GPU upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Pmleader
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-12-2025
Hallo allemaal,

Inmiddels bijna 5(!) jaar geleden heb ik een desktop in elkaar geknutseld om voornamelijk mee te gamen.
Het huidige systeem:

MoederbordMSI P55-GD55
CPUI7 - 860 @ 2.8GHz(stock) + aftermarket koeler
RAMGeIL 8GB 1333MHz - CL9 (4* 2GB)
SSDSamsung 840 (250GB)
GPUPowerColor HD5850 PCS+
VoedingAntec Truepower 650W
BehuizingCoolerMaster Centurion 590

Zoals je ziet is de GPU niet state-of-the-art, en dat begin ik dan ook goed te merken in de nieuwere games.

Hierom wil ik graag upgraden naar een nieuwe GPU.

Zelf had ik al gezocht naar een mooie GPU, en de GTX 970 beviel mij wel.

Ik zit alleen met een paar vraagjes.

1: Heeft het zin om alleen de GPU te upgraden met dit systeem? Zelf heb ik nog nooit een bottleneck ervaren behalve de GPU maar misschien zit ik wel helemaal naast...
2: Past de GPU in de kast?
3: Is de voeding toereikend?

De tijd dat ik alle ins en outs bijhield op hardware gebied zijn helaas voorbij, dus alle hulp word enorm gewaardeerd!

Alvast bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move naar CAA.
Pmleader schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:51:
1: Heeft het zin om alleen de GPU te upgraden met dit systeem? Zelf heb ik nog nooit een bottleneck ervaren behalve de GPU maar misschien zit ik wel helemaal naast...
Ik zou daar zeker meer beginnen. Je processor zou je ook nog eens een schopje kunnen geven door die wat te gaan overklokken. Dan win je behoorlijk wat single core snelheid. Een aftermarket cpu koeler is dan wel nodig.
2: Past de GPU in de kast?
Die specificaties kan je natuurlijk eenvoudig zelf uitzoeken.
3: Is de voeding toereikend?
Jazeker, een 970 is erg zuinig. Onder load haal je amper 300W.

• Pmleader
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-12-2025
Ok bedankt!
Overklokken van de CPU had ik al eens overwogen alleen nog nooit gedaan want er was geen directe noodzaak voor.

Zodirect maar eens even de dimensies van die kaart en de kast goed vergelijken ;)

Wat ik mij nog wel afvroeg:
Is er behalve de driver nog iets anders waar ik op moet letten bij de wissel van AMD naar Nvidia?
Of kan ik beter een hele verse installatie van Windows erop zetten?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Kun je niet even meten hoeveel plaats er is voor de GPU? Volgens de specificaties van je huidige videokaart is die 265mm lang, de MSI GTX970 Gaming is 269 mm lang, dus tenzij je met je huidige videokaart tegen de rand zit, moet de GTX970 passen. Als ik even de plannen van de Centurion 590 bekijk, heb je zeker 285mm plek voor een videokaart. Ik denk wel dat je dan ter hoogte van de videokaart geen hardeschijf in het rek mag steken, maar dat was met je huidige videokaart ook al zo.

Overklokken van die Lynnfield is zeker een aanrader. Ik merk wel dat voor mijn game pc met een overgeklokte Core i5 750 in combinatie met een GTX 760 de cpu geregeld de 100% belasting aanhoudt (oftewel, de bottleneck is) als een game weinig multithreaded is. Zoveel sneller is een 860 niet dan een 750 (in games), dus voor die games ga je je GTX970 waarschijnlijk niet helemaal kunnen benutten. Maar met games die wel goed meerdere cores benutten heb je normaal gezien geen problemen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Het is aan te raden je drivers inderdaad goed te deinstalleren. De optimale methode is driver cleaner installeren. Pc rebooten in safe mode. drivers deinstalleren, gpu vervangen, pc opstarten en nieuwe drivers van nieuwe gpu installeren.