Ik erger me hier de laatste tijd steeds meer aan, maar in het artikel nieuws: Rechter VS: omgerekend 24.000 euro voor illegaal downloaden film is overdreven springt het er wel heel erg uit: het steevast omrekenen van bedragen in vreemde valuta (vaak US$) naar Euros. In dit specifieke artikel:
- omgerekend 24.000
- 30.000 dollar, omgerekend bijna 24.000 euro
- 300.000 dollar op het spel, ofwel bijna 240.000 euro
- 30.000 dollar per persoon, omgerekend bijna 24.000 euro,
- 750 dollar per film, circa 600 euro
- 3000 dollar, bijna 2400 euro
Ten eerste vind ik deze omrekeningen in het algemeen redelijk nutteloos (in bijna geen enkel geval zijn bedragen in dollars zo simpel om te rekenen naar euros - in het geval van productprijzen zit er enorme variatie in vanwege regioverschillen, belastingen, etc - in dit geval zijn de boetebedragen dusdanig typisch Amerikaans hoog dat een vertaling naar euros nergens op slaat). Ten tweede vind ik deze omrekeningen (zeker in dit specifieke voorbeeldartikel) bijna een belediging voor de intelligentie van de lezer. Er staat twee keer exact dezelfde omrekening en daarnaast nog twee die alleen maar een factor 10 verschillen van andere omrekeningen.
- omgerekend 24.000
- 30.000 dollar, omgerekend bijna 24.000 euro
- 300.000 dollar op het spel, ofwel bijna 240.000 euro
- 30.000 dollar per persoon, omgerekend bijna 24.000 euro,
- 750 dollar per film, circa 600 euro
- 3000 dollar, bijna 2400 euro
Ten eerste vind ik deze omrekeningen in het algemeen redelijk nutteloos (in bijna geen enkel geval zijn bedragen in dollars zo simpel om te rekenen naar euros - in het geval van productprijzen zit er enorme variatie in vanwege regioverschillen, belastingen, etc - in dit geval zijn de boetebedragen dusdanig typisch Amerikaans hoog dat een vertaling naar euros nergens op slaat). Ten tweede vind ik deze omrekeningen (zeker in dit specifieke voorbeeldartikel) bijna een belediging voor de intelligentie van de lezer. Er staat twee keer exact dezelfde omrekening en daarnaast nog twee die alleen maar een factor 10 verschillen van andere omrekeningen.