• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:17
Ik heb gisteren sinds lang nog eens een spelletje gekocht: Far Cry 4.
Ik had verwacht als ik de minimum specs zag, dat ik wel uit de voeten kon met mijn GTX 460 in SLI.

Nu, het draait hier maar voor maar 10 minuten. Dan begint het beeld meer en meer te schokken en beginnen de kleuren heel raar over te komen, niet meer levendig, maar donker en grauw.

Ik heb de laatste nieuwe Nvidia drivers erop gezet, heb een i7 860 @ 2.8Ghz en 8GB ram met W7 64bit op een SSD.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Kaarten zijn niet overclocked, geen idee van hoe dat moet dus daar blijf ik vanaf..

Ik zou het liefst gewoon deze game willen kunnen spelen zonder geld uit te hoeven geven voor een nieuwe kaart, tenzij der een topdeal is ergens voor max 150€.

Never ever financial advice...

Verwijderd

7950, of een tweedehands 770/290

En er zijn wel fixen voor een aantal fouten in Farcry4, een daar van is even in-en-uit tabben

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2014 19:33 ]

• kazzzdafke
Misschien nog even bijvertellen dat ik persoonlijk het liefst een Nvidia kaart heb.
Waarom? Ik weet het niet.. Ik heb enkel nog maar Nvidia's gehad. Stabielere drivers etc mss?

De vraag is: als ik voor 170 of 180€ een 2e hands koop, is dit zijn geld waard?

Ps. Ik heb via Uplay Far Cry 4: hoe kan ik daar updates/fixes downloaden?

[ Voor 12% gewijzigd door kazzzdafke op 20-11-2014 19:48 ]

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-01 18:44
kazzzdafke schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:48:
Misschien nog even bijvertellen dat ik persoonlijk het liefst een Nvidia kaart heb.
Waarom? Ik weet het niet.. Ik heb enkel nog maar Nvidia's gehad. Stabielere drivers etc mss?

De vraag is: als ik voor 170 of 180€ een 2e hands koop, is dit zijn geld waard?

Ps. Ik heb via Uplay Far Cry 4: hoe kan ik daar updates/fixes downloaden?
Dan denk ik dat je beter een nieuwe GTX 760 kan kopen die is ±210 euro en werkt zeer goed. Dan kan je FC 4 wel op Full HD spelen met Medium/High settings.

[ Voor 5% gewijzigd door icter-tje op 20-11-2014 19:52 ]

Je moet connected zijn

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
Koop geen 760, die is alles behalve future-proof.
Als je perse zo budget wilt doen, dan zou je beter een 280 kunnen nemen, ik weet het, het is geen Nvidia, maar die 280 is echt een stuk beter.

https://www.youtube.com/watch?v=Qim-asQrT_Y
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-280-vs-GeForce-GTX-760 Hij heeft welk wat lagere clock speeds, maar met een goede koeler is 'ie ook zo te OC'en.

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-01 18:44
3L3ktr1k schreef op donderdag 20 november 2014 @ 20:15:
Koop geen 760, die is alles behalve future-proof.
Als je perse zo budget wilt doen, dan zou je beter een 280 kunnen nemen, ik weet het, het is geen Nvidia, maar die 280 is echt een stuk beter.

https://www.youtube.com/watch?v=Qim-asQrT_Y
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-280-vs-GeForce-GTX-760 Hij heeft welk wat lagere clock speeds, maar met een goede koeler is 'ie ook zo te OC'en.
Hoezo zou een 280 wel future proof zijn en een 760 niet?

Je moet connected zijn

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Omdat in die prijsklasse kom je uit op de 2 gb varianten. Met de 7950/280 heb je 3 gb

• 3L3ktr1k
Precies, 2GB is al heel weinig, 3GB is voorlopig nog genoeg. Maar als je echt voor een hele tijd klaar wilt zijn, dan is een 290(X) of een 970 een perfecte oplossing.

Verwijderd

icter-tje schreef op donderdag 20 november 2014 @ 20:17:
[...]

Hoezo zou een 280 wel future proof zijn en een 760 niet?
Wat Elmo zegt, en nog voor wat meer duidelijkheid, steeds grotere resoluties, steeds hogere texture resoluties verwachten nou eenmaal meer Vram, dan kan die 1Gb (wat 150% meer is) een hoop betekenen.

Verwijderd

3L3ktr1k schreef op donderdag 20 november 2014 @ 20:27:
Precies, 2GB is al heel weinig, 3GB is voorlopig nog genoeg. Maar als je echt voor een hele tijd klaar wilt zijn, dan is een 290(X) of een 970 een perfecte oplossing.
En meteen 100 of 180euro méér dan het budget!

