Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30
'De webwinkels krijgen alle steun van de Chinese overheid,' zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.
Hij geeft als argument dat spullen van sites als AliExpress, BangGood, DX.com enz. hun producten gratis kunnen versturen terwijl hier in Nederland veel portokosten voor betaald moeten worden.

Als er niet wordt geluisterd, is Jongen voorstander van ingrijpender maatregelen, zoals een verbod of extra heffingen op zendingen uit China.

Bron: http://www.parool.nl/paro...-Chinese-webwinkels.dhtml

Wat hij naar mijn mening niet meeneemt is dat identieke producten die bij Alibaba/AliExpress verkocht worden hier wel 2 tot 20x duurder zijn. De overhead zoals belasting, personeel e.d. in Nederland staat absoluut niet in verhouding tot wat de Chinezen er voor vragen, en ook die hebben natuurlijk een marge.

Neem nou bijvoorbeeld deze 10 inch keyboard case:
Afbeeldingslocatie: http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1180077548/10-inch-universal-tablet-pc-keyboard-case-with-keyboard-universal-10-1-inch-micro-or-usb.jpg

€ 9,64 bijAliExpress. Gratis verzending, betrouwbare seller, en beneden de 21 euro dus verder geen inklaringskosten.

Vrijwel dezelfde bij 123bestdeal met een lelijk eigen blauw logo erop geplakt:
€51,95, nu in de aanbieding voor de luttele prijs van slechts €29,95! :D

En dan is 123bestdeal nog een redelijk goedkope Nederlandse webshop. De Mediamarkt zal hier inderdaad de volle 50 euro voor vragen.

Bij diezelfde webshop, een stylus-pennetje: 10 euro! Dezelfde op Ebay of AliExpress: 60 cent!

Thuiswinkel.org heeft door dat steeds meer mensen ontdekken dat ze afgezet worden, en zo hun goudmijntje langzaam maar zeker verdwijnt. Het is denk ik beter de producten in Nederland voor de normale prijs te verkopen in plaats het puur op de verzendkosten af te schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

*knip* als je je niet beschaafd kunt uitdrukken, druk je dan niet uit.

Ik vertel steeds meer mensen dat het importeren veel goedkoper is dan maar simpelweg naar de Mediamarkt gaan en de prijs van 50 euro accepteren. Mensen weten simpelweg niet dat zoiets bestaat...

Ik vind eerder dat er een verbod moet komen op 500-1000% winstmarges. Het lijkt me verschrikkelijk sterk dat zulke accesoires allemaal in NL worden gemaakt met bijkomende arbeidskosten, belastingen enz.

Zeker zal het verschepen vanuit China ook geld kosten, maar dat zal nog minder in verhouding zijn dan wij betalen aangezien het met zee-containers vol tegelijk aankomt in Rotterdam.

Laatst een Xiaomi 10400Mah accupack besteld van DealExtreme.com en binnen 10 dagen had ik het op de mat, omgerekend 18 euro. En die dingen hebben echt 10400Mah in tegenstelling tot andere powerbanks. 18 euro! Moet je hier eens proberen, ben je gegarandeerd 50 euro kwijt. Hier, voor de aardigheid: pricewatch: GP Portable PowerBank GL301 10.400mAh

[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 21-11-2014 00:45 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Als je de producten uit China gaat verbieden, waar halen de webwinkels ze dan ineens vandaan. :+

Klinkt alsof Wijnand Jongen extra betutteling en regelgeving wil hebben. Voortaan even goed kijken of er een winkel bij Thuiswinkel.org is aangesloten. Dan maar iets meer betalen bij een winkel die dat keurmerk niet heeft.

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Die wil gewoon geen directe concurrentie, simpel. Geen enkele verkoper(sorganisatie) is blij met een nieuwe lijn concurrenten.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:45
rty schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:35:
Voortaan even goed kijken of er een winkel bij Thuiswinkel.org is aangesloten. Dan maar iets meer betalen bij een winkel die dat keurmerk niet heeft.
+1. TW is sowieso misleidend "betrouwbaarheids" logootje. Waarde = 0.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tientje netto inkoop en verkopen voor 30 bruto is echt zo gek nog niet.

Een ondernemer houdt daar echt niet veel geld van over na aftrek van btw, belasting lonen, garantiegevallen etc. Ik weet niet wat jij doet, maar dat kan waarschijnlijk ook 10x zo goedkoop in azie. Als we dat ook gaan promoten heb jij ook geen baan meer. Webshops in nl hebben echt niet een supermakkelijk bestaan. De meeste gaan na 6 maanden alweer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Tja dan heb je volgens mij simpel gezegd ook geen bestaansrecht...

Ondernemen moet je goed doen, ik ga iig niemands ondernemers fouten opvangen.

Met een goed model kijken naar wat de NL klant wil kan je heel succesvol zijn,
echter de "baas" willen zijn en idd mensen in dienst nemen zonder de benodigde omzet zie je maar al te vaak.

En daarbij gaat het sowieso al nergens over, dit is de vrije markt, en die werkt nu door tot op het niveau van de consument, ik zie het probleem niet. Heb het artikel van de beste man nog niet eens gelezen maar kan de kant waar het vandaan komt al aanvoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
kuusj98 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:29:
knip
Ik vind eerder dat er een verbod moet komen op 500-1000% winstmarges. Het lijkt me verschrikkelijk sterk dat zulke accesoires allemaal in NL worden gemaakt met bijkomende arbeidskosten, belastingen enz.
Zo'n verbod wat jij voorstelt is pas debiel. Bijvoorbeeld bij de MediaMarkt is het juist een onderdeel van het verdienmodel. Stel een klant koopt een tv die scherp geprijsd is (weinig marge). De verkoper probeert dan vaak wat extra producten te verkopen. Accessoires zoals HDMI kabels waar vaak zeer ruime marges opzitten. Daar is niets mis mee, gewoon een onderdeel van een verdienmodel.
Zeker zal het verschepen vanuit China ook geld kosten, maar dat zal nog minder in verhouding zijn dan wij betalen aangezien het met zee-containers vol tegelijk aankomt in Rotterdam.
Afhankelijk van het spul kan de EU importheffingen opleggen. Denk maar aan zonnepanelen die in China gefabriceerd worden met behulp van overheidssteun. De EU reageert hierop door op die zonnepanelen importheffingen te heffen om de markt binnen de EU te beschermen.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 21-11-2014 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

GioStyle schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:42:
[...]

Zo'n verbod wat jij voorstelt is pas debiel. Bijvoorbeeld bij de MediaMarkt is het juist een onderdeel van het verdienmodel. Stel een klant koopt een tv die scherp geprijsd is (weinig marge). De verkoper probeert dan vaak wat extra producten te verkopen. Accessoires zoals HDMI kabels waar vaak zeer ruime marges opzitten. Daar is niets mis mee, gewoon een onderdeel van een verdienmodel.

[...]

Afhankelijk van het spul kan de EU importheffingen opleggen. Denk maar aan zonnepanelen die in China gefabriceerd worden met behulp van overheidssteun. De EU reageert hierop door op die zonnepanelen importheffingen te heffen om de markt binnen de EU te beschermen.
Bedankt :+

Zonder gekkigheid: je leest mijn reactie verkeerd. Ik bedoel dat zulke bedrijven precies dezelfde mapjes in China van 4,99 verkopen voor 49,99. Dat vind ik belachelijke marges. Kun je met argumenten komen wat je wil, dit is wel realiteit.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
GioStyle schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:42:
[...]

Dit is een importheffing afhankelijk van het type product. Thuiswinkel.org wil een importheffing afhankelijk van het verkoopkanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is meer iets voor Actualiteit, dus een schopje die kant op :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Is deze meneer vergeten dat veel grote chinese shops ook al EU depots hebben in frankrijk, duitsland en engeland? Dan komt het opeens niet meer uit china. Moet er dan een verbod komen op specifieke webwinkels uit het buitenland?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Thuiswinkel.org = oplichters

daarom besteld ik al jaren bij DX.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
kuusj98 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:48:
[...]

Bedankt :+

Zonder gekkigheid: je leest mijn reactie verkeerd. Ik bedoel dat zulke bedrijven precies dezelfde mapjes in China van 4,99 verkopen voor 49,99. Dat vind ik belachelijke marges. Kun je met argumenten komen wat je wil, dit is wel realiteit.
Wat is daar mis mee? Kwestie van vraag en aanbod.
pacificocean schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:51:
[...]

Dit is een importheffing afhankelijk van het type product. Thuiswinkel.org wil een importheffing afhankelijk van het verkoopkanaal.
Dat begrijp ik. Ik vind het persoonlijk ook belachelijk, maar ik snap zijn standpunt wel. De bedrijven die aangesloten zijn bij Thuiswinkel.org worden weggeconcurreerd door China.

Want wanneer jij iets uit China bestelt betaal je vaak geen verzendkosten. Hoe komt dat? Omdat China als overheid dat sponsort. In een eerlijke markt is het pure concurrentievervalsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:13
Mastermind schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:21:

In plaats van wild roepen, zullen we even rekenen?

Verkoopprijs: €29,95
Prijs ex btw: €24,75
Prijs ex btw ex verzendkosten: €19,75 (uitgaande van €5,- voor een pakket)

Dan is er dus €19,75 voor de webwinkel, en daarvan moet het product gekocht worden, op voorraad gehouden worden, garantie worden gegeven, rekening worden gehouden met pakketten die kwijt raken, überhaupt een grote berg van die dingen worden geïmporteerd, want 10 stuks importeren heeft geen zin, er moet een winst in zitten, rekening worden gehouden met garantiegevallen, quality control (Chinese budget producten hebben immers soms wat problemen..) dus stel dat dit product inkoop €15,- kost (even grof afgerond uiteraard.), inclusief verzending/invoerrechten. Want ondanks dat jij dat niet betaalt, betekent niet dat een webwinkel ook aan belastingontduiking kan doen.

Inkoopprijs: €15,-
Dan zit er €4,75 winst op dit product, ~15% marge. En dát vindt jij veel?
Houd toch op zeg ;w
Weet je hoeveel van die hoesjes je dan wel niet moet verkopen alleen maar om de huur van je loods te betalen? Of om jezelf een minimumloon uit te kunnen keren?
Dat antwoord weet je denk ik zelf ook wel: meer hoesjes dan je óóit gaat verkopen.
Waarom denk je dat héél veel van dit soort webwinkels gerund wordt door mensen die er gewoon een fulltime baan bij hebben? Omdat er niet van te leven valt.

Dat jíj voor €9,- hetzelfde product uit China, zonder invoerrechten/belasting/verzendkosten kan verkrijgen, betekent niet dat een (web)winkel dat ook kan. 8)7
Het is dus heel scheef om die vergelijking te trekken.

Wat ik hierboven omschrijf heeft niks te maken met of ik de uitspraak van TW.org wel/niet steun, ik wil enkel graag dat mensen de situatie realistischer inzien dan "dit hoesje kost mij €9,- en winkel X vraagt er €30,- voor dus dat is €21,- pure winst!!1".
Weezer-DC schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:42:
En daarbij gaat het sowieso al nergens over, dit is de vrije markt
Dan heb je de rode draad van het verhaal dus totaal gemist: het gaat erom dat alle Chinese webwinkels zo aantrekkelijk zijn, omdat de overheid de verzendkosten betaald.

Dat is dus géén vrije markt.

Of het ook echt zo is dat de overheid de export stimuleert dmv subsidies op de verzending weet ik overigens niet.

[ Voor 15% gewijzigd door thaan op 21-11-2014 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
Tuurlijk, en dat pakketje komt hier in de haven binnen en word door een Nederlandse pakket dienst afgeleverd ergens in NL, en die rekening betaald de chinese overheid ?

Keyword is volume (iets wat slimme ondernemers begrijpen)

Dat dingen goedkoop vertrekken uit China speelt al een halve eeuw hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Weezer-DC op 21-11-2014 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Volume is één ding, maar voordat die Chinese bedrijven hier in Europa hun eigen opslag hadden kwam het ook voor niks tot aan de voordeur. Door sponsoring van de Chinese overheid aan hun industrieën (maakt niet uit hoe) is het dus mogelijk om een artikel ter waarde van 1 dollar de halve wereld rond te sturen tot onze voordeur.

