Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-08 11:53
Hallo iedereen,

Adinias hier.

Ik wil aankomende kerst mijn PC gaan upgraden voor iets rond de 600 euro (niet duurder dan 650, maar liever minder). Ik heb zelf al een idee van wat ik ongeveer wil hebben, maar misschien kan ik nog iets verbeteren of een betere PC voor het zelfde geld hebben.

Hier een aantal punten om rekening mee te houden:
  • Ik heb al een 750 watt voeding (Corsair CX750M)
  • Ik heb een 1,5 TB schijf en een SSD krijg ik als Kerst-cadeau, dus die staat er niet bij.
  • Er staat een MSi GTX660 Gaming in de lijst en deze heb ik al gekocht, die is niet te veranderen in de lijst.
  • Ik hou me vast aan een Intel i5 of i7 als het in de prijsklasse past. Zelf heb ik in mijn lijst een i7 staan.
Dat waren mijn punten, hier is mijn lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 166,-€ 166,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 107,99€ 107,99
1MSI GeForce GTX 660 Gaming€ 179,90€ 179,90
1MS-Tech X3 Crow€ 87,04€ 87,04
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,83

Zien jullie iets dat ik in mijn max. 650 euro budget kan verbeteren?
Misschien is er een beter Moederbord of een betere processor dat in het budget past?

Alvast bedankt,

Adinias.

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxcy
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-08 22:29
Prima build! Maar waarom wil je zon duur moederbord? door het moederbord te veranderen kom je al onder 600 euro. Door bijv. dit moederbord te nemen. Alleen moet je even kijken welke versie bios erop zit anders word je processor niet herkend.

En wat voor voeding heb je?

PSN: daxcyy | XBL(WIN10): FataL Risky | AMD Ryzen 7 5800X / MSI RTX 2060 / 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat voor voeding heb je?

Waarom in hemelsnaam een MStech kast? Voor gamingkastjes is Corsair of Bitfenix een leuke keuze, voor strakkere kasten is Fractal Design leuk. MS-tech zou ik echt nooit nemen.

Mobo is overkill. pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO is leuk met M2 slot, pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 is leuk zonder m2 slot.

Koeling is wat overkill als je niet gaat overklokken. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.3 is dan ook prima.

Een GTX660 zou niet mijn keuze zijjn geweest, niet echt een intressante videokaart namelijk.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
daxcy schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:10:
Prima build! Maar waarom wil je zon duur moederbord? door het moederbord te veranderen kom je al onder 600 euro. Door bijv. dit moederbord te nemen. Alleen moet je even kijken welke versie bios erop zit anders word je processor niet herkend.

En wat voor voeding heb je?
Ik heb dat moederbord gekozen omdat ik dacht dat dat goed was. Als je zegt dat die chipset die op dat Gigabyte moederbord zit beter is, dan neem ik er wel één met die chipset. Ik vindt het namelijk belangrijk om alles in een vergelijkbare kleur te hebben als dat kan voor een redelijke prijs.
VasZaitsev schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:14:
Wat voor voeding heb je?

Waarom in hemelsnaam een MStech kast? Voor gamingkastjes is Corsair of Bitfenix een leuke keuze, voor strakkere kasten is Fractal Design leuk. MS-tech zou ik echt nooit nemen.

Mobo is overkill. pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO is leuk met M2 slot, pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 is leuk zonder m2 slot.

Koeling is wat overkill als je niet gaat overklokken. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.3 is dan ook prima.

Een GTX660 zou niet mijn keuze zijjn geweest, niet echt een intressante videokaart namelijk.
Moederbord ga ik nog achteraan met die chipset zoals ik hiervoor ook al zijn.
En die kast heb ik uitgekozen omdat het de enige is die ik mooi vindt. Ik ben nog al flink kieskeurig en toen ik die kast zag was ik meteen verkocht. Hij ziet er gewoon geweldig uit en is nog aardig compleet ook nog.

Andere koeling neem ik vooral omdat ik een stillere koeling wil hebben. Daarom heb ik deze gekozen. En als ik dan nog een keer wil overklokken, kan dat ook.

