SEO vs Conversie - contentblok op pagina's

Pagina: 1
Acties:

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:43
Leuke discussies altijd... Seo optimalisatie vs conversie optimalisatie in een webshop.

Mijn 'probleem', heb een webshop, met op iedere pagina een blokje met info over bezorging/kosten en dat je lekker veilig bij ons kan betalen. Gaat om 2 paragraafjes tekst weggestopt onder een tab. Bewust op iedere productpagina gezet om gelijk duidelijkheid en zekerheid te geven, voor (hopelijk) een betere conversie. Ik wil dat het liefste ook gewoon op iedere productpagina houden, niet te moeilijk maken voor potentiële klanten.

Nadeel is dus wel een groot blok met dezelfde content op iedere pagina, wat gezien kan worden als duplicate content door de Googles van deze wereld.

Vraag me alleen af of dat ook echt nog zo'n issue is, het is dubbel, en erg vaak, maar het blijft wel op dezelfde site, op exact dezelfde plek. Is het niet gewoon dat Google tegenwoordig dat soort dingen negeert en kijkt naar de rest van de inhoud van de pagina?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:29:
Nadeel is dus wel een groot blok met dezelfde content op iedere pagina, wat gezien kan worden als duplicate content door de Googles van deze wereld.
Natuurlijk niet. Je menu, je footer enz. enz. zijn toch ook (vaak) op elke pagina 'tzelfde. Duplicate content (en dan natuurlijk in 't specifiek de penalties waar je hier op doelt) geldt (voor zover er überhaupt iets geldt) alleen voor meerdere domeinen of pagina's die grotendeels gelijkwaardig zijn (en dan nog zijn de penalties maar marginaal tegenwoordig, AFAIK was de penalty in een lang verleden wat zwaarder).

Lees anders gewoon even de eerste hit op google: https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=en

Uiteindelijk is 't gewoon: zorg éérst voor je bezoeker en do-what-it-takes om die happy te maken (en als dat betekent dat je die blokken overal weer wil/moet geven: so be it) en denk dan pas aan SEO.

[ Voor 31% gewijzigd door RobIII op 20-11-2014 12:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• KeRsTmAnNeKe
Lastige is dat bijna al die dingen gaan over het uitsluiten van complete pagina's dmv robots, canonicals en noindex tags... maar bij mij is het gewoon een stukje vaste content, de pagina's zelf moeten wel geindexeerd worden.

Maar idd, rest van pagina omvat ook veel dezelfde elementen en de belangrijkste items zijn wel verschillend en ook nog eens dmv microdata aangegeven. En bij mij staat bezoekers 'happy' maken ook voor SEO, maar dit wel nog weleens wisselen van persoon tot persoon... Al heb ik Google nog nooit wat zien kopen in mn shops :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:03
Ik denk dat je je er niet zo druk over moet maken. Elke ecommerce site heeft hier mee te maken, dus het verbaasd me niets dat Google herkent welke content op jouw pagina's uniek is.

Wil je er toch dieper induiken, bekijk dan eens goed met webmaster tools hoeveel pagina's geïndexeerd zijn.

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Toevallig had Search Engine Roundtable hier een paar dagen geleden een bericht over. John Mueller (Google) zegt over JS-tabs:
if we can recognize that the content is actually hidden, then we'll just try to discount it in a little bit. (..) It might be that we've gone a little bit further now to actively ignore the information that's not directly visible.
Da's goed nieuws voor TS, maar wanneer je echt zinvolle info in tabs hebt gestopt, is het weer wel een beetje jammer dat ze dat afwaarderen of zelfs overwegen de content in verborgen tabs niet meer mee te nemen.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:03
Best een logische gedachte. Vooral vanwege het genoemde argument dat mensen een snippet in de serps zien, op de pagina komen en de content niet zien. Dat is frustrerend voor bezoekers.

Daarnaast is het voor duplicate content op webshops wel erg fijn en een zorg minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Komt wel wel mooi uit en eigenlijk ook wat ik zocht... Stukje content staat in een tab en is gewoon per pagina hetzelfde (wel wordt alles netjes geïndexeerd volgens WMT), hoofdcontent staat op de 1e tab en is zichtbaar bij het openen van de pagina.

Enige nadeel is dat ik nu aan user-reviews werk en die ook achter een tab zitten en dus momenteel niet of minder meegenomen worden... heb er gelukkig pas een stuk of 10 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Ik snap wat je bedoeld KeRsTmAnNeKe. Ik vind het sowieso een hele klus om iedere product pagina 'uniek' te maken. Ik heb in ieder geval deels daarin rust gevonden dat het gewoon niet mogelijk is. Veel informatie zoals materiaal, afmetingen, stukje zekerheid meegeven etc, staat nu gewoon bij ieder product. Met een afwijking in de informatie over wat er op het product staat uiteraard.

Mijn portfolio op Instagram

Pagina: 1