• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik zit met het volgende;

Ik ben sinds november in dienst van een nieuwe werkgever.
Mijn salaris in januari, februari, maart, april was A
Ik ben in april van een project contract overgegaan naar een vast contract
Mijn salaris in april, mei, juni, juli, augustus, september, oktober, november was B
Mijn salaris in november en december was C

Het staat mij namelijk bij dat je bij een salaris wijziging dit door moet geven aan de belastingdienst of hier een wijziging van moet maken in ''Mijn Toeslagen''.

Als ik nu een berekening maak wat mijn toetsingsinkomen is over 2014 is dat D

Maar een wijziging doorgeven gaat op basis van het inkomen over 2014, wat rest nu nog 2 maanden.

Hoe zit dit nou eigenlijk in elkaar, moet ik in januari nou weer een wijziging doorgeven door dan mijn salaris x 12 te doen als toetsingsinkomen 2015?

Of hoef ik na een wijzing van salaris niets door te geven en kunnen ze dit zelf inzien?

ON: ik leg mijn vraag hier op het forum neer aangezien ik telkens een of andere idioot van de belastingdienst aan de telefoon krijg die er zelf geen reet van snapt 8)7

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hoeft helemaal niks te doen. Je doet in april gewoon je aangifte, en je krijgt vanzelf wel bericht of je moet terug betalen..

Ey!! Macarena \o/

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:10
Of je moet huur of zorgtoeslag krijgen dan is het verstandig om dit te veranderen op mijntoeslagen zodat je niet zoveel hoeft terug te betalen wanneer je er geen recht meer op hebt.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:33
boeke209 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:16:
Of je moet huur of zorgtoeslag krijgen dan is het verstandig om dit te veranderen op mijntoeslagen zodat je niet zoveel hoeft terug te betalen wanneer je er geen recht meer op hebt.
De bovenstaande quote is de reden om die gegevens door te spelen. Buiten dat heeft het geen toegevoegde waarde zolang je in april je aangifte maar doet.

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:00
Dit zouden ze kunnen weten/zien maar gaat vaak mis. Mijn inkomen hebben ze dit jaar op 0 euro vastgesteld waardoor ik ook teveel heb gekregen.

Afwachten kan hoor, maar dan moet je dit eind volgend jaar terugbetalen. Je kunt nu ook een aanpassing van je inkomen doorgeven (gewoon alle maanden bij elkaar tellen) en dit doorgeven, dan corrigeren ze het al in een aantal weken en zo voorkom je dat je in oktober volgend jaar veel moet terugbetalen. Eind december/begin januari kun je het nieuwe inkomen weer doorgeven (je krijgt een bericht met de voorlopige aanslag 2015 als je dat kan aanpassen geloof ik)
EnerQi schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:18:
[...]

De bovenstaande quote is de reden om die gegevens door te spelen. Buiten dat heeft het geen toegevoegde waarde zolang je in april je aangifte maar doet.
Aangifte doen is niet eens nodig, bij de definitieve vaststelling weten ze wel wat je inkomen was. (Dit geeft de werkgever wel door)

[ Voor 25% gewijzigd door Tonkey op 20-11-2014 18:20 ]

• H8M3CuzUaintM3
boeke209 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:16:
Ik heb net per 1 januari 2015 mijn zorgtoeslag stopgezet aangezien ik elke maand 72 euro terug krijg en elk jaar een naheffing krijg van 500 euro, dan beter een keer 350 euro terug krijgen ipv moeten betalen, die zorgtoeslag kan ik maandelijks wel missen :o

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:00
supra_indo schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:20:
[...]

Ik heb net per 1 januari 2015 mijn zorgtoeslag stopgezet aangezien ik elke maand 72 euro terug krijg en elk jaar een naheffing krijg van 500 euro, dan beter een keer 350 euro terug krijgen ipv moeten betalen, die zorgtoeslag kan ik maandelijks wel missen :o
Dat kan toch nog niet? Je kunt enkel je inkomen 2014 aanpassen (of ze dit volgend jaar overnemen is maar de vraag) Ik heb hetzelfde probleem namelijk.. Bij jou zal het inkomen dus ook op 0 euro vastgesteld zijn

• H8M3CuzUaintM3
Tonkey schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:21:
[...]

