Regelmatig halve seconde Hapering / Freeze tijdens het gamen

Pagina: 1
Acties:

• Xavieros
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-06 17:45
Hallo,

Onlangs ben ik last gaan ondervinden van een soort onregelmatige micro lag. Elke halve minuut tot een minuut treedt er een soort van kleine hapering / halve seconde freeze-lag op. Het lijkt voornamelijk veroorzaakt te worden door het laden van iets. Aangezien ik voornamelijk World of Warcraft speel zal ik dit spel en de gameplay ervaring ervan ook gebruiken bij het uiteenzetten van het probleem. Ik heb het probleem ook bij het spelen van Diablo 3 dus het is niet zo dat het alleen World of Warcraft -gerelateerd is. Laat ik voorop stellen dat ik een relatief nieuwe pc heb met hardware die in principe moeiteloos de spellen moet kunnen ondersteunen die ik speel.
(Core i7 2600k, GTX970, 8gig ram.)

Acties die het probleem activeren of doen voorkomen::
- Het openen van het menu > settings
- Start / einde van een event
- Het verlaten / betreden van een nieuw gebied/zone.
- Het openen van mijn ingame mailbox
- Het openen van mijn character screen
- Het "looten" van mobs
- Het selecteren of "targetting" van andere spelers
- Het selecteren of "targetting" van NPC's (A.I.)

Meestal treedt het probleem op na het uitvoeren van een bepaalde actie. De eerste keer dat ik bijvoorbeeld mijn character screen open kan het scherm even 0.5 seconde freezen, als ik het venster sluit en vervolgens weer open gaat het doorgaans direct goed en duurt het weer even voordat ik met dezelfde actie weer het probleem oproep. Er zijn echter situaties die het probleem continue activeren bijvoorbeeld het betreden van nieuwe gebieden of het openen van het menu > settings. Als ik het menu open en op "settings" klik dan treedt er altijd een 0.5 - 1 seconde lagg / freeze op hierbij geldt ook dat de eerste keer altijd langer freezed dan als ik het daarna nog een keer probeer.

Andere symptomen zijn dat na het inloggen het langer lijkt te duren voordat de wereld om mij heen geladen is; ik zie eerst een transparant blauw beeld met wat lijntjes hier en daar (contouren) en vervolgens begint alles traag in te laden. Het laden van textures op daken van gebouwen en andere kleine details komen vrij traag in beeld en het duurt doorgaans 10-15 seconden voordat alles volledig geladen is. Dit was voorheen nooit het geval.

Tot dusver heb ik het volgende geprobeerd om het probleem op te lossen:
Wow specifieke oplossingen:
- Verwijderen van de WTF, Cache & interface-mappen
Opmerking: Het uitvoeren van het spel zonder addons (Zelfs na een schone WoW-installatie is het probleem niet opgelost al moet ik wel vermelden dat addons het probleem een klein beetje lijken te verergeren)
- Windows starten in selectieve startup
- Een complete 100% schone installatie van WoW

Toen ik erachter kwam dat het probleem zich ook, en nog steeds, voordeed tijdens het spelen van andere spellen, o.a. Diablo 3, heb ik het volgende ondernomen:

- Alle grafische instellingen op laag gezet (lost het probleem niet op, maar lijkt wel het effect enigszins te verminderen, maar het vermindert niet de frequentie van het probleem)
- GFX drivers volledig verwijderen en opnieuw installeren.
- Het schoon maken van de hele case (Stof verwijderen)
- Controleren of mijn Realtek sound driver up-to-date is
- Het uitschakelen van het geluid (in Windows-devices) en het uitvoeren van het spel zonder geluid.
- Het vervangen van mijn (Hardware) Ram modules. (Nieuw product)
- Het vervangen van mijn GFX kaart (GTX 570Ti> GTX 970) (Nieuw product)
- Maximale Monitoring GPU en CPU temperatuur onder belasting (Ultra-instellingen)
Resultaten: GPU: 60 Celcius CPU: 58 graden celcius.
- De CPU wordt maximaal tijdens het spelen van WoW maximaal 50-60% belast.

Onderstaand een kleine samenvatting van mijn systeem informatie.
(Indien gewenst kan ik een volledig DxDiag rapport aanleveren.)
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 11/20/2014, 14:26:51
Machine name: MINDSTORM-PC
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.140706-1506)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: BIOS Date: 02/05/10 19:13:52 Ver: 08.00.10
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz (8 CPUs), ~3.4GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8174MB RAM
Page File: 3069MB used, 13275MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 32bit Unicode

Inmiddels ben ik een beetje ten einde raad en weet ik niet meer wat ik nog kan doen.

