Hoezo heb ik niet genoeg RAM?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een nieuwe laptop, een Lenovo met een i5 en 8GB RAM. Hiervoor had ik een 8 jaar oude MBP met 2GB RAM die ik voor hetzelfde gebruikte. Ik gebruik (op beide) Windows 8.1 en doe hetzelfde. Bij mijn nieuwe laptop krijg ik telkens een Windows melding dat ik een arbitraire keuze uit mijn open programma's moet afsluiten vanwege een tekort aan RAM. In de meeste gevallen heb ik alleen Visual Studio en Chrome open met een stuk of 20 tabs, sluit ik er een paar, druk op cancel, en kan ik weer een tijdje mee. Toch vind ik het raar dat hij dat nu ineens doet terwijl ik 4x zoveel RAM heb, en die melding eerder nooit heb gezien.

Als ik in de task manager kijk dan heb ik meestal bij die melding nog wel een of twee GB RAM vrij, dus ik vind dat Windows niet zo moet zeuren. Er lijkt ook niks op te vallen qua andere programma's die RAM aan het vullen zijn. Kan het zijn dat er toch iets mis is? Waar kan ik nog meer kijken om te zien hoe het nou echt komt dat dit probleem er steeds is?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja, 't is inderdaad vreemd dat je een "out of memory" melding krijgt, terwijl er nog meer dan een Gieg vrij is. Probeer eens Chrome te vervangen door de 64-bits versie

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:52

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Geeft Windows wel aan dat je 8GB hebt?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Chrome lijkt er behoorlijk wat van te kunnen. Ik kwam het bericht net weer tegen, en zo zag het eruit in taskman:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yp0MBQm.png

Dit is wat ik open heb in Chrome (nu 64 bit):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4ojKAdJ.png (Facebook is op dit plaatje zelfs al dood)

Vaak heb ik nog veel meer tabs open staan, en dat was nooit een probleem. Hoezo is dit nu weer zo veeleisend geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* Disable Gmail offline app if you have installed, uninstall google chrome completely, and then re-install the browser.
http://www.techverse.net/...es-high-cpu-memory-usage/

Google chrome has a inbuilt task manager ? yes it apparently does . Its made for advanced users but everybody can benefit from it . To bring up the task manager on Google chrome just press the following key combination ( Shift + Esc ) .
Je Chrome gebruikt zo te zien iets van 3GB+

Heb je specieke Chrome extensions ?

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 21-11-2014 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt dus maar 13 tabs open en al zoveel RAM in gebruik? Jeetje, ik heb met Opera 12.16 meer dan 200 tabs open gehad en dat was totaal genoeg voor iets van 3 GB aan geheugen. Om je een idee te geven hoe dat eruit zag:
Tel de tabs, zie het geheugen :)
Nu komt 't plaatje wel van Linux af, maar op Windows heb ik hetzelfde gedaan/gehad. Misschien een idee om een minder hongerige browser te gebruiken?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik denk dat je een Chrome issue hebt. Volgens mij gebruikt zelfs IE minder geheugen.

extensions disablen en anders.
Gebruik je Google drive ?
If you can’t find any problem through the above steps then thy Resetting Chrome . It fixes most of the problems wit chrome . Before resetting chrome , do sync your bookmarks and other data with your Gmail account so that you don’t lose them

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 21-11-2014 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:00

ResuCigam

BOFH

Wat zijn de instellingen van je swap file?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
ResuCigam schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:11:
Wat zijn de instellingen van je swap file?
Hier: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/L29Qwrk.png

Ik zou er wel meer van kunnen maken, maar dat lijkt me niet nodig. In plaats van klagen gaat 'ie dan stilletjes swappen, dan moeten we ook niet hebben.
Hero of Time schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:07:
Je hebt dus maar 13 tabs open en al zoveel RAM in gebruik? Jeetje, ik heb met Opera 12.16 meer dan 200 tabs open gehad en dat was totaal genoeg voor iets van 3 GB aan geheugen. Om je een idee te geven hoe dat eruit zag:
[afbeelding]
Nu komt 't plaatje wel van Linux af, maar op Windows heb ik hetzelfde gedaan/gehad. Misschien een idee om een minder hongerige browser te gebruiken?
Precies, vandaar ook het topic. Ik heb wel vaker in de richting van 100 tabs open in Chrome op OS X op dezelfde MBP met 2GB RAM, en dat is zelden een issue.

Ik denk dat de kern van het probleem in ieder geval deels bij Chrome ligt, dus ik ga eens uitzoeken welke extensions e.d. het probleem veroorzaken. Ik heb overigens alleen extensions die ik 'nodig' heb zoals Pushbullet, page ruler, hangouts, imgur...

[ Voor 59% gewijzigd door Jeroen op 21-11-2014 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Chrome staat sowieso bekend om een hoog memory gebruik.

http://techlogon.com/2012...and-ie-memory-usage-2012/

http://www.reddit.com/r/c...k/chrome_is_a_memory_hog/
However, it still uses a lot of RAM because it runs each tab as a separate process. This is good for security and stability but bad for performance on systems with limited memory.
Ik dacht te herinneren dat Chrome standaard rond de 200 Mb geheugen pakt. Elke extra tab ongeveer 100 Mb extra

[ Voor 12% gewijzigd door Viper® op 21-11-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57
Jeroen schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:27:
[...]

Hier: [afbeelding]

Ik zou er wel meer van kunnen maken, maar dat lijkt me niet nodig. In plaats van klagen gaat 'ie dan stilletjes swappen, dan moeten we ook niet hebben.

[...]

Precies, vandaar ook het topic. Ik heb wel vaker in de richting van 100 tabs open in Chrome op OS X op dezelfde MBP met 2GB RAM, en dat is zelden een issue.