Om het maar zo goedkoop mogelijk te houden gebruiken ze goedkope materialen en nemen ze vaak shortcuts op gebied van veiligheid, milieu en arbeidsomstandigheden. Zolang iedereen maar lekker aan het werk is daar.
Maar het belangrijkste is dat de europeesche detailhandelaar overgeslagen worden door 'bootleg' producten direct uit de fabriek te versturen of een lokale handelaar te gebruiken.

Dus ja, ik snap het sentiment van de Thuiswinkel.org wel. Een verbod lijkt me niet realistisch, maar er mogen wel wat stevige afspraken gemaakt worden tussen de EU en China wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aan de andere kant: er wordt ook zat subsidie aan bijvoorbeeld boeren gegeven, waardoor de verlaagde prijzen de producten uit andere landen duurder laten lijken. Importheffingen worden gebruikt om eigen markten te beschermen, prijsafspraken en belastingvoordelen worden gebruikt om de Starbucks naar NL of Ierland te krijgen.

Het is niet zo dat alleen China dit soort dingen doet, andere landen klagen weer over de EU of de VS met protectionisme.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Hippocampus schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 02:15:
Maar het belangrijkste is dat de europeesche detailhandelaar overgeslagen worden door 'bootleg' producten direct uit de fabriek te versturen of een lokale handelaar te gebruiken.
Hoezo? Waarom zou de Europese detailhandelaar er perse tussen moeten zitten. Het is niet alsof de wereld een betere plaats wordt om zoveel mogelijk schakels tussen consument en fabrikant te zetten, Integendeel. Jammer voor de bedrijven die een business hebben waar niet iedereen op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@Hielko:
Oh, ik bedoelde dat deze ontwikkeling voor de detailhandelaar niet gunstig is.

@gambieter:
Ja er wordt heel wat gesubsidieerd om zo de balans in het voordeel van de een of de ander te stellen maar overdrijven is ook een vak. Subsidies moeten niet het doel hebben de concurrentie compleet uit te schakelen.

Denk je niet dat als men bij de Conrad een doos (waarschijnlijk Chinese) kabeltjes inkopen en zien dat het nog goedkoper kan dat ze dat niet zullen proberen ? Maar gratis op de mat gooien gaat hun ook niet lukken bij een kabeltje van drie euro. En als vervolgens steeds minder mensen bij de Conrad (of andere handelaar) gaan bestellen dan kan misschien zelfs het punt komen dat de deuren dicht gaan.
Dan kan je zeggen: 'Jammer voor de bedrijven die een business hebben waar niet iedereen op zit te wachten.' Maar ik zie oneerlijke concurrentie.

Niet geheel ontopic: Niet alle Chinese producten zijn van twijfelachtige kwaliteit maar ik vind inferieure wegwerp elektronica grondstof en energie verspilling. Nu kopen we alvast maar gelijk drie adapters omdat er hoogstwaarschijnlijk meteen eentje de prullenbak in kan, maar ach, voor de prijs hoef je het niet te laten. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
De marges zijn soms echt ontzettend klein, dat je afvraagd waar de verkoper zijn winst uit kan halen.

Je kunt inderdaad met allemaal termen komen als slim inkopen, volume.. Ik hoop niet dat je denkt dat veel bedrijven nog met een kladblokje rondlopen, daar zijn tegenwoordig wel programma's voor. ;)

Waar het hier om gaat is dat er oneerlijke concurrentie ontstaat, waardoor er hier nogal wat bedrijven om kunnen gaan vallen. Dat jij dat eigen schuld, moet je maar slim inkopen noemt.. Tja. :')

Zit op telefoon, zal morgen even correct quoten! Was reactie op Weezer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

LED-Maniak schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:56:
Is deze meneer vergeten dat veel grote chinese shops ook al EU depots hebben in frankrijk, duitsland en engeland? Dan komt het opeens niet meer uit china. Moet er dan een verbod komen op specifieke webwinkels uit het buitenland?
Geen enkele shop heeft een depot in de EU. Het is puur een shipping method, geen fysiek depot. Pakketje gaat via een tussenadres naar de klant maar komt gewoon nog steeds uit China. Die "EU Warehouse" is gewoon een marketing term.
thaan schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:59:
[...]

Dan heb je de rode draad van het verhaal dus totaal gemist: het gaat erom dat alle Chinese webwinkels zo aantrekkelijk zijn, omdat de overheid de verzendkosten betaald.

Dat is dus géén vrije markt.

Of het ook echt zo is dat de overheid de export stimuleert dmv subsidies op de verzending weet ik overigens niet.
Nee, de overheid betaald helemaal niks van de verzendkosten. Die verzendkosten zitten gewoon in de verkoopprijs ingecalculeerd.
Ja, de tarieven zijn (zeker vergeleken met TNT Post helemaal) lager hier in China maar we betalen nog steeds om pakketjes te versturen naar buiten China.

Wat veel mensen denken "Free Shipping" = geen verzendkosten klopt niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Kenzi op 21-11-2014 05:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryangr0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-06 06:35
Het is allemaal erg vervelend, maar er is nog een ander probleem. Namelijk dat er legio producten zijn die je alleen uit china KUNT halen omdat ze in de westerse wereld gewoonweg niet verkocht worden of voor belachelijke prijzen vanwege de lage conversie. Het is complete waanzin import te verbieden. Dat zou wat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kenzi schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 05:33:
Nee, de overheid betaald helemaal niks van de verzendkosten. Die verzendkosten zitten gewoon in de verkoopprijs ingecalculeerd.
Ja, de tarieven zijn (zeker vergeleken met TNT Post helemaal) lager hier in China maar we betalen nog steeds om pakketjes te versturen naar buiten China.

Wat veel mensen denken "Free Shipping" = geen verzendkosten klopt niet.
De stylus die ik een keer voor minder dan een euro heb gekocht, zonder verzendkosten en betaald met creditcard, daar zitten de verzendkosten in gecalculeerd? En deze verzendkosten zijn dekkend? Daar geloof ik niets van.

Dat je bij Nederlandse webshops altijd linksom of rechtsom voor je verzendkosten betaalt dat snap ik, maar in China is dat echt niet zo.

Overigens zijn die verzendkosten zo hoog omdat wij in Nederland allemaal onze pakketjes de volgende dag willen hebben. Het liefst bestel je tot 23:00 en wordt dat de volgende dag weer afgeleverd. Dat terwijl er ook zat spullen zijn die ik liever tegen veel lagere kosten zou ontvangen.

Waarom is er bij PostNL niet een optie om aan wekelijkse of maandelijkse delivery te doen? Natuurlijk, als ik een nieuwe iPhone besteld heb dan haal ik hem liever zelf nog bij het depot af, maar als ik in november een kerstcadeautje heb besteld, of eenzak kattenvoer van 15 kg omdat de huidige voorraad bijna op is, dan is het echt niet erg dat ze die bij PostNL opsparen en aan het einde van de week in een keer brengen, in plaats van dat er inmiddels bijna dagelijks een koerier voor de deur staat. Groot deel van de spullen die hier binnen komen daar hoef ik niet direct iets mee te doen. Zelfde geldt overigens voor brievenbuspost, mag van mij ook gewoon eens per week worden afgeleverd. Ik heb het laatste jaar echt 0 urgente zaken in mijn brievenbus gehad. Beetje nutteloos om dan iedere dag iemand langs mijn deur te moeten sturen en vervolgens te gaan klagen over de kosten daarvan.

Daar zouden webshops dus ook slim gebruik van kunnen maken. Bol.com heeft echt genoeg volume om alle bestellingen van een hele woonwijk op te sparen en allemaal op zaterdag langs te brengen. Daarmee kunnen de kosten van het verzenden echt enorm omlaag (en zeg nou niet dat verzending gratis is bij bol.com, want daar betaal je natuurlijk gewoon voor via de prijs van het product. Die verzendkosten zijn gewoon een component in de prijs waarvan hele slimme mensen hebben uitgerekend hoe ze er maximaal van kunnen profiteren, waar overigens niets mis mee is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Kurkentrekker schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:02:
[...]

De stylus die ik een keer voor minder dan een euro heb gekocht, zonder verzendkosten en betaald met creditcard, daar zitten de verzendkosten in gecalculeerd? En deze verzendkosten zijn dekkend? Daar geloof ik niets van.

Dat je bij Nederlandse webshops altijd linksom of rechtsom voor je verzendkosten betaalt dat snap ik, maar in China is dat echt niet zo.
Die stylus is voor minder dan 10 cent ingekocht, dus ja, daar zitten gewoon verzendkosten in de prijs berekend.
Denk je nou echt dat al die webshops hun spullen gratis mogen verzenden? Nee.
Mag je het niet geloven maar het is toch echt zo, we betalen gewoon voor het verzenden van pakketjes hier in China. Je mag gerust langskomen om het te komen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40
Kenzi schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:40:
[...]

Die stylus is voor minder dan 10 cent ingekocht, dus ja, daar zitten gewoon verzendkosten in de prijs berekend.
Mag je het niet geloven maar het is toch echt zo, we betalen gewoon voor het verzenden van pakketjes hier in China. Je mag gerust langskomen om het te komen controleren.
Ik denk dat men er op doelt dat de pakket verzend service gesponsord wordt door de staat. Als Chinese webshopper betaal je wel, maar waarschijnlijk wordt de Chinese PTT gesponsord, zodat ze niet zoveel hoeven te vragen voor verzendkosten.

Ik begrijp wel dat Nederlandse webwinkels last hebben van concurrentie en dat de Chinezen een voorsprong hebben, omdat ze lagere verzendkosten hebben.
Maar een verbod of extra heffingen vind ik ook niet kunnen. Je kunt dan gewoon een tegenreactie verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Kurkentrekker schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:02:
[...]
Overigens zijn die verzendkosten zo hoog omdat wij in Nederland allemaal onze pakketjes de volgende dag willen hebben. Het liefst bestel je tot 23:00 en wordt dat de volgende dag weer afgeleverd. Dat terwijl er ook zat spullen zijn die ik liever tegen veel lagere kosten zou ontvangen.
Zo het niet zo zijn dat de kosten van opslag, de enorme pakhuizen die hiervoor nodig zijn, niet veel hoger zijn dan meteen bezorgen?
Ach, ik heb me ook al eens afgevraagd hoe die Chinezen dat eigenlijk doen met de verzendkosten. Maar als je ziet wat er allemaal uit China komt dan kan het niet anders dan dat de transportkosten heel laag zijn. Thuiswinkel.org flapt er hier wat uit omdat ze toch iets moeten doen voor hun achterban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:53
Het zijn de stuip trekkingen van een markt die langzaamaan ziet dat hun leveranciers direct gaan leveren aan de consument.
Oftewel het bestaansrecht van webwinkels e.d. Wordt steeds kleiner.
Het lijkt me raadzaam voor deze bedrijven om eens te kijken op welk vlak zij echt toegevoegde waarde hebben. Een importverbod/heffing zou de consument en internationale handel geen goed doen en hoe komt de webwinkel dan nog aan zijn producten?
Men kan zich beter afvragen waarom er zoveel webwinkeltjes en bedrijfjes worden gestart in markten die al overvol zijn en waar men elkaar dr markt uit concurreert.

Het extra belasten en heffen en innen bij import is een praktisch onmogelijke opgave, aangezien het dezelfde goederen betreft die de webwinkels en andere ondernemers uit China laten komen, dus de heffing zou hun dan ook treffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphalorne
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-08-2024
Wat wel vaak het geval is;
Veel Chinese verkopers bieden vaak dezelfde spullen aan of bijna dezelfde spullen met kleine verschillen / ander logo / etc.. Er worden goede afspraken gemaakt met de fabriek waarmee ze (logistiek gezien) korte lijnen mee hebben.

Voorbeeld: Garantie gevallen handelen wij in die gevallen weliswaar met de verkoper af, maar die heeft dan waarschijnlijk met de fabriek afgesproken dat wat er terug komt met een defect (terugsturen betaal je immers altijd zelf), door de fabriek kosteloos omgeruild wordt waarbij de her-verzending vergoeden. Zo kost het de verkoper niets en hebben wij 6 weken later een vervangend product.

TooTall_NL heeft het veel eleganter beter verwoord:
TooTall_NL schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:22:
Het zijn de stuip trekkingen van een markt die langzaamaan ziet dat hun leveranciers direct gaan leveren aan de consument.
Wat verzending betreft;
Laten we niet vergeten dat de "Free Shipping!" zendingen gewoon met "reguliere post" wordt verstuurd, waarbij binnen die internationale post-wereld regelingen en afspraken zijn gemaakt over de afhandeling. Kijk maar een op de stickers van de (plastic)(bubbel)envelop de volgender voordat je die in de pb gooit.