• 3L3ktr1k
Als je tweedehands gaat kijken, heb je voor 200 euro een 290, die 970 is wel een stuk duurder, maar dat is vrijwel altijd met Nvidia, maar het is wel een goede kaart.

Verwijderd

3L3ktr1k schreef op donderdag 20 november 2014 @ 20:33:
Als je tweedehands gaat kijken, heb je voor 200 euro een 290, die 970 is wel een stuk duurder, maar dat is vrijwel altijd met Nvidia, maar het is wel een goede kaart.
Ja 290 is te doen, TS ik zou iets meer sparen en een 290 halen. 970 ga je niet voor onder de 300,- vinden. En het rooie kamp doet niks onder voor de groene.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:26

br00ky

Moderator Harde Waren

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:01

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Far Cry 4 is meer ondersteund voor Nvidea, omdat Nvdiea een contract heeft met Ubisoft. Er is erge problemen met Far Cry 4 met AMD videokaarten

Review QNAP TS-230 NAS

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Mwa, op een 290 / 280x / 7950 loopt het anders prima, in ieder geval niet slechter dan kaarten van (let op hoe je dat schrijft) nVidia die hetzelfde kosten.

• kazzzdafke
Nu, eerlijk gezegd zou ik liever eerst weten waarom ik pas na 5 minuten een probleem heb met het spelen van FarCry 4.
De eerste 5 of 10 min van het spel loopt alles lekker.. Zo'n 35fps, niet veel, maar wel voldoende voor een GTX 460 in SLI denk ik dan.
Maar na die tijd worden de kleuren soms zwart in schaduwen (dus kan je niets meer zien) en komt er ook soms een soort van gezicht (ghosting) door.. die centraal in het beeld blijft staan en begint het heel erg te schokken (15 fps)..

Ik heb al gelezen dat Ubisoft een nieuwe DRM erin heeft gestoken dat je kwaliteit van pirate versies mindere kwaliteit krijgen, maar ik heb mijn sleutel via Uplay ingevuld (gekocht via Dreamgame) dus daar zou het niet aan kunnen/mogen liggen!

Ps. als ik dan even de graka's overloop "lijkt" mij de GeForce GTX 970 (MSI of ASUS) de beste keuze te zijn op dit moment. Inderdaad, 350€, maar bon.. Kan ik toch even mee verder? ALS DIT MIJN PROBLEEM NATUURLIJK ZOU OPLOSSEN?

EDIT: nog mensen met problemen. Straks maar eens de AA uitzetten.. Maar je wil toch niet beknibbelen in beeldkwaliteit |:(
http://forums.ubi.com/sho...verytime-i-open-the-menus

[ Voor 23% gewijzigd door kazzzdafke op 21-11-2014 10:51 ]

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-01 20:09
Kijk eens naar de temperaturen van je gpu's tijdens het gamen.
Mss dat de bovenste kaart te heet wordt, aangezien de kaarten constant op hun max lopen.

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Iets te snel met de move :X. Probleem staat op de voorgrond, er kan altijd nog een nieuwe GPU worden aangeschaft.

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:21

Mijnenveger

Veegt mijnen

Ik speel Far Cry 4 op medium met 40 fps met een HD6850 + i5 750. Catalyst 14.9

Werkt prima. Alleen soms een framedrop, denk door de textures (heb maar 1gb vram).

• kazzzdafke
Hier een voorbeeldje van MSI Afterburner tijdens het spelen van FC4:

Afbeeldingslocatie: http://www.kazzz.be/fotosopweb/FC4.PNG

• kazzzdafke
Ik merk wel op dat als ik nu FC4 afgesloten heb, mijn kaarten blijven op 96% GPU verbruik..?

• kazzzdafke
En dus nog extra: wanneer ik mijn pc opstart is het verbruik van de kaart ergens rond de 10%. Wanneer ik gewoon een 10-tal minuten surf (en dus geen enkel spel speel ofzo) gaat het verbruik van beide GPU's naar 97% en blijft dit zo.

Iemand een verklaring?

Verwijderd

Er is een kants dat je een virus, bijv. een crypto miner. voor eens een virus scan uit met bijv. Malwarbyte's ( met mischien: spyware S&D en adware cleaner) en zorg dat hij ook op rootkits scant.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Vergeet niet dat tegenwoordig de GPU ook gebruikt wordt tijdens het 'surfen'.
Dat zou kunnen verklaren waarom je GPU toch bezig is.