Edit:

Is er toevallig voor dit geld ook nog een betere i5-moederbord combinatie die ik kan nemen?
Zo ja, zou iemand die dan kunnen posten?

Edit 2:
Ik heb een nieuwe lijst gemaakt met een wat minder overkill moederbord:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H97-Gaming 3€ 97,95€ 97,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,79

[ Voor 38% gewijzigd door Adinias op 21-11-2014 16:35 ]

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Overklokken gaat je niet lukken met een non-k cpu. Ook is de Gelid een prima, stille koeler.

Dat mobo is leuk, maar nogsteeds prijzig. Die MSI is net zo leuk, en goedkoper.

Die kast: er moet toch wel iets zijn wat ook leuk is en wél van een respectabele bouwer is? MS-tech staat gewoon synoniem aan troep, ik zou echt geen 90 euro uitgeven daaraan, daarvoor kun je veel betere kasten zoals de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black [gewoon de beste sub 100 euro kast] of de pricewatch: Corsair Obsidian 350D Window kopen. En nog veel meer andere kasten die erg goed zijn.

Nog meer gamer, en van lagere kwaliteit, zijn kasten als de pricewatch: Cooler Master Storm Scout II Advanced en pricewatch: Cooler Master HAF XM, maar die zijn zeker nog beter dan die MS-troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
VasZaitsev schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:51:
Overklokken gaat je niet lukken met een non-k cpu. Ook is de Gelid een prima, stille koeler.

Dat mobo is leuk, maar nogsteeds prijzig. Die MSI is net zo leuk, en goedkoper.

Die kast: er moet toch wel iets zijn wat ook leuk is en wél van een respectabele bouwer is? MS-tech staat gewoon synoniem aan troep, ik zou echt geen 90 euro uitgeven daaraan, daarvoor kun je veel betere kasten zoals de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black [gewoon de beste sub 100 euro kast] of de pricewatch: Corsair Obsidian 350D Window kopen. En nog veel meer andere kasten die erg goed zijn.

Nog meer gamer, en van lagere kwaliteit, zijn kasten als de pricewatch: Cooler Master Storm Scout II Advanced en pricewatch: Cooler Master HAF XM, maar die zijn zeker nog beter dan die MS-troep.
Ik wilde eerder de Cooler Master CM Storm Scout 2 Midnight Black, maar die is niet meer te koop. Anders had ik die genomen. Nu zie ik echter niet veel meer mooiers dan die MS-tech kast. En waarom zou het rotzooi zijn?

een paar minuten later:
Ik kwam er net achter dat er de 'Advanced Edition' Van die Scout 2 uit is gekomen :)

Dus wordt het of deze lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,79

Of deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Storm Scout II Advanced€ 69,55€ 69,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 611,30

Edit:

Maar is er voor die 600 euro limiet echt niks beters dat ik qua moederbord-processor combinatie kan doen als ik een i5 wil?

Edit 2:

Oh, hehe. Ik zag niet dat jij ook die Cooler Master Storm Scout 2 Advanced aanraadde. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nou, ik ken werkelijk geen enkel product van MS-tech welke ik het predikaat "redelijk" zou geven, laatstaan "goed". Kijk bijv. naar hun voedingen die letterlijk tijdbommen zijn, en mijn ervaring met hun wat oudere kasten is dat ze echt alles wisten verkloten wat ze konden verkloten. Scherpe randen overal, slecht passende panelen, 5.25" bays die alles behalve 5.25" waren, knoppen die binnen maanden stuk waren etc etc.

Zoek maar op het forum, werkelijk niemand zal je MS-tech aanraden.

De CM Storm kasten, tja, als je van plastic-fantastic-hoe-meer-ledjes-en-decibels-hoe-beter houdt, en niet heel veel belang hecht aan prijs/kwaliteit, zijn het aardige kasten. Echter, zoals ik al zei, puur kijkend naar prijs/kwaliteit kun je echt [veel] beter krijgen.