Als de verkoper in China er een China Post postzegel op de bubbelenvelop doet (want geen originele verpakking = minder volume = vaak wel door de brievenbus = goedkoper), dan kan het de ene keer met TNT op de deurmat vallen en de andere keer met Chronopost of wat dan ook. Dat is een opengewerkte markt op zich.. en een andere discussie ;-) Draai het om: als je hier een keertje op de bus doet oid (doet iemand dat nog?), weet jij veel welk bedrijf dat uiteindelijk levert? Geen TNT that's for sure.

[ Voor 20% gewijzigd door Alphalorne op 21-11-2014 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is natuurlijk wel zo dat subsidies (of andere regelgeving) gebruikt kunnen worden om internationale concurrenten uit de markt te drukken, instellen van corrigerende importheffingen duurt een tijd, en dat kan net voldoende zijn om een zodanig concurrentievoordeel te verkrijgen dat eigenlijk niets meer aan de 'marktverstoring' te doen is.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 21-11-2014 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
Het is publiek geheim dat de chinese overheid de verzendkosten subsidieert voor de webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy
  • Laatst online: 17:09

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Naast subsidies hebben Nederlandse ondernemers natuurlijk ook vooral last van de overheid. Die hebben "nare" regels als minimumloon, belastingplicht, arbowetten enzovoorts. Op arbeid concurreren lukt met dit soort regelingen nauwelijks. Dit geldt bijvoorbeeld voor de magazijnmedewerkers, die simpelweg een veelvoud kosten in Nederland als je dat vergelijkt met andere landen en dan nog zijn ze hier niet tevreden.

omnia mutantur, nihil interit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 15:40

Brons

Fail!

Ik vraag mij vooral af waar de webshops hun producten gaan halen als er een importverbod is voor Chinese producten. Volgens mij is hier niet lang over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tja China haalt wel rare truukjes uit, zoals dat CE logo wat staat voor China Export :p
Afbeeldingslocatie: http://siloscordoba.com/wp-content/uploads/2013/07/CE-and-China-Export.jpg

Ik bestel er ook genoeg, maar het is niet voor iedereen weggelegd. Ik zal er ook niet zo snel spullen voor anderen gaan bestellen om te helpen want voor garantie en dergelijke dan mag ik ook komen helpen terwijl dat er vaak op neer komt dat je een wat groter risico moet accepteren met de lagere prijs.

Dat ze goedkoop kunnen verzenden is geloof ik omdat ze de ruimte die over is in vliegtuigen mogen gebruiken. Daarom kan het de ene keer ook weken langer duren als een andere keer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat men ons wil dwingen dezelfde artikelen verplicht af te nemen
van door thuiswinkel.org goedgekeurde shops.

Lijkt mij een goedplan mits thuiswinkel.org voortaan alle IT diensten van mij afneemt tegen een NL tarief uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:55:
Waar het eigenlijk op neerkomt is dat men ons wil dwingen dezelfde artikelen verplicht af te nemen
van door thuiswinkel.org goedgekeurde shops.

Lijkt mij een goedplan mits thuiswinkel.org voortaan alle IT diensten van mij afneemt tegen een NL tarief uiteraard.
Wat je nu zegt is gewoon onzin.
Hij wilt gewoon aankaarten, dat de concurrentie bepaalde voordelen heeft.

Sowieso denk ik dat er wel een regelgeving gaat komen. Je kan nu gewoon vrij makkelijk spul kopen wat hier nooit kan kopen, omdat het niet voldoet aan bepaalde veiligheids eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Laats nog een specifieke hd besteld... omgerekend 50 euro vanuit China incl verzendkosten.
Zelfde schijf in NL kost gewoon €160 ! En ja het was gewoon een originele schijf.

Gek he dat iedereen daar besteld. Liever een week of wat wachten en 100 euro besparen.

Ik zou zeggen doe eerst wat met je prijzen...

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Russel88 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:06:
[...]

Sowieso denk ik dat er wel een regelgeving gaat komen. Je kan nu gewoon vrij makkelijk spul kopen wat hier nooit kan kopen, omdat het niet voldoet aan bepaalde veiligheids eisen.
Lijkt mij geen onzin dit is gewoon een poging om een groep tussenhandelaren te beschermen die hun
bestaansrecht verliezen.

Wat betreft de artikelen ben ik de laatse 3 keer in de gelegenheid geweest deze een op een te vergelijken met wat hier door de handel geleverd word en deze kwamen voledig overeen.

Waar het gaat om artikelen die hier niet in de detailhandel verkocht zouden mogen worden kun je de grens wel helemaal dicht gooien want menig buitenlandse webshop vooert deze ook binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
thaan schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:59:
[...] op voorraad gehouden worden
Wut?? Zijn er anno 2014 webshops met eigen voorraad (anders dan t.b.v. etalering fysieke winkel).
Geen wonder dat ze het niet voor die prijs kunnen leveren. Beter gaan ze direct failliet door de globaliserende marktwerking. Dom ondernemerschap moet niet beloond worden met extra betutteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Kenzi schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:40:
[...]

http://online.wsj.com/art...s-cost-control-1414684168

Ja, je betaalt gewoon voor het verzenden van een pakketje. Echter worden die kosten kunstmatig (zeer)laag gehouden omdat de overheid zware subsidies verleent aan de postbedrijven. Dus nee, het is niet alsof je de rekening van je pakketpost in China gewoon naar de overheid kunt sturen, maar door op deze manier in te grijpen in de postmarkt wordt dat feitelijk wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik een beetje dubbel vind is dat ik bij de meeste thuiswinkel bedrijven ook gewoon diezelfde chinese "rotzooi" zie liggen. Oftewel een importverbod treft ook de meeste thuiswinkel bedrijven...

Het is niet alsof ibood.com en consorten niet juist groot zijn geworden van het bij dx.com bestellen van producten (met lage verzendkosten) en daar een markup op gooien en daar hun winst uit halen.

Eerder in dit topic zag ik iemand zeggen dat een shop iets inkoopt voor 15 euro terwijl de consument het voor 9 euro kan inkopen. Dan heb je echt hele slechte inkopers, je kan het minimaal voor dezelfde prijs (en levertijd) inkopen. En dat gebeurt ook gewoon...

Het enige wat de chinezen doen is zien dat 99,9% van de verzendkosten vergoed worden door trade (dus er moet toch al een boot of een vliegtuig gaan) en ze proppen er nog 0,1% spul naar willekeurige afleveradressen(/consumenten) bij.

De chinezen hebben hun handel voor consumenten gewoon zo opgezet dat het hun weinig geld kost en gewoon met de bulk voor de handel mee kan gaan. Daarom kan een bestelling vanuit china soms 3 weken kosten, soms 1 week, soms 6 weken. Er wordt gewoon gezocht naar een schip / vliegtuig met een beetje ruimte naast de orders van de thuiswinkel.org leden zelf.

En qua verzendkosten werkt het net zo, er wordt geen korting gegeven voor dx.com. Alle verzendkosten in china zijn gewoon die prijs, dus als dx.com meer moet gaan betalen moet de nederlandse tussenhandel ook meer verzendkosten gaan betalen om het in te kopen.

In wezen is het grootste verschil dat de chinezen anders opereren als ons :
- Een chinees zegt gewoon : X kost y (+ handlingskosten) ongeacht wie het koopt
- Een Europeaan zegt : X kost y voor bedrijf x, maar z voor bedrijf a en b voor de consument.

In wezen is het krankjorum dat ik in NL een senseo rechtstreeks bij de maker kan kopen voor exact dezelfde prijs als bij de Mediamarkt, bij een Mediamarkt (die al 15% marge hanteert) heb ik minimaal 4 tussenpartijen zitten die allemaal marge moeten maken. Rechtstreeks bij de maker voor een standaard prijs zou gewoon 15% goedkoper zijn dan bij de Mediamarkt en dat is het systeem wat de chinezen hanteren.

Ik vermoed dat het enige onofficiele antwoord vanuit china gaat zijn : Moet je het maar leaner en meaner maken. Wij gaan geen artificiele prijsverhogingen enkel omdat het aan consumenten verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
Een importheffing is leuk maar zal door heel Europa gedragen moeten worden.. Iets dat ik niet zie gebeuren. Heffingen e.d. Zijn namelijk op Europese schaal.
Daarnaast zouden diezelfde Nederlandse webwinkels dan geconfronteerd worden met deze heffingen, aangezien men dan heffingen op productgroepen zal plaatsen.

Startende webwinkels moeten gewoon een goede marktanalyse doen en besluiten of het rendabel is om in de markt te stappen.
Hierbij rekening houdend met het gegeven dat de leveranciers steeds meer in staat zijn zelf producten aan te bieden aan de consument...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:27:
Een tientje netto inkoop en verkopen voor 30 bruto is echt zo gek nog niet.

Een ondernemer houdt daar echt niet veel geld van over na aftrek van btw, belasting lonen, garantiegevallen etc. Ik weet niet wat jij doet, maar dat kan waarschijnlijk ook 10x zo goedkoop in azie. Als we dat ook gaan promoten heb jij ook geen baan meer. Webshops in nl hebben echt niet een supermakkelijk bestaan. De meeste gaan na 6 maanden alweer dicht.
Als een AliExpress seller hem voor 9 euro kan verkopen, die natuurlijk ook winst heeft, denk ik niet dat de inkoopsprijs van 123bestdeal 10 euro is. Denk meer 5 euro per tablethoes (bulkinkoop).

Daarnaast hoeven webshops geen dure winkel in te richten en alles wat bij een fysieke winkel komt kijken.
En 10 euro voor een stylus van 50 cent in China vind ik echt afzetterij.
Een van de winkels die reeele prijzen hanteert vind ik de Action. Daar kost een stylus 1,50. Veel producten daar die ook op AE te vinden zijn. Duurder dan direct uit China, maar dat komt natuurlijk door de BTW en de fysieke winkel met haar personeel, doch zeker wel acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kurkentrekker schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:14:

Ja, je betaalt gewoon voor het verzenden van een pakketje. Echter worden die kosten kunstmatig (zeer)laag gehouden omdat de overheid zware subsidies verleent aan de postbedrijven. Dus nee, het is niet alsof je de rekening van je pakketpost in China gewoon naar de overheid kunt sturen, maar door op deze manier in te grijpen in de postmarkt wordt dat feitelijk wel gedaan.
En hoe verklaar je dan dat regelmatig kopen in UK en DE zelfs goedkoper is dan in NL?

Ja, een deel van de 'lage' prijs komt uit zulke constructies, maar de rest is puur de winstmarge die gros van de webwinkels op zulke chinese producten hebben liggen. Recent nog de ODB2 meters, 34,99 bij random webwinkel, Ebay staat vol met 8 tot 12 dollar. IP camera bij de Aldi? 24 euro vs 49,95.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Russel88 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:06:
[...]
Het is eerder andersom, de dealers krijgen geen specifieke korting waaruit ze hun marge kunnen halen, de chinezen zeggen gewoon : Dit kost het voor iedereen.
Kurkentrekker schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:14:
[...]

Dat is heel leuk, maar dat voordeel heeft een thuiswinkel.org dus ook gewoon als die spullen in china besteld.
Alles wat uit china komt heeft daar voordeel bij, dat is dus geen verschil tussen bedrijven en consumenten.

Chinezen doen gewoon niet echt aan korting, die zeggen gewoon : Dat kost het ongeacht wie het koopt.
Als een bol.com aan dropshipping vanuit china zou doen dan zouden ze ook de NL-verzendkosten uitsparen en zouden ze het met 5% marge voor dezelfde prijs als een dx.com aan kunnen bieden.
Waar het fout gaat is dat bol.com het in het magazijn wil hebben (kost geld) het zelf wil versturen (extra dure verzendkosten) en dat bol.com geen genoegen neemt met 5% marge. Waardoor een bol.com extreem veel duurder is dan een dx.com.
Maar dat is geen probleem vanuit het chinese oogpunt bekeken, dat is een bol.com probleem dat die er allerlei kosten bovenop gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:11:
[...]

Lijkt mij geen onzin dit is gewoon een poging om een groep tussenhandelaren te beschermen die hun
bestaansrecht verliezen.

