Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe psu defect? of Kortsluiting.

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11 16:21
Hallo,

Ik ben een systeem in elkaar aan het zetten van wat bij elkaar geraapt spul.
Behuizing gekregen, moederbord via tweakers. nieuw geheugen, videokaart en voeding. En verder nog wat dingen als een SSD en Optische drive.

Nu heb ik dit moederbord buiten de kast getest (met een voeding uit een goedkope behuizing - van die kasten voor 2 tientjes met een 400 watt voeding zeg maar), en die kwam door de POST.

Dus ik heel ijverig alles netjes inbouwen met de nieuwe voeding.

Dus ik druk de powerknop in... niks 8)7. Het enige wat ik zie gebeuren is dat de fans een teken van leven tonen door een fractie van een seconde te draaien, waarbij ze nog geen kwart draaien.

Dus ik alle kabels loshalen van het moederbord, het is tenslotte een krijgertje, dus wellicht zit er iets fout in de front audio of usb kabels.

Met uiteindelijk alleen nog maar de P8 en de 24 pins kabels aangesloten kijken of het werkt, maar helaas. (moederbord heeft powerknop op pcb).

Ik dus even die andere voeding aansluiten en hoppa, moederbord komt helemaal tot leven met een lichtshow aan ledjes en de cpu fan draait zoals het hoort. (voeding buiten kast, moederbord nog in de kast)

Nu weet ik dus dat daar niks mis is gegaan, maar er zit dus blijkbaar wel wat mis bij de nieuwe voeding die ik nu gebruik.

Morgen heb ik denk ik de mogelijkheid om die nieuwe voeding te testen op een ander systeem, maar kan ik in de tussentijd nog dingen nakijken?

Specs:

Asus Crosshair IV Formula
Voeding: Coolermaster B700 (de nieuwe dus)

Rest lijkt me niet relevant :P.

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:38
Wat je kan doen, is de psu proberen te jumpstarten. Dit doe je doormiddel van de groene draad met een willekeurige GND op de 24 pin connector te verbinden. Zorg er dan wel voor dat je voeding verder op hooguit een fan of een optical zit aangesloten.

Als de voeding dan gewoon aanslaat, weet je dat deze niet defect is.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Voor de volledigheid, de GND kabels zijn zwart - wist je vast wel maar toch.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• BLACKfm
Top, Geen uitvallende lichten :P

Ik had al wel een vermoeden dat zwart de ground was.

Anyway.. gedaan en de fan slaat even aan, maar gaat gelijk weer uit (draait een paar rondjes.
Voeding heb ik trouwens uit de kast gehaald, dus ligt los op tafel. Enkel een 12cm fan aangesloten.

Moet ik de groene/zwarte draad blijven verbinden? Of gewoon een 'contactmoment' zodat de voeding aanslaat?

[ Voor 14% gewijzigd door BLACKfm op 20-11-2014 23:53 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zonder moederbord blijven verbinden.
En minimaal een fan of CD/HDD aansluiten zodat er tenminste iets van belasting is.

[ Voor 55% gewijzigd door franssie op 20-11-2014 23:56 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• BLACKfm
Met de goedkope voeding werkt het prima, blijft de fan van de voeding en de 12cm fan die ik via een molex heb aangesloten gewoon draaien.

Met de Coolermaster voeding is het een klein teken van leven, de fan in de voeding komt nauwelijks van zijn plaats en de aangesloten fan draait een paar rondjes en daarna gebeurt er niks meer. Als ik het contact verbreek en weer opnieuw doe (groen+zwart) dan gebeurt hetzelfde..

Conclusie ??

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Conclusie lijkt mij dat de Coolermaster defect is helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 21-11-2014 00:03 ]

• BLACKfm
RMA is onderweg :)..

Bedankt voor de info!

Edit:

Ik vind het wel bijzonder dat de ledjes van het moederbord nog wel oplichten (dat die stroom krijgt), maar zodra ik de powerknop indruk er dan niks gebeurt, en dus ook niet buiten het systeem...
Nadat de fans een teken van leven tonen, maar er verder niks gebeurd, blijven de power/reset/OC/LOCK buttons op het moederbord wel verlicht..

Er zal hoe dan ook iets fout inzitten. Wellicht een kabelbreuk in een kabel die nog niet gebruikt voordat het systeem inschakeld...

[ Voor 94% gewijzigd door BLACKfm op 21-11-2014 00:08 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zou ook een beetje een fatsoenlijk voeding nemen als vervangen en niet weer die Cooler Master.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 18:08
BLACKfm schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:03:
Ik vind het wel bijzonder dat de ledjes van het moederbord nog wel oplichten (dat die stroom krijgt), maar zodra ik de powerknop indruk er dan niks gebeurt.
Dat is mogelijk wel te verklaren. Die leds die al branden gebruiken waarschijnlijk de 5v standby lijn. Dat is een aparte 5v voeding die aan is ook al is de voeding verder uit (tenzij de stekker er niet in zit). Deze lijn wordt oa gebruikt om een deel van het moederbord te voeden, zodat de power button nog werkt.

Duidelijk zitten die leds daar op op aangesloten. Maar zodra je op de power knop drukt gaat de normale voeding ook aan. En daar zit duidelijk iets fout waardoor hij meteen weer uit gaat.
Pagina: 1