Koeler blijft overkill.

Mobo kan wat goedkoper dus, maar, die gaming 3 heeft wel een wat betere geluidschip dan die MSI zag ik, dus, opzich is dat geen gekke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
VasZaitsev schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:13:
Nou, ik ken werkelijk geen enkel product van MS-tech welke ik het predikaat "redelijk" zou geven, laatstaan "goed". Kijk bijv. naar hun voedingen die letterlijk tijdbommen zijn, en mijn ervaring met hun wat oudere kasten is dat ze echt alles wisten verkloten wat ze konden verkloten. Scherpe randen overal, slecht passende panelen, 5.25" bays die alles behalve 5.25" waren, knoppen die binnen maanden stuk waren etc etc.

Zoek maar op het forum, werkelijk niemand zal je MS-tech aanraden.

De CM Storm kasten, tja, als je van plastic-fantastic-hoe-meer-ledjes-en-decibels-hoe-beter houdt, en niet heel veel belang hecht aan prijs/kwaliteit, zijn het aardige kasten. Echter, zoals ik al zei, puur kijkend naar prijs/kwaliteit kun je echt [veel] beter krijgen.

Koeler blijft overkill.

Mobo kan wat goedkoper dus, maar, die gaming 3 heeft wel een wat betere geluidschip dan die MSI zag ik, dus, opzich is dat geen gekke keuze.
Bij die CM Storm kast staat niet dat hij van plastic is, maar juist van staal. Klopt die tekst niet, of is hij toch wel voor het grootste deel van staal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Grootste deel wel natuurlijk, maar de voorkant is van veel, goedkoop aanvoelend/ogend plastic.

Opzich is er niks mis met plastic, deurtje en een flink deel van de voorkant van mijn Define R4 zijn ook van kunststof, maar, dat voelt en ziet er best okay uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
VasZaitsev schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:33:
Grootste deel wel natuurlijk, maar de voorkant is van veel, goedkoop aanvoelend/ogend plastic.

Opzich is er niks mis met plastic, deurtje en een flink deel van de voorkant van mijn Define R4 zijn ook van kunststof, maar, dat voelt en ziet er best okay uit.
Hierdoor weet ik nu dus geen mooie kast van onder de 100 euro te vinden :(
Ik wil iets met een mooie voorkant (niet leeg) en ook iets dan degelijk is.

Weet jij nog modellen die NIET een lege voorkant hebben. Want die modellen vindt ik erg lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Lege voorkant? Bedoel je dingen met een deurtje?

Enfin, even snel de PW ingedoken en hieronder een flink deel van de kasten welke ik behoorlijk "gamer" vind uitstralen, en waarvan ik weet dat ze qua prijs/prestatie prima dingen zijn. De meeste kun je ook windowed krijgen als je wilt.
pricewatch: Corsair Carbide SPEC-03 Red Led
pricewatch: Fractal Design Arc Midi R2 Window
pricewatch: Corsair Carbide 300R
pricewatch: Corsair Graphite 230T Windowed Black
pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Window
pricewatch: Raijintek Agos Zwart

Hopelijk zit er wat tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
VasZaitsev schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:48:
Lege voorkant? Bedoel je dingen met een deurtje?

Enfin, even snel de PW ingedoken en hieronder een flink deel van de kasten welke ik behoorlijk "gamer" vind uitstralen, en waarvan ik weet dat ze qua prijs/prestatie prima dingen zijn. De meeste kun je ook windowed krijgen als je wilt.
pricewatch: Corsair Carbide SPEC-03 Red Led
pricewatch: Fractal Design Arc Midi R2 Window
pricewatch: Corsair Carbide 300R
pricewatch: Corsair Graphite 230T Windowed Black
pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Window
pricewatch: Raijintek Agos Zwart

Hopelijk zit er wat tussen.
Ik weet nu niet of ik de Phanteks Enthoo of de Corsair Carbide 300R wil.
De Phanteks Enthoo ziet er op zich wel compleet qua functies uit en ziet er daar naast ook wel nice uit. Die 200 mm fan is trouwens ook erg welkom. Alleen lijkt hij wel erg groot te zijn en ook nog al lomp om bijvoorbeeld naar LAN-parties meet nemen.