Wat betreft de artikelen ben ik de laatse 3 keer in de gelegenheid geweest deze een op een te vergelijken met wat hier door de handel geleverd word en deze kwamen voledig overeen.

Waar het gaat om artikelen die hier niet in de detailhandel verkocht zouden mogen worden kun je de grens wel helemaal dicht gooien want menig buitenlandse webshop vooert deze ook binnen de EU.
Het is aankaarten dat ze "oneerlijke" concurrentie hebben.
Dat aankaarten vind ik wel berijpelijk. Zijn oplossingen niet.
Mastermind schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:16:
[...]

Als een AliExpress seller hem voor 9 euro kan verkopen, die natuurlijk ook winst heeft, denk ik niet dat de inkoopsprijs van 123bestdeal 10 euro is. Denk meer 5 euro per tablethoes (bulkinkoop).

Daarnaast hoeven webshops geen dure winkel in te richten en alles wat bij een fysieke winkel komt kijken.
En 10 euro voor een stylus van 50 cent in China vind ik echt afzetterij.
Een van de winkels die reeele prijzen hanteert vind ik de Action. Daar kost een stylus 1,50. Veel producten daar die ook op AE te vinden zijn. Duurder dan direct uit China, maar dat komt natuurlijk door de BTW en de fysieke winkel met haar personeel, doch zeker wel acceptabel.
Ik denk dat de Chinees van AliExpress z'n stylussen goedkoper in kan kopen dan 123bestdeal.
123Bestdeal betaalt ook importkosten. BTW e.d. Dat betaal jij als consument niet.

Verschil tussen 10 Euro en 50 cent is idd wel erg groot. Maar je hebt in NL gewoon allerlei regelgevingen waardoor producten gewoon stukken duurder worden.
Als consument heb je daar niet altijd last van, maar een NL webshop dient dat wel gewoon netjes te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Als je overigens apparatuur in China bestelt, dan ligt het risico volledig bij jou als consument. Niet alleen het risico van niet geleverd krijgen (want dat krijg je toch wel, en als je niets krijgt zijn je verliezen beperkt).

Als je bij een Nederlandse winkel iets koopt, dan neemt die winkel daarmee verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het product (geen enkele winkel wil dode baby's op zijn geweten hebben omdat de adapter van die schattige teddy-bear-webcam in de fik vliegt). Ook mag je er in een zekere mate van uit gaan dat je garantie krijgt, en je dus niet zelf je kapotte product naar China hoeft te versturen waarna het weer 6 weken duurt voordat je een vervangende kabel hebt. Dat zijn allemaal prijs-opdrijvende zaken waar Nederlandse winkels zich aan moeten houden, waar ze het in China veel minder nauw mee nemen.

Ergens snap ik wel dat er bepaalde regels zijn, en shoppen in NL dus duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:20:
[...]

En hoe verklaar je dan dat regelmatig kopen in UK en DE zelfs goedkoper is dan in NL?

Ja, een deel van de 'lage' prijs komt uit zulke constructies, maar de rest is puur de winstmarge die gros van de webwinkels op zulke chinese producten hebben liggen. Recent nog de ODB2 meters, 34,99 bij random webwinkel, Ebay staat vol met 8 tot 12 dollar. IP camera bij de Aldi? 24 euro vs 49,95.
Dat eerste hoef ik helemaal niet te verklaren. Ja, winkels rekenen hoge marges, en je bent vrij om die niet te betalen en je spullen ergens anders te halen. Wel snap ik Thuiswinkel.org dat gesubsidieerde import uit China, hier marktverstorend kan werken.

Dat een product bij de aldi goedkoper is dan bij www.durewebwinkel.nl terwijl het beide ook goedkope meuk is, dat is iets wat nu niet ter discussie staat.
Dat is heel leuk, maar dat voordeel heeft een thuiswinkel.org dus ook gewoon als die spullen in china besteld.
Alles wat uit china komt heeft daar voordeel bij, dat is dus geen verschil tussen bedrijven en consumenten.
Jawel, (en dit is al eerder voorgerekend in dit topic), als een NL webwinkel die goedkope Chinese meuk besteld, dan moeten ze alsnog in Nederland BTW, verzendkosten, en een zekere winstmarge er boven op gooien. Daar hebben die Chinezen allemaal geen last van, met alle gevolgen van dien.
Chinezen doen gewoon niet echt aan korting, die zeggen gewoon : Dat kost het ongeacht wie het koopt.
Als een bol.com aan dropshipping vanuit china zou doen dan zouden ze ook de NL-verzendkosten uitsparen en zouden ze het met 5% marge voor dezelfde prijs als een dx.com aan kunnen bieden.
Ware het niet dat ze dan verantwoordelijkheid moeten nemen voor de kwaliteit en afkomt van die producten, en dat kunnen ze niet met goed fatsoen. De helft van DX.com gaat snel stuk, negeert octrooien, negeert Europese veiligheidsnormen of vliegt bij de eerste keer inpluggen in de fik (meegemaakt!). Als Bol.com daar verantwoordelijkheid voor zou moeten afleggen, dan kunnen ze stoppen met bestaan.
Waar het fout gaat is dat bol.com het in het magazijn wil hebben (kost geld) het zelf wil versturen (extra dure verzendkosten) en dat bol.com geen genoegen neemt met 5% marge. Waardoor een bol.com extreem veel duurder is dan een dx.com.
Maar dat is geen probleem vanuit het chinese oogpunt bekeken, dat is een bol.com probleem dat die er allerlei kosten bovenop gooit.
Het staat jou vrij om een webwinkel te beginnen die volledig gerund wordt door middel van dropshipping vanuit China. Lukt echter nooit om dat winstgevend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
Het rare is dat Men spreekt over een nieuwe vorm van concurrentie. Iets dat mij niet helemaal terecht lijkt.
Webwinkels konden jarenlang van deze prijzen en regelingen gebruik maken, aangezien de aanbieders uit China hun leveranciers zijn.
Deze leveranciers stappen nu over de webwinkels heen door direct aan de consument te leveren.
Deze ontwikkeling is niet nieuw en de bedrijven hadden hun organisatie hier op moeten aanpassen door op een andere wijze een meerwaarde voor de consument te leveren.

Dit is ook wat ik eerder zei.... Stuiptrekkingen van een dalende markt.

Heffingen e.d. Raken ook de webwinkels vanwege het feit dat deze gericht zijn op producten en de webwinkel deze dan ook moet betalen... Dus uiteindelijk de consument....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Kurkentrekker schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:25:
Als je bij een Nederlandse winkel iets koopt, dan neemt die winkel daarmee verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het product (geen enkele winkel wil dode baby's op zijn geweten hebben omdat de adapter van die schattige teddy-bear-webcam in de fik vliegt).
De NL-handel haalt diezelfde adapters uit china. Dus het maakt geen barst uit (als je een beetje rondkijkt in China en niet enkel de 100% goedkoopste pakt)
De gemiddelde NL-leverancier bestelt via internet in China en gooit enkel de doos door naar de klant

Er is in NL geen secret testing facility die alle adapters uit de doosjes haalt en die controleert voor de NL-handel. Gewoon eerst 1 a 2 kleine bestellingen en dan kijken of het bevalt en daarna gewoon de bulk bestellen.
Ook mag je er in een zekere mate van uit gaan dat je garantie krijgt, en je dus niet zelf je kapotte product naar China hoeft te versturen waarna het weer 6 weken duurt voordat je een vervangende kabel hebt. Dat zijn allemaal prijs-opdrijvende zaken waar Nederlandse winkels zich aan moeten houden, waar ze het in China veel minder nauw mee nemen.

Ergens snap ik wel dat er bepaalde regels zijn, en shoppen in NL dus duurder is.
Leuke theorie, maar zoek nu eens het internet af op hoeveel NL-bedrijven dit al niet eens meer willen geven.
Zouden alle NL-retailers zonder gezeur garantie geven dan zou het een meerwaarde zijn, maar de meeste retailers willen helemaal geen garantie geven en sturen je al bijna terug naar china.. Oftewel waar betaal je feitelijk voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Gomez12 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:39:
[...]

De NL-handel haalt diezelfde adapters uit china. Dus het maakt geen barst uit (als je een beetje rondkijkt in China en niet enkel de 100% goedkoopste pakt)
De gemiddelde NL-leverancier bestelt via internet in China en gooit enkel de doos door naar de klant
En daar zit precies het verschil. ls ik nu de binnenstad in loop kan ik uit een willekeurige winkel een adapter kopen en hoef ik in theorie niet voor de veiligheid te vrezen. Dat je in China eerst op onderzoek uit moet voordat je zeker weten een product koopt dat voldoet aan onze veiligheids- en kwaliteitsnormen maakt het er niet gemakkelijker op. Wij hebben daar wetgeving voor in Nederland, en dat heeft als effect dat het dus meer geld kost als je het hier koopt.
Er is in NL geen secret testing facility die alle adapters uit de doosjes haalt en die controleert voor de NL-handel. Gewoon eerst 1 a 2 kleine bestellingen en dan kijken of het bevalt en daarna gewoon de bulk bestellen.
Dat klopt, maar eerst een paar bestellingen doen en de kwaliteit checken (waarbij je de helft van je bestelde producten gewoon weg kunt mikken omdat het rotzooi is), dat is iets waar je wel personeel voor moet aannemen, en dat kost nu eenmaal geld.
Leuke theorie, maar zoek nu eens het internet af op hoeveel NL-bedrijven dit al niet eens meer willen geven.
Zouden alle NL-retailers zonder gezeur garantie geven dan zou het een meerwaarde zijn, maar de meeste retailers willen helemaal geen garantie geven en sturen je al bijna terug naar china.. Oftewel waar betaal je feitelijk voor?
Dat Nederlandse bedrijven zich niet aan de wet houden door geen garantie te geven is een heel ander probleem. Bovendien mag je geen lid zijn van Thuiswinkel.org als je dat doet.

Ook is er op de goedkope producten uit China geen controle te voeren op het mogelijk schenden van merkenrecht en patenten. Als morgen de HEMA ineens 'originele Apple iPhone adapters' gaat verkopen (in een verpakking die 99% gelijk is aan de echte verpakking) maar deze voor $2 inkoopt in China, dan hebben ze echt wel een probleem. Die producten zijn met een reden verboden hier in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
TooTall_NL schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:14:
Een importheffing is leuk maar zal door heel Europa gedragen moeten worden.. Iets dat ik niet zie gebeuren. Heffingen e.d. Zijn namelijk op Europese schaal.
Daarnaast zouden diezelfde Nederlandse webwinkels dan geconfronteerd worden met deze heffingen, aangezien men dan heffingen op productgroepen zal plaatsen.

Startende webwinkels moeten gewoon een goede marktanalyse doen en besluiten of het rendabel is om in de markt te stappen.
Hierbij rekening houdend met het gegeven dat de leveranciers steeds meer in staat zijn zelf producten aan te bieden aan de consument...
Of misschien wordt dan de 22 euro grens wel weer afgeschaft en kan je op je $8 speeltje 11 euro (13 alweer :X ) inklaring gaan betalen en een paar euro btw. Of de post/douane moet grondiger gaan inspecteren op pakketjes uit China en boetes opleggen voor foutieve waarde vermeldingen aan de afnemer die het maar moet verhalen. Harde schijf van 50 euro hierboven is vast geen BTW over betaald maar "erdoorheen geglipt" ... ? (net als legio tablets, etc.). Dan haakt 80% van de voor-de-leuk kopers alweer af ...

[ Voor 4% gewijzigd door apis29 op 21-11-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 17:29
Ik zie het probleem niet helemaal. Tuurlijk er zijn wat producten die in China gewoon erg goedkoop zijn, maar deze zijn in veel gevallen (ik doe erg veel zaken in China) gewoon van mindere kwaliteit. En als winkels zelf Chinese troep inkopen en gaan klagen dat het via DX goedkoper kan dan zijn het gewoon ordinaire dozenschuivers en moeten ze niet zeiken, dat heet gewoon marktwerking. Als er een teveel van een product wordt aangeboden en de keuze is groot dan is het logisch dat men voor de laagste prijs gaat wanneer er door een webshop geen meerwaarde (al dan niet in de vorm van garantie of service) wordt geboden.

