Om heel eerlijk te zijn zie ik in je foto's niet dat je mobo 4x8gb herkent.
Je mobo ziet 4 dimms.
Echter worden er maar 2x 8gb herkent.
Als ik me niet vergis werkt de herkenning van de modules anders als het herkennen van het werkelijke werkgeheugen. fysiek modules herkennen of ze geplaatst zijn gebeurt _soms_ enkel door het meten van stroomverbruik, het herkennen van het geheugen word gedaan door werkelijk te communiceren met de module.
4 stappen:
1. Wanneer je de PC opstart met bijvoorbeeld 1x8gb in dimm slot 1, en dat 4x herhaald met steeds een andere module, worden alle modules herkend?
2. Wanneer je de PC opstart met 1 geheugenmodule waarvan je zeker weet dat hij werkt, en dat 4x herhaald voor alle dimm slots, worden alle slots herkend?
3. Wanneer je de PC opstart met 2x8gb in channel 1, en daarna in channel 2, word het geheugen in beide channels herkend?
4. Wanneer je de PC opstart met 4x8gb met dual channel uitgeschakeld, word dan wel 32gb herkend?
Wanneer je deze 4 scenario's probeerd kun je al gauw (binnen 10 min) een conclusie trekken over _wat_ er nou precies niet werkt. Waarom het niet werkt is vaak moeilijk te bepalen met electronica.
Wanneer je dit hebt geprobeerd en alle modules worden herkend, en alle dimm sloten en channels werken wel wanneer je ze induvidueel gebruikt, draai dan even memtest zoals EvilItSelf zei
Ik heb namelijk redelijk vaak gezien dat een van de channels gewoon stuk is. Dit kan ESD zijn, maar ook gewoon een bad sample/"slijtage" of ouderdom.
[
Voor 6% gewijzigd door
kid1988 op 20-11-2014 13:42
]