Ik zou het volgende eens proberen:
- Drivers updaten (Chipset, etc.)
- nVidia drivers opnieuw installeren met 'clean' optie.
Er is ook een clean driver programma op het forum van nVidia (ben de naam even kwijt), die reinigt beter.
- Nieuwste driver installeren

Link: http://www.wagnardmobile.com/DDU/

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 23-11-2014 13:34 ]

• kazzzdafke
Heb alles gedaan zoals je zei, maar helaas..
Dus het progje gebruikt voor een volledige deinstall van alle drivers na een safe reboot etc..
Nieuwe drivers, maar.. Blijft heel erg schokkerig met settings om medium, tijdens de nacht zie je bijna niets meer, etc..
Zucht..

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Ik denk dat je settings gewoon omlaag moet schroeven.
Die 460 zijn ook de jongste niet meer, hebben slechts 1 GB aan VRAM.
Ik heb hier 3.3 GB v/d 4 in gebruik op een 970.

Als ik het gebruik van je 2e GPU zie heb je ook ergens een bottleneck in je systeem zitten.
Waarschijnlijk de CPU of een moederbord dat niet op 8x/8x loopt maar 16x/4x. (Welk bord?)

[ Voor 34% gewijzigd door unfor op 23-11-2014 19:54 ]

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:31
Als het een tijdje werkt en daarna niet meer, lijkt me een hitte probleem het meest voor de hand liggen, zeker als de videokaart richting 100% gaat. Case open zetten en fan op de kaarten; kan je testen of dit helpt.

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

• kazzzdafke
Dit zijn de screenshots, want daar ken ik niet al teveel van waarom deze op 4x of 16x zou zitten:

CPU:

Afbeeldingslocatie: http://www.kazzz.be/fotosopweb/cpuinfo.JPG

Mobo:

Afbeeldingslocatie: http://www.kazzz.be/fotosopweb/Boardinfo.JPG

Iemand een idee wat nu nog zou kunnen verbeteren?

Ps. Ik zal dus NOOIT nog een SLI config nemen. Als ik mits iets of wat verbeterwerk betere fps kan halen, graag..
Anders ga ik deze namiddag maar is een nieuw kaartje halen, want ik ben het stilaan moe.

• HollowGamer
  • Niet online
kazzzdafke schreef op maandag 24 november 2014 @ 10:12:
Dit zijn de screenshots, want daar ken ik niet al teveel van waarom deze op 4x of 16x zou zitten:
..

Ps. Ik zal dus NOOIT nog een SLI config nemen. Als ik mits iets of wat verbeterwerk betere fps kan halen, graag..
Anders ga ik deze namiddag maar is een nieuw kaartje halen, want ik ben het stilaan moe.
2 x PCIe 2.0 x16 (single at x16 or dual at x8 / x8 mode)

Wordt een nieuw kaartje halen denk ik. :P

Betreft SLI.. zie het niet zo donker in. ;)
Sommige hebben wel 3x SLI en dat is gewoon gaaf. :D
Helaas heeft jou moederbord niet de ondersteuning om te werken op 2x 16, hij verdeeld dus de 'lanes'.
Maar heb er verder niet zoveel verstand van om eerlijk te zijn, weet dus niet wat slimmer is:
Nieuw moederbord (met 2x 16) of een nieuwe GPU.

Het voordeel van een nieuwe GPU is dat je naar mijn idee een langere levensduur hebt.
Vergeet ook niet dat SLI niet je (VRAM) geheugen 'verduppelt', want dat gaat helaas niet.

• kaluro2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-01-2024

kaluro2

Kaluro.650

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 20:27:
[...]

Wat Elmo zegt, en nog voor wat meer duidelijkheid, steeds grotere resoluties, steeds hogere texture resoluties verwachten nou eenmaal meer Vram, dan kan die 1Gb (wat 150% meer is) een hoop betekenen.
Wat? In welk opzicht is 1GB 150% van 2GB?
Je bedoelt 50% meer denk ik?

3GB is 50% meer dan 2GB,
OF
150% van 2GB. Niet 150% meer.

Pro streaming - www.twitch.tv/kaluroo

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

kazzzdafke schreef op maandag 24 november 2014 @ 10:12:
[...]

Ik denk niet dat het aan het feit ligt dat je een SLI configuratie hebt. ;)

Ik draai naar volle tevredenheid 2x een GTX970 in SLI met 0 problemen bij FC4. Op Ultra zweeft ie tussen de 70 en 120 fps. :)

Ook bij Ryse (wat dezelfde engine is) heb ik die problemen niet.

Wel is het zo dat de bovenste kaart toch al snel 15 graden warmer wordt dan de onderste, die wil de 70 graden nog wel eens halen. Maar de boel is wel lekker stabiel en hij wordt niet gruwelijk heet (als in 90 graden plus) met die 140mm fan erop.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• kazzzdafke
Ok, stel dat ik een GTX970 ga kopen, is dat dan mogelijk op mijn mobo om er de volledige potentie uit te halen?
Is dat een goeie koop, of beter nog een maandje wachten tot de eindejaars"solden" er komen?