Telefoons, tablets, computerhardware, koffiezetapparaten, batterijen etc. haal ik nog gewoon uit Nederland van degelijke merken. En dit doe ik vaak gewoon bij een hoog aangeschreven webshop. Niet alleen omdat ik de kwaliteit vaak beter vind, maar ook omdat ik voor service ga wat iets is waar je voor betaald (bij een respectabele winkel).

Het probleem is alleen dat er steeds meer webshops komen welke gewoon zelf het spul uit china bestellen en vervolgens met minimale (of geen service) het weer doorverkopen. Gewoon pure dozenschuivers welke na een half jaar weer failliet zijn. En ik krijg sterk het idee dat het juist deze shops zijn die het hardst klagen. Moet je voor de grap eens gaan rondkijken in de pricewatch van tweakers.net en dan met name de shopreviews, dan zie je pas hoeveel dozenschuivers met waardeloze service er zijn. Bedrijven die totaal niks met aftersales doen en de klant laten stikken. Daarnaast komt er ook nog eens bij dat bijna elke shop iDeal gebruikt welke geen enkele vorm van bescherming voor de klant biedt (t.o.v. een creditcard of paypal) en je via DX en ebay gewoon kopersbescherming hebt. Ja iDeal biedt ook bescherming, voor de verkoper...

Webshops als die van de Mycom (samen met winkelketen), 123inkt en batterijenhuis (om maar een paar te noemen waar ik wel eens bestel) leveren prima service en bestaan ook al jaren. Blijkbaar hebben deze shops dus gewoon bestaansrecht en kan het gewoon uit (niemand houdt een shop in leven die slecht draait). Als ik met een klacht bij de Mycom aankom dan wordt ik gewoon netjes geholpen en wordt het opgelost. Ik heb in het verleden ook wel eens bij andere webshops wat besteld en dan kun je fluiten naar service als er iets is met je product, dan gaat mijn wil om meer te betalen zonder daar ook maar enige meerwaarde uit te halen ook helemaal weg.

Als thuiswinkel.org wil dat Chinese import verboden wordt moeten ze zich eens flink achter de oren krabben en moeten de bestaande webshops maar eens gaan kijken waar ze het fout doen. Als jij geen enkele meerwaarde biedt naar je klant toe (wat dus blijkbaar zo is, anders kopen mensen niet uit China) en zelf dezelfde producten verkoopt dan heb je geen recht om te klagen als webshop. En hoeveel webshops zijn er ook wel niet in Nederland? Elke pietje of jantje kan een website oprichten en in zijn garage wat dozen opslaan voor zijn webshop. Ondernemen vergt kennis en marktinzicht en is niet voor iedereen weggelegd. Misschien moeten ze daar eens wat aan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29
Mastermind schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:21:
Neem nou bijvoorbeeld deze 10 inch keyboard case:
[afbeelding]

€ 9,64 bijAliExpress. Gratis verzending, betrouwbare seller, en beneden de 21 euro dus verder geen inklaringskosten.

Slecht gekozen voorbeeld aangezien de hoezen overduidelijk verschillen van elkaar en het dus eerder een kwestie is van appels en peren dan van vrijwel dezelfde hoes met elkaar vergelijken.
Er zijn inderdaad veel producten voor een habbekrats te koop in China maar die zijn in veel zo niet de meeste gevallen niet één op één vergelijkbaar met producten hier in de winkel die er op het eerste oog gelijk uit zien maar dat absoluut niet zijn.
Vergelijk de foto's van de hoes eens goed met elkaar en het is bijna zo'n ouderwets "zoek de X verschillen" verhaal.
De duurdere variant is overigens voorzien van splitleer, bij de goedkope variant staat er helemaal niets over gebruikte materialen en moet je nog maar zien wat voor materiaal er gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Annihilism schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 11:19:

Webshops als die van de Mycom (samen met winkelketen), 123inkt en batterijenhuis (om maar een paar te noemen waar ik wel eens bestel) leveren prima service en bestaan ook al jaren. Blijkbaar hebben deze shops dus gewoon bestaansrecht en kan het gewoon uit (niemand houdt een shop in leven die slecht draait). Als ik met een klacht bij de Mycom aankom dan wordt ik gewoon netjes geholpen en wordt het opgelost. Ik heb in het verleden ook wel eens bij andere webshops wat besteld en dan kun je fluiten naar service als er iets is met je product, dan gaat mijn wil om meer te betalen zonder daar ook maar enige meerwaarde uit te halen ook helemaal weg.
MyCom en service... Daar gaat je geloofwaardigheid... :D

Ik heb daar meerdere malen iets online besteld waarvan de levertijd enkele dagen was. Na enkele dagen geen reactie en gemaild hoe het zat: levertijd opgeschoven naar x weken. Advies: rustig afwachten. Vervolgens wacht ik rustig af, na een paar weken ga ik de status van de order bekijken, hebben ze stiekem de order geannuleerd, want niet leverbaar. :F

Ander keer had ik een processor besteld, omdat je hem de eerstvolgende werkdag kan ophalen in de winkel. Prima. Ik krijg een mailtje: uw bestelling staat klaar. Ik naar de winkel toe. Wat blijkt, bestelling nergens te vinden... :/

Ik ga nooit, maar dan ook nooit meer naar MyCom.

In Nederland is service sowieso erg schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:24:
[...]

Slecht gekozen voorbeeld aangezien de hoezen overduidelijk verschillen van elkaar en het dus eerder een kwestie is van appels en peren dan van vrijwel dezelfde hoes met elkaar vergelijken.
Dan ben jij niet goed in zoek de verschillen.
Het is absoluut dezelfde, op het reclamelogo na (die hebben ze erop laten drukken).
- Kijk goed naar het toetsenbord: Identiek, de vorm van de knoppen, de opdruk op de knoppen
- Stiksels: Identiek
- Manier van bevestiging: Identiek, met van die verende schuifhouders
- Waar het kabeltje zit: Identiek
- Beiden PU leer. Ik heb ooit een keer bij die webshop een tablethoes gekocht, en het is hetzelfde spul als uit China.

Werk je voor die toko? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat lijken me ook gewoon Wholesale varianten waar je je logo kan laten in printen, in de basis neem ik aan dat een aliexpress meteen maximale kwantumkorting kan binnenhalen, maar als ik zo even wat sites bekijk zit je dan op 30-50% lagere prijs tussen bv 10 en 100+.

(daar komt die nepperij nog eens bij kijken met 'van XX nu voor YY' onzin, bedenk een random hoge prijs en mensen denken dat ze meteen enorm veel korting krijgen, maar dat is een heel ander verhaal).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Nou ja goed iedereen heeft natuurlijk andere ervaring :P, de shop doet er verder ook niet echt toe. Maar ook in jou geval betaal je dan dus meer terwijl er niets tegenover staat. Er zijn nog wel winkels welke goede service hebben maar deze worden zo schaars omdat er allerlei dozenschuivers zijn dat er bijna geen voordeel meer is om producten uit Nederland te halen. Ik doe het binnen mijn eigen plaats nog wel is omdat ik sommige mensen wat gun, maar als het echt de spuigaten uitloopt qua prijsverschil en ik zie dat er qua service niets tegen over staat dan haal ik mijn item lekker uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
Thuiswinkel is ook maar een clubje die met mooie praatjes geld moeten verdienen (net als bijvoorbeeld BOVAG). Kijk maar naar de home pagina van die jongens, boodschap is duidelijk gericht aan ondernemers om daar aan te sluiten:

Van de homepage:

- vertrouwen van bezoekers
- verhoging van conversie
- bekendste kwalitatieve keurmerk
- gratis juridisch advies
- reviews van klanten

Wij zijn dé belangenvereniging voor webwinkels in Nederland en geven het keurmerk Thuiswinkel Waarborg uit. Dit is het kwaliteitskeurmerk voor webwinkels en consumenten: online kopen bij betrouwbare webwinkels.
Daarnaast behartigen we de belangen van onze leden op nationaal en internationaal niveau, bevorderen we het vertrouwen in kopen op afstand en zorgen we voor kennis- en informatie-uitwisseling over de branche.

----------------------------

Een Paypal/Mastercard logo geeft mij vertrouwen in een winkel, geen thuiswinkel verhaal (waarschijnlijk zou mijn moeder het omgekeerde denken). Dàt is gelijk wat een winkel met dit "keurmerk" wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Marzman schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:55:
Tja China haalt wel rare truukjes uit, zoals dat CE logo wat staat voor China Export :p
[afbeelding]
Dit stinkt zo hard naar een urban legend.

Ik kan geen betrouwbare bronnen vinden die dit bevestigen, alleen ontkrachten. Wel allemaal sites die dit verhaal een op een overnemen. Hoe urban legends ontstaan, dus.

Er zullen vast bedrijven zijn die zomaar die letters op hun producten plakken. Dat noemen we dan fraude, niet een officieel logo dat heel toevallig op het CE-logo lijkt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Mastermind schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:50:
[...]

Dan ben jij niet goed in zoek de verschillen.
Het is absoluut dezelfde, op het reclamelogo na (die hebben ze erop laten drukken).
- Kijk goed naar het toetsenbord: Identiek, de vorm van de knoppen, de opdruk op de knoppen
- Stiksels: Identiek
- Manier van bevestiging: Identiek, met van die verende schuifhouders
- Waar het kabeltje zit: Identiek
- Beiden PU leer. Ik heb ooit een keer bij die webshop een tablethoes gekocht, en het is hetzelfde spul als uit China.

Werk je voor die toko? :)
Was natuurlijk te verwachten zo'n flauwe insinuatie dat ik voor die toko zou werken.
Welk belang heb jij om op deze manier te reageren, bang voor beperkingen van eigen import?
Voor wat betreft het zoek de verschillen, een bezoekje aan een fatsoenlijke opticien kan geen kwaad zal ik maar zeggen.

123bestdeal:
Systeem wordt links, rechts, onder geklemd en schuift er dus van boven in.
Rechterbovenhoek is niets bijzonders te zien.

Aliexpress:
Systeem wordt boven (lijkt in hoogte verstelbaar), onder, links geklemd en schuift er van de rechterkant in.
Rechterbovenhoek is voorzien van een diagonaal elastiek.

De bovenlip ziet er overigens ook anders uit maar of dat echt een verschil is valt niet duidelijk uit de foto's te halen.

Als er één ding als een paal boven water staat is dat ze absoluut niet hetzelfde zijn, het blijft een raadsel hoe je dat kunt beweren als je zelf de links plaatst naar foto's die overduidelijk op een aantal punten verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Leuk dat je verschillen ziet, maar heb je wel eens naar het merk gekeken en dan naar de webshop? Even wat klein onderzoek.

Het merk i12cover, 'inhouse ontwerp', met 'werelds grootste assortiment', welke grappig genoeg op hetzelfde adres zit van 123deals en blijkt ook gewoon van dezelfde eigenaar. Maar, dan gaan we natuurlijk even verder, via marktplaats aantal 'doosjes' gevonden van i12cover met een kenmerkende tekst op de doos als 'slogan'. Gaan we verder op de slogan, waar komen we dan? Hoofdzakelijk aziatische shops en discussies. Toeval? Ik denk het niet. Er zijn tientallen bedrijven in China die zulke hoesjes maken elk met nét een klein dingetje anders, de een gaat bij A, Alixpress zit bij B, een ander weer bij C. Even verdere blik op Alibaba (madeinchina), kan je kiezen uit honderden fabrikanten voor 'eigen design' verpakkingen.

Vervolgens komen we in aantal lijsten van Alibaba zijn adres ook nog eens tegen, aannemelijk dat hij daar dus zaken doet.

Toeval? Geen idee. Komen die gewoon uit China? Kans is bijzonder groot.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 21-11-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
Denk is anders...

Als een fabrikant (uit china uiteraard zoals 99%) een oplage van die keyboards maakt is de prijs per stuk bij een volume van 1000 stuks echt niet meer dan 5 dollar, als het dan voor 10 dollar door handelaar vanuit china word verkocht is dat best goed te doen.

Feit is dat bijna alles hier in de winkels daar ook vandaan komen ?
En dat word echt niet anders geproduceerd, arbeids rechten, milieu en weet ik wat hebben onze westerse bedrijven ook lak aan, maakt niet uit welke branche. Voorbeelden genoeg als je je ogen open houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
SinergyX schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 14:28:
Leuk dat je verschillen ziet, maar heb je wel eens naar het merk gekeken en dan naar de webshop? Even wat klein onderzoek.

