Toon posts:

Welke specs iMac 5K

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil jullie graag om advies vragen over het volgende;

Ik ben van plan een nieuwe iMac te kopen en mijn oog is gevallen op de nieuwe 27" 5K :Y
Vakmatig maak ik gebruik van programma's als fotoshop en indesign, videobewerking doe ik eigenlijk niet hooguit eens iets met een GoPro video. Daarnaast natuurlijk ook gewoon huis, tuin en keuken computergebruik.

Mijn vraag is nu of ik voldoende heb aan het basismodel (i5, 8gb, AMD X290 2GB, fusion drive 1TB) of dat er upgrades zijn die ik eigenlijk zou moeten doen (en vooral ook waar ga ik dat aan merken?)
Het is namelijk wel de bedoeling dat deze iMac in ieder geval een jaartje of 5 dienst gaat doen.

Ik heb al heel veel artikelen en reviews gelezen, maar met slechts basiskennis van specs kom ik er toch niet helemaal uit.... En de prestaties van de 5K bij Indesign, Photoshop etc. zijn volgens mij nog nergens echt uitgebreid besproken.

Hopelijk kan iemand mij van een goed advies voorzien :)

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Voor jouw toepassingen zal het basismodel prima voldoen. Photoshop en InDesign zullen totaal geen probleem zijn. Videobewerking ook niet. Mensen overschatten volgens mij de specs die je nodig hebt om deze programma's goed te kunnen draaien.
Mocht je toch graag wat willen upgraden, dan zou ik vooral kijken naar de gpu. Deze moet natuurlijk wel een gigantische hoeveelheid pixels aansturen dus dan kan wat extra power natuurlijk geen kwaad.

Eventueel een SSD kan ook fijn zijn. Dat verschil ga je vooral merken wanneer je fusion drive wat begint vol te lopen. Dan val je terug op conventionele hardeschijf snelheden. Je hebt echter wel weer een externe hardeschijf nodig naar alle waarschijnlijkheid voor al je files...
(ssd is toch "gratis" om te kiezen bij de 5k imac?)

[ Voor 27% gewijzigd door blupmans op 20-11-2014 20:51 ]

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Ik sluit me aan bij blupmans mbt de GPU. Ik zou sowieso voor de 295x kiezen gezien de grafische kaart natuurlijk het meeste werk verzet in dit systeem.
Persoonlijk zou ik ook voor een 256GB SSD kiezen ipv een 1TB Fusion drive en de databestanden vanaf een externe HDD doen. Op die manier is je systeem het snelst.
Eventueel later zou je nog de 8GB kunnen uitbreiden naar 16 of 24GB dmv een eigen upgrade kit, dat zou ik sowieso niet bij Apple bestellen omdat je je dan helemaal scheel betaalt.

Kort samengevat:

* AMD 295x videokaart (+250 euro)
* 256 GB SSD ipv 1TB Fusion Drive (+0 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuntoXII
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 20:26
Ik ben zelf ook in de running voor een 27" imac 5K. Op advies van een vriend van mij ga ik ook zeker voor de upgrade van de videokaart, je moet nogal wat pixels aansturen en als je dan een keer een game wilt spelen dan kan dat ook gewoon. Hij is altijd van, doe maar gewoon nu investeren, gaat 5 jaar mee en dan heb je er straks niet net spijt van dat je iets niet kan. Dus op zijn advies ook voor een i7 er bij. Tip: wacht nog even tot vrijdag, dan is het black friday en krijg je waarschijnlijk korting bij apple. En je moet ook maar zo denken, als je nu 2600 euro uitgeeft of 3100, maakt ook niet meer zoveel uit. Zoals hierboven wordt aangegeven, altijd voor de SSD gaan, dat is het snelst, extra HDD capaciteit kun je later zo toevoegen via thunderbolt of USB 3.0. Extra geheugen koop je later wel bij als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties!
Denk dat ik de videokaart upgrade verkies boven de i7 ... dat lijkt zo te lezen het meeste effect te hebben.

Iemand een idee wanneer de black friday aanbiedingen bekend worden? Kan er nergens iets over vinden, niet eens een aankondiging zoals andere jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ik denk als je geen basis model van de RiMac koopt, je mogelijk met een CTO heel lang moet wachten voordat je hem hebt. Black friday zal dit waarschijnlijk nog versterken.

Dit kwam ook nog voorbij;

Apple Black Friday Red (bron Macrumors)
(een Gift card dus)

http://www.macrumors.com/2014/11/24/apple-back-friday-red/

[ Voor 31% gewijzigd door Montana op 24-11-2014 18:46 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Levertijd: 2 - 3 weken, weet niet of je dat lang vind, ik niet en wacht nog rustig 2 weken af.

• Nerve
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-08 12:49
[b][message=43289304,noline]Op advies van een vriend van mij ga ik ook zeker voor de upgrade van de videokaart, je moet nogal wat pixels aansturen en als je dan een keer een game wilt spelen dan kan dat ook gewoon.
Klopt, maar je moet niet verwachten dat je in 5K gaat kunnen gamen, dat gaat ook die kaart niet trekken. De gpu upgrade is wel nuttig om nieuwe games in 'gewoon' HD mode te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokkom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 11:48
Waarom zou je een snellere videokaart willen hebben? Zijn er veel programma's die niet goed draaien met de standaard videokaart? Of gaat het alleen maar om spelletjes die je op de hoogste resolutie wilt kunnen spelen?

[ Voor 87% gewijzigd door stokkom op 30-11-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokkom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 11:48
Nog een vraag: als ik een SSD kies in combinatie met een NAS, heb ik dan voldoende aan 256 gb of is het verstandig om toch voor een grotere SSD te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 00:37
256GB is voor nu op zich goed, maar gezien het feit dat je er een aantal jaren mee vooruit wilt kunnen opteer dan voor een grotere van 512GB.
Pagina: 1