Hulp, suggesties of advies zou ik enorm waarderen.

Bij voorbaat dank!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Je hebt dus echt alles geprobeerd, maar je hebt nog niet gewoon Windows opnieuw geinstalleerd?

Lijkt mij een van de eerste stappen bij dit soort "vage" problemen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 17:44
Schakel battle.net en haar downloader op de achtergrond uit. De downloader geeft volgens mij in sommige gevallen stotters. Misschien helpt dit?

[ Voor 8% gewijzigd door wheez50 op 20-11-2014 16:32 ]

• Xavieros
Jeroenneman schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:28:
Je hebt dus echt alles geprobeerd, maar je hebt nog niet gewoon Windows opnieuw geinstalleerd?

Lijkt mij een van de eerste stappen bij dit soort "vage" problemen.
Ja ik verwachtte eigenlijk al een dergelijke reactie en volkomen terecht..., maar ik hoopte eigenlijk dat ik dat nog even kon uitstellen. Ik realizeer me ook dat bepaalde upgrades van mijn hardware volledig overbodig lijken voordat een potentiële oplossing als bijvoorbeeld een schone windows installatie uitgevoerd is, maar ik was sowieso van plan om bepaalde onderdelen te "upgraden" i.v.m. het spelen van andere nieuwe en meer grafisch intensieve spellen.
wheez50 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:31:
Schakel battle.net en haar downloader op de achtergrond uit. De downloader geeft volgens mij in sommige gevallen stotters. Misschien helpt dit?
Al geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:18
Klinkt als een SSD die aan het doodgaan is. Gebruik je een SSD? Zo ja, kun je de smart status eens uitlezen?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Xavieros
chaoscontrol schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:38:
Klinkt als een SSD die aan het doodgaan is. Gebruik je een SSD? Zo ja, kun je de smart status eens uitlezen?
Allereerst dank voor je reactie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt ervaren ben met deze aanpak dus ik hoop dat dit relevant voor je is. (Ik heb het programma HD Tune Pro 5.50 aangeschaft om de Smart status uit te lezen en hoop dat je wat met onderstaande info kan. Mocht je meer willen weten dan hoor ik dat graag:

ADATA SSD S511 120GB
http://puu.sh/cYuRi/6573a7f5d7.png

Als ik de licht-blauwe selectie selecteer dan verschijnt er de volgende tekst:
Description: Number of retired blocks: 3
Status: The SSD has damaged blocks.

Gele selectie
Description: Number of block replacement operations: 3
Status: ok

Error scan:
http://puu.sh/cYwRh/a09767ffee.png

Overigens is het wel zo dat ik mijn games (en WoW dus ook) niet geïnstalleerd heb op deze SSD maar op mijn storage disk (2 Terabyte Western Digital schijf) hiervan onderstaand een rapport:

WDC WD20EARX-00PASB0 2000GB
http://puu.sh/cYv2F/1f577ceba3.png

[ Voor 15% gewijzigd door Xavieros op 23-11-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavieros
Ik moet trouwens ook vermelden dat ik sinds het probleem zich begon voor te doen ook telkens de melding kreeg van "Windows detecteerd dat u computer langzaam is, wilt u het kleurenschema aanpassen". Geen idee of dit nog wat licht op de zaak werpt. Ik hoop van harte dat iemand het probleem herkent en mij kan helpen, ben echt een beetje radeloos op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:18
Sorry voor de late reactie, HD Tune Pro kopen was misschien iets teveel van het goede daar er genoeg gratis tools zijn welke hetzelfde kunnen. (HD Tune, niet pro bijvoorbeeld). Dit had ik misschien wel even in mijn post mogen vermelden.

Je SSD heeft al smart errors zoals je ziet. Ik zou dan ook sowieso je data die er op staat backuppen. Vervolgens zou ik Windows opnieuw (laten) installeren als dat mogelijk is om software problemen uit te sluiten. Mocht het probleem dan nog bestaan zou ik een nieuwe SSD (of garantie) aanvragen/halen en het nogmaals proberen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavieros
@ Chaos. Dank voor je reactie. Ik ga je advies opvolgen. Zou je mij wel kunnen uitleggen waarom je denkt dat het aan mijn SSD ligt terwijl mijn games geinstalleerd staan op een andere schijf? Ik moet wel zeggen dat ik de haperingen soms ook in windows lijken voor te komen dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben... ik vraag me gewoon af hoe het kan. (Geen expert zoals je al door had waarschijnlijk
Pagina: 1