Het merk i12cover, 'inhouse ontwerp', met 'werelds grootste assortiment', welke grappig genoeg op hetzelfde adres zit van 123deals en blijkt ook gewoon van dezelfde eigenaar. Maar, dan gaan we natuurlijk even verder, via marktplaats aantal 'doosjes' gevonden van i12cover met een kenmerkende tekst op de doos als 'slogan'. Gaan we verder op de slogan, waar komen we dan? Hoofdzakelijk aziatische shops en discussies. Toeval? Ik denk het niet. Er zijn tientallen bedrijven in China die zulke hoesjes maken elk met nét een klein dingetje anders, de een gaat bij A, Alixpress zit bij B, een ander weer bij C. Even verdere blik op Alibaba (madeinchina), kan je kiezen uit honderden fabrikanten voor 'eigen design' verpakkingen.

Vervolgens komen we in aantal lijsten van Alibaba zijn adres ook nog eens tegen, aannemelijk dat hij daar dus zaken doet.

Toeval? Geen idee. Komen die gewoon uit China? Kans is bijzonder groot.
Probeer je mij nu te overtuigen dat beide producten gewoon uit China komen?
Geen idee waarom je daar een heel verhaal omheen meent te moeten tikken aangezien ik het nergens over de herkomst van het duurdere product gehad heb.
Waar ik op gereageerd heb is dat het om identieke/vrijwel dezelfde producten zou gaan terwijl de foto's overduidelijk laten zien dat ze in ieder geval qua uitvoering niet identiek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 14:38:
[...]
Waar ik op gereageerd heb is dat het om identieke/vrijwel dezelfde producten zou gaan terwijl de foto's overduidelijk laten zien dat ze in ieder geval qua uitvoering niet identiek zijn.
Overduidelijk? Het zijn gewoon 95% dezelfde items, alleen zal die serie (zoals de meeste chinese producten) 5% variatie onderling kennen.

Hoe chinezen werken met dit soort dingen is dat ze simpelweg een productielijn opzetten die iets 95% maakt, dan worden er miljoenen / miljarden van die dingen gemaakt in een zeer korte tijd. Daarna wordt de productielijn ergens anders op ingesteld en de komende 5 jaar zie je in allerlei verschillende 5% veranderingen uit die productielijn terugkomen overal en nergens.
Er zullen vast ook witgespoten uitvoeringen van zijn (is dat ook overduidelijk iets anders volgens jou?) en roodgespoten...

In china liggen er gewoon hele magazijnen vol met van dit soort dingen die 95% klaar zijn en waar de klant nog de laatste finishing touches op kan bepalen, dat maakt het echter in basis niet een ander product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Er is ook wel wat veranderd in de wereld van de 'dozenschuivers'. Ik stond 30 jaar geleden al snijmachines uit een Taiwanese doos te halen om in een nederlands/frans/engelse/duitse doos te doen met extra productflyer.
Je zou ze de kost moeten geven die producten uit de rest van de wereld klaar moeten maken voor de Nederlandse / europeesche markt. Stickertjes, flyers, etiketjes, netsnoeren, hele verpakkingen. Ook het hele proces om een kema keurmerk te krijgen op je geïmporteerde el cheapo nachtlampje is niet kosteloos bijvoorbeeld.
Tegenwoordig is het product gewoon in originele staat in te voeren door de consument zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:19
Echt Chinese import is het niet, want het gaat allemaal via Hong Kong :P

Een importverbod zal niet werken zolang de prijs van de spullen in de winkels hier hoger zijn dan die van spullen uit China, ongeacht hoeveel handelaartjes er tussen zitten.

Een "Turkse route" werd gebruikt om Nederlandse / Europese groeten en fruit op de markt van Rusland te brengen. Wie zegt dat zo'n truc ook niet hiermee kan?

Ze kunnen zich beter concentreren op kwaliteit en service. En tja daar wordt de prijs nog duurder van. Maar voor een USB-naar-mini-HDMI-kabeltje van Kevlar¹ ben ik wel bereid om naar een winkel te gaan. En voor een verkoper die verstand van zaken heeft (en je niet zomaar wat aansmeert om te verkopen), zodat er minder self-research nodig is ook.

Ik zou zeggen, ga niet zeiken of lobbyen, maar ondernemen.

¹ Voor degenen die het niet weten: het is een materiaal vergelijkbaar met staaldraad, alleen dan veel soepeler en lichter. Je kan er een knoop in leggen zonder dat het knikt. Er worden kogelvrije vesten van gemaakt. Ikzelf gebruik het voor onderlijnen voor het vissen op roofvis. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:09

ikt

Over het keyboardhoesje voor tablets in de OP - Ik heb er een jaar of twee geleden eentje gehaald, voor ruwweg €25. Nou, dat ding komt rechtstreeks uit China. De lijm laat los en wordt goor na normaal gebruik, het toetsenbord werkt half omdat de knoppen vreselijk aanvoelen en de spatiebalk werkt niet eens. Ik maar denken dat het aan het kleine keyboard ligt, dat het zo onbruikbaar was, maar ik heb onlangs een BT-toetsenbord van Rapoo van hetzelfde formaat gekocht voor mijn Windows tablet en dat werkt heerlijk. Maar het komt erop neer dat bedrijven hier simpelweg rechtstreeks hun producten vanuit China hierheen laten komen, een goedkoop logo erop laten printen en dan weer verkopen voor 10 keer de prijs waarvoor ze het hebben gekocht.

Overigens is het hartstikke onzin om importeren vanuit China te verbieden. Sommige dingen kun je nou eenmaal niet halen uit andere hoeken van de wereld. Neem nou obscure accesoires voor een Lenovo tablet, zoals een simpele cover. Heel MediaMarkt afgestruind, PriceWatch, de rest van de Nederlandse bodem en er was niks. Dan maar iets vanuit China bestellen, wat precies goed was voor mijn tablet. USB-OTG kabeltje nodig? Voor een stukje van 10 centimeter was ik €7 kwijt ex verzendkosten, een USB-OTG + laadkabel in één, van 80cm kost via China maar €2. Voor al die prullaria ben je behoorlijk veel kwijt in Nederland of je kunt het simpelweg niet vinden. Misschien is het assortiment uitbreiden een idee, of gewoon producten verkopen voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
ik denk dat ze wel verlies draaien als iemand onder de 5-10 euro besteld eerlijk gezegd...(afhankelijk van produkt/marge)

volgens mij heb ik ooit ergens iets gelezen dat ze bij dx.com bijvoorbeeld mega-deals hebben met veel vervoerders wereldwijd....en dan bijvoorbeeld 10 miljoen pakjes per jaar á 2-3 euro per stuk verzendkosten ..of met kleinere vervoerders 500k pakjes per jaar á 3-4 euro oid daadwerkelijke bedragen weet ik ook niet

ze verkopen wel gigantisch die chinese webshops 9 miljard omzet op een dag

[ Voor 21% gewijzigd door Mr. Detonator op 22-11-2014 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Mr. Detonator schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 00:23:
ik denk dat ze wel verlies draaien als iemand onder de 5-10 euro besteld eerlijk gezegd...(afhankelijk van produkt/marge)

volgens mij heb ik ooit ergens iets gelezen dat ze bij dx.com bijvoorbeeld mega-deals hebben met veel vervoerders wereldwijd....en dan bijvoorbeeld 10 miljoen pakjes per jaar á 2-3 euro per stuk verzendkosten ..of met kleinere vervoerders 500k pakjes per jaar á 3-4 euro oid daadwerkelijke bedragen weet ik ook niet

ze verkopen wel gigantisch die chinese webshops 9 miljard omzet op een dag
Die 9 miljard gaat over binnenlandse sales (in China) via Taobao / Tmall (waarvan Alibaba de eigenaar is). Heeft niks met export te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Gomez12 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:39:
[...]

De NL-handel haalt diezelfde adapters uit china.
Dat is een aanname. Zolang je ze niet daadwerkelijk uit elkaar gehaald hebt en uitgebreid geanalyseerd, zegt het uiterlijk niets. Dat wil niet zeggen dat wit geimporteerde adapters hier niet tig keer over de kop gaan, maar wel dat de grijs geimporteerde adapter mogelijk(/waarschijnlijk?) niet aan alle eisen voldoet om in de EU verkocht te mogen worden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Weezer-DC schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 14:30:
En dat word echt niet anders geproduceerd, arbeids rechten, milieu en weet ik wat hebben onze westerse bedrijven ook lak aan, maakt niet uit welke branche. Voorbeelden genoeg als je je ogen open houd.
Niet per se het geval. Ik specificeer een product, kwaliteitseisen, en materialen, en eventueel randzaken zoals arbeidsomstandigheden. Een Chinese fabriek maakt dat product voor een bepaalde prijs. Het is goed mogelijk dat diezelfde fabriek (of een concurrent) dat product, met wat shortcuts hier en daar, goedkoper materiaal, geen QA, goedkoper kan bouwen voor eigen verkoop. En de consument ziet alleen dat het goedkoper is.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 10:11

Chiron

Moderator Discord
En hoe zit het dan met bijvoorbeeld eud.dx.com, dan bestel je iets bij dx.com maar het komt vervolgens gewoon uit een magazijn in Europa.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:10
Chiron schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 18:52:
En hoe zit het dan met bijvoorbeeld eud.dx.com, dan bestel je iets bij dx.com maar het komt vervolgens gewoon uit een magazijn in Europa.
Dat komt nog steeds uit een Chinees magazijn, echter wordt het met Post NL verzonden waardoor het sneller in Europa is ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Rub147 op 22-11-2014 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

I.p.v. te roepen om overheidsinmenging zouden webwinkels alhier moeten kijken naar wat de markt vraagt. Er is een hoop goede maar ook een hoop slechte spullen uit China. Bij een winkel in NL bestellen heeft zekere voordelen, namelijk snellere verzending, minder kans op troep en betere afhandeling bij garantie. Dure spullen worden minder snel uit het buitenland gehaald.

Thuiswinkel.org zou bijvoorbeeld een reclamecampagne kunnen maken waarin de voordelen van in NL bestellen worden benadrukt en er voor zorgen dat deze voordelen ook echt van toepassing zijn in de praktijk.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uiteraard kunnen ze een hoop doen, maar dat is ook allemaal niet gratis, en dat betekend dus weer duurdere prijzen. Zelf vind ik ook een importverbod te makkelijk, tegelijk vind ik ook dat veel hier te makkelijk de andere kant op schieten. Het is niet al te moeilijk te zeggen dat ze het maar beter moeten doen, maar concurreren met Chineze bedrijven die wel de voordelen van China hebben (goedkope arbeid, directe toegang tot wat daar uit de fabrieken komt rollen, en geen details zoals echte kwaliteitsinspectie, en serieus je kan een hoop uit China halen, doe het zelf ook, maar ik toch echt geen goedkope adapters uit China halen, die zijn gewoon niet veilig), echter niet het nadeel van hoge verzendkosten omdat ze daarvoor staatssubsidies krijgen is nou niet triviaal.

In principe zie ik al 1 mogelijkheid om het 'eerlijk' te maken (ook al kost het me persoonlijk ook meer): Hogere boetes op foutieve douane formulieren. Oftewel geen producten van 100 euro versturen als een gift van onder de 20 euro, maar gewoon de werkelijke waarde en daarover de echte kosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09
Dingen die ik voor weinig geld wil hebben (zoals een telefoon hoesje), haal ik fijn in China. Hetzelfde voor leuke kerstverlichting die mijn vriendin wilt hebben. Ik kan wel 20euro gaan betalen bij de Blokker, maar DealExtreme verkoopt dezelfde voor 6 euro.

Gereedschap of spullen die toch wat degelijker moeten zijn koop ik wel in NL van een erkend merk want er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in veel producten. Aan de andere kant zijn er ook ontzettend veel spullen die gewoon ge"re-brand" worden naar een ander merk terwijl het allemaal uit dezelfde container komt. Ik noem een garagekrik.

Het maar verbieden omdat het daar goedkoper is en/of omdat de Chinese overheid hun eigen markt stimuleert vind ik persoonlijk nogal raar. In NL doen we ook aan subsidies of voordelen om de eigen markt te stimuleren (6% op verbouwen anyone?), waarom zouden de Chinezen dat dan niet ook mogen doen?

