe IP. En deze cijfers zijn niet eens inclusief de digitale download sales. Maar nee, Square Enix meld dat de verkopen tegenvallen. De CEO stapt op omdat hij niet kon voldoen aan de verwachtingen en later melden ze dat ze dat jaar een verlies hebben geleden van $138 miljoen.

Op de PC is prima geld te verdienen. Als dat niet zo zou zijn dan kwamen er helemaal geen (multiplatform) games meer uit. CD Projekt Red en Blizzard zijn grote developers die jarenlang hebben kunnen leven van PC sales. CD Projekt Red gaat zelfs zo ver om hun grootste game (The Witcher 2) talloze keren gratis weg te geven. En Blizzard zetten hun games niet eens op Steam. Diablo 3 is 12 miljoen keer verkocht op PC. Minecraft is meer dan 17 miljoen keer verkocht op PC/MAC, daar komt gemiddeld 7000 per dag bij (ook niet op Steam). Roberts Space Industries heeft met Star Citizen $62 miljoen(!) opgehaald. Vertel mij nog eens dat er op de PC geen winst te behalen valt.

Je moet ook niet vergeten dat er op de PC veel meer concurrentie is. Als je nu een shooter uitbrengt op de nieuwe consoles, concurreer je met Battlefield, Destiny en CoD. Als je een shooter uitbrengt op PC, concurreer je met Counterstrike, Planetside, Rising Storm, CoD, Natural Selection, Hawken, Battlefield, Insurgency, talloze oudere shooters die nog veel gespeeld worden en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De hoge heren bij de grote publishers (EA, Activision, Ubisoft) hebben gewoon een voorkeur voor consoles. Een gesloten platform die beheerd word door 1 bedrijf waar ze een goede relatie mee hebben, waar makkelijk voor te ontwikkelen is omdat iedereen hetzelfde apparaat thuis heeft staan. Dan houden ze ontwikkelingskosten zo laag mogelijk en kunnen ze meer geld pompen in marketing. Een publisher als Activision pompt tegenwoordig meer geld in marketing dan ontwikkeling. Er word dan een klein team gezet op de PC versie om daar ook even wat geld te halen. Deze kleine teams komen soms onder erg veel druk te staan. De deadline voor de game is vaak al erg vlot voor een team van honderd(en) mensen, moet je nagaan wat voor druk er op staat voor een klein team dat dat allemaal moet vertalen naar de PC.

Gelukkig zijn er ook verstandige publishers die externe studio's inhuren om de games te porten naar PC. Studio's zoals Nixxes, een Nederlandse studio die onder andere Tomb Raider en Thief hebben geport naar de PC. Tweakers had hier trouwens nog een mooie videoreport over een tijdje terug: video: Nixxes: Utrechtse pc-games al jaren aan de top

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik denk dat de PC gamers ook voor een groot deel wel andere games spelen. Veel PC gamers spelen veel games als LoL, Starcraft, World of Warcraft, Hearthstone etc. Sommige games als LoL zijn zo populair, dat de LoL spelers uberhaupt geen andere games spelen. Dit maakt de PC markt voor andere ontwikkelaars wel kleiner.

Voor mijzelf merk ik dat ik weleens bereid ben om 50 euro te betalen voor een titel op de PS4 of Xbox One, maar dat ik PC games vaak via 1 of andere Russische site voor een eurootje of 25 haal. Ik moet wel zeggen dat ik mijn PC uberhaupt niet meer aan heb gezet sinds de aanschaf van mijn PS4 en Wii U. Het gemak wat console gaming mij geeft is voor mij op dit moment precies wat ik zoek.