• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 12:24
Hallo allen,

Ik sta op het punt om mijn 720p Panasonic plasma te vervangen door een nieuwe TV. De ruimte waar de TV komt te staan is een beperkende factor, de TV mag inclusief voet maximaal 60 cm hoog zijn. Dat levert deze filter in de pricewatch op. Verder is de kijkafstand 240 cm en mag de prijs niet ver boven de 800 euro uitkomen.

De laatste weken komen er mooie UHD-schermen op de markt voor een mooi prijsje, waaronder deze LG: pricewatch: LG 40UB800V Zwart

Waar ik nu over twijfel is Full HD of toch Ultra HD? Het prijsverschil is met de nieuwe UHD modellen van de afgelopen weken niet enorm meer, maar we hebben wel een kijkafstand van bijna 2,5 meter. Een mid / high range Full HD scherm is dan misschien een mooier beeld dan een low range UHD-scherm.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: wat zijn jullie ervaringen? Is dit voor jullie zichtbaar op een UHD-scherm op deze afstand? Of is het na 1,5 meter bijvoorbeeld voor jullie niet meer te zien?

In de winkel kijken heb ik uiteraard gedaan, maar een fijne vergelijking is lastig daar. Daarom ben ik erg benieuwd naar de praktijkervaringen van de tweakers in dit forum.

Hartelijk dank alvast!

[ Voor 6% gewijzigd door Matthijs op 20-11-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:43
Ik zou het niet doen. Combinatie van én weinig UHD content én te klein scherm om deze tot haar recht te laten komen.

Ik heb zelf 49", en ik heb toch al erg zitten twijfelen of ik UHD wilde hebben. Uiteindelijk wel gedaan, omdat dit schermformaat icm onze kijkafstand net op het midden van de wip zit, zeg maar.

Bij een kleiner scherm zou ik het niet gedaan hebben.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:03
Er is inderdaad nog beperkt tot geen UHD content, daarnaast is het inderdaad wat Glenfiddich zegt bij kleinere schermen het verschil met full hd bijna niet te zien. Kijk ook of de tv beschikking heeft over hevc decoder en de 2.65 codec voor o.a netflix 4k, anders is het aanbod echt beperkt tot youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 12:24
Het argument dat er weinig UHD content beschikbaar is laat ik niet heel sterk wegen. De TV moet zo'n 3 tot 5 jaar meegaan, dus tegen die tijd is er meer dan voldoende content beschikbaar. Daarnaast kan Netflix in 4k bekeken worden via de TV zelf en wil ik ook m'n PC met HDMI 2.0 aan gaan sluiten in de toekomst.

Het gaat mij dus vooral om het zichtbare verschil tussen UHD en Full HD i.c.m. de kijkafstand. Wat zijn jullie kijkafstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:12
Interessant is dat deze tv momenteel 400 euro doet bij Amazon DE.
Ik neem hem mee in m'n overweging en ben benieuwd hoe jullie hem wegen tegen andere 1080p tv's in deze pricerange?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
flipjevandejam schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:32:
Interessant is dat deze tv momenteel 400 euro doet bij Amazon DE.
Ik neem hem mee in m'n overweging en ben benieuwd hoe jullie hem wegen tegen andere 1080p tv's in deze pricerange?
Je bent beter af met een goede FHD-televisie. Testen wijzen uit dat zulke goedkope televisies op vrijwel geen enkel punt beter presteren. Enkel bij stilstaande beelden heb je profijt van de hoge resolutie.

Origineel
Cette dalle manque de réactivité pour rivaliser avec les plus grands du secteur (Sony KD-65X9005B). Nous avons mesuré un temps de rémanence moyen de 14,5 ms (moins de 8 ms pour les TV les plus rapides), ce qui la place bien en dessous de la moyenne des TV UHD de notre comparatif (11 ms). Plus concrètement, l'image en UHD croule sous les détails lors des plans fixes — même si pour un 40 pouces le gain en définition est moins flagrant que sur un 55 pouces —, mais une fois en mouvement, les images rémanentes font perdre ces précieux détails. Certains téléviseurs Full HD délivrent ainsi une image plus détaillée lors des mouvements.

Vertaald
Deze plaat gebrek aan responsiviteit op rivaal de grootste sector ( Sony KD - 65X9005B ) . We maten een gemiddelde ghosting tijd van 14.5 ms ( minder dan 8 ms voor de snelste TV) , die in ons onderzoek ( 11 ms ) plaatst het ver onder het gemiddelde van UHD TV . Meer concreet , het beeld UHD overspoeld in details bij statische shots - zelfs als voor een 40 inch winst in definitie is minder duidelijk dan op een 55 -inch - maar eenmaal in beweging, zijn de nabeelden verliezen deze waardevolle details. Sommige Full HD- tv's en een meer gedetailleerd beeld te leveren tijdens de bewegingen.
Pagina: 1