HDD bijna versleten?

Pagina: 1
Acties:

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-01 00:57
Ha tweakers,

Mijn huidige systeemconfiguratie heeft regelmatig last van freezes en BSODs, meestal wanneer de pc uit slaapstand komt of met een videodriver probleem (atikmdag.sys / IRQL less or equal). Opstarten gaat echter steeds trager, terwijl ik m'n pc redelijk schoon houd (automatische defrag, regelmatig schijfopruiming, beperkt aantal opstartprogramma's). Laatste schone Windows install is slechts een halfjaar geleden. De HDD die ik gebrek loopt echter al mee sinds 2010 (Seagate 500GB 7200 / 16 cache). Belangrijke documenten staan in de cloud en veel losse data bewaar ik op mijn externe schijf, maar toch zou ik het erg vervelend vinden als hij er van de ene op de andere dag mee kapt. Dus, crystaldisk even gedraaid en kreeg een 'waarschuwing' vanwege 'reallocated sectors'. Temperatuur is ok, m'n behuizing is goed gekoeld. Screenshot heb ik bijgevoegd, ik vraag me of ik in de gevarenzone zit, of nog niet. Schijf heeft ca. 16.000 bedrijfsuren, ik weet ook niet of dat juist veel of weinig is eigenlijk..

Hoor het graag, alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/33mqxx4.png

Verwijderd

Je directe probleem is afkomstig van de actieve bad sectors (Current Pending Sectors) van 17 bad sectors (0x11 = 17). Je hebt ook wat omgewisselde sectoren (passieve bad sectors) maar dat is minder spannend.

Backup je gegevens en formatteer je hardeschijf (geen quick format) onder Windows 7 of hoger. Controleer of de Current Pending Sector weer 0 is. Dan kun je je schijf weer gebruiken.

• MuFFIN 007
Nouja, ik gebruik hem nu ook. Eenmaal opgestart en wel is er niet heel veel te merken. Ik heb echter niet zoveel verstand van dit stukje hardware, bedoel je eigenlijk dat mijn HDD gewoon rotto is? Dat 'ie elk moment uit elkaar kan knallen? Of is het meer een tijdelijke, minder ernstige fout die inderdaad verdwijnt na een schone format + install?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
Ik zou na bovenstaand advies nog even een extended SMART self-test of volledige readback doen. Na de wipe zou de pending sector count sowieso even 0 moeten zijn.

De vraag is of je daarna weer tegen problemen aanloopt, dat blijft een gok. Als je de mogelijkheid hebt zou ik een foutloze schijf gebruiken, of overstappen op een SSD.

Helemaal crashen zal de schijf niet zomaar doen, maar je hebt nu wel meer kans op additionele bad sectors dan bij een foutloze schijf.

Voor wat betreft je BSODs, IRQL_LESS_OR_EQUAL duidt meestal op instabiliteit, bijvoorbeeld door brak RAM. Zou even memtesten en/of modules los testen/swappen. Een screenshotje van Bluescreenview is eventueel ook wel nuttig om dat met iets meer zekerheid te kunnen zeggen.

• MuFFIN 007
Bedankt. Ik probeer het te begrijpen, maar is er een manier om in de gaten te houden of m'n HDD komende dagen verder degradeert? Heb nu niet de tijd een format te doen, maar wanneer de kans op failure groot is zal ik er toch snel wat aan moeten doen. Dus, op welke manier verandert het cijfer bij pending sector count als de situatie verslechtert? Ik heb ook HDTune, leest makkelijker af, en geeft nog een andere melding (zie screenshot). Daarnaast, is 17 bad sectors hoog? Kan je dat getal ook uitdrukken in GB of niet?

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/sytmkj.png

[ Voor 5% gewijzigd door MuFFIN 007 op 21-11-2014 01:04 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
MuFFIN 007 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 01:03:
Dus, op welke manier verandert het cijfer bij pending sector count als de situatie verslechtert?
Dan gaat de raw value verder omhoog. De reallocated sector count moet je daarbij eveneens in de gaten houden (dat betreft ook bad sectors, maar die zijn al omgewisseld, dus daar heb je geen last van).
Ik heb ook HDTune, leest makkelijker af, en geeft nog een andere melding (zie screenshot).
Die spin retry count hoort niet, maar ik zou er niet wakker van liggen. De airflow temperature lijkt me bogus, of de disk is een keertje erg warm geworden (worst zit net onder de threshold). Ook geen ramp.
Daarnaast, is 17 bad sectors hoog?
Nee, maar fijn is anders. Het aantal maakt niet zo zeer uit, maar meer of het stabiel is. Als er na een (full) format geen pending sectors meer bijkomen dan maakt het niet uit hoeveel er reeds reallocted zijn.

Een disk kan prima een paar bad sectors oplopen en na een wipe nog jaren probleemloos werken. Of er blijven maar bad sectors bijkomen, dan kun je de disk afschrijven.
Kan je dat getal ook uitdrukken in GB of niet?
Ja. 0.000008704 GB. Of 8.7 kB. Iedere sector is 512 b ;)

Let wel, de pending sectors betreft alleen bad sectors die de schijf heeft gedetecteerd. De kans is reeel dat er eigenlijk meer bad sectors zijn, maar dat je daar pas tegenaanloopt op het moment dat je schijf de desbetreffende sector probeert te lezen.

Daartoe kun je een full scan met bv. HD Tune doen. Duurt even (zeker als je tegen bad sectors aanloopt), maar dan heb je een beter beeld van de huidige situatie.

@ hieronder: eep, het is laat :z

Verwijderd

512 byte, niet 512KiB. Verder helemaal goed. :)
Pagina: 1