Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn eerste werkgever was ik werkzaam als developer. Vorig jaar ben ik n.a.v. een overname voor een accountant gaan werken. Nu is het zo dat zij developers niet veel te bieden hebben, eigenlijk voornamelijk audit opdrachten. Bovendien was het al met al een cultuurshock. Ik ben er eerder dit jaar dan ook weggegaan na er net geen jaar gewerkt te hebben.

Toen ben ik gaan werken (maart dit jaar) voor een kleiner bedrijf waar ik hetzelfde werk kon doen als bij mijn eerste werkgever. Prima zou je zeggen. Ik heb namelijk vrij weinig opdrachten, en blaak van energie om me op nieuwe technologieën (binnen het vakgebied) te storten. Mijn werkgever vindt dit wel interessant, probeert er klussen in te vinden, maar dat lukt niet vooralsnog. Mijn andere collega's zijn wat ouder, en hebben niet deze energie.

Echter komt bij mee steeds meer de vraag naar boven of dit wel de beste keuze was. Achteraf gezien heb ik mijn keuze wat te snel gemaakt. Momenteel kom ik bedrijven tegen waar ik qua ambitie en talent beter uit de verf zou komen. Voor mij persoonlijk zou het waarschijnlijk beter zijn naar zo'n toko te gaan. Alleen heb ik loyaliteit wel hoog in het vaandel staan. Ik vraag me af of ik het kan maken om zo snel alweer een stap te maken. Het is dus niet zo dat ik ontevreden ben qua geld of sfeer, maar het gaat meer om ambitie. Bovendien wil ik nu wel de goede keuze maken en weer een plek hebben waar ik bijv 5 jaar zou kunnen blijven zitten.

Zijn er tweakers die deze situatie herkennen? Hoe 'erg' zijn twee korte dienstverbanden achter elkaar als je het prima kan onderbouwen? In hoeverre moet je loyaliteit mee laten wegen, of gewoon eieren voor je geld kiezen?

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Ik heb zelfs meerdere korte dienstverbanden gehad in 6 jaar voordat ik bij mijn huidige werkgever kwam.
Mijn advies is om daar te gaan zitten waar je je het meest op je gemak voelt tegen een goede compensatie.

Bij sollicitatie gesprekken zal het ook zeker ter sprake komen en dan kan je altijd aangeven dat jij niet op je plek zat bij vorige werkgevers.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Als je het kan verklaren dan is het goed toch ? Ik ben ook de derde stap aan het maken in even veel jaren , eerste bedrijf gaf aan dat ze niet wisten of ze me konden verlengen financieel en het tweede bedrijf is een poppetjes schuiven die meer aan pappen en nat houden doet dan constructief dingen aanpakken. Ik ben een stuk voorzichtiger geworden en hoop nu wel op een plek te komen waar ik wel goed zit :) uit jouw verhaal klinkt een beetje hetzelfde als bij mij. Denk dat je wel goed zit!

Verwijderd

Zolang een overstap te verklaren is, is het prima..
Pas echter wel op welke verklaring je gebruikt. Als je 5x aangeeft dat je niet op je plek zat, dan kan de nieuwe werkgever wel eens huiverig en voorzichtig worden..

Als je het kunt aantonen dat je telkens een stap hoger bent gegaan of meer uitdaging wilt, dan is het veel aannemelijker..

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Of probeer op je huidige werk het wel aangenaam te maken. Kan ook veel schelen. Weggaan kan altijd nog.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Initiatief tonen om zelf je werk leuker en beter te maken lijken me ook een positieve eigenschap. Probeer te verbeteren, stel een deadline voor jezelf, en ga 2 maanden voor het verstrijken van die deadline rustig om je heen kijken naar een nieuwe baan.

Voorbeeld:

Doel: Ik wil leren werken met NieuweTechnologie1, en dit kunnen inzetten op mijn werk. Ook wil ik de leiding nemen om deze technologie door mijn collega's te laten gebruiken. Daardoor haal ik meer plezier uit mijn werk.
Deadline: Dat wil ik hebben bereikt voor juni 2015.

Kijk in april 2015 of je in de buurt komt van je doel. Zo niet: Fuck it, move on. Je hebt je best gedaan. En als men jou vraagt waarom je weer zo snel bij deze werkgever weg bent gegaan kan je aangeven dat ondanks jouw initiatieven het bedrijf niet ten goede veranderde. Je ontwikkeling stagneerde daardoor.

Het mooie wat bij veel developers ontbreekt: Je leert initiatief en inzet tonen, en technische ontwikkelingen te kickstarten binnen een bedrijf. Blijf zakelijk en correct, en wees niet bang ook wat overwerk-tijd te besteden aan je plannen. Maar zorg er in hemelsnaam voor dat je er beter uitkomt dan dat je alleen maar achter je bureau "ach en wee" gaat zitten zuchten :)

TL;DR: Het is niet erg, mits je het goed kan onderbouwen.
Pagina: 1