Dat kan toch nog niet? Je kunt enkel je inkomen 2014 aanpassen (of ze dit volgend jaar overnemen is maar de vraag) Ik heb hetzelfde probleem namelijk.. Bij jou zal het inkomen dus ook op 0 euro vastgesteld zijn
Ik heb net de belastingdienst aan de telefoon gehad en zij heeft mij er doorheen geloodst door online mijn zorgtoeslag die ik elke maand terug krijg stop te zetten. Ik ga er dan vanuit dat ik een jaar later aangezien ik niet 12 x 72 krijg een gedeelte waar ik wel recht op had na berekening van de belastingdienst terug krijg...

Dus ik heb per 1 januari 2015 mijn zorgtoeslag stopgezet... :9 het kan dus wel

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 08:30
Het is toch gewoon simpelweg je verzamelinkomen opgeven op toeslagen.nl?
Hoe dit inkomen over het jaar verdeeld is maakt niks uit, gewoon het totaal over dat jaar.

Het kan natuurlijk wel voorkomen dat je dus toeslagen gekregen hebt (berekend op je te laag ingeschatte inkomen) waar je door je uiteindelijk hogere inkomen geen recht op had, en dus zal moeten terugbetalen.

Nu weet ik niet zeker of de belastingsdienst automatisch corrigeert voor het teveel in de eerdere maanden, of dat ze gewoon de toeslagen uitkeren gerekend naar je nieuwe inkomen, dit zul je zelf even moeten nakijken. Als blijkt dat ze hier niet voor corrigeren, zul je het uiteindelijk moeten terugbetalen. Eventueel zou je in het laatste geval een fictief hoger inkomen kunnen opgeven zodat je de laatste maanden geen toeslagen meer krijgt, en ze dus ook niet hoeft terug te betalen.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
Voor de toeslagen kijken ze naar je verzamelinkomen over het gehele jaar. Dus als je salaris wijzigt gedurende het jaar kun je dat beter zo snel mogelijk doorgeven, om te voorkomen dat je bij de definitieve beschikking ineens moet terugbetalen.

Ik hou zelf juist een (te) ruime marge aan (paar duizend op het geschatte verzamelinkomen).

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Fornoo schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:54:
om te voorkomen dat je bij de definitieve beschikking ineens moet terugbetalen.

Ik hou zelf juist een (te) ruime marge aan (paar duizend op het geschatte verzamelinkomen).
Wat maakt dat nou uit? Dan betaal je toch terug? :) Het is niet alsof het een boete is of dat je meer betaalt.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
Het is geen boete, maar ik vermoed dat 90% van de mensen die moeten terugbetalen dat anders ervaren.

Daarnaast is voorkomen beter dan genezen en is het wijzigen van je inkomsten een kwestie van een kwartiertje werk.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zoijar schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:01:
[...]

Wat maakt dat nou uit? Dan betaal je toch terug? :) Het is niet alsof het een boete is of dat je meer betaalt.
Je kan beter teveel betalen en het later terugvragen. De belastingdienst rekent meer rente dan je op je spaarrekening krijgt ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Maar dat werkt niet met toeslagen. Geen toeslag gevangen omdat je het niet had aangevraagd of op gegeven, geen nakomende betalingen.

Dat is tenminste nu zo bij kinderopvangtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat is met alle toeslagen zo. Als je toeslagen stopzet geef je in feite aan dat je ze niet meer wilt ontvangen. De belastingdienst gaat dan achteraf geen definitieve berekening meer uitvoeren om te kijken of je er achteraf nog wel recht op had gehad.

Zie ook het relevante stuk op de site van de belastingdienst:
Is uw inkomen gestegen en hebt u daardoor geen recht meer op toeslag? Zet uw toeslag dan niet stop, maar geef een wijziging van uw toetsingsinkomen door. Als uw jaarinkomen toch lager uitvalt, nemen wij dat mee met de definitieve berekening.

