Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 12:38
De NPO-app heeft sinds de laatste update toegang tot de microfoon van je toestel gekregen.

Hiermee kan er gerichte reclame op je iPad of Android device verschijnen. Vooralsnog kan de app alleen ultrasoon geluid detecteren wat tijdens televisie-uitzendingen meegezonden wordt.

Op basis van dit geluid worden gerichte reclames op je iPad getoond. Dan rijst de vraag: Is dit privacyschending?

"Het geeft op de seconde nauwkeurig aan op welk punt de kijker zich in een televisieprogramma of reclame bevindt. Gebruik van de instelling blijft volgens de NPO optioneel."

Nu luistert de app nog puur naar de TV, maar wat gaat er in de toekomst gebeuren?

Ster-directeur Arian Buurman laat weten reclames 'relevanter' te willen maken. Ze zou reclames willen koppelen aan de interesses van de kijker, maar ziet dit als een mogelijkheid voor in de toekomst.

Oftewel: Laat de app luisteren in de huiskamer waar over gesproken wordt, en toon deze reclames op TV...

Bron:
http://media.thepostonlin.../npo-heeft-afluister-app/
http://www.volkskrant.nl/...tel-afluisteren~a3772060/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
ed
Mastermind schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:42:
De NPO-app heeft sinds de laatste update toegang tot de microfoon van je toestel gekregen.

Hiermee kan er gerichte reclame op je iPad of Android device verschijnen. Vooralsnog kan de app alleen ultrasoon geluid detecteren wat tijdens televisie-uitzendingen meegezonden wordt.

Op basis van dit geluid worden gerichte reclames op je iPad getoond. Dan rijst de vraag: Is dit privacyschending?

"Het geeft op de seconde nauwkeurig aan op welk punt de kijker zich in een televisieprogramma of reclame bevindt. Gebruik van de instelling blijft volgens de NPO optioneel."

Nu luistert de app nog puur naar de TV, maar wat gaat er in de toekomst gebeuren?

Ster-directeur Arian Buurman laat weten reclames 'relevanter' te willen maken. Ze zou reclames willen koppelen aan de interesses van de kijker, maar ziet dit als een mogelijkheid voor in de toekomst.

Oftewel: Laat de app luisteren in de huiskamer waar over gesproken wordt, en toon deze reclames op TV...

Bron:
http://media.thepostonlin.../npo-heeft-afluister-app/
http://www.volkskrant.nl/...tel-afluisteren~a3772060/
Privacyschending... lijkt me duidelijk. Maar dat is voor deze cynische "marketeers" (zoals mevrouw Buurman) helemaal geen probleem. Cynisch omdat zij jou zien als een product binnen het gewenste verdienmodel. En dat "relevant" is natuurlijk niet in ons belang.

Reden te meer om deze "app" links te laten liggen, daar waar de mislukte producten thuis horen.
Kansloos, en het is te hopen dat dat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:50
Natuurlijk is dit een forse schending van privacy en het is tekenend dat het weer van overheidswegen komt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De (up-to-date) NPO app wil op mijn iPhone helemaal geen toegang tot de microfoon?

Of geldt het enkel voor de iPad?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Op iOS kan je er dan toch mee weg komen? Microfoontoegang weigeren. Ik heb nog maar een app gezien die per se een bepaald recht wilde en anders stopte met werken.

Op Android geef je helaas al volledige toegang door op installeren te drukken. (Of is dat inmiddels verbeterd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Wij kunnen toch gewoon zonder deze "app"? Vooral als ie "fishy" is.
Stemmen met de voeten, zoals onze zuiderburen dit noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 14:40
Ik vind het pas privacy schending wanneer mij niet gevraagd wordt if ik van deze functionaliteit gebruik wil maken. Er van uit gaande dat het gewoon gedaan wordt, vind ik het niet kunnen...

Ik snap die "data geilheid" van al die bedrijven en overheden niet...

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Helixon schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 18:33:
Ik vind het pas privacy schending wanneer mij niet gevraagd wordt if ik van deze functionaliteit gebruik wil maken. Er van uit gaande dat het gewoon gedaan wordt, vind ik het niet kunnen...

Ik snap die "data geilheid" van al die bedrijven en overheden niet...
Iets met marketing. Data die wellicht eens wel een keer nuttig zou kunnen worden gaan ze dan ook maar verzamelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:09
Ook op mijn Android (4.2.2) geen rechten voor de microfoon, hoor..

- Wacht ; de NPO radio1 app wel.. (Delete dus)

[ Voor 27% gewijzigd door MEN-O op 22-11-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 15:51

iChaos

It's Lupus.

Saturnus schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 18:05:
Op iOS kan je er dan toch mee weg komen? Microfoontoegang weigeren. Ik heb nog maar een app gezien die per se een bepaald recht wilde en anders stopte met werken.

Op Android geef je helaas al volledige toegang door op installeren te drukken. (Of is dat inmiddels verbeterd?)
Ik ken geen enkele fabrikant die privacymaatregelen inbouwt in haar ROMs. Voornaamste reden om op mijn telefoon een ROM te zetten met Privacybescherming uit CyanogenMod, zodat je fijn een melding krijgt wanneer een app iets wil doen en je zelf kunt weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Mastermind schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:42:
Vooralsnog kan de app alleen ultrasoon geluid detecteren
Onzin. Ik heb recent smartfoon microfoons getest, en het is vrij duidelijk: die kunnen dat niet eens. Ook de MP3 encoding van geluid houdt bij 18 kHz op, dus al kon de microfoon het detecteren, het zit simpelweg niet in de audio-output van gebruikers die digitaal TV kijken (de meerderheid).

Kortom, dit is gewoon herkenning van normaal geluid. De NPO weet toch welk geluid ze zelf uitzenden, het enige wat de app hoeft te kunnen is de tijd te synchroniseren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
MSalters schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:08:
[...]