De Corsair Carbide lijkt alleen wel een beetje op een goedkope C70, maar is ook niet bepaald lelijk, hij lijkt ook wel prima geschikt om stickers of zo iets op te doen. Qua meenemen heeft deze kast mijn stem.

Maar misschien is meenemen wel niet zo belangrijk en verander ik mijn oude computer-setup in een meeneembare met een lichtere kast. Maar dat is nu niet belangrijk.

Welke van de vorige twee kasten zou jij kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zelf zou ik de Enthoo nemen, staat als erg goed te boek, al zijn de Corsairs ook zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
VasZaitsev schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 19:34:
Zelf zou ik de Enthoo nemen, staat als erg goed te boek, al zijn de Corsairs ook zeker goed.
Om even terug te komen op wat ik hiervoor twee keer eerder vroeg:

Is er voor dit geld ook een beter Core i5 met een beter moederbord te krijgen, of is dit wel bijna het beste dat ik kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Uiteraard zijn er betere i5's te krijgen. De volgende in lijn zijn de 4560 en 4690(4670). In games zal je het verschil nauwelijks merken, dus is het niet echt een betere koop te noemen, maar beter zijn ze wel.

En een beter moederbord, tja wat wil je? Hier heb je al een heel luxe ding te pakken, waar je veel aan kán hebben, maar als je alle opties niet gebruikt kan je ook 30 euro minder uitgeven.

[ Voor 21% gewijzigd door br00ky op 25-11-2014 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
br00ky schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:15:
Uiteraard zijn er betere i5's te krijgen. De volgende in lijn zijn de 4560 en 4690(4670). In games zal je het verschil nauwelijks merken, dus is het niet echt een betere koop te noemen, maar beter zijn ze wel.

En een beter moederbord, tja wat wil je? Hier heb je al een heel luxe ding te pakken, waar je veel aan kán hebben, maar als je alle opties niet gebruikt kan je ook 30 euro minder uitgeven.
Ik bedoel vooral voor mijn prijslimiet die ik nu gesteld heb van 600-650 euro. Is daar een betere i5 + moederbord combo die ik kan gebruiken?

Dit bedoel ik vooral omdat ik zeker wil weten dat ik het beste van het beste voor deze prijs heb, want ik weet dat als ik iets moois ontdek (bijvoorbeeld overklokken nadat de garantie voorbij is), dat ik dat dan ook wil kunnen. Daarom wil ik met deze PC-upgrade gewoon voor de komende jaren ook goed vooruit kunnen, en niet de processor en moederbord na 2-3 jaar hoeven vervangen, maar alleen misschien de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Kortgezegd, meer past er niet in je budget, dus nee. Overklokken gaat je minstens 80 euro extra kosten (pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed + pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
br00ky schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:24:
Kortgezegd, meer past er niet in je budget, dus nee. Overklokken gaat je minstens 80 euro extra kosten (pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed + pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5).
Oké, bedankt voor de tip. Maar kan ik dan met deze i5 die ik nu heb nog wel een tijdje vooruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Absoluut, kijk maar een "terug". Builds met een jarenoude 2500 of zelfs nog ouder doen het nog prima. GPU's bottlenecken binnen enkele jaren, je cpu doe je (inmiddels) jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
br00ky schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:28:
Absoluut, kijk maar een "terug". Builds met een jarenoude 2500 of zelfs nog ouder doen het nog prima. GPU's bottlenecken binnen enkele jaren, je cpu doe je (inmiddels) jaren mee.
Dat is te zien aan de hoeveelheid Pentium 4's die je nog bij bedrijven ziet :P

Maar even serieus, is er nog geen PCIe 4.0 x16 op komst?
Of zal dit nog wel een jaar of 3-4 duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Leesvoer van google.
Pagina: 1