Systeem restart door overhitte videokaarten? [2x GTX 560Ti]

Pagina: 1
Acties:

• Sanny_83
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-08-2025
Ik heb al een tijd dit systeem met 2 Nvidia GTX 560Ti videokaarten. Nu komt het de laatste tijd voor dat als ik een nieuwe game wil spelen (bijv. Far Cry 4) en ik zet SLI aan, dat mijn systeem binnen een minuut of 5 opeens restart.Bij Far Cry 4 gebeurd dit dus al voordat ik überhaupt aan spelen toe kom.

Zijn er mensen die dit probleem ervaren? Ik heb ook geprobeerd echt alles stofvrij te maken.
De heatsinks op de videokaarten zijn echt brandschoon. Zelfs met mijn PC kast open worden ze kennelijk te warm.

Bijgevoegd ook een image, want het lijkt er dus op dat de threshold voor een reboot rond de 65 graden zit.
Ik heb het destijds bij Final Fantasy XIV ook al eens gehad. Maar met nieuwe games in combinatie met SLI lijkt het nu dus standaard te worden.

Mocht iemand een tip/idee hebben dan hoor ik het graag. Baal er wel van, want qua performance zijn de kaarten prima. Maar kennelijk worden ze dus wel te warm. Ben ook niet van plan om uitgaven te doen voor waterkoeling op de kaarten etc. Dan koop ik op ten duur maar liever een nieuwe.

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/1360x774q90/538/NOKwGI.jpg

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09-2025
Het lijkt me echt zeer onwaarschijnlijk dat 'ie reboot door de temperatuur. Dan zou je ook moeten zien dat het ding niet reboot, maar even uit blijft staan en daarna pas weer opstart en aangeeft dat het een thermal shutdown was. Kritieke puntje ligt bij mij rond de 105 graden, bij jou zal het niet veel anders zijn.

Je GPU memory zit wel lekker vol, maar ik weet niet of je computertje er daardoor mee op zou houden. Lijkt me eerder een software probleem als de rest het lekker doet.

Wat voor voeding heb je er trouwens inzitten? Als je pc het alleen begeeft bij SLI en niet met één GPU zou het ook nog wel zo kunnen zijn dat je voeding het niet aankan en je kaartjes dus gewoon niet genoeg stroom krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramellose op 20-11-2014 08:04 ]

• Sanny_83
Als voeding heb ik:

Merk en serie: Chieftec, A-135
Vermogen (watt): 850W
+12V Rails: Single
Voeding certificering: 80 Plus

Dus ik denk niet dat het vermogen een probleem mag zijn. Het gekke is dat ik SLI ook altijd heb gebruikt voor andere games zoals Battlefield 3, Guild Wars 2, Skyrim. Eigenlijk nooit problemen mee gehad.

De reden dat ik aan de temperatuur denk is omdat hij in GPUTemp altijd rond die waarde restart. Zowel toen bij Final Fantasy XIV als Far Cry 4. Ook maakt het verschil als ik alle settings voor een game lager zet. Maar goed, daarom heb ik toen niet die 2 kaarten aangeschaft, dus moet gewoon werken.

Ik zal anders Skyrim weer eens installeren en volluit zetten. Kijken of het probleem zich daar nu ook voor doet. Maar als het kritiek punt bij jou rond de 105 graden ligt krijg ik zo het idee dat die bij mijn systeem te laag ligt. Zoals je ziet zet hij met auto mode de fans ook niet hoger dan 50%, overigens maken ze al genoeg herrie vanaf de 40%.

Ik kan daar in het BIOS verder niks voor regelen helaas.

Wilde graag de nieuwe Dragon Age gaan aanschaffen voor op de PC, maar kan hem denk ik beter voor de PS4 gaan halen. Denk namelijk niet dat het nog veel nieuwe games spelen wordt op deze manier.