Je iPhone wordt bijvoorbeeld ook in China gemaakt tegen extreem lage kosten maar wel tegen extreem hoge prijs in NL verkocht. Is dat dan wel wenselijk? Het lijkt er namelijk wel zo op dat diverse bedrijven wel goedkoop spullen willen laten maken in China maar vervolgens niet op de blaren willen zitten als Chinezen het spul voor minder verkopen. Iets met vrije marktwerking en het alleen maar willen plukken van de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat een import verbod voor Chinese producten een goed idee zou zijn, want ik vind eigenlijk dat ondernemers maar een meerwaarde moeten bieden zodat consumenten bij hun bestellen i.p.v. uit China. Wat ik nu dus vooral zie en hoor is het geklaag van Nederlandse ondernemers dat de consument steeds vaker vanuit China besteld, en als het geklaagd daar wel niet over gaat dan gaat het erover dat de grensbewoners in Duitsland inkopen.

Ik zou persoonlijk best bij een Nederlandse webwinkel kopen als de prijs scherp is, de service uitstekend en de kwaliteit gegarandeerd is. Maar wat je nu veelal heb is dat je bij de Media Markt voor een silicone hoesje € 15 betaald, terwijl dat zelfde hoesje via eBay € 1 kost en over subsidie gesproken in Nederland zijn er ook gesubsideerde arbeidsplaatsen.

Zo'n verbod zou trouwens alleen ten goede kopen van Nederlandse ondernemers, maar de consument is er de dupe van lijkt mij en ik denk niet dat er dan spontaan plots meer bij Nederlandse webwinkels gekocht word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 20:25:
Ik denk niet dat een import verbod voor Chinese producten een goed idee zou zijn, want ik vind eigenlijk dat ondernemers maar een meerwaarde moeten bieden zodat consumenten bij hun bestellen i.p.v. uit China. Wat ik nu dus vooral zie en hoor is het geklaag van Nederlandse ondernemers dat de consument steeds vaker vanuit China besteld, en als het geklaagd daar wel niet over gaat dan gaat het erover dat de grensbewoners in Duitsland inkopen.

Ik zou persoonlijk best bij een Nederlandse webwinkel kopen als de prijs scherp is, de service uitstekend en de kwaliteit gegarandeerd is. Maar wat je nu veelal heb is dat je bij de Media Markt voor een silicone hoesje € 15 betaald, terwijl dat zelfde hoesje via eBay € 1 kost en over subsidie gesproken in Nederland zijn er ook gesubsideerde arbeidsplaatsen.

Zo'n verbod zou trouwens alleen ten goede kopen van Nederlandse ondernemers, maar de consument is er de dupe van lijkt mij en ik denk niet dat er dan spontaan plots meer bij Nederlandse webwinkels gekocht word.
Helemaal mee eens, daarnaast zouden de Nederlandse webshops niet zo moeten zeuren. Consumenten zijn de best betalende klanten die je kunt hebben. Probeer bij een aannemer maar eens je geld binnen 2 maanden te innen, daar hanteren ze tegenwoordig al betalingstermijnen van 90 dagen, en als ze vervolgens vinden dat het ergens niet deugt (geleverde product of dienst) dan kun je lekker nog langer gaan wachten. En dan moet je vervolgens ook nog gigantisch veel aan relatie onderhouden doen met deze ondernemingen. Het enige wat een webshop hoeft te doen om een klant binnen te halen is betrouwbaar zijn en goede servicevoorwaarden hebben (in tegenstelling tot 90% van de dozenschuivers tegenwoordig). Betalingen hebben ze vaak al helemaal geen problemen mee omdat bijna alles tegenwoordig via iDeal gaat, ook weer in voordeel van de webshop.

Laat ze die schofterige betalingstermijnen maar eens aan banden leggen bij grote bedrijven, daar gaan pas echt bedrijven van failliet terwijl ze er niks aan kunnen doen. Een beetje MKB bedrijf kan het al bijna niet meer ophoesten om grote projecten aan te nemen omdat ze nog allerlei openstaande betalingen van andere bedrijven hebben. Een beetje consumentje pesten met invoerverboden gaat echt helemaal nergens meer over en stimuleert illegale import alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik merk een stukje persoonlijke frustratie? In mijn optiek zijn consumenten juist de grootste zeurders die je hebt, als een product ze niet bevalt dan krijg je het retour met een verpakking alsof hij door een grizzlybeer is open gemaakt, als PostNL een dag het pakketje vasthoudt wordt je op Kieskeurig of Tweakers aan de schandpaal genageld, en als ze vervolgens niet snappen hoe het product werkt dan moet je ook nog een helpdesk paraat hebben om het allemaal op te lossen. En dan het liefst gratis.

Geef mij maar zakelijke afnemers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Kurkentrekker schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 14:53:
Ik merk een stukje persoonlijke frustratie? In mijn optiek zijn consumenten juist de grootste zeurders die je hebt, als een product ze niet bevalt dan krijg je het retour met een verpakking alsof hij door een grizzlybeer is open gemaakt, als PostNL een dag het pakketje vasthoudt wordt je op Kieskeurig of Tweakers aan de schandpaal genageld, en als ze vervolgens niet snappen hoe het product werkt dan moet je ook nog een helpdesk paraat hebben om het allemaal op te lossen. En dan het liefst gratis.

Dat zie je helemaal goed ;). Particulieren zeuren soms wel inderdaad, maar ze betalen altijd wel goed (vreemd genoeg). Het zal natuurlijk per markt verschillen (ik zit in de bouw/vloeren), en dat kun je niet met webwinkels vergelijken.

Ach.. mijn comment was ook meer bedoelt om aan te geven dat een importverbod echt overdreven is. De rest was meer een beetje een rant van mijn kant, dat geef ik wel toe. Ik vind gewoon dat het goed is dat sommige organisaties (en met name veel van de webwinkels) eerst eens zichzelf een spiegel voorhouden voordat ze gelijk moord en brand roepen en met allerlei dingen komen om consumenten het leven onaangenaam te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kurkentrekker schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 14:53:

Ik snap best dat consumenten zeurderig over kunnen komen, maar het voorbeeld dat jij noemt is ook niet zo vreemd want ik denk niet dat de meeste mensen veel inpak materialen in huis hebben. En dat mensen soms gefrusteeerd raken wanneer ze hun bestelling niet binnen 24 uur krijgen kan ik best begrijpen, want veel webwinkels zeggen ja voor x zoveel tijd besteld de volgende dag geleverd.

Tweakers.net beschermt webwinkels over wel tegen dit soort reviews, want ik geloof dat zo'n review gewoon verwijderd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja het 'probleem' dat ik hier vooral mee heb is dat je tegen kut kwaliteit slecht concurreren kan. De consument betaald helaas niet graag extra voor goede kwaliteit & een kwaliteitsverschil is lastig inzichtelijk te maken. Verder zegt een hogere verkoopprijs helaas niet altijd iets over de kwaliteit van het product. Helaas gaat van ons economische systeem een negatieve prikkel uit op het vlak van kwaliteit (lage kwaliteit is goedkoper op de korte termijn en vaak ook op de lange termijn als je naar directe kosten voor de fabrikant kijkt). Ons economisch model is niet zelf stabiliserend, het is het misschien ergens wel maar niet op een punt wat 'goed' is voor de grote massa. Het punt aangehaald in dit topic is weer een typisch voorbeeld van een nietsontziende race to the bottom.

In het groot zie je het aan bijvoorbeeld Perridon met Trust maar ook dichtbij heb ik het gezien. Mijn broer heeft 100.000den euro's verdiend met oa. bagger kwaliteit telefoonhoesjes.. Dusdanig goedkoop dat bij problemen hij nog 2x een nieuwe kon sturen en nog steeds winst maakte op z'n verkoop..

Nu kun je je afvragen wat het probleem precies is. Echter denk ik dat we als maatschappij niet deze nog sterkere 'weg werp cultuur' moeten willen. Dat kan onze planeet niet aan en de onbetrouwbaarheid is gewoon vervelend, dat komt namelijk met allerlei indirecte kosten.

Persoonlijk, als ontwerper, doet het me pijn aan het hart, Chinese zooi welke kwaliteitsproducten weg concurreert. Dat schaad de Nederlandse (wat er nog van over is) & Europese maak industrie gigantisch.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 09-12-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nederlandse webwinkels kunnen toch ook gewoon die producten verkopen van minder kwaliteit? Je komt namelijk vaak genoeg bij de Aldi Chinese smartphones tegen, ze zijn wel iets duurdere en van mindere kwaliteit dan de gevestigde A-Merken maar zolang je een aantrekkelijk prijs weet te vragen kun je de consument wel overtuigen.

Ik zelf denk trouwens dat het internet ook nadelig werkt voor webwinkels, en ik kan mij voorstellen dat sommige webwinkels totaal niet blij ermee zijn dat je overal op internet kunt achterhalen hoeveel een product elders kost. Ik zelf denk dus dat Nederlanders webwinkels hun strategie moeten veranderen, want het uitmelken van de consument met allemaal kredieten gaat steeds minder en daarom kopen sommige gewoon een OnePlus One bijvoorbeeld.

Ik zelf steun soms bewust overigens Nederlandse ondernemers, maar alleen wanneer het prijsverschil niet te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
  • Laatst online: 23:07

StrongArmLance

Endless flow

Ik ga voor een bijv een android tv stickje niet 100 euro betalen als ik EXACT dezelfde uit China kan halen.

Als je een verbod daarop krijgt dan moet ik dus 74 euro extra betalen, alleen omdat wij graag een Neerlandse tussenpersoon willen? Nee.

Als je product goed genoeg is om aan te bieden voor een hogere prijs, prima, als je exact hetzelfde verkoopt als China, maar minder verkoopt omdat consumenten niet achterlijk zijn en internet hebben, mag je van mij geen verbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 21:22:
Tja het 'probleem' dat ik hier vooral mee heb is dat je tegen kut kwaliteit slecht concurreren kan. De consument betaald helaas niet graag extra voor goede kwaliteit & een kwaliteitsverschil is lastig inzichtelijk te maken. Verder zegt een hogere verkoopprijs helaas niet altijd iets over de kwaliteit van het product. Helaas gaat van ons economische systeem een negatieve prikkel uit op het vlak van kwaliteit (lage kwaliteit is goedkoper op de korte termijn en vaak ook op de lange termijn als je naar directe kosten voor de fabrikant kijkt). Ons economisch model is niet zelf stabiliserend, het is het misschien ergens wel maar niet op een punt wat 'goed' is voor de grote massa. Het punt aangehaald in dit topic is weer een typisch voorbeeld van een nietsontziende race to the bottom.
En toch werkt het zo en zijn we hier deels zelf schuld aan.
Heel vergelijkbaar met de individuele groenteboer, bakker, slager die zowel betere service heeft als betere producten maar toch weggeconcurreerd wordt door de supermarkt. Daarbij komend effect van lokale industrie en agrarische sector die verdwijnt, bio-industrie die ontstaat en ga zo maar door.

Toch blijft het in de kern een probleem dat de consument liever een goedkoper product heeft dan een beter product zolang het voldoet. Dat dit altijd een keuze is is ook niet helemaal waar: zo zie je wel degelijk in de hippe wijken, met veelverdieners de specialistische winkels weer terugkomen en er een roep komen voor kwalitatieve (streek)producten maar zal de bijstandsmoeder die nauwelijks 7x per week een warme maaltijd kan betalen die keus niet hebben.

Dus ja, race to the bottom, echter niet geheel vrijwillig en soms ook een kwestie van 'te dure' kwaliteit waar geen vraag voor is of een verschil tussen rijk en arm. Verder is het een trend die niet tegen te houden is ook niet in de thuiswinkel branch, ook getuige de enorme omzetten en explosieve groei van een Alibaba.

Dit met verboden tegen gaan werkt niet, net zoals je niet de supermarkt kan verbieden omdat je liever specialistische buurtwinkels ziet. De argumenten voor staatssteun vind ik daarbij zwak, die zijn er in vele (verkapte) vormen. Feit is dat China deze producten goedkoper maakt, er vraag naar is ongeacht kwaliteit en China dus beter concurreert. Daarbij het effect van een extra 'middle man' die te veel rekent en die in stand gehouden moet worden is ook niet economisch houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

djengizz schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:29:
[...]