En zou ik dan in godsnaam die FC4 deftig (1920*1080) op toch liefst alles HIGH (ultra hoeft niet) kunnen spelen?

[ Voor 22% gewijzigd door kazzzdafke op 24-11-2014 14:05 ]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

kazzzdafke schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:58:
Ok, stel dat ik een GTX970 ga kopen, is dat dan mogelijk op mijn mobo om er de volledige potentie uit te halen?
Is dat een goeie koop, of beter nog een maandje wachten tot de eindejaars"solden" er komen?

En zou ik dan in godsnaam die FC4 deftig (1920*1080) op toch liefst alles HIGH (ultra hoeft niet) kunnen spelen?
De GTX970 heeft bijzonder goede "bang for buck" op het moment. FC4 op 1080P moet op high geen enkel probleem zijn voor die kaart. De genoemde getallen zijn namelijk op Ultra en 1440P voor mij. Een enkele kaart en 1080P is perfect.

Die kaart moet ook prima werken op jouw Mobo. Qua energieverbruik zal je er ook op vooruit gaan.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• kazzzdafke
Okido, dan rest denk ik de laatste vraag:
Welke GTX970? De MSI of Trixx? En de 4G of niet? :)

• HollowGamer
  • Niet online
Ik weet niet of het al is genoemd.. Maar je hebt 'genoeg voeding'?

Betreft welke kaart.. Zoeken op benchmarks van de door jou gewenste kaart. Kun je zien welke het beste presteert.
Kijk ook in de Pricewatch ter vergelijking. Over de 4Gb.. Please check het andere topic van deze maand. Iets met veel geheugen videokaart heeft het zin?

• kazzzdafke
Dit is mijn voeding: pricewatch: Antec TruePower TP-650

Ik vermoed als ik nu 2 x GTX460 kan draaien, dat ik 1 x 970 ook aankan?

Bedankt voor de andere tips. Ik ga ze eens bekijken.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dan kijk je even wat je GTX 460 volgens de specificaties voor stroomverbruik heeft, doe dit keer twee en vergelijk dat met de 970 die je op het oog hebt.

www.maartendeboer.net

Verwijderd

De AMD 290 heeft op dit moment ( met de resente prijsverlagingen ) ook een super goede "bang for buck"
http://tweakers.net/categ...GRZYo6SVbSSubGxsVJsbW0tAA

• kazzzdafke
Ventieldopje schreef op maandag 24 november 2014 @ 18:33:
Dan kijk je even wat je GTX 460 volgens de specificaties voor stroomverbruik heeft, doe dit keer twee en vergelijk dat met de 970 die je op het oog hebt.
GTX 460 = 160W x 2 = 320W
Tegen de 970 = 148W

Dat is dus al mooi!

Over de 290X kan ik niet direct iets vinden over stroomgebruik maar wel dit:

If you want to heat your room at the same time you game, get the 290x.

If you want blazing fast performance at a low price, 970.

[ Voor 15% gewijzigd door kazzzdafke op 25-11-2014 10:29 ]

Verwijderd

Dat is hoogst waarschijnlijk met het reference model getest, die koeling presteerde slecht , en maakt erg veel geluid ! Maar de nieuw koelers, die enkele maanden later opdoken , die overeenkomen met de van de gtx 970, zijn perfect en koeler zeer goed. Ik zelf gebruik een r9 270x 4gb en die bevalt mij erg goed . kan ik alles op highe settings spelen op full hd ! de r9 290 is vele malen sterker als mijn kaart dus zul je zeker een goede game ervaring krijgen.

en met die voeding hoef je ook niet bang te zijn, die zal makkelijk een r9 290 trekken.

• kazzzdafke
Bon, iedereen bedankt om mee te denken maar ben terug ah rijden vd winkel met naast mij een msi gtx 970 4G..
Was het moe ah worden :)

Wel FC voor nix gekocht al :/

Nu hopen dat alles vlotjes lukt met installeren. Ik hou jullie op de hoogte!

Bedankt al voor de hulp!

EDIT: ondertussen drivers via safe mode verwijdert, nieuwe kaart erin gepriemeld en de 6 en 8 pins PCI-E verbonden.
Nieuwe drivers van Nvidia gedownload en nu is hij aan het installeren.

Moet er nog iets gebeuren van fine tuning via nvidia control panel of via MSI soft?

EDIT: FC4 speelt als een zonnetje nu met alles op ULTRA, geen enkel probleem meer met schaduwen etc..

[ Voor 41% gewijzigd door kazzzdafke op 26-11-2014 14:42 ]

Pagina: 1