samba4 file permissions client side

Pagina: 1
Acties:

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Reeds enkele jaren maak ik gebruik van Samba4 als domain controller. Jarenlang heeft hier een pre-release versie gedraaid zonder noemenswaardige problemen. Vorige week heb ik evenwel een upgrade gedaan naar 4.1.13 en hoewel eerst alles leek te werken merk ik dat er nu toch nog een probleem is.

Ik kan in de Windows clients geen rechten wijzigen op bestanden en folders. Ik krijg telkens een foutmelding dat de toegang geweigerd is. De samba server en bijhorende deamons hebben voldoende rechten om de bestanden op de server te wijzigen en het bestandssysteem is geschikt om te werken met ACL.

Ergens mis ik iets en ik verwacht dat het weer in een klein hoekje gaat zitten. Iemand nog een wild idee? Aan de smb.conf is eigenlijk niet veel veranderd sinds de upgrade. De enige echte wijziging had te maken met DNS.
[global]
server role = domain controller
server services = -dns
workgroup = WIE
realm = wie.fm
netbios name = LABOIE
printing = cups
printcap name = cups

[netlogon]
path = /usr/local/samba/var/lock/sysvol/wie.fm/scripts
read only = No

[sysvol]
path = /usr/local/samba/var/lock/sysvol
read only = No

[main]
path = /share/global
read only = No
browseable = Yes
write ok = Yes

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je weet dat je file permissies op de server kant regelt? Heb je dit in 't verleden wel kunnen doen, of probeer je dit nu pas voor 't eerst? Standaard ondersteund het SMB protocol geen wijzigingen, omdat het op de server moet gebeuren. Het is tenslotte niet bekend welk file system er op de achtergrond wordt gebruikt. Zou zomaar FAT kunnen zijn, om maar een voorbeeld te geven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 14:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Na heel veel uren zoeken heb ik het uiteindelijk, per toeval, gevonden. Ik heb mijn samba4 vanaf source gebouwd en kwam opeens een lijst tegen van build-time configure options en 1 van die opties noemt '--with-acl-support'. Ik had deze niet meegegeven (en ook niet bij stilgestaan) en daarom had ik dus geen ondersteuning meer voor ACLs. Ergens tussen de oude prerelease-built en de huidige built hebben ze besloten om deze optie per default uit te zetten (of ik kan mij niet herinneren dat ik deze destijds heb aangezet) wat ik zelf onbegrijpelijk vind daar je in alle documentatie rondom toegangsrechten tegenkomt hoe belangrijk het is dat je bestandssysteem extended attributes en ACLs ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
de samba wiki is flink verbetert de laatste tijd, het is zeker de mooite waard om daar ook eens goed te kijken, en mocht je vragen hebben, de mailing lijst is zeer actief.
je kan trouwens ook de sernet samba packages gebruiken, registeren bij sernet is gratis.
kan blijft je samba ook goed up2date

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
het up2date houden zal altijd een probleem vormen. Het betreft hier een netwerk dat tot op heden, en tot mijn grote spijt, geen toegang heeft tot het internet. Ik heb inderdaad een hoop info gevonden op de samba wiki, maar dit ontbreekt nog, zal zelf eens kijken (aangezien het een wiki is) of ik het er niet ergens bij kan (laten) zetten.

Pagina: 1