En toch werkt het zo en zijn we hier deels zelf schuld aan.
Heel vergelijkbaar met de individuele groenteboer, bakker, slager die zowel betere service heeft als betere producten maar toch weggeconcurreerd wordt door de supermarkt. Daarbij komend effect van lokale industrie en agrarische sector die verdwijnt, bio-industrie die ontstaat en ga zo maar door.
Ja dat klopt, daar hebben 'wij' ook zeker schuld aan. Ik zie dit echter als een 'groter' probleem dat achter het probleem dat TS beschreef schuilgaat. Ik zie een systeem probleem.
Toch blijft het in de kern een probleem dat de consument liever een goedkoper product heeft dan een beter product zolang het voldoet. Dat dit altijd een keuze is is ook niet helemaal waar: zo zie je wel degelijk in de hippe wijken, met veelverdieners de specialistische winkels weer terugkomen en er een roep komen voor kwalitatieve (streek)producten maar zal de bijstandsmoeder die nauwelijks 7x per week een warme maaltijd kan betalen die keus niet hebben.
Jup, in de Verenigde Staten schijnt dit nog extremer te zijn, zei het iets meer tussen fastfood en (knap) groente en fruit.
Dus ja, race to the bottom, echter niet geheel vrijwillig en soms ook een kwestie van 'te dure' kwaliteit waar geen vraag voor is of een verschil tussen rijk en arm. Verder is het een trend die niet tegen te houden is ook niet in de thuiswinkel branch, ook getuige de enorme omzetten en explosieve groei van een Alibaba.
Vandaar ook de vraag 'moeten we dit willen'. Het is niet zo dat de gouden regels van ons economische model de enige mogelijke weg zijn tenslotte. Al zou er binnen ons huidige systeem er iets worden gedaan aan de afwenteling (neem bijvoorbeeld de afvalberg die we op deze manier indirect importeren) dan is het zeker mogelijk al enige sturing te geven.
Dit met verboden tegen gaan werkt niet, net zoals je niet de supermarkt kan verbieden omdat je liever specialistische buurtwinkels ziet. De argumenten voor staatssteun vind ik daarbij zwak, die zijn er in vele (verkapte) vormen. Feit is dat China deze producten goedkoper maakt, er vraag naar is ongeacht kwaliteit en China dus beter concurreert.
Dat ergens 'vraag' naar is betekend natuurlijk nog niet dat het goed is. Naar DDT is ook vraag, naar huurmoorden ook. :+ Toch ben ik erg blij dat die beiden verboden zijn. :P /gechargeerd ;)
Daarbij het effect van een extra 'middle man' die te veel rekent en die in stand gehouden moet worden is ook niet economisch houdbaar.
Zeker waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

djengizz schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:29:
[...]
Daarbij het effect van een extra 'middle man' die te veel rekent en die in stand gehouden moet worden is ook niet economisch houdbaar.
x 400, vooral omdat het exact hetzelfde product is. Met een middle man is het juist vaag om te spreken van een eigen product, op zich. Ik snap het bestaansrecht van sommigen, maar zoals het hier gaat om webshops (?) echt niet.

[ Voor 29% gewijzigd door StrongArmLance op 09-12-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Laatst online: 20:19
Oh, heb wel eens iets wat duidelijk rechtstreeks uit China kwam besteld bij een Nederlandse webshop. Voordeel is betalen met iDeal (had toen nog niet de prepaid CC ontdekt), snel in huis, en terugsturen. Bijvoorbeeld een kabeltje dat het bij aankomst niet deed. Voor €0,50 teruggestuurd in binnen twee weken geld op m'n rekening. Maar het kabeltje van DX dat na twee keer gebruik al is gescheurd ga ik nooit economisch RMA gestuurd krijgen.

-------------------------------------------------------------------

Aan de ene kant slaat het natuurlijk nergens op dat ik gratis kabeltjes en sleutelhangers van een euro voor niks de halve wereld over kan laten vliegen en binnen een paar weken op de deurmat vindt, hier is niet tegenop te concurreren.

Aan de andere kant, als je als winkel €7 (of €14 inclusief verzendkosten) vraagt voor hetzelfde kabeltje dan moet je wel compleet gestoord zijn om niet uit China iets te bestellen.

Ik koop zelf vaak hobby electronica, zoals ICs en LEDs bij DX. Als ik dit in Nederland kon kopen voor het driedubbele zou ik al blij zijn (want drie weken wachten op een LEDje is ook wat overdreven), maar bij elke webshop betaal je €7 verzendkosten, en de fysieke winkels met dit soort klein grut zijn enorm schaars aan het worden. Ander spul wat ik uit China laat vliegen zijn apparaten die je hier gewoon niet vindt of alleen als dure nicheapparatuur. Dit is precies waarvoor je altijd al naar een webwinkel zou stappen, maar als de Nederlandse webwinkels dit niet verkopen dan durf ik het wel aan om dat zelf uit het buitenland te halen. Dat vindt ik gewoon vergelijkbaar met een (rommel)markt afstruinen op zoek naar iets specifieks.

Laatst was er trouwens een item in Radar waarin ze gingen klagen over verborgen inklaringskosten bij webwinkels die zich als een Nederlandse webwinkel voordoen. Op zich prima dat ze dit aan de kaak stellen, ze mogen bij het bestelproces echt wel vermelden:

let op, u betaalt mogelijk inklaringskosten

Maar in dat item deden ze ook net alsof de betreffende webshop een oplichtingstruc was, het zou mij niet verbazen als de lokale webwinkelmaffia hier een tip voor heeft gegeven.

Uiteindelijk ben ik van mening dat de huidige risico's verbonden aan zelf importeren (inklaringskosten, douanekosten, BTW, lange verzendtijd, moelijke garantie) genoeg zijn om 'de gewone man' ervan te weerhouden significant veel aan waarde (want het meeste is klein spul) uit China te laten vliegen. Voor dit 'probleem' bestaan de (Europese) douaneregels juist en ze kunnen mij niet wijsmaken dat hun omzet vooral uit de dingen onder de €20 bestaat.

[ Voor 14% gewijzigd door HallonRubus op 09-12-2014 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance

StrongArmLance

Endless flow

hm, op dx krijg ik altijd direct mijn geld terug als ik zeg dat er wat mis is... ook van miniinthebox, fotootje opsturen en je krijgt het direct terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:43:
Dat ergens 'vraag' naar is betekend natuurlijk nog niet dat het goed is. Naar DDT is ook vraag, naar huurmoorden ook. :+ Toch ben ik erg blij dat die beiden verboden zijn. :P /gechargeerd ;)
Ik begrijp je punt ook wel ondanks het gechargeerde. Maar dan ga je ingrijpen op een vrije markt werking.
Niet dat ik daar in principe op tegen ben, zeker niet met een goede motivatie. Wel iets waar al ondertussen vanaf de industriële revolutie mee geworsteld wordt en al heel wat wijze mensen hun hoofd over hebben gebroken. Ook vaak een oorzaak op zichzelf van economische misstanden of scheefgroei.

Wat stel je voor? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

djengizz schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 23:10:
[...]

Ik begrijp je punt ook wel ondanks het gechargeerde. Maar dan ga je ingrijpen op een vrije markt werking.
Niet dat ik daar in principe op tegen ben, zeker niet met een goede motivatie. Wel iets waar al ondertussen vanaf de industriële revolutie mee geworsteld wordt en al heel wat wijze mensen hun hoofd over hebben gebroken. Ook vaak een oorzaak op zichzelf van economische misstanden of scheefgroei.

Wat stel je voor? :+
Als je kijkt naar de tijd van voor Reaganomics en de Tacherfisering zie je toch een duidelijkere sturing van de overheid en een minder vrije markt dan als die er nu is. Het begrip 'Vrije markt' klinkt heel positief maar is in wezen natuurlijk op zichzelf niet per se een goed of fout iets. Vandaar dat ik ook niet zo bang/gevoellig ben voor het taboe 'ingrijpen in de vrije markt'.

Persoonlijk denk ik dat dit probleem groter opgelost moet worden door een maatschappelijke visie waarin het geluk persoonlijk welzijn (en dan bedoel ik hoe gelukkig mensen zijn, niet hoe grote auto ze kunnen kopen zoals we via koopkrachtplaatjes voorrekenen) van mensen binnen (maar ook buiten) onze landsgrenzen meer centraal komt te staan. Met direct daarbij een sterkere koppeling van allerlei zaken welke nu 'vergeten' worden omdat ze niet in geld worden (of kunnen worden) uitgedrukt.

Daarom ben ik er voor dat bepaalde negatieve impact van producten op ons welzijn in de prijs worden door belast. Dit kunnen dingen als al bestaande verpakkings- en afval heffingen zijn (de verwijderingsbijdrage is dan ook een principe waar ik alleen maar volledig achter kan staan) maar ook uitkomsten uit Product levenscyclus analyses waarin zaken als werkgelegenheid, levensduur, milieuvervuiling en verbruik van grondstoffen worden mee genomen. En ja dat is een radicaal andere weg dan de huidige (als het verkoopt is het goed /kort door de bocht) maar ik denk dat dat uiteindelijk wel de weg is.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 09-12-2014 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 23:35:
Als je kijkt naar de tijd van voor Reaganomics en de Tacherfisering zie je toch een duidelijkere sturing van de overheid en een minder vrije markt dan als die er nu is. Het begrip 'Vrije markt' klinkt heel positief maar is in wezen natuurlijk op zichzelf niet per se een goed of fout iets. Vandaar dat ik ook niet zo bang/gevoellig ben voor het taboe 'ingrijpen in de vrije markt'.
Nee, ik ook niet. Sterker nog ik denk dat daar nu, ahum, enige wildgroei is.
Persoonlijk denk ik dat dit probleem groter opgelost moet worden door een maatschappelijke visie waarin het geluk persoonlijk welzijn (en dan bedoel ik hoe gelukkig mensen zijn, niet hoe grote auto ze kunnen kopen zoals we via koopkrachtplaatjes voorrekenen) van mensen binnen (maar ook buiten) onze landsgrenzen meer centraal komt te staan. Met direct daarbij een sterkere koppeling van allerlei zaken welke nu 'vergeten' worden omdat ze niet in geld worden (of kunnen worden) uitgedrukt.
Speel ik lekker advocaat van de duivel met dat je dan een 'wat is geluk' commissie nodig gaat hebben. :P
Wat slecht is (als in slecht voor het milieu, slecht voor de gezondheid) is namelijk redelijk makkelijk te bepalen. Wat goede kwaliteit is en goed voor ons welzijn of geluk een stuk moeilijker. Dit is meer dan simpelweg 'is het niet slecht dan is het goed'.
Daarom ben ik er voor dat bepaalde negatieve impact van producten op ons welzijn in de prijs worden door belast. Dit kunnen dingen als al bestaande verpakkings- en afval heffingen zijn (de verwijderingsbijdrage is dan ook een principe waar ik alleen maar volledig achter kan staan) maar ook uitkomsten uit Product levenscyclus analyses waarin zaken als werkgelegenheid, levensduur, milieuvervuiling en verbruik van grondstoffen worden mee genomen. En ja dat is een radicaal andere weg dan de huidige (als het verkoopt is het goed /kort door de bocht) maar ik denk dat dat uiteindelijk wel de weg is.
Oké een soort maatschappelijk verantwoord (duurzaam) ondernemen dus.
Probleem hiervan is dat vraag en aanbod sterke krachten zijn die moeilijk tegen te gaan zijn voor een groter belang en waarbij pogingen om dat toch te doen bewezen vaak slecht uitpakken. Niet voor niks gebeurt duurzaam ondernemen nu alleen op vrijwillig basis (en heeft het dus een moraal beweging nodig tegen het grote geld in, lastig op zijn minst).
Om de wiki pagina hierover te quoten:
Helaas heeft duurzaam ondernemen ook een keerzijde. Steeds vaker komen er spelers op de markt die misbruik willen maken van het duurzaamheid aspect. Deze bedrijven staan niet echt voor duurzaam ondernemen, maar gebruiken de term om meer business te genereren. Hier is de term greenwashing voor in het leven geroepen. Gelukkig is er een groei te bekennen in echte duurzame spelers die zich bijvoorbeeld bezighouden met duurzame inkoop en worden er steeds meer criteria bekend en getoetst waaraan men als organisatie moet voldoen om zichzelf duurzaam te mogen noemen.
In ieder geval een mooi ideaal, hoe het precies praktisch gaat werken zie ik niet helemaal. Dat we daar in ieder geval mee kunnen beginnen (of meer aan kunnen doen) en zien waar we uitkomen ben ik het wel mee eens. De Chinezen minder ben ik bang ;).
Pagina: 1