Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DHCP geeft geen vast ip meer aan MAC adres.

Pagina: 1
Acties:

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-11 22:33
Hoi,

Ik had een jaar geleden een server thuis geplaatst en in de modem vervolgens gezegd dat een bepaalde MAC adres altijd het zelfde ip adres moet krijgen. Dit heeft lang goed gewerkt maar sinds kort krijgt hij ineens een totaal ander nummer toegewezen terwijl er niks in de instellingen is veranderd.

Wat zou een oorzaak kunnen zijn dat deze server niet meer het ip adres krijgt wat volgens de modem zou moeten worden toegevoegd?

Server OS:
Windows 7 Enterprise.
Auto ip: AAN.

Modem:
Ziggo UBEE modem.
DHCP: AAN.
Vast IP voor MAC: AAN.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 21:50
En als je het modem reboot en je ipconfig released en renewt op je 'server' wat krijg je dan voor IP?
Welke IP hoort hij te krijgen en wat krijg hij nu?

Wat heb je overigens zelf al geprobeerd om het probleem te lokaliseren, problemen uit te sluiten?

[ Voor 24% gewijzigd door crypt0rr op 20-11-2014 11:23 ]

AdGuard Home

• Sir_Hendro
Het leuke is dat de server niet bij mij staat maar ergens anders dus dat maakt het resetten en dergelijke wat lastiger.

Wat ik gisteren deed was de modem config uitlezen en alles was nog steeds hetzelfde. Bij de netwerk settings op de server zag ik dat het ip echter niet klopt met wat het zou moeten krijgen. Ik had hem eerst een reboot gegeven, dat hielp niks. Daarna deed ik via CMD ipconfig /release... maar zoals je al raad was dat niet slim want toen werd de verbinding verbroken :P

Ik heb hem tot door iemand op locatie laten rebooten echter heeft hij weer hetzelfde verkeerde ip gekregen.

Moet zijn:
xxx.xxx.xxx.40

krijgt nu steeds:
xxx.xxx.xxx.17

Zou het kunnen dat de DHCP server graag nummer 40 wil toewijzen maar de server op een of andere manier dat weigerd en nummer 17 terug eist? :/

Wat ik misschien kan doen is:
1. Server laten uitschakelen.
2. Modem rebooten door stroom 1 minuut eruit te laten.
3. Server 5 minuten later weer laten inschakelen.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-11 12:57
Stel je hem met de hand in ? en .40 uit de DHCP reeks halen.

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 08:43
Is de .40 niet per ongeluk statisch toegewezen aan een apparaat in het netwerk? Sommige DHCP servers hebben de mogelijkheid om eerst te checken of het IP al in gebruik is op het netwerk (buiten de eigen lease lijst). En als dat zo is geeft die uiteraard een andere uit.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 21:50
Sir_Hendro schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:27:
Het leuke is dat de server niet bij mij staat maar ergens anders dus dat maakt het resetten en dergelijke wat lastiger.

Wat ik gisteren deed was de modem config uitlezen en alles was nog steeds hetzelfde. Bij de netwerk settings op de server zag ik dat het ip echter niet klopt met wat het zou moeten krijgen. Ik had hem eerst een reboot gegeven, dat hielp niks. Daarna deed ik via CMD ipconfig /release... maar zoals je al raad was dat niet slim want toen werd de verbinding verbroken :P

Ik heb hem tot door iemand op locatie laten rebooten echter heeft hij weer hetzelfde verkeerde ip gekregen.

Moet zijn:
xxx.xxx.xxx.40

krijgt nu steeds:
xxx.xxx.xxx.17

Zou het kunnen dat de DHCP server graag nummer 40 wil toewijzen maar de server op een of andere manier dat weigerd en nummer 17 terug eist? :/

Wat ik misschien kan doen is:
1. Server laten uitschakelen.
2. Modem rebooten door stroom 1 minuut eruit te laten.
3. Server 5 minuten later weer laten inschakelen.
Zou zoals hhoekstra al zegt hem lekker een statisch IP geven en vervolgens in je router dat ook instellen of uit de DHCP halen.

AdGuard Home

• Sir_Hendro
Ik ben geen IT pro maar uit mijn ervaring heb ik gemerkt als je een DHCP server gebruikt in je modem en vervolgens in je client een vast ip probeert te zetten dat je regelmatig netwerk problemen krijgt. Niet zo zeer dat het ip adres dubbel wordt gebruikt maar dat windows dan zo een mooi melding geeft dat er beperkte verbinding is zonder internet.

Dit probleem heb ik echter nooit als ik de ip adressen via de modem laat toewijzen aan de apparaten in het netwerk. Dan werkt alles als een trein, behalve dan sinds kort met deze server. Bij mij thuis doe ik hetzelfde en daar krijgen mijn PC / xbox ect ook steeds dezelfde adressen toegewezen op basis van MAC.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 17:14
Sir_Hendro schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:35:
Ik ben geen IT pro maar uit mijn ervaring heb ik gemerkt als je een DHCP server gebruikt in je modem en vervolgens in je client een vast ip probeert te zetten dat je regelmatig netwerk problemen krijgt. Niet zo zeer dat het ip adres dubbel wordt gebruikt maar dat windows dan zo een mooi melding geeft dat er beperkte verbinding is zonder internet.