Ik denk dat de kern van het probleem in ieder geval deels bij Chrome ligt, dus ik ga eens uitzoeken welke extensions e.d. het probleem veroorzaken. Ik heb overigens alleen extensions die ik 'nodig' heb zoals Pushbullet, page ruler, hangouts, imgur...
Gewoon op "automatically manage" zetten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 23:44

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

De page file kan anderhalf x je normale geheugen niet 8x minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
caanova1984 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:04:
De page file kan anderhalf x je normale geheugen niet 8x minder.
Hier zijn de meningen nogal over verdeeld (en naar mijn idee is dit ook achterhaald aangezien men dit 15 jaar geleden zei toen fysiek geheugen erg duur was) : hoezo zou je pagefile groter moeten worden met meer fysiek geheugen? Hoe meer fysiek geheugen hoe minder virtueel geheugen ik nodig heb.
In mijn desktop heb ik 20GB ram zitten, ik ga echt geen pagefile van 30GB gebruiken hoor (sterker nog : ik heb deze gewoon op 1GB staan en heb echt nooit last van problemen, zelfs als ik bijna alle 20GB opslok met VMs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Killah_Priest schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:08:
...Hier zijn de meningen nogal over verdeeld (en naar mijn idee is dit ook achterhaald aangezien men dit 15 jaar geleden zei toen fysiek geheugen erg duur was) : hoezo zou je pagefile groter moeten worden met meer fysiek geheugen? Hoe meer fysiek geheugen hoe minder virtueel geheugen ik nodig heb.
In mijn desktop heb ik 20GB ram zitten, ik ga echt geen pagefile van 30GB gebruiken hoor (sterker nog : ik heb deze gewoon op 1GB staan en heb echt nooit last van problemen, zelfs als ik bijna alle 20GB opslok met VMs).
Test voor de lol eens hoeveel tabs jij open kunt hebben in Chrome

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:44:
[...]
Test voor de lol eens hoeveel tabs jij open kunt hebben in Chrome
Wat heeft een memory vretende browser te maken met wat ik zeg over de grootte van een pagefile?
Ik zit btw momenteel zo'n 200km bij mijn pc vandaan dus testen met chrome gaat hoe dan ook niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 23:44

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Killah_Priest schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:08:
[...]

Hier zijn de meningen nogal over verdeeld (en naar mijn idee is dit ook achterhaald aangezien men dit 15 jaar geleden zei toen fysiek geheugen erg duur was) : hoezo zou je pagefile groter moeten worden met meer fysiek geheugen? Hoe meer fysiek geheugen hoe minder virtueel geheugen ik nodig heb.
http://blogs.technet.com/...page-file-for-anyway.aspx
Pagefile wordt gebruikt als je hardware geheugen al commited is met andere taken. Je gebruikt het dus als je geen beschikbaar geheugen over hebt. Met 20GB geheugen een pagefile hebben van 1gb slaat echt nergens op, zet het dan gewoon uit. Het kost namelijk gewoon processor kracht.

[ Voor 3% gewijzigd door NLKornolio op 03-12-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:02
Als aanvulling op het Pagefile verhaal, hier zijn al heel vaak goede posts over gemaakt op GoT.
Zie hier: YellowOnline in "[Win7] Gigabites op mijn C: verdwijnen..."

En als extra aanvulling: Meekoh in "[Win7] Gigabites op mijn C: verdwijnen..."

En ja het gaat dan wel over Win 7 in dat topic, maar het geld net zo hard voor Win 8(.1).

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
caanova1984 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:22:
[...]

http://blogs.technet.com/...page-file-for-anyway.aspx
Pagefile wordt gebruikt als je hardware geheugen al commited is met andere taken. Je gebruikt het dus als je geen beschikbaar geheugen over hebt. Met 20GB geheugen een pagefile hebben van 1gb slaat echt nergens op, zet het dan gewoon uit. Het kost namelijk gewoon processor kracht.
Uitzetten kan voor problemen zorgen met bepaalde (slecht gecode) software, daarom zegt MS ook dat je dan een zeer kleine pagefile moet hebben (ik zet 'm ook liever uit, daarom dus op het minimale geconfigureerd).
CPU hoef ik mij geen zorgen over te maken (workstation met een XEON).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:02
Killah_Priest schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:58:
[...]

Uitzetten kan voor problemen zorgen met bepaalde (slecht gecode) software, daarom zegt MS ook dat je dan een zeer kleine pagefile moet hebben (ik zet 'm ook liever uit, daarom dus op het minimale geconfigureerd).
CPU hoef ik mij geen zorgen over te maken (workstation met een XEON).
Dat niet alleen, een pagefile wordt voor heeeeel veel meer gebruikt. En is echt niet alleen nodig bij slecht gecode software.
Nagenoeg alle applicaties reserveren namelijk standaard een bepaalde hoeveelheid Virtual Memory (Pagefile+RAM), ook al gebruiken ze het nog niet actief! Wanneer je geen Pagefile hebt, zal hij je gewone RAM moeten gebruiken om toch aan de Virtual Memory behoefte van de applicatie te voldoen.
Dus zonder pagefile zal je geheugengebruik juist hoger zijn. Immers de reservering moet toch ergens vandaan komen.
Ik heb bijvoorbeeld hier Visual studio 2013 gestart, de Commit Size (Pagefile + RAM) is +-259MB. Terwijl de Private Working Set maar 161MB is. Die 161MB zit gereserveerd/in gebruik in RAM en is niet sharable, oftewel het kan niet weggepaged worden naar het pagefile.
Zou ik geen pagefile hebben dan wordt die hele 259MB reservering vanuit RAM gedaan, ook al wordt er maar 161MB van gebruikt ;).

Computer says no

Pagina: 1