Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs1985
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06-2021
Beste tweakers,

Mijn vader heeft een klein architectenbureau, waar men rendert met blender (cycles), ze lopen daar echter steeds vaker tegen de lange rendertijden aan. Nu is mij gevraagd hoe ze het renderen wat sneller kunnen maken.

Er wordt op dit moment gewerkt en gerenderd op 3.4Ghz i7 imacs uit 2013. (2 man werken met blender)

Nu zat ik eerst te denken aan een helmer renderfarm van 6 nodes met allemaal een i7 4790k, en deze dan te gebruiken met netrender, maar helaas kan netrender niet meerdere slaves gebruiken voor 1 frame. Deze optie valt dus af.

Ik zit nu tussen de volgende 2 setups te twijfelen:

- 1 krachtige rendercomputer (5960x overgeclockt naar 4Ghz), met een oude pc als master: zo is deze rendercomputer gemakkelijk te benutten vanaf de imacs. De imacs kunnen dan 's avonds als slave worden gekoppeld voor eventuele animaties die gerenderd moeten worden.

- 1 pc met meerdere gpu's (2x gtx 780 ti's vanwege de vele cuda-cores). En hierop dan teamviewer zodat als er iets gerenderd moet worden, de scene hierop kan worden geopend en worden aangezet

Hierover heb ik enkele vragen:

- Ik heb een oude macbook (met kapot scherm) liggen die ik evt. als master wil gebruiken, maar deze heeft maar 2GB ram, kan ik evt uitbereiden naar max 4GB (32 bit). maar moet de gehele blender scene ook op de master ingeladen worden? want dan is 4gb niet genoeg.

- Wat is sneller? 2x 780ti of een 5960x? en hoeveel sneller dan ongeveer?

- Als er een opdracht wordt verstuurd naar de netrender master om te renderen, kan de client dan gewoon doorwerken met blender? Zo ja, kan deze client dan ook nieuwe opdrachten sturen? En als ik meerdere slaves heb, worden deze verschillende opdrachten dan automatisch verdeeld over de slaves?

Alvast hartstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
renderen doe je tegenwoordig in de cloud. Autodesk heeft dit. Je hebt ook blender clouds waar je renders kunt laten maken...

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs1985
Bedankt voor het snelle antwoord, renderen in de cloud wordt op dit moment wel af en toe gedaan, maar liever doen we dit zelf aangezien renderen in de cloud vrij duur is: af en toe een plaatje valt wel mee, maar er wordt nu onderhand bijna constant gerenderd (ook animaties), en dit word steeds meer (als al het renderwerk in de cloud zou worden gedaan zou dit een aantal duizenden euro per jaar kosten).

Daarom zou er het liefst een kleine renderfarm komen waarmee het meeste werk dan wordt gerenderd, en de rest dan in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Renderen is puur cpu kracht, de gpu doet hier weinig mee. Dus ik zou zeggen hoe meer cores met hoge clocksnelheid geeft de meeste snelheid.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:07
@Rusky, dat is tegenwoordig niet meer zo, heel veel renderers gebruiken tegenwoordig ook de GPU, vaak dmv cuda of opencl.

Als je gaat voor een render machine met GPU's zou ik je aanraden om te kijken naar GPU's uit de quadro serie, deze zijn langzamer en duurder, maar hebben wel meer geheugen op de chip. Waardoor het renderen van grote scenes (waarbij het videogeheugen vol zit) stukken beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Volgens mij kan Cycles erg goed overweg met CUDA, dus ik zou zeker voor één of meerdere snelle NVidia-kaarten gaan. Of je dan voor een 780ti of voor een Quadro/Tesla moet gaan zou ik laten afhangen van de benodigde support en het budget. Die laatste zijn namelijk behoorlijk aan de prijs.

Volgens deze pagina bestaan er drie soorten nodes in Netrender, die als het nodig is ook op dezelfde machine kunnen draaien. Ik zou dus op de iMac-workstations blender instellen als master en afhankelijk van hoeveel power je nodig hebt één of meerdere slaves neerzetten. Als je inderdaad maar één node per frame kan laten renderen, heeft meer dan één slave dus weinig zin voor je statische plaatjes.

Oh, ik lees net dat er twee mensen tegelijk met Blender willen werken. Dan zou je dus daar allebij een client op moeten draaien en op één van de twee een master ernaast (dat kan, net zelf even uitgeprobeerd). Of inderdaad je laptop eraan hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Egocentrix op 23-11-2014 00:29 ]

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 23:02
GTX 580 is de beste GPU hiervoor (daarna heeft NVidia expres de performance verlaagt omdat ze anders geen Quadro's meer verkochten). Gewoon 2 pc's met een goedkope CPU neerzetten en 2 580's per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs1985
bedankt voor alle reacties! mijn voorkeur gaat, zoals er het nu voor staat, uit naar gpu renderen.

Ik heb zelf even een paar projecten waar nu aan gewerkt wordt proberen te renderen met de gpu van mijn laptop (gt 750 2GB Vram), daarbij krijg ik echter al memory errors, als ik het dan met de cpu probeer geeft hij een ram gebruik van 2,5-3,5GB op (en de grootte van de projecten groeit alleen maar).

Ik weet dat het ram verbruik met een aantal technieken wel verminderd kan worden (instancing etc.) maar dit kost extra tijd, (en tijd is geld :P), het is dus niet wenselijk dat hier telkens tegenaan gelopen wordt.

De GTX 580, 780 etc. vallen dus eigenlijk al af.

De quadro kaarten hebben inderdaad meer videogeheugen, de quadro k6000 heeft bijvoorbeeld 12GB ram, dit wordt verdeeld over 2 chips heb ik begrepen en het te gebruiken ram is dus 6Gb, dit is opzich genoeg, maar deze kaart kost €10000 en ligt dus buiten het budget (is trouwens zo'n €2000-€4000). Daarnaast is de quadro serie niet heel geschikt voor gpu rendering vanwege het beperkt aantal cuda-cores.

Ik had om deze redenen gpu rendering eigenlijk al redelijk opgegeven, maar nu kwam ik een aantal artikelen tegen waarin staat dat er eind van dit jaar waarschijnlijk 8GB versies van de gtx 980 en gtx 970 uitkomen, en rond februari de gtx 980 ti of 990 met 8gb ram.

8gb vram is voor de komende tijd wel voldoende, en deze kaarten zijn ook nog te betalen (waarschijnlijk zo'n €650-750 voor de 8gb gtx 980 lees ik), en aardig snel (980 staat in de blender benchmarks net onder de 780ti),

Ik denk dus dat ik maar even een maandje wacht, en dan een pc bouw met een moederbord waar aardig wat gpu's op kunnen (stuk of 4), en er dan 2 980's van 8gb in zet. Dan kunnen er in februari nog 2 gtx 980 ti's bij.

Deze pc komt dan gewoon in een hoekje te staan (zonder monitor) met teamviewer erop, de 2 man die met blender werken krijgen dan een extra monitor (goedkope 17" ofzo), waar ze hun teamviewer client op zetten, en als ze dan iets moeten renderen kunnen ze het bestand opslaan op de server, weer openen in teamviewer, en dan renderen.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1