[ Voor 8% gewijzigd door Sanny_83 op 20-11-2014 08:40 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:19
65 graden is ook wel erg laag als kritiek punt toch? Sommige videokaarten starten pas met koelen vanaf 60 graden (de nieuwe Asus GTX980 Strix bijvoorbeeld)

*sowieso

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:40
Sanny_83 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:37:
Als voeding heb ik:

Merk en serie: Chieftec, A-135
Vermogen (watt): 850W
+12V Rails: Single
Voeding certificering: 80 Plus
Als ik op de Chieftec site kijk zou hij meer dan één 12V rail moeten hebben? Hoe heb je de stroom precies op de videokaarten aangesloten?

Heb je allebei de kaarten los van elkaar al geprobeerd (om zeker te zijn dat het probleem niet in één van de twee kaarten zit)

• Sanny_83
De informatie van de voeding had ik van de Tweakers pricewatch site. Wellicht is er ondertussen wat veranderd met nieuwere modellen of klopt die info niet.

Ik heb mijn kaarten als volgt aangesloten. Er is ook geen andere manier met mijn voeding.

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/2448x3264q50/673/Udae5m.jpg

Maar ik zal ze vanmiddag eens los van elkaar proberen en ze een keer van slot switchen, kijken wat dat doet.

Heb nog even de specs opgezocht, maar aan de temp. en het vermogen zou het inderdaad niet mogen liggen:

Thermal and Power Specs:
Maximum GPU Temperature (in C) 99 C 97 C
Maximum Graphics Card Power (W) 170 W 210 W
Minimum System Power Requirement (W) 500 W 550 W
Supplementary Power Connectors Two 6-pin Two 6-pin

[ Voor 27% gewijzigd door Sanny_83 op 20-11-2014 09:13 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:19
Stomme vraag misschien.. maar had je de CPU koeler niet beter een kwartslag kunnen draaien? Nu blaas je de warme lucht omhoog in de kast of omlaag op je videokaarten in plaats van naar buiten?

*sowieso

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:47

Esumontere

Floep, banaan.

Klinkt heel erg als een voedingsprobleem, gezien het met 1 kaart wel werkt en met lagere settings (=lagere powerconsumptie) ook beter gaat. Het merk Chieftec zegt me zo niets. Hoe oud is je voeding? Misschien is het tijd voor een nieuwe, A-merk voeding van Seasonic of XFX of dergelijke...

• Sanny_83
DonJunior schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:13:
Stomme vraag misschien.. maar had je de CPU koeler niet beter een kwartslag kunnen draaien? Nu blaas je de warme lucht omhoog in de kast of omlaag op je videokaarten in plaats van naar buiten?
Hij kon alleen zo en 180 graden gedraait geplaatst worden. Nu blaast hij omhoog, maar erboven zit een fan die de warme lucht uit de kast blaast. Aan de achterkant bovenin zit ook nog een fan die de lucht er uit blaast en aan de voorkant onder zit een grote fan die koele lucht in de kast zuigt.

Dus alle warme lucht wordt bovenin de kast uitgewerkt en de koele lucht wordt op de videokaarten geblazen.
Maar als ik de max temp. specificaties zo zie mag een temperatuur van 65 graden ook helemaal geen probleem zijn.

Tenzij in SLI de temperatuur van 2 kaarten wordt opgeteld :P

• Sanny_83
Esumontere schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:17:
Klinkt heel erg als een voedingsprobleem, gezien het met 1 kaart wel werkt en met lagere settings (=lagere powerconsumptie) ook beter gaat. Het merk Chieftec zegt me zo niets. Hoe oud is je voeding? Misschien is het tijd voor een nieuwe, A-merk voeding van Seasonic of XFX of dergelijke...
Ik geloof dat de voeding zo'n 3 jaar oud is nu. Wellicht is hij inderdaad dan toch niet meer zo stabiel op groot vermogen. Het was niet de goedkoopste maar ook zeker niet de duurste. Ben destijds een beetje voor het middensegment gegaan. Had ooit wel eens een hele dure gekocht en die gaf binnen 2 jaar de geest.

