Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb de search gebruikt om op monitor te zoeken, GTX660 te zoeken en op overige monitor fora (o.a. die over de ultrasharps van Dell) te kijken, maar geen antwoord kunnen vinden. Dit is geen aankoopadviesvraag over de monitoren, maar eerder een aansluitingsvraagstuk hoe ik het beste resultaat uit de verschillende monitortypen kan halen. Zo hier mijn topic:

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een nieuwe monitor voor bij mijn PC. Ik heb een jaar geleden een gamePC gebouwd vanuit de BBG (+/- €1100). Hierin zit o.a. een GTX 660 kaart van MSI, maar deze heeft alleen 2x DVI en 1 keer HDMI. Geen DP dus.

Nu is mijn vraag wat jullie mij adviseren. Ik heb mijn oog laten vallen op de Ultra HD monitor van Samsung (28inch) (Samsung 28D590D) en een Ultrasharp van Dell (27inch) (Dell Ultrasharp U2713HM)

Na veel gezoek en gelees op internet, en dan vooral over de beste aansluiting van monitoren, vind ik eigenlijk een eenduidig antwoord: The way to go is toch wel Displayport. Hiermee kan ik de resolutie van 3840x2160 van de Samsung weergeven op 60Hz. HDMI zal begrenst zijn aan 30HZ, wat uiteraard zonde is en DVI heeft de samsung niet. Mijn huidige GTX 660 heeft echter geen DP aansluiting.

Zijn er overigens overige bezwaren om niet voor Ultra HD te gaan (bijvoorbeeld dat jullie denken dat mijn PCtje het niet aan kan o.i.d.)? En is er een bezwaar om een DP->DVI kabel te gebruiken?

Grof gezegd heb ik een i5, GTX660, 8GB RAM, 450W power.

Alvast bedankt!

Groeten, Yuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ligt eraan wat je gaat doen. Patience moet wel lukken, alle serieuze games op 4k met die kaart, ik denk dat je blij mag wezen als 30fps op low haalt. 2GB VRAM door een krappe 192bits bus, da's niet echt top voor alles hoger dan fullHD.

Zelf zou ik lekker wegblijven van dat Samsung paneel, TN is heel eng. Slecht contrast, slechte kleuren, nog slechtere kijkhoeken. De 1440p Dell is wel leuk, IPS geeft iig betere kleuren en zeer goede kijkhoeken.

Echter, ook 1440p op een GTX660 is niet heel tof. Dat ding loopt gewoon erg hard tegen een VRAM bottleneck aan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-08 16:01
DVI ondersteunt als het goed is ook (nog) geen 4K resolutie, dus dat gaat sowieso al niet werken.
Maar het echte probleem zit hem in die GTX660, gamen gaat echt niet lukken op zo'n gigantische resolutie. Ik zou dan toch echt aanraden tenminste een GTX970 te halen want die GTX660 kan je op lage instellingen nog niet eens 30fps verwachten bij 'grafisch intensieve' games...

[ Voor 4% gewijzigd door Nilsepils op 21-11-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt beiden.

Ik vind over het algemeen dat je bij deze Samsung niet heel erg last hebt van het TN paneel en alle drawbacks die dat met zich meebrengt (heb hem uitvoerig getest e.d.). Dingen zoals kijkhoek die maximaal is, is bij mij nou niet bepaald een vereiste. Ik heb nu een fullHD schermpie wat echt een drama is, dus elke verbetering is al een hele flinke.

Enig idee of die grafische upgrade problemen gaat opleveren voor mijn i5'je of power o.i.d.? Wat is dan beter: 1 nieuwe betere kaart of eenzelfde 2e kaart? Is wel een prijsverschilletje namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-08 16:01
i5 zou geen probleem moeten zijn, de huidige generatie is eigenlijk weinig sneller dan Sandy Bridge i5'jes.
Ik zou er dan zeker voor kiezen één enkele kaart te kopen, SLI zorgt vaak voor problemen, games die het (nog) niet ondersteunen ed. 9 van de 10 keer is het dus slimmer één nieuwe kaart te kopen en de oude weg te doen.

Ik zou zelf ook niet voor de Samsung kiezen, inderdaad vanwege het TN paneel. Maar als jij je er wel prettig bij voelt moet je dat vooral doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bij een extra GTX660 loop je gewoon even hard tegen een VRAM bottleneck op, dus dat schiet niet op.

4K en gamen kan volgens mij met geen enkele kaart, die resolutie is gewoon 4x zo hoog als FHD, en dat merk je. 1440p is voor moderne high-ends prima te doen. Prijs/prestatie gezien is de R9 290 dan imo de beste keuze.

Of je voeding een R9 290 heel leuk vind, ligt aan je voeding. Welke heb je?

Op 1440p zit je ongeveer vast aan IPS, jammer genoeg, voor gaming zie ik liever een goede AMVA.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Kwa power zal je wel goed zitten hiermee, maar ik zou eerder kijken naar een 290(x) ivm de hoeveelheid vram of een duurdere 980. Want vooral met de 4k resoluties ga je veeeel meer vram nodig hebben als je voor de komende tijd klaar wilt zijn.

En zelfs dan is een 290x beter ivm de aantrekkelijke prijzen hiervan.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Vasily: M'n voeding moet ik thuis even nakijken, ik geloof een 600W be quiet of coolermaster uit mn hoofd

@The_12oach: Die 290x ziet er aantrekkelijk uit, bedankt voor de info.

Ik denk dat ik het wel door heb. Gamen op 1440 is zat en dan ben ik voor +- €750 weer klaar (scherm+kaart)

Ik zat net inderdaad te lezen over die 970 kaarten in vergelijking met 980 en 290. Dat is wel duidelijk. Dan ga ik voor de 970 of 290x. Er zitten niet hele grote verschillen tussen geloof ik te lezen..

Ik denk dat dit topic wel gesloten kan worden. Ik dank u allen zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat ie daadwerkelijk dicht gaat, vergeet ze niet te overclocken!
Pagina: 1