GPU Update voor gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• Forvaine
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-01 06:43
Dag leute,

Ik heb ergens rond juli 2011 het onderstaande in elkaar gezet,
maar kom er nu tijdens het uitproberen van Dragon Age: Inquisition achter
dat het toch wel een beetje tegen de grenzen aan loopt met een 6950 1gb. |:(

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/cXQWa/3973a09fa2.png
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/cXS14/4aae97081e.png
Vergezeld door een 650W voeding van XFX

Nou wil ik eigenlijk een andere videokaart kopen, waarbij ik de volgende criteria hanteer:
  • Het moet Inquisition een beetje degelijk kunnen draaien. (40+ op high zou ik toch wat meer waarderen dan de huidige 25 op medium :P)
  • Het moet tot in ieder geval juli 2015 nog een beetje de spellen van nu (AC:Unity, Witcher3, etc.) kunnen draaien, daarna zal ik 't systeem waarschijnlijk een paar maanden niet meer gebruiken. Dat ik mogelijk terug moet naar medium ergens in de tussentijd overleef ik wel.
  • Mijn budget is toch wel uiterlijk 180 euro, maar liever houd ik het rond de 125-150.
Ik heb zelf, aan de hand van http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html, http://www.pcgameshardwar...als/Technik-Test-1142136/ en Tweakers V&A al een beetje zitten kijken, waarbij ik richting een GTX770 of R9 280X verwacht te gaan.

Nou zit ik met een aantal vraagjes, deze zijn als volgt:
  • Wat moet ik eigenlijk doen om het overzetten goed te laten verlopen? Kwestie van drivers uninstallen, de nieuwe erop en gaan? Of even de gehele windows partitie clean installen? Hangt dit nog samen met of ik overstap op Nvidia of het bij AMD houd?
  • Denken jullie dat ik uitkom met mijn voeding of andere bottlenecks? Zeg ik iets raars als ik verwacht
    geen bottlenecks tegen te komen van m'n i5, 8gb ram en MSI P67A-GD65 (B3)? :o
    De XFX 650W is het enige waar ik eigenlijk wat bij twijfel.
  • In hoeverre denken jullie dat ik met b.v. de GTX770 of R9 280X het nog tot midzomer 2015 uit kan houden? Of moet ik nog eens diep in de bank gaan schatgraven en net een tientje of twee duurder kijken?
Indien ik volgens jullie iets compleet over het hoofd zie of iets anders dan hoor ik dat natuurlijk graag. Op dit moment is mijn plan om voor een V&A kaart van rond de €150 te gaan.

Bedankt voor het lezen en hopelijk de antwoorden. :)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Heb je een wattmeter liggen? Je weet wel zo eentje waarmee je kan meten hoeveel je televisie, koelkast etc gebruikt. Er is altijd verschil tussen uit de muur en wat het systeem intern gebruikt maar bijvoorbeeld heb ik een systeem met een Intel I5 4460, een MSI Windforce GTX 760 en het hele systeem gebruikt misschien maar iets van 250watt als ik aan het benchmarken ben.

Nu ben ik niet zwaar aan het gamen, beetje skyrim en wat andere RPG's maar net zoals jou ben ik aan het kijken naar AC: Unity en DA:I. Oh en de Witcher 3.

http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-6950-vs-GeForce-GTX-760

Een 770 is zeker een verbetering van wat je nu hebt. Performance gezien. Zelfde voor een 280x.

Aangezien mijn wattage verbruik verwacht ik niet dat je problemen krijgt maar meet het zelf eens door. Kijk eens wat je systeem in het echt verbruikt. dan zie je hoe weinig dat eigenlijk is.

There is no place like ::1

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:09
Ik zou wel voor een 280X gaan ipv een 770, de 280X heeft meer VRAM, en kan denk ik iets langer mee dan de 770 die 2GB VRAM heeft.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Nog meer informatie:
http://www.futuremark.com...AMD+Radeon+R9+280X/review

Denk ook aan wat voor soort model je wilt kopen, zowel bij de GTX 770 en de Radeon 280X geld dat er betere koelers bestaan. Die de kaart zeker 10 graden koeler, of zelfs meer kunnen houden. En dat scheelt toch weer in levensduur. Natuurlijk ietjes duurder maar aan de andere kant een kaart die langer meegaat en makkelijker is te overclocken als nodig. En natuurlijk is de boostclock, de standaard overclock op een kaart met betere koeling standaard hoger.

Dus als je standaard een model vindt met betere koeling kan dat lonen.

[ Voor 16% gewijzigd door swampy op 20-11-2014 12:25 ]

• Dukeh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Dukeh

Press CTRL+ALT+DEL

Ik zie dat je een MSI P67 bord gebruikt, let er wel op dat je hiervoor je BIOS moet updaten omdat anders nieuwe(re) GPU's niet gaan werken. :)

Asus Z97 Deluxe - Intel Core i7 4790K @ 4.4 Ghz - 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz - MSI GTX970 Gaming 4G

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:14
Met een R9 280X of GTX 770 kom je wel tot midzomer 2015 maar waarom minder dan een jaar ver mikken? Er zijn veel R9 290's op V&A die maar iets meer kosten dan een R9 280X maar wel beduidend beter presteren. Je moet dan wel rond de €200 uitgeven voor eentje met een goede koeler. Het is dat je voor de rest nog een heel goed systeem hebt, daar zou een 290 uitstekend bij passen. Je geeft iets meer uit aan een 290 maar de meerprijs haal je er uit met (veel) later te moeten upgraden (33% duurder, 100% langer gebruiken).