Maar nu het zo benoemd wordt, ik zal in het bios de performance mode eens uitzetten. Want ik heb een i7 2600k en die wordt automatisch overgeclocked op die mode tot 4+ GHz. Misschien dat het inderdaad verschil maakt als ik hem op standaard/eco zet.

[ Voor 14% gewijzigd door Sanny_83 op 20-11-2014 09:29 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:40
Sanny_83 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:59:
De informatie van de voeding had ik van de Tweakers pricewatch site. Wellicht is er ondertussen wat veranderd met nieuwere modellen of klopt die info niet.

Ik heb mijn kaarten als volgt aangesloten. Er is ook geen andere manier met mijn voeding.

[afbeelding]

Maar ik zal ze vanmiddag eens los van elkaar proberen en ze een keer van slot switchen, kijken wat dat doet.
Volgens Chieftec zou er 2x 6+2 pins op moeten zitten en 2x6 pins

Op jouw foto lijk ik echter minimaal 3x 6+2 pins te zien klopt dit?

Controleer even goed dat videokaart één op 12V1/12V2 en videokaart twee op 12V3/12V4 zit en niet bijvoorbeeld één aansluiting van kaart één en één aansluiting van kaart twee op 12V1/12V2 zit

[ Voor 11% gewijzigd door nooberke op 20-11-2014 09:34 ]

• Sanny_83
nooberke schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:32:
[...]

Volgens Chieftec zou er 2x 6+2 pins op moeten zitten en 2x6 pins

Op jouw foto lijk ik echter minimaal 3x 6+2 pins te zien klopt dit?
Ja er zitten zelfs 4x 6+2 pins connectoren op. Die links onder valt precies onder de kabel.

Ok, ik zal dat eens controleren. Thanks

[ Voor 5% gewijzigd door Sanny_83 op 20-11-2014 10:54 ]

• Sanny_83
De bekabeling zit gewoon goed. Ik denk toch dat de voeding van 850Watt net niet voldoende is met de nieuwe games en de SLI setup. Zo'n kaart kan zo te zien tot 210Watt verbruiken. Dus als ze beiden maximale load hebben is dat 420Watt.

Misschien dat hij onder maximale load net over het randje gaat. Ik heb al zitten kijken, maar ik ga er ook geen andere voeding voor aanschaffen. Ze zijn behoorlijk prijzig, dan kan ik beter een nieuwe kaart kopen die veel sneller is en maximaal maar 170Watt verbruikt (GTX970 bijvoorbeeld). Meer performance zonder SLI.

Ik kan als ik SLI uitzet namelijk gewoon spelen, en die GPU wordt dan ook gewoon rond de 70 graden.

Bedankt iedereen voor het meedenken in ieder geval, denk dat wel duidelijk is geworden wat het probleem is :-)

• fynrd1
  • Laatst online: 02:24

fynrd1

Fooled by Randomness

Het kan een tekort aan airflow over je moederbord zijn. Warme lucht blijft hangen, en wordt gevoed door je SLI opstelling. Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik overging op een fancontroller en alle fans een stuk zachter had gezet.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-01 14:51
Programma's meten doorgaans de temperatuur van de GPU, dus de (centrale) grafische processing unit, daar zit het koelblok ook aan vast. Sommige fabrikanten vergeten dat er meer onderdelen op een grafische kaart zitten en maken dus kaarten die prima de processing core koel kunnen houden, maar niet de andere onderdelen (VRM, VRAM). Je zou eens kunnen kijken of je daar temperatuurwaarden van in kaart kan brengen?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
SpazzII schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:02:
Programma's meten doorgaans de temperatuur van de GPU, dus de (centrale) grafische processing unit, daar zit het koelblok ook aan vast. Sommige fabrikanten vergeten dat er meer onderdelen op een grafische kaart zitten en maken dus kaarten die prima de processing core koel kunnen houden, maar niet de andere onderdelen (VRM, VRAM). Je zou eens kunnen kijken of je daar temperatuurwaarden van in kaart kan brengen?
Ik gok dat ie na 9 maanden geen problemen meer heeft... ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1