Extreem low power laserdiodes kopen

Pagina: 1
Acties:

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voor een (studie) project ben ik op zoek naar een aantal laser diodes. In tegenstelling tot veel anderen ben ik echter niet op zoek naar de meest krachtige die je in Nederland kan krijgen, maar juist naar iets dat low power en 'veilig' is.

Het is absoluut niet de bedoeling dat iemand er direct in kan kijken, en de opstelling wordt ook zo ontworpen dat dit niet kan. Maar voor onverwachte situaties wil ik toch graag dat ze zo low power mogelijk zijn. De lasers zullen binnen gebruikt worden, en in een kleine ruimte (zeg 4x4meter) dus voor het bereik hoeven ze niet al te krachtig te zijn.

Volgens wikipedia zijn klasse 1 lasers, tussen 300 en 400nm 'veilig'. Maar het aantal nm gaat over de kleur, niet de sterkte. Hoeveel mW zou geschikt zijn? En verschilt dit nog per kleur? (het liefst koop ik rode, groen en blauwe diodes).

Ik ben op zoek naar iets dat zo goedkoop mogelijk is omdat ik er meerdere nodig heb, maar ik ben een beetje huiverig voor Chinese webshops op dit gebied, aangezien die nog wel eens de waarden op de verpakking verlagen om aan Europese / Amerikaanse regelgeving te voldoen.

Uiteindelijk zijn mijn twee vragen deze:
1) Wat voor soort lasers zullen jullie aanraden?
2) Weet iemand een (online) shop in Nederland waar zulke lasers te vinden zijn.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ooit lasers nodig gead voor een balance systeem, had gewoon bij de Action voor 1,79 per stuk van die laser uitlijn tools gehaald.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Volgens wikipedia zijn klasse 2 lasers ook veilig*, en die zijn max 1mW. Maar inderdaad, je kan bijvoorbeeld gewoon laser pointers ergens vandaan halen.

* Ja je kan je ogen ermee beschadigen, maar dan moet je iemand oogleden opengetrokken houden ofzo. Voor een studie projectje moet dat prima gaan. Al helemaal als de opstelling het verder ook nog voorkomt.

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:47
Als je echt veilig wilt werken heb je speciale veiligheidsbrillen tegen laserstralen, dan heb je toch nog een redelijke bescherming. Ze zijn wel afhankelijk van de golflengte (kleur).

Verwijderd

*

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2014 09:29 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Frank__B schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:15:
Als je echt veilig wilt werken heb je speciale veiligheidsbrillen tegen laserstralen, dan heb je toch nog een redelijke bescherming. Ze zijn wel afhankelijk van de golflengte (kleur).
Moet je overigens niet eentje uit China hebben, weleens nagemeten, voldeed niet echt aan wat ze claimde :P

Maar goed, bij dit soort dingen denk ik een beetje van dat ik bij een presentatie ook geen veiligheidsbril op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:47
Tsja, je merkt vanzelf wel als het mis gaat. Ik denk niet dat je met lasers tot 5 mW echt direct een probleem hebt wanneer er een straal per ongeluk in je ogen komt, al dan niet via diffusie. Je zal uit reflex zelf snel genoeg je hoofd draaien, ogen dicht doen etc. Bij infrarood of UV is dat een ander verhaal vrees ik. Gelukkig geen ervaring mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Ik ga beginnen met gewone laserpen diodes voor het prototype, maar ik bestel ook maar meteen even een veiligheidsbril denk ik ;)
Pagina: 1