Onzin. Ik heb recent smartfoon microfoons getest, en het is vrij duidelijk: die kunnen dat niet eens. Ook de MP3 encoding van geluid houdt bij 18 kHz op, dus al kon de microfoon het detecteren, het zit simpelweg niet in de audio-output van gebruikers die digitaal TV kijken (de meerderheid).

Kortom, dit is gewoon herkenning van normaal geluid. De NPO weet toch welk geluid ze zelf uitzenden, het enige wat de app hoeft te kunnen is de tijd te synchroniseren.
Dat kunnen de ingebouwde microfoons inderdaad niet (ultrasoon geluid).
Het geeft wel te denken hoe men ons dit probeert wijs te maken...
Ultrasoon geluid, ze weten toch w.s. niet wat dat is, dus kom op daar komen we mee weg.
Slecht hoor. Ongehoord hoe commercieel de wereld in korte tijd geworden is.
En dat dan proberen te verkopen met leugens en onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Het is geen ultrasoon geluid, er is een soort van watermerk toegevoegd aan het geluid, je merkt het verschil niet maar aan de hand daarvan kan de tijd/zender worden verkregen.

http://www.stoneroos.nl/nl/projects/npo-live-app

Dit is inderdaad wel een hellend vlak. Zou liever een app zien die geen microfoon rechten vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
rty schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 21:03:
Het is geen ultrasoon geluid, er is een soort van watermerk toegevoegd aan het geluid, je merkt het verschil niet maar aan de hand daarvan kan de tijd/zender worden verkregen.

http://www.stoneroos.nl/nl/projects/npo-live-app

Dit is inderdaad wel een hellend vlak. Zou liever een app zien die geen microfoon rechten vraagt.
En dit biedt vele mogelijkheden voor gebruikers, programmamakers en adverteerders.
Daar gaan ze verder niet op in. Dat het voordelen heeft voor de laatste 2 categorieën is evident.
Het is i.d.d. een hellend vlak, de grenzen van wat er kan en wat er mag worden steeds meer opgerekt.
En dat niet per definitie in ons voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 00:44
Het is privacyschending, maar als jij ervoor kiest en zij het duidelijk aangeven lijkt het me prima legitiem.

Als jij de ipad als tweede scherm wil gebruiken tijdens het TV kijken, dan moet het synchroon zijn, want het kan soms wel een minuut verschillen. Dit kan voor legitieme doeleinden (achtergrondinformatie tijdens films of interactieve mogelijkheden) en bediscusieerbare doelen (een link naar een automerk tijdens hun autoreclame).

Volgens mij gaat dit niet om marketingsonderzoek, maar puur om te zorgen dat de ipad als interactief tweede scherm gebruikt kan worden. Enja als je dat wilt zal je dat op een manier moetten synchroniseren. Ik zou zeggen dat het NPO zou sieren als zij dit ook handmatig mogelijk maken (zonder MIC toegang en dan zelf instellen), maar ik keur deze innovatie niet persee af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Bart2005 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:31:
[...]
Het geeft wel te denken hoe men ons dit probeert wijs te maken...
"men" ?

Noem gerust namen. Mastermind heeft dit in de TS toegevoegd. En als je zijn eerdere posts hebt gezien, dat snap je hopelijk waarom ik dan automatisch "aluhoedje" den.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 12:38
Er staat: "Nieuwe technologie in de app vangt een onhoorbaar signaal op dat de televisie uitzendt.".

"Onhoorbaar geluid" is mijns inziens geluid wat te zacht is om te kunnen horen, of buiten het menselijk hoorbare frequentiebereik ligt, vandaar mijn verwarring.

Deze frequentie kan inderdaad niet door een telefoonmicrofoon opgevangen worden. Ze hadden beter "onopvallend" geluid neer kunnen zetten.

Het maakt qua betekenis weinig verschil, in beide gevallen kun je het niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
MSalters schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:08:
[...]

Google beweert dat hun chromecast apparaat wel degelijk via ultrasoon communiceert met telefoons, tablets.
http://arstechnica.com/ga...s-using-ultrasonic-tones/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Geen privacyschending, lijkt me duidelijk.

IIG zolang hij doet wat ze zeggen dat hij doet. Ik zie niet waarom het synchroniseren van een NPO app met NPO uitzendingen een privacy schending zou zijn. Uiteraard kan dat wel veranderen als andere functionaliteit wordt ingebouwd, maar goed dat heb je altijd.

Aan de andere kant, zelfs als ze targeted advertisements zouden doen afhankelijk van wat je zegt, hoe is dat anders dan webmails die het doen afhankelijk van wat je schrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fly-guy schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:41:
Google beweert dat hun chromecast apparaat wel degelijk via ultrasoon communiceert met telefoons, tablets.
Is maar de vraag wat ultrasoon is en hoe de hardware daar mee om kan gaan.
Als er een 48kHz ADC/DAC in zit dan kan je nooit hoger dan 24kHz gaan. Maar boven de 20kHz kunnen de meeste mensen al niet meer horen laat staan hoger. Je kan ook op geluid een spectrale analyse maken om te kijken of het overeenkomt met wat je verwacht. Dat wordt onder andere gebruikt bij het tellen welke liedjes hoe vaak op de radio worden gedraaid.

Je kan je afvragen in hoeverre de melding bij de installatie van de app genoeg informatie bevat om de gemiddelde gebruiker te laten beseffen dat hun privacy toch in het geding is. Als je achteloos altijd alles installeert zonder de voorwaarden te controleren dan kan je wel eens voor een nare verrassing komen te staan als blijkt dat de NPO toch niet zo netjes met jouw gegevens om gaat.
Pagina: 1