[ Voor 30% gewijzigd door MacPoedel op 20-11-2014 16:22 ]

• Forvaine
@br00ky - Mijn excuus, was niet de bedoeling. Niet goed opgelet schijnbaar.

@Ramoonster - Hmm, op dit moment houdt m'n 1gb zich nog aardig. Ben ook niet van plan op korte termijn over te gaan op 4k of tri-finity ofzo. Denk dat de oculus nog eerder aan de beurt is. Zou de extra RAM echt veel schelen op een 1920x1080+1440x900 opstelling die voorlopig zo blijft?

@Dukeh - Ah, bedankt voor de tip. Ik heb dan gelukkig al de meest recente, een uit januari 2013, maar ik had er gaar niet aan gedacht.

@Swampy - Afgaande op jouw situatie van 250watt zou dat bij mij dus verder ook wel prima moeten zijn. Speccy geeft aan 'Max Power Draw: 200w' bij graphics, maar weet niet hoeveel waarde ik hier aan moet hechten. Zal later vanavond m'n pa eens lastig vallen over een watt meter. Over de boostclock: zal het in gedachten houden, bedankt!

@MacPoedel - Als het allemaal een beetje volgens plan loopt hoop ik juni klaar te zijn met studeren, waarna ik een aantal maanden naar het buitenland wil trekken. In die periode zal ik het zonder desktop moeten doen, en staat die hier eigenlijk alleen maar stof te verzamelen. Vind het wat zonde om er dan nog veel geld in te steken. Ik verwacht dan rond september/november terug te komen - Denk je dat het de extra investering waard zou zijn zodat ik er na die tijd nog verder mee kan?

Verder nog wat lopen aanklieren met Inquisition, waarbij ik op het volgende kwam:
Alles ultra/highest, shadow quality low (kan niet lager), multisampling uit en ambient oclusion uit -> 26fps
Same, met 2x MSAA -> 18 fps ><
Same, zonder msaa, met highest shadow -> 22fps
Same, zonder msaa, highest shadow, SSAO -> 22fps
Same, zonder msaa, highest shadow, HBAO -> 20fps

Hierbij piekte mijn cpu op zo'n 70% en kwam m'n ram niet over de 4.6gb/8.2gb heen. (Had nog wat random troep openstaan ook.) Dan hangt het nu dus alleen nog even van de voeding af.

Na wat rondvragen onder vrienden kreeg ik te horen dat het switchen van GPU's verder met alleen een driver reinstall prima moest wezen - Mensen het hier over oneens?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vram van je videokaart was een jaar geleden nog niet heel belangrijk, met 2GB zat je altijd wel goed. Tegenwoordig komen er veel games uit die behoorlijk wordt geheugen van de GPU opslokken. Zelfs op een full HD resolutie wordt de 3GB in bijv Shadow of Mordor volledig benut.

Verder hoef je inderdaad geen rare zaken te doen qua reinstalls. De drivers grondig verwijderen en vers installeren is voldoende.

Ik zou persoonlijk een tweedehands 280X of bij een leuke deal een R9 290 halen. Hiermee kan je nog behoorlijk lang vooruit, dat is zeker de investering wel waard.

De 760 en 770 GTX van nvidia zou ik nooit aanschaffen, slechts 2gb vram en ze zijn ongelofelijk duur vergeleken met de AMD kaarten.

Wat zou ik doen? V&A bekijken en zoeken naar een leuke AMD kaart :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Hoeveel vram heb je nodig? Tja met Skyrim draai ik op 4xAA en 4xAniso en soms komt hij wel tot 1800Mbyte geheugen gebruik.

En er zijn nu games die uitkomen die zeker wel meer dan 2Gbyte kunnen gebruiken. Zoals stin00 al zegt, Shadows of Mordor houdt wel van een beetje geheugen.

Hoe dan ook er is een Vraag en Aanbod voor een reden en zolang je aan goede koelers denkt. Je kan ook nieuw kopen maar dan is de keuze wat minder. Maar weet je wel zeker dat de kaart niet gebruikt is in een Mining systeem.

Oh ja als je V & A doet vraag even of the kaart for bitcoin mining gebruikt is. Dat gebruik is behoorlijk zwaar op hardware!

[ Voor 19% gewijzigd door swampy op 20-11-2014 19:02 ]

• Forvaine
Iedereen weer enorm bedankt voor de hulpvolle tips als altijd!
Ben nu de eigenaar van een 290, met dank aan lasty82 :9
Vanochtend/vannacht gemaild, daarstraks al kunnen ophalen na hem werkend te aanschouwd te hebben.
Uiteindelijk voor iets boven m'n budget (€200) deze ex-mining kaart gehaald, met garantie van Alternate
tot februari 2016.

Framerate met dezelfde settings op inquisition is nu ruim verdrievoudigd.
Van zo'n 22fps naar 72fps gemiddeld in de inquisition benchmark. Ik ben weer een gelukkig man. :D

Dit topic mag verder een slotje op :+

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Wel voordat het beestje gesloten is. Veel plezier met je aankoop en laten we hopen dat je er lang van kan genieten.

Van 22 naar 72fps is zeker weten een grote stap vooruit. Geniet er van ;)

Pagina: 1