Dit probleem heb ik echter nooit als ik de ip adressen via de modem laat toewijzen aan de apparaten in het netwerk. Dan werkt alles als een trein, behalve dan sinds kort met deze server.
Onzin, dan staat er een andere instelling fout.
Voor je huidige probleem: Er is geen ander apparaat in die omgeving met 40 als adres? Wat is je DHCP scope? Wordt die 17 ook door je modem uitgedeeld?

Hattrick: Thorgal Eagles

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je gebruikt een Ziggo Ubee. Kan heel goed zijn dat Ziggo heeft lopen grutten op hun netwerk en je modem een reset of flash heeft gegeven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een DHCP server levert nooit een vast IP adres aan een MAC adres. Wat je wel kunt instellen, door middel van een reservation, is dat een bepaald MAC adres altijd hetzelfde IP adres krijgt toegewezen. Dit blijft echter een dynamisch IP adres. Heb je een reservation gemaakt? Is er inderdaad geen conflicterend IP adres aanwezig? Is er iets aan de server veranderd waardoor het MAC adres is aangepast? Is de DHCP pool veranderd? Heeft de server een tijdje geen verbinding gehad en heeft hij daardoor zijn lease niet tijdig kunnen vernieuwen waardoor deze verlopen is?

Als je echt statische IP adressen wilt gebruiken kun je die ook beter zodanig instellen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Sir_Hendro
Een DHCP server levert nooit een vast IP adres aan een MAC adres. Wat je wel kunt instellen, door middel van een reservation, is dat een bepaald MAC adres altijd hetzelfde IP adres krijgt toegewezen. Dit blijft echter een dynamisch IP adres. Heb je een reservation gemaakt?
Reservatie is gemaakt.
Is er inderdaad geen conflicterend IP adres aanwezig?
Nee, ik heb de client list doorgenomen, alles zit tussen de xxx.xxx.xxx.10 en xxx.xxx.xxx.20.
Is er iets aan de server veranderd waardoor het MAC adres is aangepast?
Nee.
Is de DHCP pool veranderd? Heeft de server een tijdje geen verbinding gehad en heeft hij daardoor zijn lease niet tijdig kunnen vernieuwen waardoor deze verlopen is?
De server is een half jaar niet in gebruik geweest, mogelijk is dat de oorzaak.
Als je echt statische IP adressen wilt gebruiken kun je die ook beter zodanig instellen.
Ja wat ik zo begrijp is DHCP + reservation gebruiken op modem maar ook toch even een vast ip adres instellen op de netwerkkaart van de server.

Hopelijk krijg ik dan niet weer vage meldingen over dat ik wel verbonden ben maar met beperkte mogelijkheden. Als hij niet automatisch meer online komt voor remote desktop moet ik namelijk 250km afleggen om op locatie onderhoud te plegen aan de server :P

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
Sir_Hendro schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:35:

Ja wat ik zo begrijp is DHCP + reservation gebruiken op modem maar ook toch even een vast ip adres instellen op de netwerkkaart van de server.

Hopelijk krijg ik dan niet weer vage meldingen over dat ik wel verbonden ben maar met beperkte mogelijkheden. Als hij niet automatisch meer online komt voor remote desktop moet ik namelijk 250km afleggen om op locatie onderhoud te plegen aan de server :P
Ik combineer thuis ook DHCP met statische adressen. DHCP zit in de .100 tot .200 range en de statische adressen kies ik uit de eerste honderd. Werkt tot nog toe zonder problemen.

• ceesmf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Heeft client wellicht twee netwerkinterfaces en gebruikt men na de verhuizing de andere poort ?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik lees dat het ding niet lokaal staat, is er niet toevallig een nieuw netwerkapparaat bijgekomen wat ook leuk dhcp server zit te spelen?

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Check : geeft een "ipconfig /all" op de server de Ubee modem als DHCP server aan ?
Dit om uit te sluiten dat er een ander device adressen loopt uit te delen.

Check : is er eventueel een firmware update geweest in de Ubee modem ? Staat de MAC notatie goed (11-22-33-44-55-66 of 11:22:33:44:55:66)
Is die notatie letter gevoelig, dwz alles juist met kleine letters ipv hoofdletters...

Zomaar een Google search : bug Ubee
Geen idee of dit op jouw situatie van toepassing is.

[ Voor 17% gewijzigd door EverLast2002 op 21-11-2014 14:19 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Grotere vraag is : Werkt die ook, of heeft hij simpelweg nooit gewerkt (in principe is de voorkeur bij dhcp dat je hetzelfde ip-adres behoudt, dus wellicht is hij ooit bij toeval op .40 gekomen en heeft daarna gewoon telkens hetzelfde adres gekregen)
[...]
Nee, ik heb de client list doorgenomen, alles zit tussen de xxx.xxx.xxx.10 en xxx.xxx.xxx.20.
Apart, ik ken de ubee modems niet. Maar mijn ervaring met dhcp servers is dat reservations ook altijd gewoon clients zijn.
Dus ik zou verwachten minimaal 1 client op .40 of op .70, zoals jij het nu beschrijft verwacht ik dat het simpelweg geen client van die dhcp-server is.
Pagina: 1