Hebt u zelf of hebben wij uw toeslag stopgezet en denkt u dat u later toch weer aan de voorwaarden voldoet? Dan moet u zelf de toeslag opnieuw aanvragen. Wij bekijken niet achteraf of u recht had op toeslag.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Krom dat dat niet bij de IB meegenomen wordt. Maar goed, het hele toeslagensysteem zuigt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Tonkey schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:19:

Aangifte doen is niet eens nodig, bij de definitieve vaststelling weten ze wel wat je inkomen was. (Dit geeft de werkgever wel door)
Niet nodig, wel verplicht.

Alle toeslagen en aanslagen over het lopende jaar zijn voorlopig, de fiscus kan nog flink de tijd nemen om de definitieve bedragen vast te stellen. De reden om (met name voor toeslagen) zelf de wijzigingen tijdig door te geven is om te voorkomen dat je straks onverwacht veel terug moet betalen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

De belastingdienst heeft voor meerdere dingen je inkomen nodig over het huidige jaar. Als je toeslagen krijgt (huur, zorg, kinderopvang), dan is dat een voorschot op basis van je geschatte jaarinkomen. De toeslagen varieren nogal sterk met je inkomen, en om te voorkomen dat je in een later stadium ineens veel moet terugbetalen is het verstandig om de BD op de hoogte te houden van wijzigingen van je verwachtte jaarinkomen. Stopzetten zoals supra_indo gedaan heeft zou ik niet doen, want als je geen toeslag hebt aangevraagd, krijg je er niet eens achteraf toch nog recht op. Je kan beter zorgen dat je een kleine toeslag krijgt; die krijg je namelijk achteraf wel gecorrigeerd als blijkt dat je te weinig gekregen hebt.

Dan is er ook nog de voorlopige aanslag. Mensen met een koophuis hebben deze vaak aangevraagd, maar iedereen kan dat doen. Deze gaat over de gewone inkomstenbelasting. Normaal betaal je via je werkgever een voorheffing en doe je in het volgende jaar voor 1 april aangifte, waarna in de zomer de verrekening volgt. Als je veel aftrekposten hebt (bijvoorbeeld door hypotheekrente) dan kan je alvast van te voren een voorlopige aangifte doen met een schatting van je inkomen en aftrekposten. Op basis daarvan kan je dan alvast gedurende het jaar een deel van je al via je werkgever betaalde belasting terugkrijgen (omdat je meent dat je anders teveel gaat betalen en de volgende zomer een bak geld terug zou krijgen) of juist elke maand vast zelf wat betalen als je denkt dat dat nodig gaat zijn (veel overige inkomsten bijvoorbeeld) en zo een dikke rekening ineens voorkomen vlak voordat je op vakantie wil...

In beide gevallen is het dus niet verplicht, maar wel verstandig om grote wijzigingen voor zaken als je inkomen, maar ook voor andere dingen die impact kunnen hebben op je recht op toeslagen of op je aftrekposten op tijd door te geven.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeodopel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-02 08:52
Ik vraag me af of de belastingdienst jouw eventuele wijziging van inkomen nog verwerkt voor dit jaar. Zal waarschijnlijk pas gaan per 2015. Als de belastingdienst dan begin 2015 toeslagen gaat betalen gebaseerd op een te laag inkomen kan je later voor verassingen komen te staan doordat je moet terug betalen. Als je het nu dus stop heb gezet heb je dat probleem niet.

Zelf heb ik een koophuis met hypotheekrente aftrek. Ik laat maandelijk hiervan al wat uitbetalen door een voorlopige aanslag. Hierbij heb ik mijn verzamelinkomen inderdaad wat lager ingeschat. Zodat ik bij de definitieve belasting aanslag ik dan toch nog wat extra terug krijg.
Zo profiteer ik maandelijks al van wat extra geld en krijg ik in juni/juli nog een klein extraatje.

Dit werkt voor mij prima.

Maar wat ATS zegt, grote wijzigingen betreffende inkomen kunnen impact hebben op toeslagen/aftrekposten. Geef dit inderdaad snel door, dan kom je later ook niet voor verassingen te staan. Want als blijkt dat de belastingdienst jouw te veel heeft betaald, weten ze je heel snel te vinden. Ze vergeten je echt niet. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.